Oana Moraru, despre avizul ISU menținut condiție în evaluarea pentru acreditare doar la grădinițele și școlile private: Blochează inițiativa privată în educație, pe o dublă măsură

1.807 vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
Eliminarea avizului ISU dintre condițiile de evaluare doar pentru școlile și grădinițele de stat va duce la diminuarea inițiativei private în educație, a declarat pentru Edupedu.ro consultantul educațional Oana Moraru. Pedagog cu 20 de ani de experiență la catedră și fondator al unei școli private, aceasta a precizat pentru Edupedu.ro că transformarea grupei mari de grădiniță în an obligatoriu, alături de menținerea condiționării evaluării școlilor private de avizul ISU va determina mulți părinți să își mute copiii la stat. Și asta nu pentru că vor crede că le e mai bine la grădinița de stat, ci pentru că acel an va fi recunoscut.

În această dimineață, m-au sunat multe centre educaționale care și-ar obține mâine autorizarea, dar sunt blocate de pompieri. În momentul în care intrarea la grupa mare obligatorie va fi condiționată de autorizare, centrele astea nu vor mai avea voie să înscrie copiii, conform legii, lege care nu funcționează la fel și pentru sistemul public. Diminuăm inițiativa privată în educație prin promovarea unei duble măsuri, în condițiile în care chiar avem nevoie de privați“, a declarat Oana Moraru, pentru Edupedu.ro.

Mulți părinți vor fi forțați să își ducă copiii la grădinițele de stat, unde nu au încredere că cei mici vor fi tratați bine, unde aud pe geam că copiii sunt amenințați. (…) Vor spune: nu vreau să mi-l duc la stat, dar nici la privat nu mai am unde, pentru că la singura grădiniță privată autorizată nu mai sunt locuri. Și toate se blochează de la ISU“, a precizat aceasta.

Noi avem acreditări și autorizări, dar noi suntem în Călărași“, a adăugat Moraru, cu privire la școala Helikon pe care o deține. Aceasta a povestit că “și noi am trecut pe acolo prin tot felul de furci ISU, însă în București arhitectura orașului nu permite autorizarea ISU peste tot. Cam 3 sferturi din activitățile preșcolare se desfășoară în afara avizului Ministerului Educației, în București, și sunt foarte multe unități preșcolare bune, care funcționează sub titlul de ‘centre educaționale’ pentru preșcolari și în care părinții își duc copiii cu bună știință, pentru că pot verifica oricând CV-urile profesorilor de acolo. Dar standardele pompierilor sunt foarte dificile pentru arhitectura orașului, în momentul ăsta“.

Există și următoarea situație paradoxală, în București: sunt școli private care funcționează în subînchiriere de la primărie în clădiri unde funcționează și școli de stat. Școala de stat are voie să funcționeze, dar cea privată nu“, a acuzat consultantul educațional.

Oana Moraru a precizat că problema este următoarea: “blochezi inițiativa privată în educație, pe un criteriu care nu se aplică grădinițelor și școlilor de stat. Dacă nu îi blochezi pe ei, nu mă bloca nici pe mine“.

Informații de background

  • Guvernul Dăncilă, cu Ecaterina Andronescu ministru al Educației, a aprobat ieri o Ordonanță de Urgență care introduce peste noapte o exceptare cu dedicație pentru școlile de stat: evaluarea pentru autorizare și acreditare nu mai este condiționată de prezentarea de către directorul unității de învățământ de stat a autorizației de securitate la incendiu.
  • Cu alte cuvinte, în școlile și grădinițele de stat care NU au aviz de funcționare ISU inspectorii de la ARACIP vor putea intra și evalua activitatea, în timp ce la grădinițele și școlile private activitatea nu va putea fi evaluată în lipsa aceluiași aviz. 
Concret, cum arată modificarea adoptată ieri în ședința de guvern:

“Art. II Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 20 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. După art. 10 se introduce un nou articol, articolul 10 1 cu următorul cuprins:
‘(1) Evaluarea externă în vederea autorizării sau acreditării, după caz, nu este condiționată de prezentarea de către directorul unității de învățământ de stat a autorizației de securitate la incendiu, întrucât se află în responsabilitatea autorităților administrației publice locale, în calitate de proprietari ai imobilelor.”

Citește și:

6 comments
  1. Doamna Oana Moraru este liniștită că are documentele ISU în regulă, dar omite să menționeze că școala gimnazială pe care o manageriază în Călărași a pierdut de multă vreme autorizarea, iar la acreditare a uitat să se prezinte. Sunt curios ce ar spune vocea părinților despre actele de studii eliberate în asemenea condiții.

