OFICIAL Fișa cadru pentru postul de îngrijitoare în educația timpurie: Trebuie să facă cursuri de perfecționare, iar printre atribuții sunt enumerate susținerea dezvoltării cognitive sociale și emoționale a copiilor prin joc și activități

14.652 de vizualizări
Foto: Monitorul Oficial
Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial noua fișă-cadru a postului pentru personalul didactic auxiliar, care prevede atribuțiile care revin în sarcina îngrijitoarelor în educație timpurie. Amintim, în octombrie anul trecut, denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern.
  • Modificările au survenit după ce în legea Educației nr. 198/2023 îngrijitoare de educație timpurie și infirmiere în educația timpurie apar la personalul auxiliar didactic din creșe și grădinițe.

Ordinul de ministru privind fișa cadru a postului și a fișei-cadru de autoevaluare/evaluare în vederea stabilirii calificativului anual pentru personalul didactic auxiliar încadrat în funcția de îngrijitoare în educație timpurie, publicat în Monitorul Oficial, prevede printre activitățile de îngrijire a copiilor:

– Susține dezvoltarea fizică, cognitivă, socială și emoțională a copiilor prin rutine, interacțiuni, joc și alte activități specifice.

– Asistă educatorul/profesorul pentru educație timpurie în amenajarea mediului educațional, în pregătirea materialelor didactice și în organizarea/desfășurarea activităților didactice.

Atribuțiile îngrijitorului sunt împărțite pe mai multe categorii. De exemplu, la conduita profesională, trebuie „să dovedească empatie în relația cu copiii”.

Atribuțiile specifice postului
  1. Cunoașterea activității interne a unității de învățământ
    1.1. Cunoaște și îndeplinește sarcinile prevăzute în regulamentul intern, regulamentul de organizare și funcționare al unității și în fișa postului.
    1.2. Cunoaște procedurile interne specifice postului.
    1.3. Oferă informații despre locația fiecărei încăperi din unitatea de învățământ.
    1.4. Gestionează bunurile din sectorul de care răspunde.
  2. Realizarea activităților de îngrijire a copiilor
    2.1. Susține dezvoltarea fizică, cognitivă, socială și emoțională a copiilor prin rutine, interacțiuni, joc și alte activități specifice.
    2.2. Asistă educatorul/profesorul pentru educație timpurie în amenajarea mediului educațional, în pregătirea materialelor didactice și în organizarea/desfășurarea activităților didactice.
    2.3. Planifică activitățile de îngrijire a copiilor corespunzător vârstei și regimurilor recomandate, cu respectarea normelor igienico-sanitare.
    2.4. Asigură serviciile de îngrijire și asistență a copiilor în activitățile zilnice, în acord cu nevoile acestora, inclusiv în timpul activităților extracurriculare (vizite, excursii).
    2.5. Preia/Predă copiii de la/către aparținători la începutul/sfârșitul programului în unitatea de învățământ.
    2.6. Supraveghează copiii în spațiile interioare și exterioare în unitatea de învățământ.
    2.7. Asigură nevoile de bază ale copiilor în unitatea de învățământ, inclusiv cele de igienă personală și toaletă, îmbrăcare, nutriție și sănătate.
    2.8. Contribuie la formarea deprinderilor igienico-sanitare/alimentare ale copiilor.
  3. Aplicarea procedurilor, normelor, regulilor specifice
    3.1. Se prezintă la controlul medical periodic.
    3.2. Respectă normele de protecție a muncii și normele privind situațiile de urgență.
    3.3. Participă la cursuri de igienă.
    3.4. Aplică/Respectă normele, regulile, procedurile specifice unității de învățământ.
  4. Comunicare și relaționare
    4.1. Asigură condițiile de relaționare eficientă cu întregul personal al unității de învățământ și cu beneficiarii direcți și indirecți.
    4.2. Promovează un comportament asertiv în relațiile cu personalul unității de învățământ și cu beneficiarii direcți și indirecți.
  5. Realizarea activităților de curățenie
    5.1. Asigură curățenia și igienizarea zilnică în spațiile interioare și exterioare ale unității de învățământ, cu excepția grupurilor sanitare.
    5.2. Schimbă lenjeria de pat.
    5.3. Dezinfectează jucăriile și materialul didactic, precum și alte obiecte și accesorii utilizate de copii sau folosite în activitățile la care aceștia participă.
  6. Managementul carierei și al dezvoltării profesionale
    6.1. Identifică nevoile proprii de formare.
    6.2. Participă la programe de formare/cursuri de perfecționare conform legislației în vigoare.
    6.3. Aplică în activitatea curentă cunoștințele/abilitățile/competențele dobândite prin formare continuă/perfecționare.
  7. Contribuția la dezvoltarea instituțională și la promovarea imaginii unității de învățământ
    7.1. Promovează sistemul de valori al unității de învățământ la nivelul comunității.
    7.2. Contribuie la însușirea regulilor sociale de către beneficiarii direcți și indirecți.
  8. Conduita profesională
    8.1. Manifestă atitudine morală și civică (limbaj, ținută, respect, comportament).
    8.2. Dovedește empatie în relația cu copiii.
    8.3. Respectă și promovează deontologia profesională.
Informații de context

Anul trecut, denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern. Astfel, grupa minoră „234 Profesori în învățământul primar și preșcolar” se redenumește ca „234 Profesori în învățământul primar și educație timpurie”.

La art. 192 alin. (1) din aceeași lege este stabilit personalul didactic auxiliar pentru primul nivel al învățământului preuniversitar, iar la lit. p) se regăsesc „infirmiere în educația timpurie, îngrijitoare în educația timpurie.”

