Oana Moraru: La clasă e degringoladă totală. Nu avem ghiduri scrise cu adevărat de Ministerul Educației sau de specialiști, avem programe și metode și foarte abstract scrise. Motivul pentru care nu există impact în educație cu adevărat este pentru că profesorii nu mai știu să pună întrebări generațiilor de astăzi astfel încât să creeze conexiuni, gândire critică

825 de vizualizări
Oana Moraru / Foto: Captura Părinți CuMinți/Youtube.com
Oana Moraru, profesoară, consultant educațional și fondator de școală, atrage atenția că nu există ghiduri scrise de Ministerul Educației care să ajute profesorii să creeze conexiuni cu elevii și să le activeze gândirea critică. “Momentan, profesorul de la clasă, cel cu care lucrez și eu, nu știe de unde să apuce învățarea aceasta”, a spus Oana Moraru într-o dezbatere organizată sâmbătă, 21 septembrie la Cărturești, despre responsabilitate și implicare în Educație.

Oana Moraru spune că profesorii nu au ghiduri scrise cu adevărat de Ministerul Educației sau de specialiști, ci doar “programe și metode și foarte abstract scrise”, motiv pentru care nu se poate vorbi despre impact în Educație cu adevărat. “Încă se învață mecanic foarte mult”, atrage atenția Oana Moraru.

“Profesorii mai știu să pună întrebări generațiilor de astăzi astfel încât să creeze conexiuni, gândire critică”, spune consultantul educațional. Ea dă și un exemplu din alte țări unde profesorii pot aplica ușor ghidurile scrise de specialiștii în domeniu: “De ce se întâmplă în Occident asta? Chiar cu echipe de profesori mediocri. Există impact în educație și în gândirea copiilor. Au ghiduri atât de bine scrise pentru profesori despre cum să pui întrebări interdisciplinare, transcurriculare, despre cum să ai impact la clasă și rezultate vizibile. Au ghiduri scrise ca niște piese de teatru care, puse în gura profesorului X și Y, care doar își face meseria, produc impact în învățare“.

Declarația integrală a Oanei Moraru pe acest subiect din cadrul dezbaterii

“Chiar și la nivelul oamenilor care au posibilități financiare, există o degringoladă totală și emoțională, și mentală despre ce mai contează acum în educație. Nu există normat în România, pe stadii de dezvoltare ale copilului, cât e bine și suficient să facem ca să fim liniștiți, toată lumea e stresată că nu face suficient pentru copii, aleargă în toate părțile. Li se pare că ratează o școală, un program, un profesori, toți părinții sunt anxioși că nu sunt suficient de buni. Și cred eu că impactul meu și al comunității mele de profesor ar trebui să fie acela că diseminăm suficient de bine în social media, prin cărțile pe care le scriu prin podcast, câteva informații simple despre cât este suficient de bine pentru copiii noștri să facem și cât e de liniștitor totuși. Și până unde e liniștitor să facem ca să nu alergăm. Sper la sfârșitul proiectelor mele să rămână o linie clară despre stadiile de dezvoltare ale copiilor și ce e important să facem la clasă. La clasă e degringoladă totală. Noi nu avem ghiduri scrise cu adevărat de Ministerul Educației sau de specialiști, avem programe și metode și foarte abstract scrise. Și motivul pentru care nu există impact în educație cu adevărat e pentru că profesorii în sine nu mai știu să pună întrebări generațiilor de astăzi astfel încât să creeze conexiuni, gândire critică. Mă refer chiar la, să zicem, copiii foarte privilegiați – încă se învață mecanic foarte mult. În  general comunitatea oamenilor afacere au un mental, are un mental mai flexibil. Ei ar trebui să coboare în școli să-i învețe pe copii și pe profesori cum să abordăm învățarea dintr-un loc critic, analitic, inteligent. 

Momentan, profesorul de la clasă, cel cu care lucrez și eu nu știe de unde să apuce învățarea asta. Altfel, aici avem cel mai mare gol în țară. Ce fac efectiv la clasă, ce întrebări pun generație de astăzi ca să-i țin în atenție, să-i țin motivați și să producă aha-uri în mintea lor, altele decât reușim momentan. De ce se întâmplă în Occident asta? Chiar cu echipe de profesori mediocri. Există impact în educație și în gândirea copiilor. Au ghiduri atât de bine scrise pentru profesori despre cum să pui întrebări interdisciplinare, transcurriculare, despre cum să ai impact la clasă și rezultate vizibile. Au ghiduri scrise ca niște piese de teatru care, puse în gura profesorului X și Y, care doar își face meseria, produc impact în învățare. Noi nu avem așa ceva în România, iar astea ar fi în sine foarte tehnice, deloc sexy, deloc depus în social media, deloc de pozat, și deocamdată societatea românească merge mult în direcția imaginii care a prins bine, dar acum urmează pasul în care trebuie să facem treaba tehnică la clasă. Și nu sună cool”. 

Context: Un nou val de date publicate în ianuarie 2024 de OCDE arată că gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, potrivit rezultatelor PISA 2022.

_____

Oana Moraru este profesoară și fondatoarea Școlii Helikon din București și Călărași, cu peste 30 de ani de experiență în învățământul de stat și privat. Este consultant educațional, coordonatoarea platformei Vocea Părinților, autoarea volumelor „Copilul tău citește” și „Copilul tău scrie”, precum și coautoarea unui caiet de literație și a unei serii de cărți destinate în special copiilor de învățământ primar. Desfășoară conferințe cu părinți și profesori în toată țara.

