Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial noua fișă-cadru a postului pentru personalul didactic auxiliar, care prevede atribuțiile care revin în sarcina îngrijitoarelor în educație timpurie. Amintim, în octombrie anul trecut, denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern.
- Modificările au survenit după ce în legea Educației nr. 198/2023 îngrijitoare de educație timpurie și infirmiere în educația timpurie apar la personalul auxiliar didactic din creșe și grădinițe.
Ordinul de ministru privind fișa cadru a postului și a fișei-cadru de autoevaluare/evaluare în vederea stabilirii calificativului anual pentru personalul didactic auxiliar încadrat în funcția de îngrijitoare în educație timpurie, publicat în Monitorul Oficial, prevede printre activitățile de îngrijire a copiilor:
– Susține dezvoltarea fizică, cognitivă, socială și emoțională a copiilor prin rutine, interacțiuni, joc și alte activități specifice.
– Asistă educatorul/profesorul pentru educație timpurie în amenajarea mediului educațional, în pregătirea materialelor didactice și în organizarea/desfășurarea activităților didactice.
Atribuțiile îngrijitorului sunt împărțite pe mai multe categorii. De exemplu, la conduita profesională, trebuie „să dovedească empatie în relația cu copiii”.
Atribuțiile specifice postului
- Cunoașterea activității interne a unității de învățământ
1.1. Cunoaște și îndeplinește sarcinile prevăzute în regulamentul intern, regulamentul de organizare și funcționare al unității și în fișa postului.
1.2. Cunoaște procedurile interne specifice postului.
1.3. Oferă informații despre locația fiecărei încăperi din unitatea de învățământ.
1.4. Gestionează bunurile din sectorul de care răspunde. - Realizarea activităților de îngrijire a copiilor
2.1. Susține dezvoltarea fizică, cognitivă, socială și emoțională a copiilor prin rutine, interacțiuni, joc și alte activități specifice.
2.2. Asistă educatorul/profesorul pentru educație timpurie în amenajarea mediului educațional, în pregătirea materialelor didactice și în organizarea/desfășurarea activităților didactice.
2.3. Planifică activitățile de îngrijire a copiilor corespunzător vârstei și regimurilor recomandate, cu respectarea normelor igienico-sanitare.
2.4. Asigură serviciile de îngrijire și asistență a copiilor în activitățile zilnice, în acord cu nevoile acestora, inclusiv în timpul activităților extracurriculare (vizite, excursii).
2.5. Preia/Predă copiii de la/către aparținători la începutul/sfârșitul programului în unitatea de învățământ.
2.6. Supraveghează copiii în spațiile interioare și exterioare în unitatea de învățământ.
2.7. Asigură nevoile de bază ale copiilor în unitatea de învățământ, inclusiv cele de igienă personală și toaletă, îmbrăcare, nutriție și sănătate.
2.8. Contribuie la formarea deprinderilor igienico-sanitare/alimentare ale copiilor. - Aplicarea procedurilor, normelor, regulilor specifice
3.1. Se prezintă la controlul medical periodic.
3.2. Respectă normele de protecție a muncii și normele privind situațiile de urgență.
3.3. Participă la cursuri de igienă.
3.4. Aplică/Respectă normele, regulile, procedurile specifice unității de învățământ. - Comunicare și relaționare
4.1. Asigură condițiile de relaționare eficientă cu întregul personal al unității de învățământ și cu beneficiarii direcți și indirecți.
4.2. Promovează un comportament asertiv în relațiile cu personalul unității de învățământ și cu beneficiarii direcți și indirecți. - Realizarea activităților de curățenie
5.1. Asigură curățenia și igienizarea zilnică în spațiile interioare și exterioare ale unității de învățământ, cu excepția grupurilor sanitare.
