Lista celor 100 de Baze de Practică Pedagogică, baze care vor coordona la rândul lor între 4 și 6 unități de învățământ, a fost publicată în Monitorul Oficial. Ordinul 3.654 care prevede înființarea acestor baze, prevede că aceste baze funcționează cu „statut de consorții școlare pentru practica pedagogică și pentru mentoratul didactic”.
„Se aprobă înființarea, organizarea și funcționarea bazelor de practică pedagogică, numite în continuare BPP, care funcționează cu statut de consorții școlare pentru practica pedagogică și pentru mentoratul didactic”, potrivit ordinului citat.
BPP se constituie în jurul unei unități de învățământ preuniversitar liceal cu statut de școală de aplicație, denumită școală de aplicație coordonatoare, care încheie acorduri de parteneriat cu alte unități de învățământ, în scopul organizării și desfășurării activităților de practică pedagogică și de mentorat didactic, constituind un consorțiu școlar.
Bazele funcționează pe o durată cel puțin egală cu durata de implementare și de sustenabilitate a proiectului PROF (POCU/904/6/25/Operațiune compozită OS 6.5, 6.6, cod SMIS 146587 — Profesionalizarea carierei didactice — PROF), proiect anunțat de secretarul de stat Maria Manea săptămâna trecută.
Școlile de aplicație coordonatoare pentru BPP sunt de fapt unitățile prevăzute și în ordinul de înființare a școlilor cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație.
Caracteristicile unei școli de aplicație:
- au profil pedagogic;
- au un alt profil decât profilul pedagogic și fac dovada:
a) existenței unor cadre didactice cu statut de profesori mentori și/sau profesori cu experiență didactică și cu activitate metodică;
b) existenței unei baze materiale adecvate organizării și desfășurării stagiilor practice pedagogice din cadrul programelor de formare inițială și continuă;
c) accesibilității și versatilității instrumentelor, resurselor și mijloacelor educaționale;
d) participării la programe/proiecte educaționale internaționale de mobilitate a elevilor și a cadrelor didactice, de tip Erasmus, eTwinning, alte proiecte și programe organizate de
organisme internaționale cu profil educațional, științific sau cultural.
Apar consorțiile școlare
Bazele de practică pedagogică nu sunt doar aceste școli de aplicație, ci mai multe școli coordonate de această unitate. Ordinul prevede că numărul unităților de învățământ preuniversitar constituite într-o bază de practică pedagogică este minimum 4 și nu mai mare de 6.
Sunt introduse astfel consorții școlare de tip Bază de Practică Pedagogică.
Consorțiul include obligatoriu următoarele tipuri de unități de învățământ preuniversitar:
a) școala de aplicație coordonatoare — unitatea de învățământ liceal după care se va identifica și va fi denumită BPP;
b) o unitate de învățământ care școlarizează elevi care provin din medii vulnerabile pe criteriul social/medical (școală de spital)/de rasă/etnie/economic/geografic;
c) o unitate de învățământ care școlarizează pentru nivelurile primar și gimnazial;
d) unitate de învățământ de tip vocațional.
Bazele care cuprind mai mult de 4 unități pot fi formate prin asocierea școlii de aplicație
coordonatoare și cu unități de învățământ din mediul rural și/sau cu unități care au structuri pentru educație timpurie și/sau cu alte unități de învățământ de același tip (unități de învățământ liceal teoretic, vocațional, tehnologic), aflate în același județ/în municipiul București sau în județe învecinate.
Profesorii mentori coordonatori
Regulile publicate acum prevăd faptul că directorul sau directorul adjunct al
unității de învățământ coordonatoare este coordonatorul Bazei de Practică Pedagogică.
Iar profesorul mentor coordonator din cadrul BPP este un profesor încadrat la școala de aplicație coordonatoare, care predă discipline pedagogice sau care are experiență metodică
relevantă/de mentorat didactic în specialitatea uneia dintre disciplinele la care se organizează și se efectuează stagii practice pedagogice/activități pedagogice.
În cadrul BPP va fi selectat un număr adecvat de profesori mentori care să asigure organizarea și desfășurarea activităților de mentorat didactic.
Componența grupului de profesori mentori din cadrul BPP și repartizarea activităților metodice/practice pedagogice se stabilesc prin decizii interne ale conducerii unităților de
învățământ coordonatoare, la propunerea conducerii unităților de învățământ componente ale BPP, prevede ordinul citat.
