OFICIAL Burse egale cu salariul net al unui profesor debutant pentru studenții care vor să devină profesori și aleg licența cu dublă specializare / Practica pedagogică este de 20% din cei patru ani, adică cel puțin 55% din disciplinele psihopedagogice

20.838 de vizualizări
calendarul de depunere
Foto: © Nyul | Dreamstime.com
Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare pot să primească burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 4.693 din 12 iunie 2024, pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea, structura planurilor de învățământ și organizarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare.

Art. 8. — „Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant”, conform documentului.

În metodologia publicată în Monitorul Oficial se arată că, de regulă, cele două specializări sunt din același domeniu fundamental de știință:

Art. 1. — „(1) Programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este un program de studii universitare format din două specializări care, de regulă, sunt din același domeniu fundamental de știință.

(2) Programele universitare de licență didactică cu dublă specializare se organizează în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar pentru discipline din specializarea/specializările urmată/urmate.”

Planurile de învățământ sunt structurate pentru ca absolvenții să obțină 240 de credite transferabile, pe o durată de 4 ani

Art. 5 (1) stabilește că „planurile de învățământ ale programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sunt structurate astfel încât să conducă la obținerea de către absolvenți a unui număr de 240 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 4 ani de studiu.

Foto: Ordinu nr. 4.693 din 12 iunie 2024 pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea, structura planurilor de învățământ și organizarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare – captură Monitorul Oficial
Pentru studenții de la programul de licență didactică cu dublă specializare, practica pedagogică reprezintă cel puțin 55% din disciplinele de specialitate psihopedagogică

În metodologie este menționat că practica se va organiza de către instituția de învățământ superior în colaborare cu unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație:

Art. 5. alin. (3) lit. d) – „practica pedagogică se va organiza de către instituția de învățământ superior, în colaborare cu unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație unde are loc practica didactică, conform standardelor specifice impuse de reglementările specifice. Activitățile de practică pedagogică vor reprezenta cel puțin 55% din disciplinele prevăzute la alin. (3) lit. a) pct. (iii), acoperind cele două specializări.”

Este vorba despre disciplinele de specialitate psihopedagogică. Disciplinele de specialitate psihopedagogică reprezintă un procent de 37.5 din structura orelor. Dacă calculăm 55% din 37.5 înseamnă cel puțin 20%.

„Lista disciplinelor de specialitate din programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare este constituită din listele disciplinelor stabilite de standardele specifice ale celor două specializări în proporție de 50—50%”, potrivit metodologiei.

Competențele pe care trebuie să le dobândească absolvenții după parcurgerea licenței didactice cu dublă specializare

Art. 5 – „(7) În alcătuirea planului de învățământ se vor avea în vedere competențele dobândite după parcurgerea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare în următoarea pondere/pe grupele de bază:

  • (i) grupa C 1.1 Competențe-cheie/psihopedagogice: 5%, dintre care competențe verzi și digitale minimum 2%;
  • (ii) grupa C 1.2 Competențe transversale/sociale/mediu/ verzi: 5%;
  • (iii) grupa C 1.3 Competențe de bază personale/atitudini: 5%;
  • (iv) grupa C 2.1 Competențe comune la locul de muncă: 5%;
  • (v) grupa C 2.2 Competențe tehnice generale: 5%;
  • (vi) grupa C 3.1 Competențe fundamentale profesionale: 20%;
  • (vii) grupa C 3.2 Competențe de domeniu: 25%;
  • (viii) grupa C 3.3 Competențe de specialitate: 15%;
  • (ix) Grupa C 3.4 Competențe de specializare didactică: 15%
Cum se va face admiterea la licența didactică cu dublă specializare

Admiterea la aceste programe de studii poate include o varietate de instrumente de evaluare – minimum o probă eliminatorie: ”Abilități de comunicare și aptitudini”.

Art. 6. — „(1) Admiterea la programul de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanțare de la bugetul de stat, aprobat de Ministerul Educației, și pe locuri cu taxă.

(2) Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licență, conform metodologiilor proprii ale instituțiilor de învățământ superior, elaborate în baza metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat.

(3) Admiterea la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: „Abilități de comunicare și aptitudini”, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică.

(4) Studenții declarați admiși și confirmați ca fiind înmatriculați în programul de studii universitare sunt înregistrați în RMUR/RUNIDAS.”

