OFICIAL Ce trebuie să știe și să poată face un elev la finalul clasei pregătitoare, conform raportului de evaluare al Ministerului Educației / Model de raport

4.487 de vizualizări
Sursa: Monitorul Oficial
Rapoartele descriptive obligatorii din anul școlar pentru clasa pregătitoare au fost publicate în Monitorul Oficial, în prima zi de școală, pe 9 septembrie. Învățătorii trebuie să completeze cele 49 de puncte de evaluare pentru rapoartele descriptive obligatorii din anul școlar 2024-2025. Acestea arată ce poate face și ce ar trebui să știe să spună și să facă un copil la finalul clasei pregătitoare pe patru componente principale.

La finalul clasei pregătitoare, copiii ar trebui să aibă un set de abilități bine dezvoltate în mai multe domenii esențiale pentru dezvoltarea lor educațională și personală. Acestea includ dezvoltarea limbajului și a comunicării, dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea socio-emoțională și dezvoltarea fizică și motrică. Mai jos sunt detaliate reperele importante pe care ar trebui să le atingă un copil în fiecare dintre aceste domenii.

„Dezvoltarea limbajului și a comunicării
  1. Receptarea de mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute
  • Identifică semnificația unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar și rar.
  • Identifică informații variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar și rar.
  • Identifică sunetul inițial și/sau final dintr-un cuvânt, silabele și cuvintele din propoziții rostite clar și rar.
  • Exprimă interes pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare cunoscute.

2. Exprimarea de mesaje orale în diverse situații de comunicare

  • Pronunță clar sunetele și cuvintele în enunțuri simple.
  • Transmite informații referitoare la sine și la universul apropiat, prin mesaje scurte.
  • Participă cu interes la dialoguri scurte, în situații de comunicare uzuală.

3. Receptarea unei varietăți de mesaje scrise, în contexte de comunicare cunoscute

  • Recunoaște cuvinte uzuale, din universul apropiat, scrise cu litere mari și mici de tipar.
  • Identifică semnificația unei/unor imagini care prezintă întâmplări, fenomene, evenimente familiare.
  • Identifică semnificația unor simboluri care transmit mesaje de necesitate imediată, din universul familiar.
  • Exprimă în cuvinte proprii mesaje redate pe suport vizual sau auditiv, manifestând interes pentru lucrul cu cartea.

4. Redactarea de mesaje în diverse situații de comunicare

  • Trasează elemente grafice și contururile literelor, folosind resurse variate.
  • Redactează mesaje simple, în contexte uzuale de comunicare.
  • Exprimă idei, trăiri personale și informații prin intermediul limbajelor neconvenționale.
Dezvoltarea cognitivă
  1. Utilizarea numerelor în calcule elementare
  • Recunoaște și scriere numerelor în concentrul 0-31.
  • Compară numerele în concentrul 0-31.
  • Ordonează numerele în concentrul 0-31 folosind poziționarea pe axa numerelor.
  • Efectuează adunări și scăderi în concentrul 0-31, prin adăugarea/extragerea a 1-5 elemente dintr-o mulțime dată.
  • Efectuează adunări repetate/scăderi repetate prin numărare și reprezentări obiectuale în concentrul 0-31.
  • Utilizează denumiri și simboluri matematice (sumă, total, diferență, =, +, -) în rezolvarea și/sau compunerea de probleme.

2. Evidențierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spațiul înconjurător

  • Se orientează și se mișcă în spațiu în raport cu repere/direcții precizate, folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în fața, în spatele, sus, jos, stânga, dreapta, orizontal, vertical, oblic.
  • Identifică forme geometrice plane (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc) și corpuri geometrice (cub, cuboid, sferă) în obiecte manipulate de copii și în mediul înconjurător.

3. Identificarea unor fenomene/relații/regularități/structuri din mediul apropiat

  • Descrie fenomene/procese/structuri repetitive simple din mediul apropiat, în scopul identificării unor regularități.
  • Manifestă grijă pentru comportarea corectă în relație cu mediul familiar.

4. Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică

  • Formulează observații asupra mediului apropiat folosind limbajul comun, reprezentări prin desene și operatorii logici „și”, „nu”.
  • Identifică relațiile de tipul „dacă… atunci…” între două evenimente succesive.

5. Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea și reprezentarea unor date

  • Sortează/clasifică obiecte/materiale etc., pe baza unui criteriu dat.
  • Rezolvă probleme în care intervin operații de adunare sau scădere cu 1-5 unități în concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor.

6. Utilizarea unor etaloane convenționale pentru măsurări și estimări

  • Utilizează măsuri neconvenționale pentru determinarea și compararea lungimilor.
  • Utilizează unități de măsură pentru determinarea/estimarea duratelor unor evenimente familiare.
  • Realizează schimburi echivalente valoric folosind reprezentări neconvenționale în probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-31.
Dezvoltarea socio-emoțională, a capacităților și atitudinilor de învățare

7. Manifestarea interesului pentru auto-cunoaștere și a atitudinii pozitive față de sine și față de ceilalți

  • Identifică trăsături personale elementare.
  • Identifică obiecte și activități simple de igienă personală.

8. Exprimarea adecvată a emoțiilor în interacțiunea cu copii și adulți cunoscuți

  • Recunoaște emoțiile de bază în situații simple, familiare.
  • Identifică regulile de comunicare în activitatea școlară.
  • Explorează caracteristicile ființelor și obiectelor preferate și interacțiunea simplă cu acestea.

