A fost înființat Comitetul interministerial pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar, potrivit unei decizii publicate vineri, 17 februarie, în Monitorul Oficial. Acesta este un organism fără personalitate juridică, cu caracter consultativ, coordonat de Sorin Costreie, consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului. Una dintre atribuții este de a propune noi programe naționale de sprijin, atât în vederea prevenirii și combaterii abandonului școlar, cât și în vederea reintegrării școlare a copiilor și tinerilor care au abandonat sistemul de educație.
Ministerele și celelalte instituții publice care fac parte din Comitet sunt reprezentate la nivel de secretar de stat, desemnați în acest scop. „La ședințele Comitetului pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai altor entități de drept public sau privat, din țară și din străinătate, care desfășoară activități relevante în domeniu”, stabilește sursa citată.
Comitetul are ca obiectiv elaborarea unor propuneri de politici publice, programe naționale și proiecte de acte normative pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar, conform art. 2 din document.
O atribuție a comitetului interministerial se referă la identificarea și monitorizarea implementării soluțiilor necesare pentru prevenirea și combaterea efectelor factorilor de risc asociați abandonului școlar. O altă atribuție este de a propune noi programe de sprijin, atât pentru cei aflați în situația de a abandona școala, cât și pentru tinerii care au abandonat sistemul de învățământ.
Comitetul are următoarele atribuții, potrivit deciziei din Monitorul Oficial:
„a) identificarea și monitorizarea implementării soluțiilor necesare pentru prevenirea și combaterea efectelor factorilor de risc asociați abandonului școlar, precum: factorii individuali sau de familie, factorii de la nivelul școlii, factorii de la nivelul comunității, factorii instituționali, precum și ai oricăror alți factori asociați abandonului școlar;
b) analiza impactului factorilor de risc asociați abandonului școlar și identificarea soluțiilor optime de sprijinire a programelor naționale de prevenire și combatere a abandonului școlar aflate deja în derulare;
c) propunerea de noi programe naționale de sprijin, atât în vederea prevenirii și combaterii abandonului școlar, cât și în vederea reintegrării școlare a copiilor și tinerilor care au abandonat școala.”
„Comitetul se reunește în ședințe lunare sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea coordonatorului sau a oricărui membru, prin grija secretariatului.” – art. 5 alin. (2).
Componența Comitetului interministerial pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar
- Cancelaria Prim-Ministrului;
- Ministerul Educației;
- Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse;
- Ministerul Muncii și Solidarității Sociale;
- Ministerul Sănătății;
- Ministerul Justiției;
- Ministerul Finanțelor;
- Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării;
- Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.
Entitățile care au calitate de invitați permanenți ai Comitetului interministerial pentru prevenirea și combaterea cauzelor și efectelor abandonului școlar
- Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin
- Asociația Comunelor din România
- Asociația Orașelor din România
- Asociația pentru Valori în Educație
- Asociația Samas — SĂnătate pentru MAme și Sugari
- Fundația pentru Educație și Vocație
- Federația Patronatelor pentru Educație și Antreprenoriat Social
- UNICEF
- Consiliul Național al Elevilor
- Federația Națională a Asociațiilor de Părinți
- Asociația Părinților Isteți
- Asociația Fii Om
După școlile gimnaziale, și toate unitățile de învățământ care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE pentru identificare copiilor în risc de abandon școlar, conform unui ordin publicat în Monitorul Oficial.
Ce este abandonul școlar?
Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual fata de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).
Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.