Oana Moraru, mesaj pentru educatoare: În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar

4.299 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
Pedagog și fondator de școală privată, Oana Moraru le transmite educatoarelor următorul mesaj: “În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție”.

Într-un text publicat pe Facebook, Moraru atrage atenția că “o filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe”.

Textul Oanei Moraru, publicat pe contul său de Facebook:

“Am încheiat adineauri ultima mea ședință de feed-back unu-la-unu cu familia, din cele aprox. 400 de întâlniri anul acesta. Am ceva de zis educatoarelor.

În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia “în pădure”, “Reggio Emilia”, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la METODICA predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție etc. Și care trebuie învățată și răs-învățată ca atare, ca pentru ascultare la tablă, în picioare, pentru notă. Nota ta de viitor educator.

O filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe. Nici măcar o relație superdrăguță cu educatoarea. Ci ceea ce știe cadrul didactic – chiar și în pădure fiind cu clasa – să planifice în etape de lucru clare:

  • construcția pe termen scurt și lung a conceptelor,
  • a raționamentelor,
  • a deprinderilor,
  • a modurilor de operare.

Nu există învățare fără proiectarea activității! Nu a teatrului activității, nu a decorurilor, ci a euristicii gândirii prin care un copil este ghidat să treacă!

O filozofie educațională nu e nici o rețetă, nici o religie, nici un ritual. Este doar cireașa de pe tort a unui “blat” stabil, același pentru cam toate variațiunile de alternative în educație: ingineria de lucru a educatorului care construiește conștient și planificat, pentru fiecare copil, diferențiat, planul lui de dezvoltare. După pași metodici, învățați ca atare din literatura de specialitate. Nu după ureche. Nu anulabilă de cum altfel arată clasa sau materialele de lucru.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apel umanitar al directoarei Școlii din Cudalbi, Galați, după inundații: Nu avem apă, nu avem curent, avem nevoie de oameni care să ne ajute să scoatem noroiul din clase / Cosmin, un elev de 7 ani, printre primii voluntari – FOTO

Directoarea Școlii Gimnaziale „Emil Panaitescu” din comuna Cudalbi, județul Galați, face un apel la solidaritate, după ce școala și Grădinița Nr. 1 din localitate au fost grav afectate de inundațiile…
Vezi articolul

Ligia Deca anunță că bugetul Ministerului Educației a primit 320 de milioane de lei la rectificarea bugetară, bani pentru salariile angajaților din învățământ – document / Inițial proiectul prevedea o tăiere de 80 de milioane

Bugetul Ministerului Educației crește la rectificarea bugetară cu 320 de milioane de lei, anunță ministrul Ligia Deca, după ședința de Guvern în care a fost aprobat actul normativ. Banii primiți…
Vezi articolul

Ministerul Educației i-a convocat în ședință miercuri seara pe toți inspectorii generali școlari și contabilii șefi din țară, pe tema burselor neplătite elevilor nici la 10 zile de la termenul legal

Miercuri seară ministerul a convocat în regim de videoconferință toți inspectorii școlari din țară privind situația plății burselor către elevi, după ce Edupedu.ro a scris că elevii nu și-au primit…
Vezi articolul

Părinții să nu trimită la scoală copilul atunci când are simptome de viroză respiratorie și dureri în gât, iar profesorii să stea și ei acasă dacă au semne de gripă – recomandările Ministerului Sănătății pentru începutul cursurilor

Ministerul Sănătății oferă aceleași recomandări la început de an școlar pe care le transmite dintotdeauna. Oficialii au luat recomandările din anii trecuți și le-au mai publicat încă o dată, potrivit…
Vezi articolul