O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

3.652 de vizualizări
Elevii din România fac cei mai mulți ani de școală
Foto: INQUAM Photos – Alexandra Pandrea
România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE în cadrul unui podcast al publicației Școala 9. În același timp, Hannah Kitchen, analist pentru politici educaționale al OCDE și unul dintre autorii raportului pe evaluarea din sistemul de educație din România, din 2017, a punctat faptul că învățământul secundar superior, adică liceul, nu le oferă elevilor de la noi competențele necesare pentru angajare la sfârșitul școlii.

Abandonul școlar masiv are efecte negative asupra indivizilor și, implicit, a societății: ocuparea forței de muncă, impozitele, plățile și asigurările sociale, dar și ratele privind speranța de viață, sistemul de sănătate și angajamentul civic sunt afectate, mai arată aceasta.

Potrivit datelor prezentate de specialistă, România înregistrează un procent de 7,8% în rândul elevilor de 15 ani care au lipsit de la școală mai mult de 3 luni, conform datelor PISA 2022. Procentul este asemănător cu cel al mediei OCDE, care este de 7,6%.

„Un elev care a fost absent ar putea deveni un elev care să repete anul, iar acei elevi care repetă anul devin foarte vulnerabili și pot abandona școala”, a adăugat Hannah Kitchen.

„O șesime din elevii de 11 ani din România sunt încă în școala primară, când ar trebui să fie în gimnaziu”, spune aceasta, arătând procentul de 17% pentru această cohortă.

În ceea ce privește motivele pentru absenteismul pentru o perioadă atât de lungă, România are un procent ridicat al elevilor de 15 ani care au declarat că nu au mers la școală pentru că s-au plictisit: „În România, aproximativ 40% dintre elevii care au lipsit de la școală cel puțin 3 luni au declarat că nu au mers la ore pentru că s-au plictisit”, a spus analista Lucie Cerna. Astfel, ne clasăm pe locul 1 la absenteism pe termen lung, alături de Bulgaria.

Un număr îngrijorător de elevi nu văd importanța școlii, mai adaugă aceasta, după ce o treime dintre participanții români la testele PISA au spus că văd școala ca o pierdere de timp.

„Sunt șanse mari pentru cei care absentează să nu termine învățământul obligatoriu și să abandoneze devreme”, a explicat ea.

Aceștia abandonează școala încă de la vârste fragede: „5,3% dintre copiii de 8 ani din România deja au abandonat sistemul de educație”, spune analista Hannah Kitchen în același interviu.

În plus, „la 16 ani există 1,7% din grupul de elevi analizat la 15 ani care nu trec de la gimnaziu la liceu care nu fac deloc tranziția la liceu și ies apoi din învățământ. Și asta se întâmplă și la 16 ani”, mai menționează ea.

Lucie Cerna a vorbit și despre măsurile implementate de alte țări pentru a face față absenteismului și abandonului școlar. Printre acestea se numără „servicii precum sprijinul pentru sănătate mintală și starea de bine, consolidarea colectării de date, finanțări pentru școli sau entități locale (cluburi de mic dejun, prânzuri calde), creșterea vârstei de școlarizare obligatorie, implicarea comunității, activități de cercetare și grupuri de lucru pentru a determina factorii absenteismului”.

În ceea ce privește sprijinul pentru înscrierea în învățământul superior, au fost menționate oferirea de burse și reducerea taxelor.

Deși a recunoscut importanța măsurilor individuale, Hannah Kitchen a tras un semnal de alarmă cu privire la combaterea absenteismului și a abandonului școlar: „Ne putem gândi cu siguranță la politici individuale, dar, în general, trebuie să ne amintim că tinerii sunt, în esență, actori raționali și vor merge la școală dacă percep că este util pentru ei. Putem face liceul obligatoriu, dar problema este cum văd ei valoarea specifică și interesul de a merge la școală”.

Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar învățământul secundar superior din România nu oferă aceste două aspecte. În general, sistemele care nu oferă aceste două aspecte se vor lupta cu problema finalizării studiilor”, a explicat aceasta.

O soluție eficientă ar fi combinarea teoriei cu practica efectivă, sugerează ea, pentru că sistemele care urmează acest model au rate mari de finalizare a studiilor: „Tinerii trebuie să combine ceea ce învață în școală pentru educația profesională cu experiența practică bazată pe muncă. Așadar, în România, observăm că doar o minoritate de elevi din învățământul profesional combină învățarea la școală cu cea la locul de muncă. Dar a crescut. Ponderea din 2015 și până în 2021 a crescut cu adevărat. Dar, din nou, vedeți că sistemele care au o cantitate uriașă de învățare bazată pe muncă au rate mult mai mari de finalizare a studiilor”, a punctat Hannah Kitchen.