9. Utilizarea abilităților și a atitudinilor specifice învățării în context școlar

  • Identifică rutine în activitatea școlară.
  • Aplică tehnici simple care sprijină învățarea și succesul școlar.
  • Identifică hobby-uri, jocuri și activități preferate.
Dezvoltarea fizică și motrică

10. Valorificarea achizițiilor psiho-motrice în menținerea sănătății și a dezvoltării fizice armonioase

  • Recunoaște influența soarelui și a temperaturii asupra sănătății.
  • Identifică principalele caracteristici ale posturii corporale corecte.
  • Utilizează cu interes variantele de mișcări specifice segmentelor corpului.
  • Respectă regulile de igienă personală.

11. Exersarea deprinderilor și a capacităților motrice în funcție de capacitatea psiho-motrică individuală

  • Aplică deprinderile motrice în condiții de joc.
  • Participă la jocuri dinamice care antrenează capacitățile motrice individuale.
  • Redă prin limbaj corporal acțiuni/trăiri personale.

12. Participarea la jocurile și activitățile motrice organizate sau spontane

  • Sesizează regulile necesare desfășurării jocurilor.
  • Participă la activități motrice organizate în grup.
  • Manifestă atitudine de cooperare, întrajutorare și fair-play în timpul jocurilor”.

Modelul de raport pentru evaluarea de la finalul clasei pregătitoare poate fi descărcat aici:

Cine completează raportul și la ce folosește

Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregatitoare, respectiv din clasa I se desfașoară pe tot parcursul anului scolar prin aplicarea de metode, tehnici, proceduri, instrumente de evaluare in conformitate cu prevederile programelor scolare corespunzătoare în vigoare și se finalizează în luna mai a anului școlar respectiv prin completarea Rapoartelor de
evaluare aferente.

Rapoartele de evaluare sunt completate de cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz.

“Scopul completării, pentru fiecare elev, a Rapoartelor de evaluare, îl reprezintă identificarea
eventualelor dificultăți de învățare și adoptarea măsurilor de remediere necesare valorificării
potențialului individual al fiecărui elev pentru a răspunde cu succes solicitărilor de tip școlar.

Informațiile cuprinse în Rapoartele de evaluare sunt valorificate pentru optimizarea
procesului educativ în ansamblul său și pentru fundamentarea deciziilor de orientare si
consiliere educațională, stând la baza întocmirii/ actualizării planului individualizat de învățare”, potrivit metodologiei publicate.

Rapoartele de evaluare structurează următoarele categorii de informații:


a) Date de identificare ale elevului în contextul școlar: unitate de învățământ,
localitate, judet, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania SIIIR;

b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului și a comunicării; dezvoltarea cognitivă;
dezvoltarea socio-emotională, a capacităților si atitudinilor de învățare; dezvoltarea fizică și
motrica aprecieri și recomandări finale (puncte tari și aspecte care necesită remediere /
aprofundare;


c) Principalele aspecte vizate, asociate fiecarui domeniu de dezvoltare și susținute prin
competentele specifice prevăzute in programele scolare în vigoare pentru clasa pregatitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, nivelul achiziției: ,,nerealizată”, realizată cu sprijin”, ,realizată independent”, după caz.

Cadrul didactic care predă la clasa respectiva completează Rapoartele de evaluare urmărind
modelul stabilit de CNPEE și instructiunile din Ghidul de completare și de valorificare a
raportului de evaluare, postate pe website-ul institutiei.

Cadrul didactic asigură completarea Rapoartelor în format electronic, utilizând aplicația informatica dedicată.

Un exemplar al Raportului de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic și predat
directorului unității de învățământ.

Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate părinților/responsabililor legali de către
cadrul didactic responsabil, în mod confidențial, până la finalizarea anului școlar în curs,
conform procedurilor interne ale unităților de învățământ. Comunicarea are loc dupa caz, in
format digital sau în format tipărit.

Directorul unității de învățământ asigură păstrarea, în format digital, a Rapoartelor de
evaluare pe toată perioada de școlarizare a elevului.

Citește și:
OFICIAL La începutul anului școlar educatorii de la grupa mare trebuie să le spună părinților de ce este util raportul descriptiv de evaluare, pentru înscrierea la clasa pregătitoare. Ce competențe trebuie să aibă copiii când termină grădinița – Model de raport
OFICIAL Portofoliul educațional care trebuie completat obligatoriu în acest an școlar de către educatori și învățători, publicat în Monitorul Oficial cu două zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, spune că “meditațiile sunt o modă”, dar recunoaște că sunt și o necesitate, atunci când în clasă sunt copii “capabili de performanță…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Elevii din clasele I-VIII au la dispoziție o platformă digitală pe care își pot testa gratuit nivelul de literație. Primele teste naționale pentru testarea nivelului de alfabetizare funcțională

Testele sunt realizate de Brio®, prima și singura platformă de teste digitale standardizate pentru elevii români. Acestea au fost elaborate pentru a evalua nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor români…
Vezi articolul

Educația gratuită, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea de a contesta nota de la teste – prevederi din noua Lege a învățământului preuniversitar / Elevii au obligația de a avea o ținută vestimentară decentă

Educația gratuită, libertatea de expresie, tratamentul nediscriminatoriu, evaluarea obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise, și informarea cu privire la notele acordate, înaintea consemnării acestora, sunt câteva…
Vezi articolul