OFICIAL Evaluarea pentru inspecțiile de grad didactic, modificată masiv. Numărul de puncte pentru predare a fost redus aproape la jumătate, sunt introduse 20 de puncte pentru feedback, iar profesorii vor fi notați și pentru utilizarea de resurse digitale “cu respectarea drepturilor de autor”

14.787 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Noile fișe de evaluare pentru inspecțiile de grad didactic, valabile din anul școlar 2022-2023, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 22 iulie. Prin ordinul de ministru care completează Metodologia de formare continuă a personalului didactic din învățământul preuniversitar, modificările sunt substanțiale în fișele de evaluare. Dacă până acum desfășurarea activității la clasă conta aproape jumătate din punctajul unei fișe de evaluare la inspecție, 40 de punte din cele 85 posibile, acum pentru “predare” mai pot fi obținute doar 25 de puncte din 85.
  • Fișele de evaluare vechi rămân în vigoare doar pentru cei care sunt deja înscriși la susținerea gradelor didactice.

Principalele modificări constau în schimbarea domeniilor evaluate în aceste fișe, respectiv “Proiectarea activității” devine “Proiectare curriculară” marcată cu 20 de puncte, dublu față de cât era în fișa veche.

„Predarea și facilitarea învățării” este domeniul de evaluare care înlocuiește „Desfășurarea activității”. Și aici este o punctare total diferită de fosta fișă. Domeniului îi sunt acordate 25 de puncte, față de 40 câte erau în trecut. Apar două domenii de evaluare noi pe fișele pentru gradele didactice: “Feedback și evaluarea învățării”, alături de “Mediu/Climat educațional” care însumează 35 de puncte, care înlocuiesc defunctele “Evaluarea randamentului școlar” (10p) și “Cunoașterea și consilierea elevilor” (10p).

În urma definitivării în învăţământ, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar este un proces în două etape. Fiecare etapă este finalizată prin evaluări specifice şi conduce la certificare şi un grad profesional mai înalt. Nivelurile profesionale care pot fi obţinute de cadrele didactice din învăţământul preuniversitar sunt, în această ordine: gradul didactic II şi gradul didactic I. Gradele didactice sunt recompensate cu niveluri de salarizare mai înalte pentru aceeaşi funcţie didactică, aceleaşi studii şi aceeaşi vechime în învăţământ şi conferă drepturi pentru a concura pentru poziţii de conducere, de îndrumare şi control.

Astfel, acum sunt introduse în fișele de evaluare pentru aceste grade didactice anexele 2a, 3a, 8a, 10a, anume:

  • Fișă de evaluare a activității didactice în cadrul inspecției curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II
  • Raport scris încheiat la inspecția curentă/specială pentru acordarea gradului didactic II
  • Fișă de evaluare a activității didactice în cadrul inspecției curente/speciale pentru acordarea gradului didactic I
  • Raport scris încheiat la inspecția curentă/specială pentru acordarea gradului didactic I
Ce este diferit. “Grupa de indicatori” se numește acum “Domenii ale evaluării”, se acordă 15 puncte pentru “Mediu/Climat educațional”

Grupele de indicatori (prima coloană) se numesc acum domenii de evaluare. Punctele de la criterii însumează tot 85 de puncte, urmând ca 15 puncte să fie notate în raportul scris în urma inspecției (detalii, mai jos).

Prima “grupă de indicatori” din fișele de până acum este “Proiectarea activității”, notată cu 10 puncte împărțite pe 3 criterii de evaluare (2p + 2p + 6p). Noile modele arată că se numește Proiectare curriculară, notată cu 20 de puncte împărțite în mod egal pe 4 criterii de evaluare, adică:

  1. “Utilizarea adecvată a informațiilor teoretice și metodologice în proiectarea documentelor și a activităților didactice, respectând documentele curriculare și principiile curriculumului centrat pe elev
  2. Formularea clară a obiectivelor/rezultatelor învățării 5
  3. Proiectarea unor experiențe de învățare relevante, înlănțuite logic, care sprijină dezvoltarea competențelorcheie ale elevilor
  4. Selectarea responsabilă a resurselor pentru predare și învățare, inclusiv a resurselor de tehnologie digitală, cu respectarea normelor privind confidențialitatea și drepturile de autor”

Al doilea domeniu de evaluare este “Predare. Facilitatea învățării” cu 25 de puncte alocate în 10 criterii de evaluare în mod egal (2,5p fiecare). În fișele vechi aprobate în 2014, denumirea este “Desfășurarea activității”, cu 40 de puncte alocate inegal în 16 criterii de evaluare. Criteriile de acum sunt:

Foto: captură anexă

Al treilea domeniu de evaluare este “Feedback și evaluare a învățării”, cu 20 de puncte pentru 3 criterii de evaluare, anume:

