OFICIAL Disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va fi studiată de toți elevii de clasa a XI-a, după ce a fost introdusă o derogare la noua lege a Educației

8.406 vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, după ce a fost introdusă o derogare la Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 2023. Este vorba despre ordonanța de urgență pentru modificarea unor acte normative în domeniul educației, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Modificarea vine după ce programa noii discipline a fost deja publicată în Monitorul Oficial. Inițial, noua lege prevedea ca disciplina să fie studiată din anul școlar 2025-2026.

În luna martie a acestui an, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

„Art. II. — Prin derogare de la prevederile art. 248 alin. (29) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, disciplina școlară „Istoria evreilor. Holocaustul” se include în planurile-cadru ale învățământului liceal ca parte a trunchiului comun începând cu anul școlar 2023—2024”, prevede ordonanța publicată în Monitorul Oficial.

Modificarea noii legi vine și în contextul în care la concursul național de Titularizare 2023 au fost scose posturi pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”.

„După aprobarea acestor ordine de ministru, la nivelul sistemului de învățământ, au fost vacantate posturi didactice de predare pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” în vederea ocupării acestora în cadrul etapelor de mobilitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2023-2024 (Concursul național a avut loc pe data de 12 iulie 2023). Astfel că la acest moment cadrele didactice au la dispoziție conținuturile fundamentale de ordin teoretic, experimental şi aplicativ, precum și orientarea metodologică generală”, se arată în nota de fundamentare.

Programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la:

  • clasa XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică;
  • clasa a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.
Informații de context

Legea Învățământului preuniversitar prevede că noua disciplină se va studia din anul școlar 2025/2026, potrivit art. 248 (29), după cum a remarcat directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian, într-un interviu pentru RFI.

În luna martie a acestui an, Edupedu.ro a scris că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a amintit, cu ocazia Zilei Internaționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului, că „începând cu anul școlar 2023-2024, disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul” va fi cuprinsă în planurile-cadrul ale învățământului secundar superior.”

Amintim că legea privind introducerea în programa școlară a studierii istoriei evreilor și a Holocaustului a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, în luna noiembrie 2021, după cum a scris G4Media.ro.

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ca elevii să poată studia „Istoria evreilor. Holocaustul” din toamnă, Ministerul Educației introduce derogări la Legea învățământului preuniversitar – proiect
Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicată în Monitorul Oficial. Elevii de clasa a XI-a vor putea face un e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități” / Recomandări pentru profesori
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă
Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului
De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor
“Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină obligatorie la liceu: Un proiect de lege aflat la Senat are sprijinul majorității partidelor și al Guvernului / Printre inițiatori: Sorin Cîmpeanu, care în cazul educației sexuale respingea schimbarea planurilor-cadru în Parlament
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare

14 comments
  1. Conform Planurilor cadru modificate pentru introducerea acestei discipline, ea apare si la clasa a XI-a Învățământ profesional, dar și la Clasa a XI-a Seral (liceu-ciclul superior). În acest caz, elevii care continuă studiile la seral, dupa finalizarea Învățământului profesional, vor studia această disciplină de două ori!!!!!!

