OFICIAL Burse egale cu salariul net al unui profesor debutant pentru studenții care vor să devină profesori și aleg licența cu dublă specializare / Practica pedagogică este de 20% din cei patru ani, adică cel puțin 55% din disciplinele psihopedagogice

Foto: © Nyul | Dreamstime.com

Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare pot să primească burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 4.693 din 12 iunie 2024, pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea, structura planurilor de învățământ și organizarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare.

Art. 8. — „Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant”, conform documentului.

În metodologia publicată în Monitorul Oficial se arată că, de regulă, cele două specializări sunt din același domeniu fundamental de știință:

Art. 1. — „(1) Programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este un program de studii universitare format din două specializări care, de regulă, sunt din același domeniu fundamental de știință.

(2) Programele universitare de licență didactică cu dublă specializare se organizează în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmată/urmate.”

Planurile de învățământ sunt structurate pentru ca absolvenții să obțină 240 de credite transferabile, pe o durată de 4 ani

Art. 5 (1) stabilește că „planurile de învățământ ale programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sunt structurate astfel încât să conducă la obținerea de către absolvenți a unui număr de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 4 ani de studiu.

Foto: Ordinu nr. 4.693 din 12 iunie 2024 pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea, structura planurilor de învățământ și organizarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare – captură Monitorul Oficial
Pentru studenții de la programul de licență didactică cu dublă specializare, practica pedagogică reprezintă cel puțin 55% din disciplinele de specialitate psihopedagogică

În metodologie este menționat că practica se va organiza de către instituția de învățământ superior în colaborare cu unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație:

Art. 5. alin. (3) lit. d) – „practica pedagogică se va organiza de către instituția de învățământ superior, în colaborare cu unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație unde are loc practica didactică, conform standardelor specifice impuse de reglementările specifice. Activitățile de practică pedagogică vor reprezenta cel puțin 55% din disciplinele prevăzute la alin. (3) lit. a) pct. (iii), acoperind cele două specializări.”

Este vorba despre disciplinele de specialitate psihopedagogică. Disciplinele de specialitate psihopedagogică reprezintă un procent de 37.5 din structura orelor. Dacă calculăm 55% din 37.5 înseamnă cel puțin 20%.

„Lista disciplinelor de specialitate din programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este constituită din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor două specializări în proporție de 50—50%”, potrivit metodologiei.

Competențele pe care trebuie să le dobândească absolvenții după parcurgerea licenței didactice cu dublă specializare

Art. 5 – „(7) În alcătuirea planului de învățământ se vor avea în vedere competențele dobândite după parcurgerea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare în următoarea pondere/pe grupele de bază:

Cum se va face admiterea la licența didactică cu dublă specializare

Admiterea la aceste programe de studii poate include o varietate de instrumente de evaluare – minimum o probă eliminatorie: ”Abilități de comunicare și aptitudini”.

Art. 6. — „(1) Admiterea la programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanțare de la bugetul de stat, aprobat de Ministerul Educației, și pe locuri cu taxă.

(2) Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licență, conform metodologiilor proprii ale instituțiilor de învățământ superior, elaborate în baza metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat.

(3) Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: „Abilități de comunicare și aptitudini”, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică.

(4) Studenții declarați admiși și confirmați ca fiind înmatriculați în programul de studii universitare sunt înregistrați în RMUR/RUNIDAS.”

Ce presupune examenul de licență

Examenul de licență constă în 2 probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea, conform documentului.

Art. 7. — „(1) Finalizarea studiilor se realizează prin susținerea examenului de licență a programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare și constă în susținerea a două probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea.

(2) Absolventul acestui tip de program primește o singură diplomă care atestă toate competențele dobândite. Diploma obținută va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.

(3) Finalizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare oferă absolvenților un nivel de calificare corespunzător nivelului 6 din Cadrul național al calificărilor.”

În 20 de zile de la publicarea ordinului care aprobă metodologia, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea acestor programe de studii.

Art. 9. — „(1) În termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare, în conformitate cu cerințele cuprinse în prezenta metodologie și ale art. 32 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Programele de licență didactică cu dublă specializare vor fi evaluate periodic, o dată la 5 ani, conform reglementărilor legale în vigoare.”

Ordinul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos:

Foto: © Nyul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Practica pedagogică la licența cu dublă specializare pentru profesori ar putea fi 20% din cei patru ani, adică cel puțin 55% din disciplinele psihopedagogice
Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect
Exit mobile version