Educația sexuală așa cum se desfășoară ea, acum, în cele mai multe școli ale lumii este insuficientă și ar trebui să atingă unitar probleme de context social mai larg – de la bullying la violență domestică, de la consimțământ la consumul media, argumentează într-un nou raport pe teme de educație Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OECD). Apelul vine în condițiile în care România a ajuns să discute la nivel de Curte Constituțională o interdicție a referirilor la identitatea de gen în școli, iar educația sexual-sanitară a devenit minge de ping-pong legislativ între parlament și președinție.
La nivel național, abordarea temelor legate de sexualitate în școli a fost ținta unor acțiuni legislative care au produs consternare în mediile academice:
- La Curtea Constituțională este așteptat, încă, după multe amânări un verdict în privința unei legi de modificare a Legii educației, ce interzice în instituțiile de învățământ referirile la identitatea de gen. Cel mai recent, subiectul a fost amânat pentru ședința CCR din 16 decembrie. Interdicția a stârnit reacții puternice din partea comunității academice și chiar a unor raportori internaționali.
- Tot în 2020, noțiunea de “educație sexuală” a fost înlocuită, în lege, cu cea de “educație sanitară”. Dar în cele din urmă președintele a cerut Parlamentului să reexamineze legea care a produs această schimbare – și care a introdus obligativitatea obținerii unui acord scris al părinților pentru programe de educație sanitară.
La nivel internațional, lucrurile stau altfel, după cum reiese dintr-un nou raport OECD ce tratează rolul educației sexuale în școlile lumii, raport dat joi publicității. Acesta notează că, în cele mai multe țări, se face simțită o creștere a programelor de educație pe teme de sexualitate în unitățile de învățământ, evoluție “importantă”, dar insuficientă: la fel de importantă este, potrivit experților organizației internaționale, “abordarea contextelor sociale reale în care se dezvoltă relații, dar și normalitatea plăcerii contactelor afective și sexuale.” O astfel de abordare cuprinzătoare nu este numai aliniată intereselor și drepturilor copiilor și adolescenților, ci impune respect față de drepturile, demnitatea și siguranța tuturor indivizilor, arată documentul citat.
De ce spune OECD că este nevoie de programe mai ample de educație sexuală
OECD arată, în evaluarea sa, că educația sexuală în școli se dezvoltă constant având în vedere neajunsurile altor medii: acasă, copiii învață despre chestiuni precum dragostea, sexul, îngrijirea persoanală prin faptele părinților sau din lipsa acelor fapte. Dar multor părinți, în diverse medii, le poate fi greu să discute pe teme de acest fel cu copiii lor, de la chestiuni de sănătate la contracepție. Părinții se pot simți incomod sau pot crede că interlocutorii minori nu sunt pregătiți pentru astfel de subiecte, plus că pot manifesta idei preconcepute. Minorii pot, la rândul lor, să se simtă inconfortabil și să prefere alte surse de informare mai puțin sigure, sau să caute sprijin în comunități online în locul celor reale, unde se pot confrunta cu discriminări sau bullying.
OECD notează că principalele subiecte abordate în școli sunt cele legate de biologie, de reproducere și naștere, contracepție, boli cu transmitere secxuală și HIV. Raportul face trimitere la alte cercetări potrivit cărora tinerii care încearcă să practice abstinența, eventual în urma programelor educaționale care o încurajează, de multe ori eșuează și nu sunt împiedicați să aibă relații sexuale, ci să aibă relații sexuale sigure.
Situația în mai multe țări, ce subliniază diferențele dintre sisteme:
Pe lână aceste subiecte, arată documentul menționat, ar fi nevoie de o abordare extinsă care să includă unitar și alte domenii ce țin de siguranța individului și sănătatea lui și cea publică – de la căsătorie la plăcere sexuală, rolurile de gen, practicile de consum media, avortul, consimțământul, violența domestică, abuzurile, bullying-ul.
Raportul arată, între altele, că discriminarea pe criterii de sex și gen se poate manifesta începând chiar din școală, prin acte de bullying sau prin hărțuire sau abuz psihologic și fizic asupra unor copii. La nivel internațional, bullying-ul îi afectează la fel de mult pe băieți și pe fete, dar acestea din urmă pot deveni mai degrabă ținte pentru bullying ce vizează înfățișarea fizică.
OECD arată că, atunci când este oferită potrivit și cuprinzător, educația sexuală poate oferi:
- Informații științific corecte, adecvate vârstei, relevante cultural și sensibile la aspecte de gen, despre chestiuni sociale, cognitive, emoționale și fiziologice legate de sexualitate
- Ocazia de a explora valori, atitudini, drepturi și norme sociale și culturale ce au efect asupra relațiilor
- Ocazia de a obține abilități de viață, precum cele de comunicare sau de luare a deciziilor.
