Aproximativ două treimi dintre profesorii participanți la o consultare organizată în vară de World Vision România, preponderent în mediul rural, spun că școlile lor au nevoie de investiții în laboratoarele de informatică și pentru alte discipline. Iar o treime spun că este nevoie de fonduri pentru amenajarea sau reabilitarea grupurilor sanitare.
Potrivit informațiilor furnizate de organizație, consultările s-au desfășurat în perioada 25-30 iulie, prin consultarea unui număr de aproximativ 3.400 de profesori și 1.000 de elevi, preponderent din mediul rural și urban mic.
Nevoia de investiții în infrastructura școlară a fost una dintre problemele urgente invocate de participanții la consultare. Între altele, aceasta arată că:
- 65% dintre cadrele didactice consultate spun că este nevoie de mai multe investiții pentru laboratoarele de informatică și de alte discipline. Aproape unul din doi profesori crede că este nevoie de mai mulți bani pentru spațiile dedicate activităților sportive.
- 44% vor investiții pentru renovarea clădirilor, 41% pentru spațiile de joacă și biblioteci, 34% pentru grupuri sanitare (toalete) și 30% pentru accesibilizarea drumurilor către școală, inclusiv achiziționarea de autobuze.
- Totodată, 87% dintre cadrele didactice își doresc să se implementeze un program de masă caldă cu ore remediale în toate școlile vulnerabile, motivând că un astfel de pachet de servicii ajută la prevenirea și combaterea abandonului școlar.
Potrivit World Vision, lipsa infrastructurii poate fi corelată direct cu nivelul scăzut de motivație al profesorilor din medii defavorizate, potrivit rezultatelor acestei consultări. Alte probleme ce contribuie la demotivarea participanților:
- Mai mult de unul din trei spun că au prea multe obligații birocratice în afara orelor;
- Doi din trei cred că programa școlară este încărcată sau nu este adaptată nevoilor actuale ale copiilor;
- Unu din doi este descurajat de neimplicarea părinților în educația copiilor sau de alte probleme ale familiei ca nivelul de sărăcie sau lipsa de educație a părinților.
Întrebați ce măsuri ar trebui să se regăsească printre prioritățile sistemului de învățământ, elevii consultați de World Vision România au răspuns:
- digitalizarea (61%);
- masa caldă la școală pentru toți elevii (56%);
- educația remedială (53%);
- burse mai mari 40 (%);
- investiții în infrastructura școlilor (26%).
Datele sunt coroborate dintr-un alt raport al World Vision, lansat în iunie, cu privire la nevoile familiilor din comunitățile dezavantajate, raport potrivit căruia:
- Unu din trei părinți participanți la evaluarea organizației spune că școlile n-au suficiente calculatoare și table interactive;
- Una din 10 familii nu are nici măcar un dispozitiv în gospodărie pentru învățământul online, mai arată datele fundației.
Totodată, din cauza sărăciei, 35% dintre adolescenți n-au niciodată sau au doar uneori suficiente rechizite și cărți pentru școală. Așa se face că aproape din unu din zece părinți își retrage cel puțin un copil de la școală temporar sau definitiv ca să facă față cheltuielilor.