    1. Stimata doamna, este foarte corecta observatia dumneavoastra, dar cred ca aveti prea multe asteptari de la cel/cea/cei care au fortat introducerea acestei discipline in planurile cadru pentru invatamantul profesional si tehnic. In februarie au fost modificate planurile cadru pentru invatamantul profesional aprobate prin OMEN 3152/2014, care fusesera oricum modificate de ordinele care au stabilit structura ultimilor ani scolari, prin reducerea numarului de saptamani de la 39, 41 sau 40 de saptamani, la 37 saptamani. Dar au omis exact aceste modificari, astfel ca ne-am trezit din nou cu 39, 41 si 40 saptamani, urmate de noi precizari pentru rectificarea situatiei, ceea ce mi-a intarit convingerea ca autorul acestei modificari habar nu are ce se intampla cu invatamantul profesional. Nici elevii din invatamantul profesional nu prezinta mare interes, din moment ce ii obliga ca, in cele trei zile cand nu fac practica la agentul economic, sa-i mai inghesuie o ora de studiu, ceea ce inseamna un total de 22 de ore, (7+7+8). Ca sa nu mai vorbim ca orice modificare de curriculum trebuie sa fie expresia unor nevoi reale a beneficiarilor programului de studiu respectiv. Ma indoiesc ca elevii sau agentii economici au exprimat astfel de nevoi, deci ma intreb cine au fost, de fapt, „beneficiarii” modificarii. Sumt convinsa ca exista ratiuni corecte pentru studiul aprofundat al holocaustului, dar cred ca ar trebui realizat optional, de elevii sau studentii care isi doresc acest lucru. Pentru cei care nu doresc un studiu aprofundat, era suficienta o revizuire a programelor pentru disciplina „Istorie”, fara o incarcare suplimetara a programului elevilor. Sa nu uitam ca vorbim de elevi de 17-18 ani. Majoritatea dintre ei au probleme sociale care ii obliga sa munceasca inca din timpul scolaritatii. O mare parte dintre ei fac si naveta de la localitatea de resedinta la localitatea in care se afla unitatea scolara. Dar pentru cei care au propus aceasta modificare ce mai conteaza o ora in plus la cele 7 ore zilnice din orarul acestor copii.

  2. Prea multe materii inutile.Copiii au nevoie de ceva mai productiv care să îi ajute în viața de zi cu zi.În școală nu prea înveți cum să te descurci în viață și când se termină ‘treaba’ cu școala,te trezești că habar n ai să gestionezi situația din cruda viață…pentru că da, viața e dură și a naiba de crudă.Copiii au nevoie de formare și pregătire pentru adevărata realitate care e chiar după colț, după colțul clasei a 12-a sau după facultate (în cel mai bun caz).

  3. Holocaustul poate invata o masa de oameni sau tineri cum e sa aiba inteligenta emotionala astfel incat sa empatizeze si sa devina un intreg atunci cand este cazul!
    O tara care doarme nu are cum sa inteleaga Holocaustul !

  4. Care este argumentul necesității introducerii unei astfel de discipline, în condițiile în care oricum programa elevilor este exagerat de încărcată cu conținuturi fade/discipline inutile, multa teorie….doar ca să acoperim niște posturi sau sa “dam bine” în fata “mai marilor”??

  5. Reusim sa fim mari limbisti. Cum ne bagam singuri in seama fara ne roage nimeni. Mai bine am vrobi despre crimele comunismului si ale nazismului in ansamblul lor. Cine a promovat aceste miscari si xine le-au finantat material si moral.

  6. Nu era mai bine sa faceti niste postere cu si despre evrei si sa le postati prin scoli. Sa faceti apoi o statistica: câte din ele ramân întregi, câte mazgalite si câte scrise cu cuvinte de “bun simt”… Ca sa apreciati obiectiv perceperea copiilor oamenilor din clasa: “Capul plecat sabia nu’l taie!”. Asa introduse cu forta… parca suna a Iliescu=URSS toata lumea stie dar ce poti sa faci. Adica e curata manipulare de mase si deci CIOCU MIC.

    Din perspectiva personala: cu câteva zile in urma eram “mort de foame” si nimeni nu dadea doi bani pe durerea mea. Am mancat…. Am uitat… Si ce sa vezi?! Surpriza: NIMENI NU DA DOI BANI PE VIATA MEA. Nu stiu de ce trebuia sa mai mănânc ceva, ceva… orice… fizic sau metafizic.

