Proiect susținut de UiPath Foundation

Odată a venit de la școală cu 10 și am zis „du-te, măi, de aici, cum să vii cu 10?” – mama unui elev din satul Mihăileni, Botoșani, înscris în Future Acceleration Program / Recâștigarea curajului și încrederii prin educație

8.381 de vizualizări
Sursă foto: UiPath Foundation
Are 12 ani și este unul din cei 20 de copii din județul Botoșani și 368 de copii din țară care, de toamna trecută, au parte de educație personalizată. S-a înscris în Future Acceleration Program al UiPath Foundation, iar mama lui a observat deja o schimbare în bine. „Mă șochează, nu îi plăcea cartea, dar la meditație îi place la nebunie”, spune femeia. Mărturiile apar în raportul anual al UiPath Foundation.

Băiatul face meditații online săptămânale la Limba română, Matematică și Limba engleză, cu profesori din București, primește o bursă lunară și alte resurse materiale, ca îmbrăcăminte, rechizite și alimente pentru întreaga familie. Este un pachet educațional care ține cont și de dezvoltarea socială și fizică a copilului. În plus, meditațiile sunt cursuri personalizate pentru nevoile lui, ca o fereastră spre lume, spre cunoaștere. 

L-au ajutat să pună întrebări când nu înțelege ceva la orele de la școală și reușește astfel să țină pasul cu lecțiile.

De exemplu, orele de Limba engleză sunt cu profesori de la British Council, partener în proiect. Toți partenerii sunt aici.

De când este înscris în program, mama lui spune ca nu prea mai are grijă de temele lui, fiindcă e mai conștiincios ca înainte și se descurcă mai bine. „Meditațiile l-au ajutat să pună întrebări când nu înțelege ceva la orele de la școală și reușește astfel să țină pasul cu lecțiile. Este un copil punctual, spun și coordonatorii programului, nu lipsește niciodată de la meditații și este foarte responsabil”.

Când era în școala primară, mama lui își amintește că învățătoarea îi spunea că nu învață prea bine. Dar anul ăsta școlar, ceva s-a schimbat și crede că meditațiile au ajutat. „Odată a venit de la școală cu 10 și am zis «du-te, măi, de aici, cum să vii cu 10?». Mă șochează, nu îi plăcea cartea, dar la meditație îi place la nebunie”.

Mama e încântată că băiatul e pasionat de gramatică, o materie la care se descurcă singur, fără ca ea să mai verifice. De fapt, de când se duce la meditații, sunt rare momentele când mai are nevoie să-i verifice temele. Mamei i s-a luat o piatră de pe inimă, fiindcă îi era teamă că, atunci când va începe gimnaziul, nu va mai ști să-l ajute. Își dorește pentru el și ceilalți frați să rămână în școală cât de mult se poate și să învețe.

Foto: UiPath Foundation

Cei 20 de copii sunt din satele Mihăileni, Vârfu Câmpului și din orașul Bucecea, județul Botoșani. De asemenea, 22 de copii din Vârfu Câmpului și Mihăileni, pasionați de muzică, participă la Academia de muzică și educație pentru copii „George Enescu”, un curs săptămânal care are loc fie online, fie în casa memorială a mamei compozitorului din comuna Mihăileni, recent restaurată de Fundația Pro Patrimonio, partener strategic al UiPath Foundation pentru intervenția în Botoșani.

„Vorbesc mai mult și asta mi-a mai dat curaj”

M., 12 ani

Comunitățile în care UiPath Foundation are intervenții sunt din mai multe județe. Pe lângă Botoșani, mai sunt și în Galați, Vaslui, Cluj, București și, începând din 2021, în Olt. În Galați, 40 de elevi de gimnaziu și de liceu sunt în programul Future Acceleration.

Printre ei este și o fată de 12 ani care se temea mereu să răspundă la ore; spune acum că „am devenit mai vocală la școală. La meditație vorbesc mai mult și asta mi-a mai dat curaj”.

Este din comuna Pechea și a intrat în program acum aproape doi ani, alături de prietena ei bună care adoră să scrie și să facă fotografii cu telefonul și vrea să devină jurnalistă. Pentru ea, curajul înseamnă să-și expună opinia în fața oricui, fără teamă, și să împărtășească ce simte.

Ea locuiește împreună cu părinții, bunica și cu sora ei mai mare. Părinții muncesc în gospodăria proprie sau cu ziua prin sat.

