Ca să poată plăti pensii în viitor şi să aibă o economie funcţională, România trebuie să aloce “acum mai mulţi bani pentru investiţii în Educaţie” susţine fostul secretar de stat din ministerul Educaţiei, Oana Badea, actual profesor de liceu şi primar în Aiud, judeţul Alba. Aceasta lansează “7 provocări-soluţii pentru îmbunătăţirea sistemului de educaţie din România”. Într-o opinie publicată în ziare.com Oana Badea propune ca direcţiile din ministerul Educaţiei să se numească în funcţie de problemele şi obiectivele din învăţământ, curriculumul să fie schimbat, inspectoratele şcolare să fie desfiinţate din forma pe care o au în prezent şi propune alocarea unui procent de 6% din PIB pentru învăţământ timp de 4 ani la rând.
Oana Badea susţine că structura organizatorică a Ministerului Educatiei ar trebui să fie una de tipul “Directia pentru generalizarea educaţiei timpurii”, “Direcţia pentru reducerea analfabetismului funcţional”, “Direcţia pentru reducerea părăsirii timpurii a educaţiei”, “Direcţia pentru creşterea calităţii şi a numărului de absolvenţi cu studii universitare” etc.” În opinia sa, “direcţiile ministerului trebuie să deservească obiectivelor generale, de etapa şi de viitor ale sistemului de educaţie, nicidecum perpetuării unor forme şi funcţii depăşite demult de realităţile timpului”.
Finanţarea suplimentară a sistemului de educaţiei ar trebui să prevadă “alocarea timp de 4 ani succesiv a minimum 6% din PIB”, susţine Oana Badea. Aceasta argumentează această a doua “provocare” în felul următor: “Dacă profesorii buni au nevoie de un imbold salarial pentru a fi dispuşi să rămână în sistem pentru a face marea schimbare, metodele adecvate elevului de astăzi şi de mâine necesită o baza materială modernizată, rezultat al unor investiţii majore în fiecare şcoală”.
În contextul discuţiilor despre sustenabilitatea sistemului de pensii actual, al majorărilor programate în viitorul apropiat pentru pensionari, dar şi al problemelor demografice, Oana Badea scrie că “România are nevoie acum de mai mulţi bani investiţi în educaţie pentru a putea plati pensii şi în viitor dintr-o economie funcţională”.
De asemenea Badea propune “un curriculum nou, în cel mai scurt timp, adaptat lumii în care trăim fără a renunţa însă la rigoarea cunoaşterii autentice. Să permită folosirea tehnologiei, să implice mai multă lectură şi gândirea critică, munca în echipă şi dezbaterea. (…) La şcoală trebuie să se înveţe despre igienă, nutriţie şi importanţa prevenţiei pentru sănătate, despre discriminare, toleranţă şi consecinţele violenţei, despre fraudă şi importanţa corectitudinii, despre necesitatea muncii voluntare, despre propagandă şi ştiri false. Despre bine şi rău, adevar şi minciună, omenie şi neomenie. Pentru că toate acestea puse cap la cap sunt viaţa noastră de zi cu zi. Iar şcoala cu folos e despre cum vom reusi să ne trăim viaţa, nu despre ce note am luat cândva. E despre viitor.”
Oana Badea propune şi “desfiinţarea inspectoratelor şcolare aşa cum sunt cunoscute acum”, motivând că “sunt sub asediul continuu al populării cu incompetenţi şi sinecurişti, inspectoratele si vechile lor metehne trebuie să dispară”. Aceasta susţine şi “generalizarea calificativelor în învăţământul preuniversitar”. “Pentru oricine “insuficient” are aceeasi semnificatie: nu e bine deloc. “Bine” nu e “foarte bine” si impune un efort in plus, iar excelenta este mult mai mult decat “foarte bine”. Un sistem care te invata ca accesul intr-o ierarhie obiectiva se bazeaza pe efort suplimentar este infinit mai bun decat ceea ce avem in prezent”, potrivit opiniei citate.
Formarea initiala a profesorilor prin masteratul didactic şi reorganizarea sistemului de recompensare a muncii didactice sunt alte două “propuneri” pe care Oana Badea le face în textul citat.
Oana Badea este profesor de discipline economice la Colegiul Tehnic Aiud, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei şi inspector scolar general adjunct la ISJ Alba. În prezent este primar al municipiului Aiud.