Ce presupune examenul de licență

Examenul de licență constă în 2 probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea, conform documentului.

Art. 7. — „(1) Finalizarea studiilor se realizează prin susținerea examenului de licență a programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare și constă în susținerea a două probe: un examen scris din cele două specializări și didactica acestora în învățământul preuniversitar și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul predării, învățării și evaluării disciplinei/disciplinelor pe care viitorul absolvent urmează să o/le predea.

(2) Absolventul acestui tip de program primește o singură diplomă care atestă toate competențele dobândite. Diploma obținută va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.

(3) Finalizarea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare oferă absolvenților un nivel de calificare corespunzător nivelului 6 din Cadrul național al calificărilor.”

În 20 de zile de la publicarea ordinului care aprobă metodologia, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea acestor programe de studii.

Art. 9. — „(1) În termen de 20 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, ARACIS va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare, în conformitate cu cerințele cuprinse în prezenta metodologie și ale art. 32 alin. (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Programele de licență didactică cu dublă specializare vor fi evaluate periodic, o dată la 5 ani, conform reglementărilor legale în vigoare.”

Ordinul publicat în Monitorul Oficial poate fi consultat mai jos:

Foto: © Nyul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
PROIECT Practica pedagogică la licența cu dublă specializare pentru profesori ar putea fi 20% din cei patru ani, adică cel puțin 55% din disciplinele psihopedagogice
Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect

6 comments
  1. Este o profundă discriminare față de studenții celorlalte specializări, care nu sunt atrași cu astfel de burse.

  2. Așa vor merge către sistemul educațional și cei fără vocație… doar pentru bani.Nimic nou, nimic util pentru viitorul țării.

  3. Noua nu ne-a mai dat nimeni burse. Am facut si cursuri de facultate si modulul psihopedagogic odata cu ea, alergam in toate partile si nu ne-a mai dat nimeni 7 mii de burse. Daca ai dorinta sa faci acest modul si sa fii dascal, de ce ti-ar trebui sa fii inpins de la spate cu bani? Si nu oricum, cat un salariu? Un debutant cu scoala incheiata si cu cativa ani de predare ia aproape cat un de-asta de se vrea profesor?

    1. Situatia este diferita acum. Lipsa personalului didactic este acuta si trebuie sa facem ceva pentru a atrage tinerii catre aceasta meserie.

      1. Nu sunt tineri pentru ca nu au loc de cei in varsta, cu varsta de pensionare si sunt destul de multi. Nu sunt tineri pentru in multe unitati scolare, conducerea ,,isi bate joc” de ei, facand abuz de putere. Nu sunt tineri pentru ca majoritatea posturilor libere sunt la zeci de km departare iar problema o face transportul (pe langa faptul ca in multe cazuri, nu sunt curse directe catre localitatea respectiva, nici transportul nu se deconteaza-sau se deconteaza la jumatate).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROIECT Media elevilor sub 7 la Evaluarea Națională și la BAC, criteriu pentru desfășurarea cu prioritate a programului de învățare remedială în școli și licee. Cum se face plata profesorilor implicați și care sunt responsabilitățile școlilor

Programul de învățare remedială se va desfășura cu prioritate în școlile cu media elevilor la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și/sau examenul național de bacalaureat mai mică de 7,…
Vezi articolul

Ministrul Educației din Marea Britanie le cere profesorilor retrași din activitate să se întoarcă în clase pentru a-i suplini pe colegii absenți din cauza creșterii cazurilor de infectare cu varianta Omicron a Covid-19

În Marea Britanie, profesorii retrași din activitate (out-of-work) sunt chemați în școli pentru a-și putea înlocui colegii dacă va fi lipsă de personal didactic, pe fondul răspândirii variantei Omicron în…
Vezi articolul

„Foarte mulți angajatori încă promovează internshipuri neplătite”, spune Francesca Cristea de la Centrul de Expertiză Europeană / „Încă sunt universități care nu acceptă practica din partea mai multor organizații de voluntariat”, potrivit acesteia

„Foarte mulți angajatori încă promovează internshipuri neplătite și sunt în social media, sunt în masă. Practic, nu sunt amendați sau nu sunt contracarați, pentru că legea internshipului stipulează clar că,…
Vezi articolul