Lista Bazelor de Practică Pedagogică:
- COLEGIUL NAȚIONAL „HOREA, CLOȘCA ȘI CRIȘAN” ALBA IULIA
- COLEGIUL NAȚIONAL „INOCHENTIE MICU CLAIN” BLAJ
- COLEGIUL NAȚIONAL „BETHLEN GABOR” AIUD
- COLEGIUL NAȚIONAL „PREPARANDIA — DIMITRIE ȚICHINDEAL” ARAD
- LICEUL TEORETIC „ADAM MÜLLER GUTENBRUNN” ARAD
- COLEGIUL NAȚIONAL „MOISE NICOARĂ” ARAD
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „CAROL I” CÂMPULUNG MUSCEL
- COLEGIUL NAȚIONAL „VLAICU VODĂ” CURTEA DE ARGEȘ
- COLEGIUL TEHNIC „ARMAND CĂLINESCU” PITEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „ZINCA GOLESCU” PITEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „ȘTEFAN CEL MARE” BACĂU
- COLEGIUL SPORTIV „NADIA COMĂNECI” ONEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „IOSIF VULCAN” ORADEA
- LICEUL VOCAȚIONAL PEDAGOGIC „NICOLAE BOLCAȘ” BEIUȘ
- COLEGIUL NAȚIONAL „EMANUIL GOJDU” ORADEA
- COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE COȘBUC” NĂSĂUD
- COLEGIUL NAȚIONAL „LIVIU REBREANU” BISTRIȚA
- LICEUL PEDAGOGIC „NICOLAE IORGA” BOTOȘANI
- COLEGIUL NAȚIONAL „A. T. LAURIAN” BOTOȘANI
- LICEUL „ANDREI MUREȘANU” BRAȘOV
- COLEGIUL NAȚIONAL „ANDREI ȘAGUNA” BRAȘOV
- COLEGIUL NAȚIONAL „JOHANNES HONTERUS” BRAȘOV
- LICEUL PEDAGOGIC „D. P. PERPESSICIUS” BRĂILA
- COLEGIUL NAȚIONAL „ELENA CUZA” BUCUREȘTI
- COLEGIUL GERMAN „GOETHE” BUCUREȘTI
- LICEUL TEORETIC „DANTE ALIGHIERI” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „GHEORGHE LAZĂR” BUCUREȘTI
- LICEUL TEORETIC „ADY ENDRE” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „ȘCOALA CENTRALĂ” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „IULIA HAȘDEU” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL DE INFORMATICĂ „TUDOR VIANU” BUCUREȘTI
- LICEUL TEORETIC BILINGV „MIGUEL DE CERVANTES” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL BILINGV „GEORGE COȘBUC” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL DE MUZICĂ „GEORGE ENESCU” BUCUREȘTI
- COLEGIUL ECONOMIC „VIRGIL MADGEARU” BUCUREȘTI
- SEMINARUL TEOLOGIC ORTODOX BUCUREȘTI
- COLEGIUL ROMANO-CATOLIC „SFÂNTUL IOSIF” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „SFÂNTUL SAVA” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „GHEORGHE ȘINCAI” BUCUREȘTI
- LICEUL DE ARTE PLASTICE „NICOLAE TONITZA” BUCUREȘTI
- COLEGIUL TEHNIC DE ARHITECTURĂ ȘI LUCRĂRI PUBLICE „IOAN N. SOCOLESCU” BUCURESTI
- LICEUL TEHNOLOGIC SPECIAL „REGINA ELISABETA” BUCUREȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „GRIGORE MOISIL” BUCUREȘTI
- LICEUL PEDAGOGIC „SPIRU HARET” BUZĂU
- LICEUL PEDAGOGIC „ȘTEFAN BĂNULESCU” CĂLĂRAȘI
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „GHEORGHE LAZĂR” CLUJ-NAPOCA
- COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE BARIȚIU” CLUJ-NAPOCA
- COLEGIUL NAȚIONAL „EMIL RACOVIȚĂ” CLUJ-NAPOCA
- COLEGIUL NAȚIONAL „GEORGE COȘBUC” CLUJ-NAPOCA
- COLEGIUL TEHNIC „NAPOCA” CLUJ-NAPOCA
- COLEGIUL NAȚIONAL „CONSTANTIN DIACONOVICI LOGA” CARANSEBEȘ
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „CONSTANTIN BRĂTESCU” CONSTANȚA
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIRCEA CEL BĂTRÂN” CONSTANȚA
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI EMINESCU” CONSTANȚA
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI VITEAZUL” SFÂNTU GHEORGHE
- LICEUL PEDAGOGIC „BOD PETER” TÂRGU SECUIESC