Citește și:
Oana Moraru: În România, profesorul e de mult timp abandonat singur la catedră. Da, copilul are nevoie să se simtă bine la școală, dar și sub presiune. Învățarea se întâmplă și cu pasiune, dar și cu constrângere, și cu libertate, dar și cu monitorizare și răspundere

BREAKING Gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Diferențele socio-economice produc o prăpastie între elevii români, fără egal în rândul țărilor participante la evaluarea internațională – Val nou de date publicate de OCDE
Gândirea critică în predarea la școală – România este pe locul 125 din 141 de țări, potrivit Raportului Forumului Economic Mondial
Oana Moraru: Recrutez profesori de peste 25 de ani. Nu vă imaginați ce dezastru vine acum spre școli. De ce nu vorbim despre asta? Pentru că dinspre școli radiază cel mai mare bazin electoral. Titularizarea distrage atenția de la cât de nepregătiți vin oamenii la catedră

Oana Moraru, despre Evaluările Naționale: În nicio școală de stat din România, profesorii nu sunt evaluați oficial și cu niciun fel de consecințe pe ce efect au ei în clasă în mințile copiilor / Profesorii, cu câteva excepții, nu știu să predea la alt nivel decât “explic, înțeleg, identific, subliniez, definesc”

9 comments
  1. Exista o exceptie Oana Moraru. Ghidul pentru predarea disciplinei Istoria evreilor și Holocaustului.

    Faceti o comparatie intre ghidul scris de Oana Neștian‑Sandu, trainer recunoscut international, din Timisoara: https://www.intercultural.ro/manual-holocaust/

    https://www.talkingsolidarity.eu/publications/authors/oana-nestian-sandu/

    si lucrarea “Ghid metodologic pentru predarea disciplinei Istoria evreilor” produsa de ROCNEE, cu celebrele fise de lucru, moartea pasiunii:
    https://rocnee.eu/index.php/curriculum/ghid-metodologic-pentru-predarea-disciplinei-istoria-evreilor-holocaustul

  2. Profesorul diriginte este sufocat de tabele, tabelase, dosare, situatii cu care nu are in fapt nicio treaba. De ce operaza el cu date personale? Ce treaba are sa stie cu cine e in concubinaj mama copilului ca sa faca dosarul de bursa corect? De ce trebuie sa stie in ce localitati este tren/exista liceu ca sa nu faca elevul cerere de transport? Sau in ce tara ii sunt plecati parintii si cu cine sta?
    Mai bine ca este lasat singur la catedra, numai dezastre inventeaza cei de sus, profesorul stie ce are de facut dar nu mai este timp pt ca face munca multor alte departamente.

  3. Nici nu au știut vreodată. Nu au știut niciodată să se apropie de elevi, să facă ora cât mai atractivă, să le fie drag elevilor să participe la acea oră. Profesorii vin la clasă, le dictează elevilor lecția (unii dintre ei din manual, că atât pot ei), următoarea oră îi ascultă sau le dau lucrare de control și gata, consideră că au terminat ora și pleacă liniștiți acasă. Se plâng doar că au salarii mici, dar am m-ai zis-o, să ai 8000 de lei pe lună+ meditații, nu e de ici, de colea și că nu sunt respectați de către părinți și copii. “Stimabililor”, dacă vreți să fiți respectați și voi trebuie să îi respectați pe ceilalți. Sunteți și voi oameni, ca toți ceilalți, nu sfinți și nu buricul pământului. Așa că, schimbați-vă mentalitatea, oameni buni, că s-a dus moda cu ideile și mentalitatea comunistă. E secolul XXI, nu secolul XIX. Trebuie să îi învățați pe copii să gândească și să învețe logic, nu să tocească materia. Tocind și învățând pe de rost, nu vor reține nimic și aici voi trebuie să vă implicați, schimbând metoda de predare. Fiți open-mind și veți avea rezultate pozitive.

  4. asta cu universitarii trebuie discutat,ei îi formează…degeaba ne lamentam că profesorii de AZI nu mai știu să …
    Ce se întâmplă în universități cu modulul pedagogic ? cine îl face și mai ales cum???

    1. @Vasile: Profesorii nu mai știu să predea, nu elevii nu mai știu să răspundă. Așa că are dreptate doamna Oana Morar în cele spuse. Ministerul educației a creat degringolada, iar profesorii au amplificat-o.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Legea care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, ci de consiliul de administrație al școlii, a fost retrimisă Parlamentului de președintele Iohannis / În august toți directorii din toate școlile vor fi numiți de inspectorii actuali, majoritatea membri PNL

Legea, aprobată de Senat pe 30 iunie, care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, majoritatea numiți la rândul lor pe criterii politice în…
Vezi articolul

Telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – prevederi finale în Statutul Elevului și ROFUIP, trimise la Monitorul Oficial

„Fără telefoane mobile în timpul orelor, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – așa sună una dintre prevederile din noul Statut al Elevului, prezentate miercuri…
Vezi articolul

Căminele construite de Politehnica București: unul de 5 milioane de euro făcut cu bani proprii, altul, cu o capacitate dublă, dar preț de aproape cinci ori mai mare, făcut cu bani de la guvern. Universitatea: căminul mai mic are mai puține dotări și investiția nu include finisările

Universitatea Politehnica București (UPB) a anunțat, săptămâna aceasta, începerea lucrărilor la un nou cămin din Regie, prezentat drept o primă investiție a guvernului în infrastructura dedicată studenților, după multă vreme.…
Vezi articolul

VIDEO Klaus Iohannis, la ședința de Guvern: Reforma sistemului de învățământ e obligatorie. Românii așteaptă un plan coerent de implementare. Vă rămân alături în faza de implementare a proiectului “România Educată” și vă doresc mult succes

“Astăzi este o zi extrem de importantă pentru viitorul educației, împreună înaintăm decisiv către implementarea proiectului România Educată“, a declarat președintele Klaus Iohannis, în cadrul ședinței de Guvern în care…
Vezi articolul