OFICIAL Drepturile studenților cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale: resurse și materiale adaptate, locuri gratuite în tabere, însoțitor în timpul cursurilor sau susținerii examenelor

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com

Studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale au dreptul la resurse și materiale adaptate, locuri gratuite în tabere, însoțitor în timpul cursurilor sau susținerii examenelor, iar universitățile pot înființa departamente cu minimum 2 persoane, care să ofere servicii pentru aceștia, conform normelor privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale, publicate în Monitorul Oficial.

Persoanele cu dizabilități/nevoi educaționale speciale au acces liber la orice formă de educație, indiferent de tipul și gradul dizabilității/nevoilor educaționale ale acestora, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare, se precizează în document.

Ce înseamnă persoane cu dizabilități, conform normelor? „Acele persoane care au deficiențe fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale de durată, deficiențe care în interacțiune cu diverse bariere pot îngrădi participarea deplină și efectivă a acestora în societate, în condiții de egalitate cu ceilalți.” 

Ce înseamnă nevoi educaționale speciale? „Necesitățile suplimentare/ complementare obiectivelor generale ale educației, adaptate particularităților individuale și celor caracteristice unei anumite deficiențe sau tulburări/dificultăți de învățare, care includ și asistență specializată.” 

Ce înseamnă materiale adaptate? „Toate formele de materiale educaționale și suporturi de curs personalizate pentru a îndeplini nevoile specifice de învățare ale studenților cu dizabilități/nevoi educaționale speciale, incluzând, dar fără a se limita la: texte în format Braille, resurse audio, materiale digitale accesibilizate și orice alte forme adaptate conform nevoilor educaționale speciale ale beneficiarilor.”

Drepturile și studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale

„Persoanele cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale care au calitatea de student într-o instituție de învățământ superior, în baza documentelor medicale doveditoare, au dreptul la:

Măsuri instituționale pentru accesibilizarea învățământului superior pentru studenţii cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale

„În baza autonomiei universitare, instituțiile de învățământ superior pot înființa structuri administrative pentru prestarea serviciilor de incluziune, în mediul academic, a persoanelor cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale.

În cadrul structurii își desfășoară activitatea minimum două persoane specializate, în funcție de numărul studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale înmatriculați în instituția de învățământ superior. În desfășurarea activităților acestei structuri pot fi implicați și voluntari, în condițiile legislației în vigoare.

În cadrul structurii își desfășoară activitatea, fără ca enumerarea să fie limitativă, următoarele categorii de personal specializat: psihologi, pedagogi, psihopedagogi, sociologi, asistenți sociali, cadre didactice cu expertiză în domeniul fundamental Științe socio-umane.”

Câteva dintre atribuțiile departamentului, prevăzute de Art. 4:

DOCUMENT Normele privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Universitățile pot înființa departamente cu minimum 2 persoane specializate, care să ofere servicii pentru studenții cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale  – proiect
Chestionar pentru studenții cu dizabilități, realizat de reprezentanții ANOSR. „În cele mai multe cazuri, universitățile nu reușesc să răspundă la cerințele educaționale speciale ale acestora”, potrivit ANOSR
În fiecare universitate ar trebui înființat un birou responsabil de integrarea studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, cere ANOSR – federația reprezentativă a studenților din România
Hotărâre a Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Ministerul Educației să creeze locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități în universități. Asztalos: Ele sunt dezavantajate în accesul la educație la orice nivel, ca atare statul are obligația de a adopta și astfel de măsuri
Exit mobile version