Dar pregătirea profesorilor pentru a oferi o astfel de educație rămâne o provocare, arată OECD, care arată că doar câteva țări îi pregătesc pe toți profesorii pentru a ști să abordeze chestiuni legate de sexualitate, în timp ce în cele mai multe țări sunt pregătite un număr limitat de cadre didactice. Iar situația este și mai complicată pentru abordarea tinerilor LGBTQ+, la nivelul statelor membre ale Consiliului Europei doar aproximativ jumătate (2) oferind unele programe de pregătire a cadrelor didactice în acest sens și numai patru având programe obligatorii de instruire a cadrelor didactice, în 2018 (Franța, Olanda, Norvegia și Suedia).
9 comments
Unde este DIVERSITATEA mult clamată ? DE CE trebuie să ne aliniem toți la ceea ce spune OECD, sau UE ? DE CE? Fiecare țară este liberă să facă ceea ce crede că este mai bine, conform tradiției sale. Sau nu mai suntem LIBERI ?
Se vorbește clar, in recomandare , despre comporatament de gen, nici intr-un caz de “identitati” de gen ! Au observat si ei , in sfârșit, ca nu exista o determinare științifică concretă care sa susțină, argumenteze si sa valideze astfel de ipoteze (enunțate dupa zorii mișcărilor feministe, de către diferite activiste cu greutate, lucrări personale care au fost prezentate drept lucrări științifice si menționate in toate celelalte studii ulterioare cu privire la identitatea de gen).
Educația sexuală este absolut necesară, științifică, socială dar este aberant sa forțezi inserarea unor non-informații, ceva fără suport real, cum este “identitatea” de gen.
Personal , am luat la mana, toate revistele științifice recunoscute si am găsit o groaza de studii pe subiect însă toate rămân ori la nivel de review-uri ori la nivel de studiu social. Nimic medical dovedit științific ! Ca sa nu mai vorbim punctual : dpdv genetic !
Unul din cele mai cuprinzătoare studii genetice pe subiectul “identității” de gen, a fost efectuat in Suedia pe un grup , de frați gemeni. In afara de faptul ca totuși grupul a numărat cam putini membri fata de rigurozitatea uzuala a cercetării științifice, nu au reușit sa ofere vreo concluzie care sa clarifice vreo ceva in acest domeniu !
Acțiunea asta , Forțarea asta, releva mai degrabă frustrări personale ale unor indivizi care nu au reușit sa se autentifice dpdv științific dar au reușit in schimb sa se impună in opinia publica. Este adevărat ca tocilarii si șoarecii de laborator nu au personalitate media, însă s-a ajuns prea departe cu aceasta profunda dezinformare.
Iar persoanele care se considera “creștine”, tradiționale , patriotice samd si care ajung la nivelul sa certifice tprin lege, interzicând discuțiile despre identitatea de gen in mediul academic, o situație atât de falsa si fără fundament , induc si mai multă dezinformare si chiar panica in rândul oamenilor.
Sunt cadru didactic și părinte. Spun un NU răspicat educatiei sexuale in scoli, anticamera a promovarii homosexualitatii, a identitatii de gen si a altor deviatii comportamentale. Spun DA educatiei sanitare in scoli.
Subscriu! Agasantă această insistență de a introduce educația sexuală în școli! Nu va face decât să antagonizeze și mai tare oamenii care văd și judecă singuri, nu preiau toate indicațiile progresiste de la UE. Sunt atâtea probleme cu adevărat importante care necesită rezolvare!
Si care sunt aceste probleme “cu adevarat importante”? Poate chiar mai important de stiut este cum contribuiti dumneavoastra in mod direct la solutionarea acestora. Din punctul de vedere al unui elev, va spun cu certitudine ca exista o multitudine de neclaritati in ceea ce priveste sexualitatea noastra, intrebari la care poate nici dumneavoastra nu aveti un raspuns pentru ca a fost un subiect mult prea “inadecvat” incat sa il aprofundati. Societatea e plina de preconceptii duse pana in punctul in care o fata de 16 ani insarcinata este pusa la zid, mai mult ca sigur inclusiv de dumneavoastra, dar nimeni nu este tras la raspundere pentru motivele pentru care a ajuns intr o situatie de genul asta. Nu este si nu va fi o tragedie sa ne intelegem sexualitatea, este o tragedie ca inca sunt la catedra persoane cu conceptii atat de invechite si cu o gandire atat de rigida incat nici macar nu incearca sa se informeze in legatura cu impactul pe care il are impunerea convingerilor lor asupra copiilor.
Anticamera homosexualității?? Cum așa?
M-ați lăsat fără cuvinte.
Citindu-va comentariul, ma simt ca la Congresul XV. Infierati cu manie proletara! De unde le-oti scoate? Anticamera homosexualitatii??? Ar trebui sa parasiti sec.XVIII.
.
https://www.g4media.ro/video-un-sfert-din-mamele-minore-din-ue-provin-din-romania.html
In Romania avem un ministru al educatiei sub orice critica, inspectori si directori de scoli numiti politic…Copiii sunt victimele activitatii acestor impostori. Restul e bla-bla-bla.