    Respect pentru suferinta oricui, dar când mă gândesc la cât de mult am fost umilit si călcat in picioare parca nu imi mai dau lacrimile asa usor sa vad cum au suferit altii. 🤔

  7. De ce nu și Istoria Somaliei cu veșnică ei criza umanitara, ba cred ca merge și cea a Etiopiei. Despre aparhaid și Nelson Mandela, nimic? Sau crimele lui Pol Pot. Și totuși ce-au făcut creștinii în America de Sud și India prin creștinari forțate si masacre de za-zisi “păgâni”, mai știe cineva? Dar vai, de ce nu vorbim și de Războiul de 100 de ani sau de dispariția Camelotului englez care chiar a existat și ras de pe suprafața pământului de vichingi….., sau nu, mai bine despre Papesa Ioana și sfârșitul ei aberant pentru ca s-a îndrăgostit de un rege și a rămas puțintel gravida.

    P.S. Nici evreii nu mai suporta povestea asta care-i pune mereu pe poziția de victime. Poporul evreu este un POPOR DEMN, nu vrea mila de la nimeni, vrea doar respect și sa fie iubit pentru ca a dat atâția sfinți/profeti, inclusiv pe Iisus. Ei nu-L considera Fiu, dar îl vad ca pe un mare sfant, și pe El și pe ceilalți buni din Noul Testament. Sunt mai tradiționaliști, dar isteți și plini de viata, dornici de a fi luati in seama pentru calitatile lor actuale, nu trecut.
    Suficienta o lecție doua în cadrul orei de istorie si atat. Rog scoateți oribilitatea asta din programa.

  8. dacă sunteți așa buni la istorie, de ce nu spuneți nimic și despre motivele care au determinat această atitudine a românilor față de evrei?

  9. o lume nebuna ,nebuna,nebuna!
    astia nu mai dau burse de merit celor îndreptățiți,nu transport la tara,nu bani copil orfan dar ii obliga pe copiii noștri sa învețe “conceptul holocaust”.Cu ce naiba o sa i ajute în viata poveștile de adormit ale evreilor?!

    1. daca holocaustul vi se pare “de adormit”, sunt doua variante: ori sunteti un psihopat, ori este cazul sa urmati chiar dumneavoastra cursul respectiv!
      Nu de alta, dar este suficient sa cititi in diagonala despre subiect si va va trezi cosmaruri, in loc sa va adoarma!
      Legatura cu bursele si transportul chiar nu o vad!

      1. Românii au holocaustul lor între 1948-1965 când evreii au condus criminal România. Peste 891500 români anti-comuniști au fost asasinați. El se numește Holocaustul Roșu și nu avem nevoie să învățăm despre alții, eventual DE CE a avut loc acel holocaust.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Calendarul simulărilor naționale de Bacalaureat 2021 și Evaluare Națională 2021. Ministerul Educației anunță publicarea testelor de antrenament

Simulările examenelor naționale vor avea loc la finalul lunii martie, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Educației marți seara. De asemenea, pentru pregătirea examenelor naționale (Evaluare Naţională…
Vezi articolul

Șeful Inspectoratului de Poliție Dolj, către elevi: Dacă vreun coleg sau prieten vă roagă să faceți ceva cu care voi nu sunteți de acord, refuzați categoric, indiferent de promisiunile sau amenințările primite

„Dacă vreun coleg sau prieten vă roagă să faceți ceva cu care voi nu sunteți de acord, refuzați categoric, indiferent de promisiunile sau amenințările primite”, a transmis elevilor Laurențiu Dumitrescu,…
Vezi articolul

Începutul școlii umple fast-foodurile. Medicul Gindrovel Dumitra: Masa de prânz ar trebui să existe în toate școlile, accesul la „junk food” să nu fie facil, adolescenții să fie informați și tratați deja ca adulți care iau decizii / Ce spun statisticile

Mâncarea rapidă, de tip fast-food, este la îndemână mai ales pentru adolescenți, odată cu începerea școlii. Plecați de acasă pentru cel puțin 7-8 ore zilnic, aceștia găsesc cam în apropierea…
Vezi articolul