4 comments
  1. și normal. ei gasesc tot ce ii interesează pe net.
    informatia in sine e gratis.
    dezvoltarea lor intelectuala e zero
    a fost generația fulgilor de nea
    vine generația bulelor de aer.
    daca le iei telefonul , se volatilizeeaza , nu exista , dispar, nu au continut propriu. ( și nu mai refer la continut informational . mai refer la sinapse nu au conexiuni cerebrale, alea se formează prin invatare)
    o sa ne luam cu mainile de cap ..

  2. Păi dacă ministrul le spune că profesorii sunt incompetenți, guvernul și parlamentul le spun că profesorii sunt incompetenți, părinții le spun că școala nu le servește la nimic, tanti Ioana de la pâine e de părere că școala nu e bună la nimic, nea Gigi de la atelier e de părere că școala nu e bună la nimic, comentacii de pe edupedu sunt de părere că școala nu e bună la nimic (cu excepția cazului în care au mii de euro să dea la școli private, unde brusc școala e cea mai bună) – ce să înțeleagă elevii?!

    Ați dat cu noroi în școală și corpul profesoral până când – cot la cot cu medicii – au ajuns să fie desconsiderați în cel mai grav mod. Și acum vă minunați că elevii nu au chef de școală (că ”nu le folosește la nimic”) sau că părinții nu-și mai vaccinează copiii sau nu mai merg la doctor când apar probleme medicale și se tratează cu uleiuri esențiale și cristale…

    Culegeți exact ce ați semănat. Idiocrație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eliminarea concursului de admitere la liceu – o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege, susține Consiliul Național al Elevilor care a trimis amendamente parlamentarilor

„Eliminarea concursului de admitere organizat la profilurile care înregistrează concurență reprezintă o prioritate reală pentru o îmbunătățire substanțială a noului proiect de lege. Menținerea examenului ridică semne de întrebare cu…
Vezi articolul

Singura modificare la calendarul anului școlar 2023-2024 le-ar putea aduce elevilor o lună fără cursuri în primăvara 2024: sunt zile libere, vacanță, ori se pot ține săptămânile “Școala Altfel” și “Verde” / România e pe locul 3 în rândul țărilor cu cele mai multe zile de vacanță

Calendarul anunțat oficial de Ministerul Educației pentru anul școlar viitor, 2023-2024, prevede patru posibile săptămâni lipsite de cursuri pentru elevi și profesori, plasate în lunile aprilie și mai 2024. Acest…
Vezi articolul

Lider sindical: Andronescu să-l găsească și să ia măsuri contra celui care a pus pe ordinea de zi ordinul care elimină profesorii de sport la clasele mici

Sindicatele din educație “Spiru Haret” cer Ministerului Educației să scoată proiectele de ordin privind structura anului școlar 2019-2020, privind eliminarea profesorilor de Sport de la clasele pregătitoare, I și a…
Vezi articolul

Standardele curriculare și de evaluare asociate programei școlare vor fi făcute de Ministerul Educației printr-un proiect cu finanțare europeană / Surse: Proiectul a fost semnat

Standardele curriculare și de evaluare a elevilor, asociate programei școlare, vor fi făcute de Ministerul Educației printr-un proiect cu finanțare europeană, potrivit unui anunț publicat vineri seara în comunicatul instituției…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Tinerii ne-au spus că vor să cunoască oameni care au făcut ceva în viață, pentru ca asta să-i inspire și pe ei să facă ceva, la rândul lor. Nimeni nu ne-a spus că vrea întâlnire cu un om care să-l învețe să fie bogat – Ionuț Stanimir, BCR, despre discuțiile cu tinerii care vin la ZBOR, cel mai mare proiect recent de huburi pentru tineret / Am constatat că vorbim prea mult despre ei, dar nu-i și ascultăm. Aici îi putem asculta pe tineri – Nicoleta Deliu-Pașol

Tinerii cu care am discutat vor să întâlnească oameni care au făcut ceva în viață, de la care să învețe ce să facă și ei, spune Ionuț Stanimir, director de…
Vezi articolul

Cifre contradictorii. INSP și GCS dau cifre diferite pentru rata de infectare în toate județele cu număr mare de cazuri. INSP spune că Bucureștiul a trecut de duminică de rata de infectare 3 la mie, GCS anunța 2,66 pentru luni

Rata de infectare cu coronavirus a trecut de 3 la mia de locuitori în București încă de duminică, potrivit Institutului Național de Sănătate Publică (INSP). De la acest prag, școlile…
Vezi articolul