OFICIAL Drepturile studenților cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale: resurse și materiale adaptate, locuri gratuite în tabere, însoțitor în timpul cursurilor sau susținerii examenelor

2.286 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale au dreptul la resurse și materiale adaptate, locuri gratuite în tabere, însoțitor în timpul cursurilor sau susținerii examenelor, iar universitățile pot înființa departamente cu minimum 2 persoane, care să ofere servicii pentru aceștia, conform normelor privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale, publicate în Monitorul Oficial.

Persoanele cu dizabilități/nevoi educaționale speciale au acces liber la orice formă de educație, indiferent de tipul și gradul dizabilității/nevoilor educaționale ale acestora, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare, se precizează în document.

Ce înseamnă persoane cu dizabilități, conform normelor? „Acele persoane care au deficiențe fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale de durată, deficiențe care în interacțiune cu diverse bariere pot îngrădi participarea deplină și efectivă a acestora în societate, în condiții de egalitate cu ceilalți.” 

Ce înseamnă nevoi educaționale speciale? „Necesitățile suplimentare/ complementare obiectivelor generale ale educației, adaptate particularităților individuale și celor caracteristice unei anumite deficiențe sau tulburări/dificultăți de învățare, care includ și asistență specializată.” 

Ce înseamnă materiale adaptate? „Toate formele de materiale educaționale și suporturi de curs personalizate pentru a îndeplini nevoile specifice de învățare ale studenților cu dizabilități/nevoi educaționale speciale, incluzând, dar fără a se limita la: texte în format Braille, resurse audio, materiale digitale accesibilizate și orice alte forme adaptate conform nevoilor educaționale speciale ale beneficiarilor.”

Drepturile și studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale

„Persoanele cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale care au calitatea de student într-o instituție de învățământ superior, în baza documentelor medicale doveditoare, au dreptul la:

  • Locuri finanțate de la bugetul de stat atât la programele de studii universitare de licenţă, cât și la programele de studii universitare de master, în cadrul cifrei de şcolarizare aprobate, conform art. 128, alin. (8) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;
  • Servicii de informare și comunicare pentru facilitarea incluziunii în comunitatea academică;
  • Acces adaptat în spațiile instituției de învățământ superior (spații de învățământ, spații administrative, spații de cazare și masă, spații de lectură, săli pentru activitățile sportive etc.);
  • Acces la informațiile și resursele educaționale într-un format adaptat;
  • Acces gratuit cu autoturismul personal în campusul universitar și loc de parcare a acestuia, după caz;
  • Spații de cazare și grupuri sanitare adaptate nevoilor acestora, precum și prioritate la ocuparea locurilor de cazare situate la parter/în clădiri adaptate accesului persoanelor cu dizabilități;
  • Servicii specializate gratuite de consiliere și asistență psihopedagogică/ consiliere vocațională/ consiliere pentru carieră, prin Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră;
  • Servicii de asistenţă medicală, stomatologică şi psihologică gratuită în cabinetele medicale, cabinetele stomatologice din instituţia de învăţământ superior, în policlinici şi unităţi spitaliceşti, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Locuri bugetate la programele de studii universitare de licenţă, cât şi la programele de studii universitare de masterat, în cadrul cifrei de şcolarizare aprobate;
  • Acces la oportunităţi de învăţare oferite de programe de mobilitate naţionale şi internaţionale, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Servicii de asistență în desfășurarea activităților didactice, adaptate nevoilor individuale; Resurse educaționale adaptate nevoilor individuale; învățământ superior pentru facilitarea desfășurării procesului de predare-învățare;
  • Acces gratuit la dispozitivele/ echipamentele/ software-urile asistive existente în instituția de învățământ superior
  • Acces la activitățile non-formale/ extracurriculare organizate de instituția de învățământ superior;
  • Burse, conform prevederilor legale în vigoare;
  • Reducerea, la cerere, cu 50% a taxelor pentru cazare şi masă la căminele şi cantinele studenţeşti ale instituției de învățământ superior la care sunt înmatriculate;
  • Reducere sau gratuitate, după caz, a costurilor de transport, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
  • Metode de admitere și de evaluare adaptate nevoilor individuale ;
  • Sprijin în identificarea și derularea practicii de specialitate;
  • Scutirea/motivarea absențelor de la activitățile prevăzute în planul de învățământ cu ocazia participării la controale medicale/terapii/tratamente specifice/impuse de dizabilitatea proprie cu opțiunea, în limita posibilității, a recuperării în regim gratuit a acestor absențe.
  • Locuri gratuite în tabere de odihnă, o dată pe an, indiferent de forma de învățământ, împreună cu asistenții personali și asistenții personali profesioniști, după caz; 
  • Însoțitor în timpul activităților didactice sau în timpul susținerii examenelor de evaluare a cunoștințelor, la solicitarea acestora, după caz.”
Măsuri instituționale pentru accesibilizarea învățământului superior pentru studenţii cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale

„În baza autonomiei universitare, instituțiile de învățământ superior pot înființa structuri administrative pentru prestarea serviciilor de incluziune, în mediul academic, a persoanelor cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale.

