OFICIAL După cele gimnaziale, și toate școlile care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE pentru identificare copiilor în risc de abandon școlar / Ce responsabilități au învățătorii

17.889 de vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Toate unitățile de învățământ care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE, pentru identificarea copiilor în risc de a părăsi școala, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Până acum, au fost atenționate doar școlile cu clase gimnaziale să folosească MATE. Documentul publicat în Monitorul Oficial modifică ordinul nr. 6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și a Metodologiei de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii. Vezi mai jos, în articol, ce responsabilități au învățătorii.

Este vorba despre ordinul 6.447 din 22 decembrie 2022. Deși ordinul a fost semnat în decembrie 2022, el a fost publicat în Monitorul Oficial luni, 30 ianuarie, după mai bine de o lună de zile.

Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 3. — Toate unitățile de învățământ care au nivelurile de învățământ primar și/sau gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a școlii”.

Ordinul a aprobat atât Metodologia de implementare și utilizarea a modulului informatic MATE Primar pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, cât și Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) Primar.

Foto: Captură Monitorul Oficial

Conform Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) Primar, grupurile țintă sunt următoarele:

  • (GT1) elevi înmatriculați în clasele de învățământ primar cu risc de abandon școlar și de PTȘ (părăsire timpurie a școlii – n. red.) identificați prin fișa de observare;
  • (GT2) copii de vârstă școlară corespunzătoare nivelului primar care nu au fost înscriși niciodată la școală;
  • (GT3) copii, tineri sau adulți care nu au absolvit nivelul de învățământ primar până la vârsta de 14 ani și depășesc cu 4 ani vârsta corespunzătoare clasei;
  • (GT4) copii refugiați, migranți și remigranți (copilul remigrant este copilul care s-a reîntors în România, după ce s-a mutat la/împreună cu părinții migranți în altă țară cu scopul de a fi crescut, educat și îngrijit de aceștia).
Învățătorii sunt responsabili de colectarea datelor, introducerea lor în modulul informatic MATE, de utilizarea și monitorizarea datelor copiilor în risc de a abandona școala

„Profesorul pentru învățământ primar/Învățătorul, împreună cu personalul administrativ al școlii, coordonat de director, este responsabil de colectarea datelor, de introducerea datelor în modulul MATE și de utilizarea, monitorizarea și raportarea seturilor de date ale elevilor aflați în situații de risc”, se arată în metodologia de implementare.

Învățătorii vor începe cu introducerea de date în Fișa de observare MATE Primar pentru toți elevii ciclului primar, în vederea efectuării primului screening al elevilor în situație de risc. Aceștia răspund la cinci întrebări legate de prezență, rezultatele școlare, repetenție și istoricul sancțiunilor. După ce toți profesorii pentru învățământul primar au completat Fișa de observare pentru toți elevii din clasa lor, aceștia introduc elevii în risc în Observatorul școlii. După aprobarea acestuia de către directorul școlii, dosarele de caz sunt deschise automat pentru elevii care prezint cel puțin un risc asociat în fișa de observare.

Cum va fi implementat MATE Primar

Implementarea MATE Primar începe cu identificarea și evaluarea elevilor aflați în situații de risc, utilizând instrumentele și modulul de date MATE existent deja în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) (și care va fi extins pentru nivelul primar), adaptate specificului MATE Primar, și este urmată de planificarea și de implementarea măsurilor adecvate la nivel de școală, clasă și elevi”, potrivit Metodologiei de implementare și utilizare a modulului informatic MATE Primar pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii.

Punerea în aplicare a planului de acțiune privind MATE (și, implicit, MATE Primar) urmează o serie de patru etape, conform sursei de mai sus:

Etapa 1: Identificarea elevilor în situație de risc de părăsire timpurie a școlii (PTȘ) și evaluarea pe baza instrumentelor MATE Primar (…). Datele și informațiile colectate prin intermediul fișelor de observare și de evaluare sunt introduse în modulul de date MATE din SIIIR, oferind astfel personalului școlii o imagine exactă și clară la nivel instituțional a elevilor expuși riscului de abandon școlar, precum și a semnelor de avertizare timpurie asociate și a factorilor declanșatori. (…)

Etapa 2: Planificarea măsurilor de prevenire (nivelul 1) și de intervenție (nivelurile 2, 3 și 4) pe baza datelor colectate cu privire la elevii aflați în situații de risc la începutul anului școlar. Profesorii pentru învățământul primar/Învățătorii evaluează riscurile pe baza acestei liste și apoi încep planificarea intervențiilor.

Etapa 3: Implementarea activităților de prevenire prin intermediul intervențiilor la nivelul clasei și al școlii, prevăzute în planurile educaționale de intervenție specifice pentru învățământul primar.

Etapa 4: Monitorizarea progresului pe baza datelor înregistrate în modulul MATE din SIIIR și efectuarea unor modificări ale intervențiilor în timp util. Modulul MATE din SIIIR va permite utilizatorilor de la nivel școlar, județean și central să monitorizeze activitățile MATE, să urmărească progresul și să facă ajustări pe baza unor date individuale fiabile și solide, agregate la diferite niveluri și în funcție de criterii diferite.”

