Școala Evrika își desfășoară activitatea într-o clădire istorică din centrul Bucureștiului – la câteva minute de mers pe jos din Piața Universității – Palatul Negroponte. Clădirea a fost renovată și adaptată la cerințele unei școli moderne, dar acum are de toate: săli elegante, aerisite, laboratoare dotate cu tehnologie „state-of-the-art”, sală de sport, sală de mese, curte mare și verde, vestiare și o mansardă absolut spectaculoasă transformată într-un spațiu multifuncțional, dominat de o bibliotecă deschisă, ușor accesibilă oricărui copil. Înscrierile sunt încă deschise pentru părinții care au convingerea că fiecare copil poate fi ajutat să fie mai bun, să își descopere pasiuni, înclinații, talente pe care nu a bănuit că le are.
Când începe căutarea unei școli pentru un copil de 6 ani sau pentru unul față de care părinții simt nevoia unei schimbări? Iată o întrebare la care echipa de pedagogi și manageri trebuie să răspundă. Ce curriculum, ce profesori, ce politică și filosofie are școala? Cum răspunde la provocările educaționale ale prezentului și, mai ales, ale viitorului?
De curând intrată în peisajul educațional primar și gimnazial, Școala Evrika, autorizată de ARACIP, promite învățătură cu sens. Modelul de școală pe care îl propune echipa are ceva din aerul interbelic al școlilor, bazat pe principiile educației moderne, cu profesori cu experiență și un proces de învățare și comportament riguros pus la punct, monitorizat și mereu îmbunătățit. În Școala Evrika sunt studiate toate disciplinele din curriculumul național elaborat de Ministerul Educației Naționale, subsumate unor teme transdisciplinare concepute la nivel de ciclu de învățământ.
Un alt amănunt important este că atelierele diverse, incluse în cost, sunt susținute de nume sonore din cultura română.
Cum propune Școala Evrika să scăpați de stresul meditațiilor acasă? Ce mai cuprinde oferta sa? Care este politica împotriva bullyingului?
Răspunde la aceste întrebări Marcel Bartic, directorul Școlii Evrika. Marcel Bartic este profesor de aproape 20 ani. A predat istorie copiilor în școli din mediul rural, dar și în școli de la oraș, de stat sau private. Este convins că în spațiul public școala trebuie să aibă o voce puternică, de aceea scrie din când în când pentru unele platforme de presă. Coordonează Școala Remedială, un proiect gratuit dedicat copiilor care au nevoie de nevoie de suport la română și matematică. Recent, a preluat și rolul de moderator al unei emisiuni radio, în cadrul căreia dezbate problemele sistemului românesc de învățământ alături de invitați și ascultători. Este un optimist convins și un susținător al ideii că schimbarea nu poate veni din alta parte decât de la noi.
Domnule Bartic, ce anume v-a determinat să începeți acest proiect?
M.B.: Militez de ceva vreme pentru o schimbare de abordare a modului în care ne raportăm la actul educațional: echipe peste echipe, consultanți peste consultanți, generații după generații de școlari și tot nu avem un cadru coerent, simplificat și adecvat, zic eu, la cerințele vremurilor noastre, când vorbim de metodă. Conținutul, altă poveste: ce și cât folosim pentru a forma un elev pentru viață? Ce și cât îi trebuie cu adevărat? Școala Evrika este, cred eu, răspunsul la aceste întrebări. Pe de o parte, înțelegerea față de modernizarea, adaptarea metodei de predare și, pe de altă parte, acel aer boem al școlilor de altădată, în care „poezia” copilăriei, a unui nou început, se întâlnește cu rigorile educației, cu bunele maniere și valorile morale solide de care are nevoie fiecare individ, pregătit cu adevărat pentru orice provocare.
Este suficientă această „întâlnire” de perioade și valori ca Școala Evrika să fie o școală specială?
