Ocupația de profesor itinerant și de sprijin va fi introdusă în Clasificarea ocupaţiilor din România, conform unui proiect de ordin privind completarea Clasificării ocupaţiilor din România, al ministrului muncii și solidarității sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică. Deși aceștia ar fi trebuit să actualizeze COR cu toate funcțiile didactice de predare prevăzute de noua lege în termen de trei luni de la intrarea în vigoare, încă exista ocupațiile de „educator în unități de handicapați” și „instructor-educator în unităţi de handicapați”.
Proiectul de ordin privind introducerea ocupației de profesor itinerant și de sprijin a fost în dezbatere publică în luna iulie, pe site-ul ministerului muncii și solidarității sociale (de pe 18.07.2024 până la data de 27.07.2024).
Profesorul itinerant și de sprijin ar urma să fie inclus în grupa 2359 – Specialişti în învăţământ neclasificaţi în grupele de bază anterioare. Această grupă de bază cuprinde specialiştii din învăţământ neclasificaţi în altă parte în subgrupa majoră 23 – Specialişti în învăţământ, potrivit COR.
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar
„În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011 privind aprobarea Clasificării ocupațiilor din România – nivel de ocupație (șase caractere), cu modificările și completările ulterioare, va fi actualizat astfel încât toate funcțiile didactice de predare prevăzute la art. 165 să se regăsească în „grupa 23 Specialiști în învățământ“”, conform Art 248 (40).
Actualizarea COR nu s-a făcut în termen de trei luni de la intrarea în vigoare a legii, astfel că la grupa 2352 Instructori-formatori pentru elevi cu nevoi speciale există:
„235203 educator în unităţi de handicapaţi
235204 instructor-educator în unităţi de handicapaţi
Instructorii-formatori pentru elevi cu nevoi speciale predau copiilor, persoanelor tinere sau adulţilor cu handicap fizic ori mental sau acelora cu dificultăţi de învăţare ori alte nevoi speciale. Aceştia promovează dezvoltarea socială, emoţională, intelectuală şi fizică a elevilor lor”, potrivit COR.
2 comments
DA, trebuie actualizat si COR-ul cu denumiri corecte recomandate de tratatele internationale, ratificate si de Romania (ex. Conventia internationala privind drepturile persoanelor cu dizabilitati). Dar poate ca ar trebui sa analizam cu atentie situatia, din punct de vedere educational si al formarii universitare, si sa ne punem urmatoarele intrebari: in profilul psihologie si pedagogie cate discipline sunt de specialitate, pentru a te putea recomanda sa lucrezi cu persoane cu dizabilitati? Câtă practică fac in invatamantul special/incluziv absolventii de psihologie si pedagogie, in comparație cu absolventii de la specializarea psihopedagogie specială?
In planurile de invatamant (verificati, sunt publice) un absolvent de psihologie are 1 (UNU) curs de LOGOPEDIE (2 ore curs + 1 ora seminar), culmea, FACULTATIV. Un absolvent de pedagogie are un curs obligatoriu de Fundamentele Psihopedagogiei Speciale (2+1) si un curs de Psihopedagogia dificultatilor de invatare (optional, 1+1). Destul sa te califici pentru o asa pozitie, nu?
In conditiile astea ce ii recomanda sa poata ocupa aceste pozitii?
Cumva ”vocea si talentul”?
Un absolvent de psihopedagogie speciala (bagatelizat de cele doua specializari, mai sus mentionate) are peste 25 de discipline specifice care sa ii ofere cu ADEVARAT calificarea de profesor de sprijin si itinerant. Acest student face practica in institutii de profil: scoli speciale, centre de resurse, scoli incluzive, cabinete de logopedie, invata sa lucreze direct cu persoana cu dizabilitati/CES.
Ca sa termin intr-o nota ironica, as propune ca si prelucratorul prin aschiere sa fie specialist in educatie speciala/incluziva si asa sistemul ”este dat pe mana unor neaveniti”.
Dumnezeule mare! Mai exista denumiri ca defectolog? Unitate de handicapati? Ce recomandări OMS, ce pedagogie pozitivă? Tot in 1900 toamna suntem.
Introducerea in COR presupune existenta unui profil ocupational. Altfel de unde stii ca este o ocupatie? Feelingul politrucilor si incompetenilor nu e de ajuns. O ocupatie are intre 6-12 “duties” (responsabilitati) si intre 75 si 125 “tasks” (sarcini).
Incompetentii care au realizat profilul ocupational al profului din Romania abia au scos 7 responsabilitati si mai putin de 60 sarcini. Nici o femeie de serviciu nu are asa putine sarcini. In comparatie cu criteriul de mai sus acceptat in orice tara civilizata iti dai seama cu cata bataie de joc au lucrat la profilurile ocupationale.
Anyway, bine ca va exista oficial “profesor itinerant si de sprijin”. Prostimea atat a putut. Poate vin vremuri mai bune?!