OFICIAL Clasa a VIII-a nu se mai organizează în regim simultan, din anul școlar 2024-2025, indiferent de numărul de elevi

18.258 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Din anul școlar 2024-2025, clasa a VIII-a nu se mai organizează în regim simultan, indiferent de numărul de elevi, potrivit metodologiei învățământului simultan, document publicat în Monitorul Oficial. Ordinul nr. 3.036 din 9 ianuarie 2024 este cel prin care a fost aprobată metodologia privind organizarea claselor în regim simultan.

Art. 2 – „(6) Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi”, conform metodologiei.

Vechea metodologie, aprobată prin ordinul nr. 3.062 din 19 ianuarie 2012, permitea organizarea în regim simultan pentru clasa a V-a şi clasa a VII-a, respectiv pentru clasa a VI-a şi clasa a VIII-a.

Ce prevede metodologia publicată în Monitorul Oficial în privința organizării claselor

Art. 2. — „(1) Organizarea claselor în regim simultan se realizează prin constituirea formațiunilor de studiu cu elevi de la cel puțin două tipuri de clasă diferite.

(2) Organizarea claselor în regim simultan se face în interiorul aceluiași nivel, primar, respectiv gimnazial.

(3) De regulă, în învățământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a și clasa a IV-a. Ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare.

(4) De regulă, în învățământul gimnazial, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face, după caz, fie pentru clasa a V-a și clasa a VI-a, fie pentru clasa a VI-a și clasa a VII-a.

(5) În funcție de situațiile concrete privind numărul de elevi de la fiecare tip de clasă, precum și resursele umane și materiale, consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide:

a) constituirea unor formațiuni de studiu organizate în regim simultan și a altor formațiuni de studiu organizate pe tip de clasă de sine stătătoare;

b) constituirea formațiunilor de studiu în regim simultan printr-o altă grupare a nivelurilor de clasă decât cele prevăzute la alin. (3) și (4);

c) constituirea unor formațiuni de studiu în regim simultan prin gruparea elevilor din toate clasele de învățământ gimnazial, mai puțin clasa a VIII-a.

(6) Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi.”

Și Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că se organizează separat clasa a VIII-a:

Art. 23 – „(11) În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației. Clasa a VIII-a se organizează în clasă separată, indiferent de numărul de elevi.

Ordinul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos:

  • Pe 10 august, Ligia Deca declara, într-o vizită cătunul Sălaș, comuna Ulma, Suceava, că „din păcate, încă avem învățământ simultan”: „Pe final de zi, am putut să văd ce înseamnă o școală de vară în vârful muntelui, la Sălaș, și să înțeleg care sunt particularitățile școlilor din zonele montane, din zonele izolate, unde sunt puțin copii, unde, din păcate, încă avem învățământ simultan și unde trebuie să facem mai multe eforturi pentru a asigura dreptul la educație”.
Despre învățământul simultan

În România, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, în anul școlar 2021-2022, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.

Pe cicluri de studiu, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 elevi din 870.341), iar 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 elevi din 702.754) sunt în aceeași situație.

La începutul anului 2021, ministrul de atunci al Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat învăţământul în sistem simultan drept ”o nenorocire” şi a susținut că acesta trebuie să dispară.

”Învăţământul simultan este o nenorocire, dar este o problemă cronică a învăţământului românesc. Nu ştiu de situaţii în care, în vremuri de criză, să se facă reforme care să vină într-un cadru propice. Şi, totuşi, trebuie să se facă lucrul acesta. Învăţământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Tot Cîmpeanu, pe 5 august 2021, spunea că pregătește finanțarea per formațiune de studiu, combinată în școlile cu puțini copii, cu cea actuală.

„Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major,” potrivit lui Cîmpeanu.

Câteva dintre dezavantajele învățământului simultan au fost identificate într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, de profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii, Suceava.