  2. Eu vad putin diferit situatia: imi trimiti copilul la o scoala privata pentru ca vreau sa creasca intr-un mediu pe care eu il consider mai bun iar scolile private se marketeaza prin faptul ca imi invata copilul sa traiasca corect si etic. Daca vor banii mei si vor sa ma convinga prin excelenta deci trebuie sa respecte toate regulile asa cum sunt.

    Nu poti folosi ca scuza ca daca la stat nu e nevoie de aviz ISU atunci nici tu nu ai nevoie. Pentru ca fix asta-i ideea, tu vrei banii mei pentru ca pretinzi ca esti mai bun ca statul. Dovedeste-o.

    1. Domnule Iulian, datorita modului dumneavoastra de a vedea lucrurile din pacate nu prea reusim sa facem mare lucru in tara asta oricat ne straduim unii dintre noi sa facem o diferenta. Sa incerc sa va explic: o gradinta, cresa sau scoala privata plateste din “banii dumneavoastra'” salarii, chirie, dotari, consumabile, etc. La cresa la privat raportul adult copil este de 1:6 sau de 1: 8 maxim. Din 4 copii se plateste salariul educatoarei, din inca 3 copii salariul ingrijitoarei si mai raman intre 5-6 copii din a caror taxa ramane de platit chiria, intretinerea, femeia de servici, contabila, asistenta medicala, securitatea in munca, medicina muncii, consumabilele cu igiena si materialele didactice., etc. O cresa de stat primeste circa 900 de lei lunar per copil de la stat , tot din banii dumneavoastra doar ca nu ii dati direct lor. Conditiile si numarul de copii per adult sunt cele care sunt si pe care le cunoastem. O autorizatie ISU costa intre 10 si 25.000 de euro in functie de cladire si in multe zone din orasele mari nici nu se poate obtine chiar daca investitorul este dispus sa faca si aceasta investitie, datorita reglementarilor locale care nu permit modificari arhitecturale la cladire. Siguranta copiilor nu trebuie sa depinda de faptul ca copiii sunt la stat sau la privat. Aici e vorba de viata si de moarte, ca asta e scopul ISU sa previna riscul la incendiu, si daca normele sunt facute bine ele sunt necesare in mod absolut. Nu se poate sa fim de acord ca toti copiii de la stat sa fie zilnic expusi riscurilor de a se prapadi la un eventual incendiu. Si nici ca cei care fac invatamant privat sa inchida datorita unor norme absurde care le interzic autorizarea si intrarea in normalitate. Cei care fac invatamant privat, pe langa ca ofera alternative parintilor si copiilor, platesc salarii si scad somajul, platesc taxe din care sunt platiti mai apoi bugetarii si pun la dispozitie locuri in invatamant pe care statul nu le poate acoperi din cauza proastei gestionari a economiei si bugetului…..exista orase unde se acopera intre 25% si 50% din necesarul de locuri la crese si gradinite…..deci nu exista decat avantaje in a incuraja sistemul privat …..dar daca gandim asa ” ca ne iau banii” atunci ramanem comunisti pentru eternitate.

  3. Ne legam doar de avizul ISU, dar nu vedem ca institutiile de invatamant “ard” din cauza lipsei de dotari minim necesare si a lipsei de OAMENI care sa formeze, cu caldura si profesionalism, pe cei care ne vor urma!!! Daca au aviz ISU scolile si gradinitele, de stat sau private, nu iau foc daca nu sunt intretinute asa cum trebuie? Sau focul se orienteaza dupa statutul institutiei: de stat sau privat? Ca de obicei se uita FONDUL si se urmareste forma! Pacat! Nu vom scapa de prostie niciodata!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației, întrebat de elevi cum vede sistemul ideal de învățământ: Ar trebui să fie format din profesori care înțeleg că lumea se schimbă și care înțeleg că, dacă nu-și schimbă stilul, n-o să vă mai poată ține în școală 

Un sistem ideal de educație ar presupune “profesori care înțeleg că lumea se schimbă și care înțeleg că, dacă nu-și schimbă stilul (…) n-o să vă mai poată ține în…
Vezi articolul

Ministerul Educației scoate din raportul OCDE tradus în română, al rezultatelor PISA 2022 pe țară, graficele care arată creșterea analfabetismului funcțional și scăderea sentimentului de apartenență la școală al elevilor

Ministerul Educației a publicat, în ziua lansării rezultatelor PISA 2022, o traducere „aranjată”, în limba română, a Notei de țară făcută de OCDE în limba engleză. Documentul de 8 pagini…
Vezi articolul