Ținând cont de prevederile Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și luând în considerare că structura COR nu cuprinde grupe distincte în care să fie încadrate ocupațiile din învățământul antepreșcolar, Ministerul Educației a propus Ministerului Muncii și Solidarității Sociale redenumirea a 2 grupe minore și 2 grupe de bază din COR, inclusiv completarea descrierilor acestora și introducerea a 2 noi ocupații: profesor pentru educație timpurie și îngrijitoare în educația timpurie”, se arată în fundamentarea actului normativ.

În 2022, Hotărârea de Guvern a fost emisă în baza Legii nr. 17/2022 de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 100/2021, prevede că începând cu anul școlar 2021 – 2022, creșele devin parte a sistemului de educație. Până atunci, acestea erau arondate Direcțiilor de Asistență socială.

Astfel, potrivit metodologiei, serviciile de educație timpurie antepreșcolară desemnează servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere oferite copiilor antepreșcolari, pe timpul zilei, în 4 tipuri de unități/instituții de educație timpurie antepreșcolară:

a) creșe arondate unei unități de învățământ preșcolar cu personalitate juridică, cu program prelungit (creșa este un serviciu public sau privat cu misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani).

b) creșe arondate unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care are în componență nivel preșcolar, inclusiv creșele confesionale care solicită arondarea prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;

c) creșe nearondate unei unități de învățământ pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și care devin unități de învățământ cu personalitate juridică și sunt coordonate metodologic de inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București;

d) centre de zi cu grupe de antepreșcolari (centrele de zi nu au statut de unități de învățământ, ci fac parte din categoria serviciilor sociale fără cazare oferite de furnizorii de servicii sociale acreditați, publici și privați, cu misiunea de a asigura menținerea, refacerea și dezvoltarea capacităților copilului și ale părinților săi).

Metodologia permite și introducerea grupelor la creșă, ca și în cazul grădiniței: Vor fi înscriși la:

a) grupa mică (copii de la 0 la 12 luni);

b) grupa mijlocie (copii de la 13 la 24 luni);

c) grupa mare (copii de la 25 la 36 luni).

Se modifică și numărul maxim de copii înscriși:

Potrivit art 10, numărul copiilor la grupa de antepreșcolari din unitățile prevăzute la art.1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) este:


a) în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9, la grupa mică;
b) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, la grupa mijlocie;
c) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, la grupa mare

DESCARCA Fișa cadru

Ordinul de ministru privind fișa cadru a postului și a fișei-cadru de autoevaluare/evaluare în vederea stabilirii calificativului anual pentru personalul didactic auxiliar încadrat în funcția de îngrijitoare în educație timpurie
Citește și:
S-au modificat denumirile grupelor de meserii în învățământ: grupa „educatori în învățământul preșcolar” devine „profesori și educatori pentru educație timpurie”, „paznicii” devin „lucrători în servicii private de securitate”
Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021
Proiect de Hotărâre de Guvern pentru creșele care țin de Ministerul Educației: structura anului școlar, exact ca la grădiniță. Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului

1 comment
  1. O altă idee foarte bună, fiind legată de copii mici. Mă bucur că se incepe cu copiii foarte mici și cu cei ce curând au examene! Asta arată grijă. Mai arată simplificare. Genial! Părinții vor sta mai liniștiți, vor începe usor-usor să vină mai pașnici către școală, când sună la profesori, când scriu cereri, sesizări, la ședințe de grup. Măcar sunt salvate niste generații de copii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Există o dorință foarte periculoasă de micșorare a duratei de cursuri, a numărului de ore, a tot ceea ce înseamnă școală” – ministrul Cîmpeanu, pe seama unei petiții cu număr mare de semnături, pentru renunțarea la teze

“Astă-seară am primit o solicitare de la 77.000 de elevi care nu vor nici măcar susținerea tezelor și cumva argumentează, pot să îi înțeleg. Deci există o dorință foarte periculoasă…
Vezi articolul

Demis din funcțiile ocupate în Consiliul Elevilor pentru că a “distribuit o postare a unui deputat din Parlamentul României” – un fost președinte al filialei din Caraș-Severin acuză “lupte de putere în cea mai mare organizație de reprezentare a elevilor din România”

Un fost președinte al Consiliului Județean al Elevilor Caraș-Severin (CJE CS), Darius Lăpădat, acuză, într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro, că a fost dat afară din funcție pentru că a…
Vezi articolul

După vacanța de Paște, elevii din clasele terminale să vină la școală în efectiv complet și în scenariul roșu; elevii din școlile speciale să facă doar cursuri față în față – solicitările ministrului Educației la Comitetul de revenire la normalitate

Elevii din clasele terminale să vină fizic la școală cu toată clasa, nu doar jumătate de efectiv cum este în prezent reglementarea, iar cei din școlile speciale să vină cu…
Vezi articolul

Anisie: Cum se va desfășura o oră? Fiecare unitate de învățământ va stabili orarul, copiii vor fi programați să vină la școală astfel încât să nu se întâlnească prea mulți. Pauzele vor fi decalate / Profesorii trebuie să îi supravegheze tot timpul

Fiecare unitate de învățământ va stabili orarul, la fel ca până acum, copiii vor fi programați să vină la școală astfel încât să nu se întâlnească prea mulți, iar pauzele…
Vezi articolul

Tăiere fără nicio explicație. Premiile de la mai multe olimpiade școlare nu mai pot fi echivalate de elevi cu probe de la Bacalaureat 2024. Lista publicată de Ministerul Educației

Lista olimpiadelor școlare la nivel regional/european și internaționale pentru care elevii de clasa a XII-a pot solicita echivalarea probelor scrise de Bacalaureat, dacă au obținut medalii pe parcursul liceului, a…
Vezi articolul