  • profesorii nu sunt special pregătiţi şi pentru un atare tip de învăţământ, iar posibilităţile de perfecţionare sunt reduse în continuare; de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă;
  • nu există lucrări metodice de specialitate; profesorii care lucrează în învăţământul simultan folosesc aceleaşi cărţi de specialitate ca şi cei din învăţământul simplu; 
  • nu există recomandări curriculare speciale pentru aceste clase; prin activitatea lui, profesorul va urmări îndeplinirea aceloraşi obiective-cadru/ competenţe generale şi obiective de referinţă/ competenţe precum cei din învăţământul simplu; 
  • există două moduri în care profesorul poate lucra în clasă: o predare sincronică – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor metodice ale disciplinei şi de vârstă ale copilului, sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat, activitatea directă alternând cu cea indirectă;
  • timpul este un factor crucial în activitatea la clase simultane; lecţia necesită o proiectare atentă, realistă pentru a se evita apariţia „timpilor morţi” în timpul activităţii; activitatea independentă va fi foarte bine alcătuită, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o va desfăşura cu cealaltă clasă.
Citește și:
OFICIAL Din anul școlar 2024-2025 este posibilă comasarea într-o singură clasă de învățământ simultan a elevilor de clasele primare, în anumite condiții
Elevii de la clasa pregătitoare și până la clasa a IV-a vor putea fi comasați într-o singură clasă de învățământ simultan, în anumite condiții – proiect / În august, Ligia Deca spunea că „din păcate, încă avem învățământ simultan”

5 comments
  1. Cei care au dat legea habar nu au ce înseamnă învățământ în regim simultan.Nu au lucrat o ora în acest sistem, nici măcar nu știu cum se desfășoară o ora în regim simultan, sacrificand astfel 3 clase pentru una singura, unde oricum lb. romana si matematica, obiecte de examen se faceau separat!! Habar nu au în ce lume trăiesc . Acum mai anunță ca vin în control tematic sa vada ei cum se descurca elevii și dacă profesorul își face treaba la ora. Oare nu va este rușine? Sunteți penibili!Stiti ce oferiți, ce vreți sa primiți? recunostinta, plecăciuni? Asa v-ati învățat, sa plecam capul in fata voastra, sa luam poziția ghiocelului și sa aprobam tot ceea ce decideți voi, cei care ocupați posturi politice și care habar nu aveți cu ce se mănâncă învățământul!
    Ministra împreună cu biroul ei, trăiesc intr- o lume diferită de a noastră.
    Sunt invitați sa vina și sa susțină o ora în regim simultan V, VI și VII, în care sa mai existe și copiii cu CES și apoi sa decida dacă au luat o decizie bună.
    Halal, Românie educata! Vreți rezultate??? O sa primiți rezultate….. pe măsură legilor date!!

    1. Totul s-ar rezolva, daca s-ar face cum spunea un expert, finantare pe forma de studiu, nu per capita. Astfel, s-ar putea sustine financiar si scoli cu 4 clase separate in varf de munte, fara sa invete claie peste gramada sau sa abandoneze, neavand bani sa mearga la oras. Sa fim realisti: invatamantul simultan exista inca pentru ca statul zgarcit nu vrea sa dea bani de clase separate. Ca daca ar da bani, nu s-ar mai crampona nimeni de numar minim de elevi la clasa, de numar de elevi la clasa in general pentru finantarea per capita. E un cerc vicios. Daca s-ar tine cont de specificul zonei: sate indepartate, rasfirate, spor demografic negativ, zone izolate, s-ar da liber la clase separate indiferent de numarul de elevi si fara afectarea finantarii. Asa, dincolo cu frica in san ca nu se poate conatitui clasa din numar insuficient de elevi, dincolo cu sabia lui Damocles deasupra capului ca sunt prea putini elevi si nu ajung nici pentru finantarea salariilor, se va ajunge in scurt timp la o tara de prosti. Stiu ca asta se doreste si nu mai e mult pana cand copiii si tineretul din tara asta vor fi doar o masa de manevra nescolarizata, neobisnuita cu munca, cu invatatura ci doar la intins mana. As vrea sa va intreb: Cam ce are in suflet o mama care este in cresterea copilului si a muncit de la 18 ani continuu si a platit la stat foarte mult si acum ii spuneti ca pentru a fi bani de asistati social, pensii marite, pensii speciale,burse cu media 2, ei trebuie sa-i dublu impozitati acum concediul medical si cel de cresterea copilului. Ce tragere de inima sa mai aiba un om care a tras zi de zi la munca fie sanatos, fie bolnav si acum ii cereti dubla impozitare la tichetele de masa ce asigura mancarea copilului si daca se imbolnaveste si intr-un final nu mai poate si ia medical , i-l impozitati la dublu si pe acela? Sartre era mic copil pe langa scarba,greata ce le-avem in ziua de azi pentru clasa politica? Cum ii spui unui om care e inca in campul muncii la 60 de ani ca ii impozitezi de 2 ori concediul medical ca sa fie bani de pensie minima cat salariul mediu pentru un om care nu a muncit o zi in viata lui! Si apoi, omul de 60 de ani, sa iasa cand vine vremea, la pensie cu o pensie aproape cat cea minim garantata? Poti explica asa ceva? Stiu caz de copil din clasa a VIII-a B cu media 9,14 care nu a luat bursa de merit, iar copil din clasa a VIII-a D cu media 5,30 a luat. Cum explici aceste aberatii? Cum le justifici tu, ca ministru, ca om politic??