Foto: Captură Monitorul Oficial
Instrumentele MATE pentru elevii din învățământul primar

Instrumentele MATE pentru elevii din clasele primare sunt, spre exemplu, fișa de observare, fișa de evaluare, dar și alte recomandări specifice.

1. Fișa de observare MATE Primar reprezintă un instrument aplicat de profesorii pentru învățământul primar/învățători pentru a identifica elevii din ciclul primar aflați în situație de risc pe baza datelor legate de prezență, calificative, repetenție și comportament;

Foto: Captură Monitorul Oficial

Elevii care sunt evaluați cu „da” la unul dintre indicatorii relevanți sunt înregistrați în Observatorul școlii și evaluați pe baza unui set de indicatori de risc care se referă la familie, elev, comunitate și școală, rezultând un scor general.

2. Observatorul școlii reprezintă lista elevilor de învățământ primar în risc de abandon sau părăsire timpurie a școlii (PTȘ), care este validată de directorul școlii împreună cu profesorii pentru învățământul primar/învățători, conform metodologiei de implementare.

Pentru elevii incluși în observatorul școlii se deschide un dosar de caz „în care sunt monitorizați individual și primesc planuri de intervenție stabilite de către profesorii pentru învățământul primar/învățători în comun acord cu directorii”.

3. Dosarul de caz este un fișier generat automat în modulul MATE, după validarea Observatorului școlii, pentru fiecare elev identificat ca fiind în situație de risc.

4. Fișa de evaluare MATE Primar este un formular completat de profesorii pentru învățământul primar/învățători cu cele mai recente date și informații despre situația familială a elevului, condițiile de locuire, nivelul de educație al părinților, relația cu colegii și profesorii/personalul din școală, dificultăți de învățare/dizabilitate, după cum apare în document.

„Unele dintre datele și informațiile lipsă ar putea fi completate contactând asistentul social, în timp ce alte elemente necesită o discuție cu un membru al familiei/tutorele legal. În fișa de evaluare se calculează un scor de risc care cuprinde procentul de indicatori de risc cu un răspuns „da” în raport cu numărul total de indicatori de risc.”

5. Planul de servicii educaționale reprezintă o listă de activități specifice pentru fiecare elev în risc de abandon/PTȘ, precum: lecții remediale, profesori de sprijin, consilierea părinților și/sau educație parentală; activități extracurriculare, implicarea resurselor comunității (mediator, asistent social, voluntar, ONG-uri), potrivit ordinului citat mai sus.

În funcție de gradul de risc identificat de învățători, activitățile sunt diverse. Pentru nivelurile 2 și 3, lista poate să cuprindă: consilierea și terapia, orele remediale sau întâlnirile regulate cu familia, toate acestea putând fi implementate simultan în funcție de situația și de nevoile elevilor.

„Nivelul 4 vizează măsuri ce se aplică elevilor care cumulează mai mulți factori de risc, inclusiv comportament nepotrivit la școală generat de cauze mai profunde, ca abuzul fizic și/sau emoțional, neglijare, violență, exploatare, eventual corelate cu sărăcie extremă, lipsa locuinței sau condiții precare de locuit, probleme de sănătate, dizabilitate, cerințe educaționale speciale (CES) etc.”

Foto: Captură Monitorul Oficial
Foto: Captură Monitorul Oficial
Foto: Captură Monitorul Oficial
DOCUMENT Ordinul poate fi consultat mai jos:
Ce este abandonul școlar?

Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile cu clase gimnaziale sunt atenționate să folosească modulul informatic obligatoriu MATE pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar – document. Reducerea părăsirii timpurii a școlii, „cea mai importantă” prioritate pentru Ministerul Educației, potrivit ISJ Mureș
Diriginții claselor gimnaziale trebuie să parcurgă mai multe etape pentru identificarea copiilor în risc de abandon școlar, potrivit unui ordin oficial. La ce întrebări răspund elevii – documente

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), instituție aflată în subordinea Ministerului Educației a evitat să spună câte diplome emise de organizații americane de tip homeschooling au fost…
Vezi articolul

Profesoara de Matematică dată afară de la Liceul din Azuga, după ce a lăsat 12 corigenți înainte de Evaluarea Națională 2023, a fost repartizată de Inspectoratul Școlar București, cu cel mai mare punctaj din Capitală pe disciplina sa, la Școala Gimnazială 80 din Sectorul 3

Profesoara de Matematică de la Liceul Teoretic din Azuga (LTA), dată afară de conducerea școlii în vara anului trecut după ce a lăsat 12 corigenți înainte de Evaluarea Națională, a…
Vezi articolul
vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Primii profesori sancționați pentru că au refuzat să predea online: o învățătoare din Dâmbovița și-a “abandonat” elevii de pe 11 martie, iar un profesor din Vrancea a refuzat scenariul hibrid, spun inspectorii școlari

Primele cazuri de profesori sancționați pentru că au refuzat să predea online au fost înregistrate în județele Dâmbovița și Vrancea. “Doamna învățătoare, de când s-au suspendat cursurile, în martie, nu…
Vezi articolul