M.B.: O, nu, nicidecum. Sunt multe alte lucruri care definesc o școală. Iar aici vorbim de o școală bună. Am ales să mergem pe formula elevi puțini, profesori responsabili și cu drag de copii. Dacă ne gândim că acceptăm numai 15 elevi în fiecare clasă pe an (adică avem doar 15 elevi de clasa I, 15 de a II-a și tot așa), asta înseamnă că ne putem ocupa diferențiat de copii, în funcție de abilitățile fiecăruia. Și mai avem aici un aspect important: din această abordare pleacă promisiunea noastră „fără meditații acasă”. Copiii primesc și află toate informațiile necesare din materiile studiate în clasă, cu atenție și cu urmărirea atentă a progresului lor educațional, astfel încât părinții să uite de ideea unui meditator. Chiar dacă mai e câte un elev care simte nevoia unor ore suplimentare, le poate avea în cadrul atelierelor, cu profesorii noștri, fără extra costuri – totul este inclus în taxa de școlarizare. Așa ni se pare normal și așa credem că vom atinge un maxim de performanță cu elevii noștri, pentru Evaluarea Națională, dar mai ales pentru… viață și un nivel ridicat de cunoștințe solide.
Pentru că a venit vorba de costuri…
M.B.: Și aici avem o politică specială, ușor inedită în peisajul învățământului particular. În primul rând, taxa anuală de școlarizare nu este printre cele mai ridicate din București. Chiar nu. Pe lângă asta, toate – și a se citi TOATE – atelierele și cluburile noastre sunt incluse în costuri. De asemenea, nu solicităm taxe pentru rechizite. Le oferim noi. Rechizite, caiete, manuale, plus un pachet de cărți din categoria lecturilor suplimentare. Da, gratuit. Vestea privind gratuitatea atelierelor a fost extrem de bine primită deopotrivă de părinți și copii, pentru că avem ateliere susținute de nume sonore ale literaturii pentru copii, ilustratori, graficieni, specialiști apreciați și recunoscuți în mediul educației. Dar, când vorbim despre școală, cel mai important este profesorul. Cu el copilul pornește la drum și descoperă tainele diverselor științe, ale limbii române și ale altora, de el își amintește cu drag în vacanțe și, mai apoi, peste ani. Avem un corp profesoral format din pedagogi cu mare experiență, cunoscuți, pasionați de educație. Auzi la tot pasul oameni plângându-se de sistem, care spun „da, domnule, dar nici profesorii nu mai sunt cum erau cândva”… Ba sunt! Și ne bucurăm să avem printre noi adevărați profesioniști în arta didacticii.
Una dintre problemele care îi frământă pe părinți este bullyingul. Bănuiesc că mulți părinți vă pun întrebări despre politica școlii atunci când vin în vizită, pentru înscrieri…
M.B.: Da, așa e, iar Școala Evrika are zero toleranță la bullying. Pe lângă o atentă observare, consiliere și orele de dezvoltare personală, am dezvoltat proceduri clare de monitorizare și intervenție care fac din metoda noastră una foarte eficientă în combaterea bullyingului și a discriminării, și în cultivarea în copii a unui spirit de echipă, a empatiei și dorinței de a realiza lucruri împreună. Am muncit mult la asta și suntem convinși că va da roade.
Negustori 1, Palatul Negroponte… o adresă cu sens?
M.B.: Desigur! „Școala Evrika, o școală cu sens. Ca în vremurile bune” este conceptul nostru și Palatul Negroponte circumscrie întreaga noastră filosofie. O clădire istorică, în centrul Bucureștiului, la câteva minute de mers pe jos din Piața Universității. Am muncit mult la renovarea clădirii și adaptarea la cerințele unei școli moderne, dar acum are de toate: săli elegante, aerisite, laboratoare dotate cu tehnologie „state-of-the-art”, sală de sport, sală de mese, curte mare și verde, vestiare și o mansardă absolut spectaculoasă transformată într-un spațiu multifuncțional, dominat de o bibliotecă deschisă, ușor accesibilă oricărui copil.
Se mai fac înscrieri?
M.B.: Da, mai avem câteva locuri disponibile și suntem vizitați zilnic de foarte mulți părinți. Pentru unii dintre ei, Evaluarea Națională bate la ușă și emoțiile sunt mari. Că veni vorba, trebuie să știți că punem accent pe o evaluare corectă și onestă. Nu e de folos nimănui dacă evaluăm superficial sau cosmetizam notele. Noi avem convingerea că fiecare copil poate fi ajutat să fie mai bun, să își descopere pasiuni, înclinații, talente pe care nu a bănuit, poate niciodată, că le are. Fiecare copil este special și ne dorim să avem o evaluare cât mai corectă, aplicată, a potențialului său. De exemplu, atelierele noastre de peste vară au fost deschise oricărui copil doritor să învețe lucruri noi sau să exploreze mai profund arii de cunoaștere de care se simte atras.