  1. “Utilizarea diferitelor tehnici și instrumente de evaluarepentru a monitoriza procesul de învățare și pentru a obțineinformații despre progresul elevilor, inclusiv aplicațiiinformatice
  2. Furnizarea de feedback personalizat și de sprijindiferențiat pentru elevi pe baza datelor generate de instrumentele utilizate
  3. Încurajarea elevilor pentru a aprecia și interpreta rezultatele evaluărilor formative, sumative, ale autoevaluărilor și ale evaluărilor colegiale
  4. Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți strategiile de evaluare și pentru a crea instrumente de evaluare adaptate obiectivelor”

La al patrulea domeniu de evaluare avem “Mediu/Climat educațional”, de 15 puncte, distribuite la 4 criterii astfel:

  1. “Utilizarea frecventă a tehnicilor de încurajare a participării tuturor elevilor, într-o atmosferă sigură, prietenoasă, incluzivă, propice învățării (5p)
  2. Valorizarea activității și produselor realizate de elevi (2,5 p)
  3. Aplicarea strategiilor de management al clasei pentru a crea un mediu care să susțină învățarea și starea de bine (5p)
  4. Încurajarea comunicării și a respectului reciproc (2,5p)”

La domeniul 5, “Autoevaluarea activității didactice”, de 5 puncte, sunt notate următoarele criterii cu câte 2,5 puncte fiecare: “Reflecție asupra activității didactice realizate” și “Evaluarea impactului experiențelor de învățare asupra elevilor și utilizarea acestuia pentru dezvoltare/ ameliorare/îmbunătățire”.

FOTO Fișă nouă (grad didactic II) și raport scris:

FOTO Fișă veche (grad didactic II) și raport scris:

Raportul scris de după inspecție. Pe ce se mai dau cele 15 puncte rămase până la 100

Raportul scris de după inspecție, semnat de inspectorul de specialitate sau de profesorul metodist care a supravegheat lecțiile de la clasă, este în corelație cu domeniile de evaluare amintite mai sus, existând spații libere de completat pentru fiecare în parte, pentru aprecieri și constatări.

15 puncte se acordă pentru următoarele aspecte, conform fișei:

Punctul g) menționează “Activitatea educativă în școală și în afara ei, inclusiv în sistem blended-learning (maximum 5 p)”.

Următorul punct, h), vizează “Dezvoltare profesională continuă — preocupare pentru studiu individual, pentru învățare și sprijin între colegi, pentru dezvoltarea competenței digitale în procesul de predare-învățare-evaluare, participarea la activități de formare, reuniuni profesionale, conferințe, mobilități etc. (maximum 5p)”.

Alte 5 puncte vin și de la punctul i) pentru “Aprecierea Consiliului de administrație al unității de învățământ cu privire la conduita în cadrul școlii și al comunității școlare”.

De remarcat și că, la semnătura raportului scris încheiat la inspecția curentă/specială, pe lângă “Inspector școlar/Profesor metodist”, apare cu “/” și “Profesor mentor”.

Descarcă de aici fișa de evaluare nouă – grad didactic II + raport scris în urma inspecției (.pdf):

Descarcă de aici fișa de evaluare nouă – grad didactic I + raport scris în urma inspecției (.pdf):

Iată ordinul din iulie 2022 complet, cu anexele (fișele pentru inspecții), în format .pdf:
Iată și anexele 1-7 de la ordinul de ministru 3.240 din 2014 (sursa):

8 comments
  1. La caterinca suntem campioni. E tare placut sa facem mișto de alții, când beleaua nu e pe noi, ca sa zic așa.
    Numai profesorii si doctorii dau examene pana ii iau ametelile.
    Celelalte categorii profesionale, nu prea am auzit sa dea vreun exame serios. Si cum la invatamant se pricepe tot omul, vin și păreriștii cu tot felul de glume abracadabrante despre sustinerea gradelor. Ca nu e destul ca nea Campeanu a turbat cu schimbarile pe toata linia!

  2. Sanchi, proiectarea didactica se cheama curriculara. Gongorism cu lopata, vorba lu’ Vlasceanu.

    Mare revolutie la feedback si evaluare nu au facut. Daca politrucii astia de la inspectorat sau minister nu ar fi niste incompetenti si ar stii ceva psihologie ar intelege ca evaluarea are loc in primul rand la nivel emotional. Nu e nevoie de nu stiu ce instrumente si alte prostii sa stii daca ti-a reusit lectia sau nu. Iti asculti emotiile si stii imediat daca a fost bine sau prost. Asta e punctul de plecare. Pe emotiile tale iti construiesti feedback-ul si completezi / rafinezi apoi cu instrumente nu stiu de care. Cu emotia poti cuprinde tot, rapid, cu instrumentele alea doar o parte si oricum mai tarziu, abia dupa ce s-a terminat lectia.