În cadrul structurii își desfășoară activitatea minimum două persoane specializate, în funcție de numărul studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale înmatriculați în instituția de învățământ superior. În desfășurarea activităților acestei structuri pot fi implicați și voluntari, în condițiile legislației în vigoare.

În cadrul structurii își desfășoară activitatea, fără ca enumerarea să fie limitativă, următoarele categorii de personal specializat: psihologi, pedagogi, psihopedagogi, sociologi, asistenți sociali, cadre didactice cu expertiză în domeniul fundamental Științe socio-umane.”

Câteva dintre atribuțiile departamentului, prevăzute de Art. 4:

  • „Centralizează date cu privire la candidații cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale la concursurile de admitere la programele de studii universitare din structura instituției de învățământ superior.
  • Oferă consiliere candidaților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în vederea optimizării alegerii programului de studii universitare, realizării înscrierii și participării la concursul de admitere.
  • Centralizează informațiile cu privire la studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, înmatriculați în instituția de învățământ superior (ciclul de studii/facultate/domeniul fundamental/ specializare/ an de studiu/ situație școlară/ tipul și gradul de dizabilitate etc.).
  • Informează studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale cu privire la drepturile și obligațiile care le revin, în raport cu regulamentele interne ale instituției de învățământ superior.
  • Îndrumă studenții cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale către serviciile de sprijin disponibile în instituția de învățământ superior sau în comunitate, la cererea acestora.
  • Identifică nevoile studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, precum și tehnologiile asistive necesare în desfășurarea activităților didactice și propune structurilor de conducere ale instituției de învățământ superior realizarea de investiții în vederea facilitării accesului și integrării acestora în comunitatea academică.
  • Elaborează planul de intervenție specializată pentru fiecare student cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale din instituția de învățământ superior, în funcție de tipul și gradul acesteia și de programul de studii la care este înmatriculat.
  • Informează conducerea facultății/departamentului și cadrele didactice cu privire la tipul și gradul de dizabilitate a studenților înmatriculați la programele de studii universitare din structura pe care o conduc/ la care desfășoară activități didactice.
  • Oferă sprijin cadrelor didactice în identificarea metodelor de predare și evaluare adecvate dizabilității/cerințelor educaționale speciale ale studenților.
  • Monitorizează parcursul educațional al studenților cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, precum și rata de promovabilitate/absolvire, gradul de angajabilitate etc.
  • Colaborează cu cadrele didactice și cu structurile specializate ale instituției de învățământ superior în vederea adaptării materialelor de studiu/a resurselor educaționale la nevoile studenților cu dizabilități/cerințe educaționale speciale înmatriculați în cadrul programului de studiu.”
DOCUMENT Normele privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Universitățile pot înființa departamente cu minimum 2 persoane specializate, care să ofere servicii pentru studenții cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale  – proiect
Chestionar pentru studenții cu dizabilități, realizat de reprezentanții ANOSR. „În cele mai multe cazuri, universitățile nu reușesc să răspundă la cerințele educaționale speciale ale acestora”, potrivit ANOSR
În fiecare universitate ar trebui înființat un birou responsabil de integrarea studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, cere ANOSR – federația reprezentativă a studenților din România
Hotărâre a Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Ministerul Educației să creeze locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități în universități. Asztalos: Ele sunt dezavantajate în accesul la educație la orice nivel, ca atare statul are obligația de a adopta și astfel de măsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Calendarul de intrare în vigoare pentru aproape 300 de acte normative care ar trebui să aplice noua lege a educației în învățământul preuniversitar, pus în consultare de Ministerul Educației / 1 Aprilie 2024, ziua în care va trebui să fie în vigoare 124 dintre acestea

Un proiect de ordin de ministru care conține calendarul de intrare în vigoare pentru toate actele normative subsecvente legii educației a fost pus în consultare de Ministerul Educației, vineri. Documentul…
Vezi articolul

BREAKING Prescrierea plagiatului în 3 ani de la săvârșirea faptei – o nouă metodă de amnistiere a plagiatorilor inclusă în proiectul de lege a Educației / Cele 273 de amendamente ale ANOSR

Reprezentanții studenților reacționează la proiectul de lege a învățământului superior și semnalează că în textul proiectului apare încă o formă de amnistiere a plagiatorilor: răspunderea pentru plagiat să se prescrie…
Vezi articolul

“Dacă sunt elevă în clasa x și din prima zi de școală m-am așezat în banca a treia de la fereastră, acolo voi sta până se sfârșește semestrul întâi”, spune ministrul Educației care anunță că laboratoarele vor fi evitate

Ministrul Educației a explicat principiul după care elevii trebuie să se ghideze la școală, pentru a limita cât mai mult deplasarea între clase și în interiorul clasei, între bănci. Monica…
Vezi articolul