O profesoară de Limba română de la Colegiul Național “Radu Greceanu” Slatina și-a arătat nemulțumirea față de elevii ei de la clasă, care nu au învățat pe dinafară pentru Evaluarea Națională rezumate din cărți sau scrise de ea: “Le-am spus: le citiți, le rețineți, le folosiți când faceți teste, le învățați pe dinafară. Faceți orice, numai rețineți, și ei nu au făcut treaba asta și au mers doar cu Domnul Goe și atât”. Profesoara a făcut aceste declarații la Prima TV Oltenia.
- În județul Olt, anul acesta, la Evaluarea Națională au fost 7 medii de 10 și 78,4% dintre elevi au luat peste media 5, potrivit rezultatelor finale ale Ministerului Educației.
Profesoara de limba română Felicia Alexandru de la Colegiul Național “Radu Greceanu” Slatina s-a arătat deranjată că elevii din clasa ei nu au învățat pe de rost rezumate din cărți sau scrise de ea pentru elevi, în pregătirea pentru Evaluarea Națională.
„Eu le-am dat liste, rezumate de cărți de 4-5 rânduri la fiecare carte, pagini întregi scrise de mine, redactate de mine, tot ca să-i ajut. Le-am spus: le citiți, le rețineți, le folosiți când faceți teste, le învățați pe dinafară. Faceți orice, numai rețineți, și ei nu au făcut treaba asta și au mers doar cu Domnul Goe și atât”.
Profesoara de limba română sugerează și faptul că nu este suficient profesorul de la clasă sau un meditator pentru ca elevii să se pregătească pentru Evaluarea Națională, ci și părinții trebuie să se implice mai mult și să îi verifice pe copii dacă fac testele standardizate din cărți.
“(…) Sunt copii care nu sunt deloc sprijiniți de familie, în ce sens sprijiniți? Mama sau tata nu stau zi de zi să-i verifice dacă au lucrat (n. red. pentru examenele naționale). Sunt foarte multe culegeri pe piață și la matematică și la română, de teste pentru Evaluarea Națională. Unele rezolvate parțial, altele rezolvate total. Câți părinți au cumpărat aceste culegeri și i-au verificat pe copii sau i-au pus să lucreze câte o variantă pe zi?
Nu în fiecare zi a săptămânii, dar sâmbătă, duminică, să lucreze o variantă și ei ca părinți să verifice. Părinții lasă totul pe profesorul de la școală sau pe profesorul meditator. Și la pregătirea suplimentară, sunt două ore pe săptămână. Examenul de limba și literatură durează două ore, deci tu practic în două ore pe săptămână când îți vine copilul la pregătire nu poți să faci decât o variantă pe care s-ar putea să nu o termini, pentru că dacă te oprești la fiecare exercițiu să îi explici ce nu știe, varianta aia nu este rezolvată complet.
Și atunci, când să-i mai “predai” și golurile de gramatică pe care le are, când să-i mai explici și cum se scrie corect? Nu se poate în două ore pe săptămână. Foarte mulți părinți mizează pe faptul că fac la școală și două ore pe săptămână meditații și este de ajuns. Nu. Un copil care se pregătește pentru examen trebuie să lucreze în ultima lună câte un test pe zi: unul la matematică, unul la română și părintele să-l verifice. Ori, părinții din ziua de astăzi sunt atât de ocupați cu serviciul, cu alergatul după una după alta, încât lasă totul în seama profesorului”, a mai spus profesoara Felicia Alexandru de la Colegiul Național “Radu Greceanu” Slatina.
VIDEO Înregistrarea completă a emisiunii. Declarația profesoarei de limba română legată de acest subiect o puteți asculta la minutul 7:49:
Informații de context
Amintim că profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, atrăgea atenția că profesorii le dau “rețete” elevilor pe care să le învețe pe de rost: „Cu cât sunt standardizate mai mult, cu atât testele favorizează învățarea pentru a lua o notă mare, adică memorarea și nu dezvoltarea creativității. Meditatorii îți dau doar rețete. Tu le înveți și le reproduci, pentru a lua o notă cât mai mare la un test. E mult mai important să vedem cum gândește un student sau un elev decât propozițiile pe care le poate memora”, a declarat profesorul Mircea Miclea pentru NCN Romania, pe 20 iunie 2023.
Potrivit datelor Ministerului Educației, în județul Olt 25,2% dintre elevii care au dat Evaluarea Națională au luat sub nota 5. Cel mai ridicat procent a fost cel al elevilor cu note între 8.50-8,99, adică 8,9%.
26 comments
Înguști la minte, frumos “comentariu” dna Marilena! Felicitări!
Dacă părintele vrea copilul său să devină om puternic, caracter deosebit îi va păsa cum învață copilul. Dacă nu are asemenea “aspirații” lasă copilul de capul său și transferă responsabilitatea acesta profesorului. Pentru că este foarte comod să dai vina pe altcineva decât pe tine.