    Aceiasi imbecili incearca sa salveze ce mai pot din catastrofa. Dar daca nu ai cu ce (creier, studii, bune intentii) efortul e inutil.

  3. Ca prea se luau gradele I cu o prezentare powerpoint citita si o masa si cadouri pentru examinatori si colegi. Va fi mult mai greu de acum si poate, cu aceasta ocazie se vor mai potoli unii care se zbateau numai pentru grade, fise, hartoage. Gradul I se echivaleaza cu doctoratul. Doctoratul se ia cu multa munca, in special cercetare, studiu de caz, nu cu citate din o mie de carti.

    1. Da, partea asta cu pateul lipseste din fisa de evaluare.

      Stimati tovarasi, ievaluarea cadrului didactic nu poate avea loc pe stomacul gol. Dl. inspector trebuie sa manace un pateu de calitate, sa bea un suc natural si sa aiba servetele fine cu care sa se stearga.

      La gradu 1 se face o cercetare cu un prof universitar indrumator. Nu prea ai cum sa prezinti decat cu Power Point.

      Pateu’ si sucu’ sunt insa exentiale. Lucrarea va fi inteleasa mai bine cu stomacul plin. Piramida lui Maslow nu poate fi neglijata.

      1. Noroc cu cateringul ăsta, că pe vremuri veneai cu mâncarea de acasă. Piatra de încercare nu era prezentarea lucrării sau lecțiile la clasă. Masa era marele stres. În preziua inspecției nu-ți mai stătea mintea la lucrarea de grad, că se ardea mâncarea, se tăia maioneza, se turtea prăjitura…
        Urâte obiceiuri avem! Și nu vor dispărea curând. Pentru că domnului inspector îi e foame, aveți dreptate. Și diurna pe care o primește nu-i ajunge nici pe-o măsea.

        1. Daca te duci la pazit la bac iti da maximum o apa plata ieftina la 2 oameni. Patit asta. Stat de la 6:40 la 13:40 la liceu nemancata, cu feicirea de a fi baut minunata apa Proxi cu colega de suferinta de pe sala. Dar daca e vreun grad, sa vezi ce mese se fac. Si cadouase. Trebuie abolite aceste practici. Am colegi care au dat gradul in pandemie, in plin online. Sa fi vazut fericirea dim ochii lor ca nu au iesit pe minus.:) S-or lega ele relatii si prietenii virtuale, dar sarmaua virtuala inca nu a aparut, cadouasul online nici atata. In acelasi timp, am avut colegi ce au amanat gradul I din lipse de finante. Asta si cu cercurile pedagogice cu lectie la clasa ar trebui sa dispara urgent. Mergi la cerc si vezi cum tin altii lectii obosite, de parca tu, de obicei, plantezi fasole, nu faci tot predare. Ce frumos a fost in pandemie la cercurile online: in primul rand ca nu te-ai mai dus la naiba-n praznic la 100 km; in al doilea rand, a fost un brainstorming total de metode si resurse dd predare online( chiar utile); am impartasit ca int-o familie griji, idei, pareri despre cum sa facem predarea mai buna, mai interesanta. Nu statea nimeni sa faca primirea cu o cafea, sa ne serveasca cu ptajituri, eram acolo fix pentru ceea ce trebuia: sa ne perfectionam, sa invatam lucruri noi si interesante.

          1. Și mie mi-au plăcut grozav cercurile pedagogice din pandemie din aceleași motive. Din păcate gradele le-am dat pe sistemul vechi pe care l-am descris mai sus. Grețos sistem!

          2. Asa este.Pandemia a fost o gura de oxigen,am văzut și noi ce bine e fără corupție, intrigantii de serviciu etc.Ce ușor și plăcut e sa îți faci treaba și atât fără alte prostii care nu sunt de competenta noastră.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Formare condusă de studenți de la informatică, pentru profesorii de TIC din școlile gimnaziale – propunerea unui profesor pentru Strategia de digitalizare a educației

Formarea pentru profesorii care vor să predea tehnologia informațiilor și comunicațiilor s-ar putea face cu studenți de la facultățile de informatică, e de părere profesorul Cătălin Cărăușu, profesor de matematică…
Vezi articolul

INTERVIU Profesorii trebuie să fie mult mai informați decât elevii în privința drogurilor, altfel nu mai au nici o autoritate în fața lor / Într-un caz de suspiciune de consum de droguri, prima intervenție a profesorului trebuie să fie cu copilul pentru că responsabilitatea profesorului este în primul rând față de bunăstarea copilului, spune psihoterapeutul Bogdana Păcurari

“Pentru a putea recunoaște semnele unui elev care consumă droguri, un profesor ar trebui să fie instruit despre ce droguri există, cât de periculoase sunt, care sunt efectele asupra creierului…
Vezi articolul