OFICIAL Ce trebuie să știe și să poată face un elev la finalul clasei pregătitoare, conform raportului de evaluare al Ministerului Educației / Model de raport

Sursa: Monitorul Oficial

Rapoartele descriptive obligatorii din anul școlar pentru clasa pregătitoare au fost publicate în Monitorul Oficial, în prima zi de școală, pe 9 septembrie. Învățătorii trebuie să completeze cele 49 de puncte de evaluare pentru rapoartele descriptive obligatorii din anul școlar 2024-2025. Acestea arată ce poate face și ce ar trebui să știe să spună și să facă un copil la finalul clasei pregătitoare pe patru componente principale.

La finalul clasei pregătitoare, copiii ar trebui să aibă un set de abilități bine dezvoltate în mai multe domenii esențiale pentru dezvoltarea lor educațională și personală. Acestea includ dezvoltarea limbajului și a comunicării, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea socio-emoțională și dezvoltarea fizică și motrică. Mai jos sunt detaliate reperele importante pe care ar trebui să le atingă un copil în fiecare dintre aceste domenii.

„Dezvoltarea limbajului și a comunicării
  1. Receptarea de mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute

2. Exprimarea de mesaje orale în diverse situații de comunicare

3. Receptarea unei varietăți de mesaje scrise, în contexte de comunicare cunoscute

4. Redactarea de mesaje în diverse situații de comunicare

Dezvoltarea cognitivă
  1. Utilizarea numerelor în calcule elementare

2. Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul înconjurător

3. Identificarea unor fenomene/relații/regularități/structuri din mediul apropiat

4. Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică

5. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea și reprezentarea unor date

6. Utilizarea unor etaloane convenționale pentru măsurări și estimări

Dezvoltarea socio-emoțională, a capacităților și atitudinilor de învățare

7. Manifestarea interesului pentru auto-cunoaștere și a atitudinii pozitive față de sine și față de ceilalți

8. Exprimarea adecvată a emoțiilor în interacțiunea cu copii și adulți cunoscuți

9. Utilizarea abilităților și a atitudinilor specifice învățării în context școlar

Dezvoltarea fizică și motrică

10. Valorificarea achizițiilor psiho-motrice în menținerea sănătății și a dezvoltării fizice armonioase

11. Exersarea deprinderilor și a capacităților motrice în funcție de capacitatea psiho-motrică individuală

12. Participarea la jocurile și activitățile motrice organizate sau spontane

Modelul de raport pentru evaluarea de la finalul clasei pregătitoare poate fi descărcat aici:

Cine completează raportul și la ce folosește

Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregatitoare, respectiv din clasa I se desfașoară pe tot parcursul anului scolar prin aplicarea de metode, tehnici, proceduri, instrumente de evaluare in conformitate cu prevederile programelor scolare corespunzătoare în vigoare și se finalizează în luna mai a anului școlar respectiv prin completarea Rapoartelor de
evaluare aferente.

Rapoartele de evaluare sunt completate de cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz.

“Scopul completării, pentru fiecare elev, a Rapoartelor de evaluare, îl reprezintă identificarea
eventualelor dificultăți de învățare și adoptarea măsurilor de remediere necesare valorificării
potențialului individual al fiecărui elev pentru a răspunde cu succes solicitărilor de tip școlar.

Informațiile cuprinse în Rapoartele de evaluare sunt valorificate pentru optimizarea
procesului educativ în ansamblul său și pentru fundamentarea deciziilor de orientare si
consiliere educațională, stând la baza întocmirii/ actualizării planului individualizat de învățare”, potrivit metodologiei publicate.

Rapoartele de evaluare structurează următoarele categorii de informații:


a) Date de identificare ale elevului în contextul școlar: unitate de învățământ,
localitate, judet, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania SIIIR;

b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului și a comunicării; dezvoltarea cognitivă;
dezvoltarea socio-emotională, a capacităților si atitudinilor de învățare; dezvoltarea fizică și
motrica aprecieri și recomandări finale (puncte tari și aspecte care necesită remediere /
aprofundare;


c) Principalele aspecte vizate, asociate fiecarui domeniu de dezvoltare și susținute prin
competentele specifice prevăzute in programele scolare în vigoare pentru clasa pregatitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, nivelul achiziției: ,,nerealizată”, realizată cu sprijin”, ,realizată independent”, după caz.

Cadrul didactic care predă la clasa respectiva completează Rapoartele de evaluare urmărind
modelul stabilit de CNPEE și instructiunile din Ghidul de completare și de valorificare a
raportului de evaluare, postate pe website-ul institutiei.

Cadrul didactic asigură completarea Rapoartelor în format electronic, utilizând aplicația informatica dedicată.

Un exemplar al Raportului de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic și predat
directorului unității de învățământ.

Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate părinților/responsabililor legali de către
cadrul didactic responsabil, în mod confidențial, până la finalizarea anului școlar în curs,
conform procedurilor interne ale unităților de învățământ. Comunicarea are loc dupa caz, in
format digital sau în format tipărit.

Directorul unității de învățământ asigură păstrarea, în format digital, a Rapoartelor de
evaluare pe toată perioada de școlarizare a elevului.

Citește și:
OFICIAL La începutul anului școlar educatorii de la grupa mare trebuie să le spună părinților de ce este util raportul descriptiv de evaluare, pentru înscrierea la clasa pregătitoare. Ce competențe trebuie să aibă copiii când termină grădinița – Model de raport
OFICIAL Portofoliul educațional care trebuie completat obligatoriu în acest an școlar de către educatori și învățători, publicat în Monitorul Oficial cu două zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor
Exit mobile version