  2. Numai cei de clasaa VIII-a au dreptul la invatamant separat INDIFERENT DE NUMARUL de elevi. Ceilalti, din invatamantul primar unii peste altii cate 3-4 clase ca sa fie destui intr-o clasa, ca asa vreti voi. S-a ajuns sa fie clase cu 3 clase simultan 31 de elevi. Ca daca s-ar separa, nu ar indeplini numarul minim cerut in cretinatatea voastra. Sau clase desfiintate ca sunt doar 8-9 elevi si elevii sa se orienteze la 80 km la alta scoala. Evident ca au abandonat, mai ales acum cu neplata transportului. Concluzia: Pentru unii muma, pentru unii ciuma. Si va mai mirati ca nu se invata bine. Dati liber la finctionarea de clase mai mici, dar separate. Revizuiti numarul minim de elevi, mai ales in rural sau in varf de munte, unde e greu sa aduni 15 elevi intr-o clasa de sine statatoare, dar care ar putea foarte bine functiona cu 7-8 elevi. Cu a opta se poate, dar cu altii nu, nu-i asa? Doar a opta au drepturi, restul da-i dracu’, sa abandoneze scoala…niste asistati social in plus, masa de manevra la viitoarele alegeri…

    1. Dacă sunt trei clase cu 31 de elevi, trebuie să fie printre ei o generaţie cu cel puţin 10 elevi, care pot constitui o clasă separată, nr. minim de elevi pentru o clasă este 10.

      1. In acelasi timp sunt si clase cu 25 in aceeasi scoala. Unii sa se duca saracii din varf de munte la oras? Solutia este doar internatul si sa revina acasa saptamanal macar, dar atat internatul, cat si mai nou transportul nu se deconteaza. Mai, daca vezi aceasta chestie intr-o scoala, in functie de specificul zonei, ca stim bine ca la tara sunt mai putini copii, hai sa facem ceva. Ca daca nu facem nimic, acei copii fara studii care abandoneaza vor fi tinuti tot de stat in spate-adica de cei ce muncesc platitori de taxe, mai nou chiar la dublu la concedii si tichete de masa. Se pot face si exceptii ca elevii sa nu abandoneze. Chiar daca nu vrei sa separi pe toata lumea unde sunt simultane, sa zicem ca esti guvern zgarcit si nu vrei si pace, atunci lasa macar posibilitatea acolo unde sunt zone mai sensibile, cu spor demografic mic, cu zone defavorizate sau departe sau cu acces mai greu. Macar o portita trebuie lasata. Dar nu cu finantare pe elev, ca asa, portita si sprijinul sunt zero barat. Scoala aia mica nu va reusi sa supravietuiasca astfel nicicum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Oficial guvernamental: „Peste 90% din personalul școlar din Italia s-a vaccinat împotriva COVID-19” / În România, 60% dintre angajații sistemului de Educație sunt vaccinați

„Aproximativ 90,45% din angajații școlilor din Italia au primit cel puțin prima doză de vaccin”, au afirmat membrii departamentului comisarului extraordinar pentru situații de urgență, generalul Francesco Figliuolo, care difuzează…
Vezi articolul