OFICIAL Din anul școlar 2024-2025, și elevii din clasele primare pot lua premii, dacă au calificativul anual “Foarte bine” – Statutul Elevului 2024

7.899 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Din anul școlar 2024-2025, elevii din clasele primare pot lua premii, dacă au calificativul anual „Foarte bine”, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024. Până acum, premii luau doar elevii claselor gimnaziale, liceale și profesionale.

Art. 13 – „(5) Elevii din învățământul primar, gimnazial, liceal, profesional pot obține premii dacă:

a) au obținut primele medii generale pe clasă și acestea nu au valori mai mici de 9.00, respectiv calificativul Foarte bine — în cazul elevilor din ciclul primar; pentru următoarele medii se pot acorda mențiuni conform reglementărilor interne ale unității de învățământ;

b) s-au distins la una sau la mai multe discipline/module de studiu;

c) au obținut performanțe la concursuri, festivaluri, expoziții și la alte activități extrașcolare desfășurate la nivel local, județean/al municipiului București, național sau internațional;

d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ținută morală și civică.

(6) Pot fi acordate premii și pentru alte situații prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ.”, se arată în Statutul Elevului.

„Unitatea de învățământ preuniversitar poate stimula activitățile de performanță înaltă ale copiilor/elevilor la nivel local, național și internațional, prin alocarea unor premii, burse, din partea asociației părinților, a agenților economici, a fundațiilor științifice și culturale, a comunității locale și altele asemenea”, potrivit documentului publicat în Monitorul Oficial.

În Statutul din 2016 era menționat că puteau obține premii elevii din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal au obținut primele medii generale pe clasă și acestea nu au valori mai mici de 9.00, fără să apară aici elevii din clasele primare.

Elevii din clasa pregătitoare nu vor putea primi premii, pentru că aceștia nu primesc calificative, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Articolul 96 – „(1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:

a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;

b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;

c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;

d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;

e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I”, prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2024.

Cum se încheie media cu calificative, potrivit ROFUIP 2024:

Articolul 110 – „(1) La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.

(2) Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:

a) progresul sau regresul elevului;

b) raportul efort-performanță realizată;

c) creșterea sau descreșterea motivației elevului;

d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui/reprezentantului legal.

Articolul 111 – (1) În învățământul primar, calificativele anuale la fiecare disciplină se consemnează în catalog de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul de specialitate. Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învățători/institutori/profesorii pentru învățământul primar.

(2) În învățământul gimnazial, liceal, profesional și postliceal, mediile anuale pe disciplină/modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginți ai claselor.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Premii și pentru elevii din clasele primare, cu excepția clasei Pregătitoare, dacă încheie anul cu calificativul “Foarte bine”, propuse în proiectul de Statut al Elevului 2024 / În prezent sunt prevăzute posibile premii la încheierea cursurilor doar pentru gimnaziu și liceu
OFICIAL Elevii au dreptul de a studia două limbi străine, potrivit noului Statut al Elevului / La BAC, elevii care au intrat pe 9 septembrie 2024 în clasa a VIII-a vor avea două probe de competențe la limbi străine
Premiile pentru elevii cu cea mai bună frecvență pe parcursul anului școlar, la nivelul clasei, au fost eliminate din Statutul Elevului 2024

1 comment
  1. ”Până acum, premii luau doar elevii claselor gimnaziale, liceale și profesionale.”

    Da, da, sigur. N-a existat an în care cei din clasele primare să nu ia premiu. Ba chiar era premiată toată clasa, numai premiul I cu coroniță.

    Și apoi veneau în clasa a 5a și erau premiați doar primii din clasă, și atunci să vezi distracție!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE…
Vezi articolul