Din acest an școlar, rezultatele elevilor la evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi sub formă de punctaje în loc de coduri, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 6.595 din 4 septembrie 2024 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024—2025.
La începutul lunii iulie, ministra Educației, Ligia Deca, a anunțat că de anul școlar viitor elevii ar putea primi punctaje în loc de coduri la Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Măsura – ca „să poată fi traduse mai ușor în progresul elevului”, spunea oficialul.
Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.
Art. 28. — „(1) Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin:
a) elaborarea planurilor individualizate de învățare;
b) informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.
(2) Rezultatele individuale la EN-2025 cuprinse în fișele de evaluare sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic și de către colectivul de catedră din fiecare unitate școlară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/ orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării.”
Rezultatele la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt consemnate în portofoliul educațional al elevului
Art. 38. — „Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.”
O altă noutate se referă la faptul că decizia privind elaborarea planului individualizat de învăţare al elevului se ia coroborând rezultatele la evaluarea națională 2025 cu datele şi observaţiile înregistrate de-a lungul parcursului educaţional al elevului.
Art. 28 – „(3) Decizia privind elaborarea planului individualizat de învățare al elevului se ia coroborând rezultatele la EN-2025 cu datele și observațiile înregistrate de-a lungul parcursului educațional al elevului.
(4) Planurile individualizate de învățare ale elevilor sunt comunicate părinților/reprezentanților legali ai elevilor.
(5) Comisia de organizare și de administrare a EN-2025 din unitatea de învățământ urmărește procesul de informare a elevilor și a părinților/reprezentanților legali, în condiții de confidențialitate.
(6) Accesul la documente și la informațiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educațional, la elev și la familia acestuia.
(7) După informarea părinților/reprezentanților legali, se întocmește un proces-verbal, în care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor referitoare la rezultatele elevului la EN-2025 și la măsurile prevăzute în planul individualizat de învățare.
(8) Valorificarea rezultatelor EN-2025 la nivelul unității de învățământ și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/ dezvoltare/accelerare, după caz, sunt monitorizate de către comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025.”
Conform sursei citate anterior, în termen de 5 zile după ce au fost evaluate testele, comisia de organizare și administrare din fiecare școală va face un raport în care sunt analizate rezultatele înregistrate care fundamentează planul de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz:
Art. 29. — „În termen de 5 zile de la finalizarea evaluării testelor din cadrul EN-2025, comisia de organizare și de administrare a EN-2025 din unitatea de învățământ elaborează un raport al unității de învățământ, în care sunt analizate rezultatele înregistrate care fundamentează planul de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz.
Art. 30. — (1) În termen de 7 zile de la finalizarea încărcării datelor în aplicația dedicată, comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025 elaborează raportul ISJ/ISMB, în care sunt centralizate rezultatele și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/ accelerare de la nivelul unităților de învățământ aflate în subordine.
(2) După finalizarea EN-2025, inspectoratele școlare comunică măsurile educaționale necesar a fi luate la nivelul județului/al municipiului București în vederea remedierii, menținerii, dezvoltării, accelerării rezultatelor învățării.”
Ordinul poate fi consultat mai jos:
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Superb! Deci acum copiii de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a își pot cere **punctajele** să fie transformate în note sau calificative, dar **doar dacă fac o cerere scrisă**. Pentru că, desigur, toți copiii de 8 sau 10 ani abia așteaptă să scrie o cerere formală către școală. Ah, ce bucurie pentru birocrația românească! La naiba cu joaca în curtea școlii, hai să redactăm cereri!
Și ce-i mai tare? Punctajele astea sunt așa de „secrete” că trebuie să ceri voie să fie trecute în catalog. Serios, e ca și cum ai avea o comoară ascunsă și trebuie să te rogi de cineva să îți dea voie s-o vezi. Bravo, o să revoluționăm educația cu siguranță.
Și partea cu planurile individualizate? Absolut divin! Deci, nu doar că primești un punctaj mistic, dar mai și vine o comisie întreagă să decidă cum să îți *remedieze* viața școlară. Că de ce nu, fiecare elev are nevoie de o armată de profesori care să îi spună exact unde a greșit și cum să își „optimizeze” învățarea. Fișe, rapoarte, semnături… Mă întreb dacă nu ar fi mai simplu să scoatem școala complet și să-i facem pe copii birocrați din naștere.
dar de ce? s-au scos tezele ca sa se treaca in catolog notele de la examene?
m-am prins… au facut-o ca sa nu mai para asa inutile aceste evaluari…
Idioții din minister nu se dezmint. Săptămâna și bomba. Funeriu a introdus clasa zero. Unde suntem acuma? Abandon pe banda, rezultate din ce in ce mai slabe, dar na, avem clasa pregătitoare, așa cum a vrut unul care nu își arată diploma. Sistemul care conduce învățământul este praf. ce așteptări sa mai avem de la copii?
Așteptăm și metodologia pt acordarea notelor la clasa 6, unde sunt probe combinate, din 2 sau 3 materii.
Eu nu stiu sa corectez. Nici nu fac parte din Corpul Evaluatorilor. Sunt doar un profesor obisnuit la clasa si presimt ca voi face greseli ca evaluator neplatit, spre deosebire de cei de la EN clasa a VIII-a. Sa ma pedepseasca la funduletul gol ministerul si sa-mi interzica anul urmator sa mai corectez gratuit la clasa a VI-a la matematica. Daca suntem nesimtiti in minister, las’ ca putem fi si noi. Pentru unii muma, pentru altii ciuma? Unii platiti si altii venit de acasa gratuit, completat dupa evaluare rapoarte, coduri, platforme. Avem fete de fraieri?