Profesoara orădeană de limba şi literatura română Mirela Tanc, nominalizată în 2021 în Top 50 Global Teacher Prize, s-a aflat printre participanții la primul summit european dedicat excelenţei în educaţie – Global Teacher Prize Ambassador European Summit, organizat în perioada 5 – 12 octombrie la Lisabona, Portugalia, potrivit Agerpres.
“Am fost invitaţi toţi profesorii din Europa finalişti Top 50 (cei mai buni profesori din lume), adică în jur de 30. Anual, avea loc un astfel de summit la Dubai, dar în 2021 şi 2020 nu s-a mai organizat din cauza pandemiei. Am mai fost invitată în 2018 şi 2019, ca nominalizată la Top 50, dar şi pentru alte premii internaţionale. Acum a fost prima întâlnire fizică a finaliştilor Top 50. Scopul întrunirii de la Lisabona a fost să discutăm despre problemele educaţiei, să facem schimburi de bune practici. Rezultatul a fost o împărtăşire fructuoasă de idei, soluţii, practici, experienţe şi propuneri pentru viitor de la cei mai buni profesori din lume”, a declarat, luni, pentru AGERPRES, Mirela Tanc, profesoară de limba şi literatura română la Şcoala Gimnazială “Oltea Doamna” din Oradea.
Aceasta a spus că a fost singura profesoară româncă aflată în Top 50 și că a venit că lucrările elevilor: „Eu sunt singura profesoară româncă aflată în Top 50, dar nu m-am dus singură. Ci cu elevii mei, mai exact cu lucrările lor – am fost singura care am dus ceva de la elevi – lucrări de care s-au minunat cu toţii, ba, mai mult au fost sursă de inspiraţie pentru alte prezentări”.
Ea a oferit tuturor participanţilor proiectele elevilor săi la limba română şi latină: o mulţime de emoticoane reprezentând proverbe şi maxime despre profesori, carte sau şcoală sau chiar mesaje de mulţumire ale elevilor dedicate celor mai buni profesori din lume.
Profesoara Mirela Tanc i-a provocat pe profesorii participanţi la summit să descifreze semnificaţiile emoticoanelor, ceea ce le-a adus, pe lângă veselia generală, şi aprecieri şi recunoaşterea ingeniozităţii elevilor şi a profesoarei, deopotrivă.
Astfel, inspirată şi uimită de creativitatea copiilor orădeni, finalista Global Teacher Prize din Italia, Lorella Carimali, profesoară de matematică, şi-a început prezentarea pornind de la emoticoanele elevilor români, care reuşesc să surprindă esenţa lucrurilor şi a cuvintelor, la fel ca matematica în formulele sale.
În cadrul acestei întâlniri faţă în faţă li s-a oferit profesorilor din diverse ţări ale continentului european posibilitatea de a discuta problemele actuale din lumea educaţiei, de a vizita instituţii educaţionale de prestigiu din Portugalia.
De asemenea, a avut loc o dezbatere care i-a avut ca invitaţi pe directorul unei unităţi de învăţământ de prestigiu, un reprezentant al elevilor, un reprezentant al părinţilor şi, bineînţeles, profesorii ambasadori Global Teacher Prize.
În grupul de lucru “Autonomia elevilor”, de exemplu, Mirela Tanc, promotoare a programului său intitulat “Noul Normal”, a subliniat, în cadrul dezbaterii, ideea şi necesitatea de a pregăti şi împuternici, în primul rând, profesorii, pentru a multiplica de mii sau sute de mii de ori o anume experienţă.
“Este esenţial să împuternicim profesorii, să iasă din zona lor de confort, să îşi deschidă mintea, outside of the box – îmi place să spun, pentru că dacă ei sunt deschişi, automat vor fi mai plăcuţi de elevii lor şi ajung astfel la sufletele lor. Desigur că e bine să investim în autonomia elevului, însă primordial este să investim bani în formarea profesorilor, pentru că aceştia ajung la mult mai mulţi elevi”, a declarat Mirela Tanc, pentru AGERPRES.
Întrebată dacă a “prins” idei noi sau proiecte inovative, Mirela Tanc a răspuns că “desigur, dar problema la noi e că trebuie să fii şi ascultat.”
“Teoretic, ştiu şi eu foarte multe, dar practic e mai greu de pus în aplicare”, a conchis profesoara.