Foto: UiPath Foundation

Copiii nu au parte, în acest program, doar de explicații care țin de școală. Asta pentru că în 2020, 82 de angajați din compania UiPath din România și din India au participat în programul de mentorat – grupați în diade (2 copii – 2 mentori), adulții au avut discuții de ghidaj cu copiii. Înainte să-i cunoască, mentorii au fost formați la rândul lor de specialiști, care i-au învățat cum să comunice cu copiii și care îi sprijină constant pentru dilemele cu care se confruntă în relația cu adolescenții mentorați. De la începutul pandemiei, mentoratul a trecut parțial sau total în online, dar scopul este același: să-i ajute pe copii să descopere cine sunt și să se apropie, cu curaj, de potențialul care se ascunde în ei.

Iar mentorii se descoperă și ei, învață și ei în acest fel. Ovidiu, de exemplu, care face mentorat pentru un adolescent de 14 ani, a învățat să aibă mai multă răbdare, dar și să vadă lumea prin alți ochi, „să ne uităm împreună la același subiect și să discutăm despre lumea asta în care trăim și despre modul în care familia și viața și-au pus amprenta asupra noastră e un privilegiu”.

Ioana este și ea mentor pentru o adolescentă: „Copiii tind să zică mult ‘Nu sunt capabil, nu pot, nu știu’. Și noi trebuie să fim acolo cu ei să le spunem ‘Încearcă’, ‘baby steps’, ‘nu poți să faci acum totul, o să faci la un moment dat, ia-le încet’”, spune Ioana. Se bucură când află tot mai multe despre fată: cum ar fi că familia contează cel mai mult pentru ea și are o relație strânsă cu mama ei și cu cei trei frați mai mici, că îi place școala, dar și machiajul și croitoria. Provocarea a fost să nu proiecteze asupra fetei propria experiență și propriile așteptări. Ioana a înțeles, treptat, că mentorii sunt alături de copii nu ca să le arate calea pe care ei o cred cea mai bună, ci să le pună întrebări ajutătoare („De ce vrei să faci asta?”, „cu ce scop?”, „unde vrei să ajungi?”, „care este punctul final?”), iar ei să ia propriile decizii.

Aproape 370 de copii au fost în 2020 în Future Acceleration Program – toți provin din comunități dezavantajate, au vârste cuprinse între 11 și 16 ani și au nevoie de susținere pentru a prinde curaj și pentru a-și descoperi potențialul. Poveștile fiecăruia sunt aici.

Sursă foto: UiPath Foundation


4 comments
  1. Cursurile online sunt foarte utile! INSFARSIT recunoaște cineva acest lucru. Mulți elevi cărora nu chiar le surâdea învățatul și implicarea activa la lecțiile fata în fata, cu ajutorul orelor făcute online, au prins aripi, au început sa pună întrebări, au început sa ii intereseze materiile predate online și chiar sa le placa. Pentru mulți copii orele online sunt mai potrivite. Nu pentru toți, însă mulți copii introvertiti la orele fata în fata au prins aripi și au început sa crească în sistemul online. Consider ca, la fel cum fiecare suntem diferiți, cum fiecare avem ritmul nostru de învățare și concentrare, tot asa trebuie sa avem ocazia sa învățăm fiecare în ritmul și în stilul care ni se potrivește: unora li se potrivește mai bine onlinul, altora li se potrivesc mai bine orele fata în fata.

  2. Super!
    Deci cursurile online (ca le spune meditatii, tot online se numeste) sunt foarte bune. Important este ca elevul sa fie atent si sa isi dea osteneala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este susținut de Telekom Romania

Ligia Deca, consilier prezidențial: Suntem în discuție cu Ministerul Educației și cu Ministerul Fondurilor Europene cu privire la alinierea priorităților de finanțare pentru următorul exercițiu financiar 2021-2027, pentru Planul Național de Reziliență / Bani or să fie

Corelarea resurselor de finanțare centrale, europene și locale cu nevoile din școli și din comunități – aceasta este una dintre cele mai mari provocări pentru Educație, a spus Ligia Deca,…
Vezi articolul

Material susținut de Nextlab.tech

INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: Inteligența artificială poate revitaliza interesul elevilor pentru învățare și am putea estima în timp real competențele lor. Profesorii vor redeveni fascinanți și rezultatele la PISA se vor îmbunătăți

Una dintre cauzele rezultatelor modeste pe care România le are la testele PISA poate fi reducerea ponderii actului de predare și creșterea excesivă a numărului de teste și, mai ales,…
Vezi articolul