Fișa de feedback și metodologia de acordarea acestuia au fost publicate în Monitorul Oficial și intră în vigoare de la data publicării, potrivit ordinului de ministru nr. 3.864/2021. Prevederile se aplică și pentru acest final de semestru, în document nefiind nicio precizare despre faptul că s-ar aplica de la începutul anului școlar viitor sau vreun alt reper temporal. Prin metodologie, profesorii sunt obligați să colecteze feedback de la elevi despre activitatea de predare-învățare-evaluare, iar elevii pot completa documentul opțional.
Reamintim că pe 20 aprilie secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely scria pe contul său de Facebook că „în acest semestru Ministerul va propune implementarea metodologiei doar în școlile care doresc aplicarea chestionarului, urmând ca generalizarea procesului să aibă loc din anul școlar următor, ținând cont de feedback-ul rezultat din această pilotare”.
Fișa de evaluare conține 16 afirmații pe care elevii le notează de la 1 la 5, în funcție de acordul sau dezacordul cu acestea. Fișa de feedback trebuie completată cu numele profesorului a cărui activitate este analizată.
Ce conține Fișa de Feedback
Numele documentului: Fișă de feedback semestrial
Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.
Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.
„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”
„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”
Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.
„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”
- Profesorul explică clar materia
- Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
- Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
- Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
- Profesorul încurajează cooperarea între elevi
- Mă simt motivat să particip la această disciplină
- Profesorul folosește tehnologia digitală
- Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
- Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
- Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
- Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
- Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
- Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
- Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
- Profesorul este interesat de starea mea de bine
- Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină
Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”
La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent în semestrul în care acordă feedback.
„În acest semestru, am fost prezent la:
- 25% dintre ore
- 50% din ore
- 75% din ore
- peste 90% din ore”
Cum se aplică Fișa de feedback, potrivit metodologiei
Feedbackul se colectează în mod obligatoriu și exclusiv de la elevii înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal.
Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate. Feedbackul este anonim și acordarea acestuia este opțională. Feedbackul se va referi exclusiv la activitatea didactică de predare – învățare – evaluare, fără a se raporta la activitățile extracurriculare și extrașcolare derulate de către cadrul didactic.
Fiecare profesor diriginte notifică elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua/zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă.
Elevii completează formularele de feedback, fie în format online, folosind dispozitivele proprii sau echipamente puse la dispoziție de către unitatea de învățământ, fie în format fizic, utilizând formularele tipizate puse la dispoziție de către unitatea de învățământ.
Fișele completate în format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate în termen de 10 (zece) zile
de la colectare, respectând confidențialitatea și caracterul anonim al acestora.
Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, în format agregat, dacă soluția tehnologică aleasă permite acest lucru în condiții de garantare a confidențialității și anonimatului.
Ce se întâmplă cu rezultatele
Cadrul didactic analizează rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate din procesarea automată a răspunsurilor.
La începutul semestrului, cadrul didactic discută cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei, în vederea înțelegerii, corectării și îmbunătățirii aspectelor problematice semnalate de elevi și a promovării aspectelor pozitive identificate.
Profesorul diriginte analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un raport general pe clasă/formațiune de studiu care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei, constituit în baza prevederilor art. 57 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ.
Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasă/formațiune de studiu la care predau.
În vederea identificării unor modalități de îmbunătățire a calității procesului educațional și a relațiilor dintre părțile implicate, la nivel de unitate de învățământ, directorul unității poate solicita corpului profesoral rezultatele procesului de analiză a feedbackului, în limita prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unității. Este interzisă solicitarea selectivă, adresată doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate.
Este interzisă constrângerea sau sancționarea elevilor, atât în timpul procesului de acordare a feedbackului semestrial, cât și în urma acestuia, în baza opiniilor exprimate de către aceștia.
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.