5.2. Schimbă lenjeria de pat.
5.3. Dezinfectează jucăriile și materialul didactic, precum și alte obiecte și accesorii utilizate de copii sau folosite în activitățile la care aceștia participă. - Managementul carierei și al dezvoltării profesionale
6.1. Identifică nevoile proprii de formare.
6.2. Participă la programe de formare/cursuri de perfecționare conform legislației în vigoare.
6.3. Aplică în activitatea curentă cunoștințele/abilitățile/competențele dobândite prin formare continuă/perfecționare. - Contribuția la dezvoltarea instituțională și la promovarea imaginii unității de învățământ
7.1. Promovează sistemul de valori al unității de învățământ la nivelul comunității.
7.2. Contribuie la însușirea regulilor sociale de către beneficiarii direcți și indirecți. - Conduita profesională
8.1. Manifestă atitudine morală și civică (limbaj, ținută, respect, comportament).
8.2. Dovedește empatie în relația cu copiii.
8.3. Respectă și promovează deontologia profesională.



Informații de context
Anul trecut, denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern. Astfel, grupa minoră „234 Profesori în învățământul primar și preșcolar” se redenumește ca „234 Profesori în învățământul primar și educație timpurie”.
La art. 192 alin. (1) din aceeași lege este stabilit personalul didactic auxiliar pentru primul nivel al învățământului preuniversitar, iar la lit. p) se regăsesc „infirmiere în educația timpurie, îngrijitoare în educația timpurie.”
Ținând cont de prevederile Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și luând în considerare că structura COR nu cuprinde grupe distincte în care să fie încadrate ocupațiile din învățământul antepreșcolar, Ministerul Educației a propus Ministerului Muncii și Solidarității Sociale redenumirea a 2 grupe minore și 2 grupe de bază din COR, inclusiv completarea descrierilor acestora și introducerea a 2 noi ocupații: profesor pentru educație timpurie și îngrijitoare în educația timpurie”, se arată în fundamentarea actului normativ.
În 2022, Hotărârea de Guvern a fost emisă în baza Legii nr. 17/2022 de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 100/2021, prevede că începând cu anul școlar 2021 – 2022, creșele devin parte a sistemului de educație. Până atunci, acestea erau arondate Direcțiilor de Asistență socială.
Astfel, potrivit metodologiei, serviciile de educație timpurie antepreșcolară desemnează servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere oferite copiilor antepreșcolari, pe timpul zilei, în 4 tipuri de unități/instituții de educație timpurie antepreșcolară:
a) creșe arondate unei unități de învățământ preșcolar cu personalitate juridică, cu program prelungit (creșa este un serviciu public sau privat cu misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani).
b) creșe arondate unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care are în componență nivel preșcolar, inclusiv creșele confesionale care solicită arondarea prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București;
c) creșe nearondate unei unități de învățământ pentru care autoritățile administrației publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare și care devin unități de învățământ cu personalitate juridică și sunt coordonate metodologic de inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
d) centre de zi cu grupe de antepreșcolari (centrele de zi nu au statut de unități de învățământ, ci fac parte din categoria serviciilor sociale fără cazare oferite de furnizorii de servicii sociale acreditați, publici și privați, cu misiunea de a asigura menținerea, refacerea și dezvoltarea capacităților copilului și ale părinților săi).
Metodologia permite și introducerea grupelor la creșă, ca și în cazul grădiniței: Vor fi înscriși la:
a) grupa mică (copii de la 0 la 12 luni);
b) grupa mijlocie (copii de la 13 la 24 luni);
c) grupa mare (copii de la 25 la 36 luni).
Se modifică și numărul maxim de copii înscriși:
Potrivit art 10, numărul copiilor la grupa de antepreșcolari din unitățile prevăzute la art.1, alin.(3) și la art.6, alin.(1) este:
a) în medie 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9, la grupa mică;
b) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, la grupa mijlocie;
c) în medie 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20, la grupa mare
DESCARCA Fișa cadru
1 comment
O altă idee foarte bună, fiind legată de copii mici. Mă bucur că se incepe cu copiii foarte mici și cu cei ce curând au examene! Asta arată grijă. Mai arată simplificare. Genial! Părinții vor sta mai liniștiți, vor începe usor-usor să vină mai pașnici către școală, când sună la profesori, când scriu cereri, sesizări, la ședințe de grup. Măcar sunt salvate niste generații de copii.