- COLEGIUL NAȚIONAL „CONSTANTIN CANTACUZINO” TÂRGOVIȘTE
- COLEGIUL NAȚIONAL „IENĂCHIȚĂ VĂCĂRESCU” TÂRGOVIȘTE
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „ȘTEFAN VELOVAN” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL „CAROL I” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL „FRAȚII BUZEȘTI” CRAIOVA
- COLEGIUL NAȚIONAL „COSTACHE NEGRI” GALAȚI
- COLEGIUL NAȚIONAL „VASILE ALECSANDRI” GALAȚI
- COLEGIUL NAȚIONAL „SPIRU HARET” TÂRGU JIU
- LICEUL TEORETIC „NICOLAE CARTOJAN” GIURGIU
- LICEUL „MARIN PREDA” ODORHEIU SECUIESC
- LICEUL PEDAGOGIC „BENEDEK ELEK” ODORHEIU SECUIESC
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „REGINA MARIA” DEVA
- LICEUL PEDAGOGIC „MATEI BASARAB” SLOBOZIA
- COLEGIUL PEDAGOGIC „VASILE LUPU” IAȘI
- COLEGIUL NAȚIONAL „COSTACHE NEGRUZZI” IAȘI
- COLEGIUL NAȚIONAL IAȘI
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI EMINESCU” IAȘI
- COLEGIUL TEHNIC „IOAN C. ȘTEFĂNESCU” IAȘI
- LICEUL PEDAGOGIC „TARAS SEVCENKO” SIGHETU MARMAȚIEI
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI EMINESCU” BAIA MARE
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „ȘTEFAN ODOBLEJA” DROBETA-TURNU SEVERIN
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „MIHAI EMINESCU” TÂRGU MUREȘ
- COLEGIUL NAȚIONAL „ALEXANDRU PAPIU ILARIAN” TÂRGU MUREȘ
- COLEGIUL NAȚIONAL „UNIREA” TÂRGU MUREȘ
- COLEGIUL NAȚIONAL „GHEORGHE ASACHI” PIATRA-NEAMȚ
- COLEGIUL NAȚIONAL VOCAȚIONAL „NICOLAE TITULESCU” SLATINA
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „REGINA MARIA” PLOIEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI VITEAZUL” PLOIEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL „ION LUCA CARAGIALE” PLOIEȘTI
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „ANDREI ȘAGUNA” SIBIU
- COLEGIUL NAȚIONAL „SAMUEL BRUKENTHAL” SIBIU
- COLEGIUL NAȚIONAL „OCTAVIAN GOGA” SIBIU
- LICEUL PEDAGOGIC „GHEORGHE ȘINCAI” ZALĂU
- COLEGIUL NAȚIONAL „IOAN SLAVICI” SATU MARE
- COLEGIUL NAȚIONAL „MIHAI EMINESCU” SUCEAVA
- COLEGIUL NAȚIONAL „PETRU RAREȘ” SUCEAVA
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „MIRCEA SCARLAT” ALEXANDRIA
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „CARMEN SYLVA” TIMIȘOARA
- LICEUL TEORETIC „NIKOLAUS LENAU” TIMIȘOARA
- COLEGIUL NAȚIONAL „CONSTANTIN DIACONOVICI LOGA” TIMIȘOARA
- LICEUL TEORETIC „ION CREANGĂ” TULCEA
- LICEUL PEDAGOGIC „IOAN POPESCU” BÂRLAD
- COLEGIUL NAȚIONAL DE INFORMATICĂ „MATEI BASARAB” RÂMNICU VÂLCEA
- COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC „SPIRU HARET” FOCȘANI
Reamintim că peste 28 de mii de profesori vor fi formați într-un proiect cu finanțare europeană numit PROF, potrivit anunțului făcut de secretarul de stat din Ministerul Educației, Maria Manea. Aceasta a spus că acest proiect „modifică fundamental modul în care se face astăzi formarea inițială și formarea continuă a cadrelor didactice”.
Maria Manea a mai spus că proiectul pleacă de la faptul că formarea cadrelor didactice este deficitară și că Ministerul Educației este într-un grup de lucru la nivel european, grup care până anul viitor va crea un cadru comun la nivelul Uniunii pentru stabilirea normativelor de formare inițială și continuă a cadrelor didactice.
Foto: © Harry Rendón Mayorga | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.