Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în cele 742 de școli– pilot au fost aprobate printr-un ordin de ministru. Documentul a fost trimis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Concret, ordinul nr. 3.896 din 28 martie 2023 stabilește regulile pe care trebuie să le respecte unitățile de învățământ, iar prevederile se vor aplica începând cu anul școlar 2023-2024.
Potrivit ordinului, școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor:
- „a) dreptul de a fi informat;
- b) dreptul de acces;
- c) dreptul la rectificare;
- d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor;
- e) dreptul la portabilitatea datelor.”
Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.
Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic
Art.13 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP.”
Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului, conform documentului.
Cum pot vedea elevii și părinții notele
În ordin apare că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola poate fi modificată de fiecare utilizator pentru propriul nume de utilizator, respectiv părinți/reprezentanți legali pentru minori.
Cine nu poate modifica notele
Conform sursei citate mai sus, utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.
„Art. 18 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.
Art.19 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.
(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”
Modalitatea de autentificare
„Art.5 – (1) Aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă, urmând ca în cel mai scurt timp, cel târziu în anul școlar 2023 – 2024 să dispună, cel puțin, de un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.
(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password. În sensul acesta pot fi exemplificate aplicații precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare din punct de vedere al funcționării și securității.”
Ordinul poate fi consultat mai jos.
- Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private ce au fost achiziționate de pe piața de investiții. Nu se știe ce se va întâmpla după ce va fi încheiată pilotarea.
Lista celor 742 de școli
Foto: © Techa Tungateja | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.