Vai, dar ce a zis profesoara! Dar cum își permite să pună greul pe umerii copiilor? Dar cât tupeu are ca să ceară părinților să -si verifice copiii la teme, sa-i asculte etc!
Măi oameni buni, bagati-va mințile în cap! Asa făceau părinții voștri, criticau profesorii? Nu exista asa ceva din partea lor! Ați uitat câtă păruială v-ați luat pentru notele mici și cum luau cartea și va ascultau, cum verificau temele ca sa fie scrise frumos, caligrafic, texte cu alineat s.a.m.d Ați uitat cum vă rupeau părinții foile la caiet pentru simplul fapt că ați întinat cu cerneală? Hei, dragi părinți, vă distrugeți singuri copiii! Profesorii nu sunt Dumnezei. Oare de ce încercați cu disperare să arătați că dezvoltarea omului are la bază indolența, nepăsarea și rivalitatea? Fără un mediu familial bun și fără educație prin învățare continuă, omul va face doar umbră. Nu mai fiți înguști la minte! Lăsați dracu acuzatiile și implicati-va în educația copiilor prin continuarea muncii de la clasă, acasă! Femeia asta a încercat sa-i ajute să împuște și ei note mari și să le rămână si ceva in cap, așa, pentru cultura lor. Nu vă mai dați rotunzi în fața profesorilor și nu mai acuzați că vor să scoată ceva bun din odraslele voastre!
P.S: Doamna profesor, sper ca și copilul meu să aibă noroc de astfel de profesori! Tot respectul, doamnă, pentru că vă faceți meseria cu implicare și pasiune!
Sa I susțină părinții în ce sens? cum sa fac eu cu el teste pentru examen? ce sa i explic, nu sunt profesor, de aceea merge la școală! doamna tocmai ne a spus clar și răspicat veniți la pregătire sa va dam dragi părinți ce aveți de învățat cu copiii, ca noi nu avem timp suficient în cele 2 ore ca sunt multi copii la pregătire….
Concluzia esta ca meditațiile va asigura un venit constant și cam atât, restul nu va interesează!
nu e vina profesorilor pentru situatia actuala, ci a celor care conduc invatamantul. Degeaba te chinui sa inveti copilul sa fie creativ, sa aiba gandire critica si propriile sale pareri daca la un examen se pune accent pe toceala. Exemplu: profesoara mea de lb si literatura romana tinea mortis sa inveti sa ai aceeasi parere cu renumitii critici literari. Nu aveai voie sa spui altceva, pt ca ei erau “marii critici”. Comentariile trebuiau facute dupa cartile acestor mari critici literari, deci iesea un fel “tocana” de citate, nimic original, care sa cuprinda parerea elevului. Era vina ei? Nu! Era vina doar a sistemului de invatamant, pt ca asa se cerea si la examene. Degeaba faci un comentariu personal, original, al unei opere literare si iei nota msi mica decat cel care a tocit ce a scris Titu Maiorescu si altii. Dups ce se schimba acest sistem numit “Romania educata”, care e aceeasi Marie cu alta palarie, putem emite pretentii de la profesori.
p.s.: nu sunt profesor, dar am un copil mic si imi e frica ca ajunge in acelasi sistem de invatamant.
Doamna aceasta a și corectat? Trebuie recorectate toate lucrările și trebuie dată fară pe ușa din față. Unu: de ce tot ceartă copiii? Doi: E greu doamnă să fii profesor? Faceți-vă un bine și dați-vă demisia!
Horror!
Afară cu ea! Are ceva împotriva copiilor, că ea le-a tot spus și ei nu vor să asculte. Numai asta a spus tot interviul. În plus doamnă să vă explicăm: noi trimitem copii la școală să îi învățați dvs. lb. română, nu noi.
Afară!
Cucoana aceasta este profesoara specifică tipului de învățământ actual… așa arată o mare parte a profesoratului si rezultatele se văd… Efectiv NU POATE mai mult, nici măcar nu poți s-o învinuiesti … ATÂTA poate.
ca sa poti performa trebuie sa inveti. la baza sta toceala, invatatul pe de rost! ne place sau nu! memorezi definitiile, teoremele etc.! daca nu faci asta, poti sa dai bani pe pregatiri, carti etc. degeaba! un creier se dezvolta odata cu memorarea unui mare numar de informatii! profesorul poate modela si indica legaturile dintre informatii, concepte, probleme etc. dupa ce individul are o baza de informatii! restul e polologhie! vrem competente, dar elevul nu stie tabla inmultirii si impartirii? nu stie definitia subiectului, verbului, complementului, atributului etc.? cum inveti inmultirea? prin memorare, tocire! restul, bla, bla, bla!
Exact, de asta cand ajung absolventii la interviu la mine 90% din ei sunt in stare sa reproduca destul de bine lucrurile invatate si sa faca teoria aproape perfecta.
Cam toti acestia insa sunt respinsi la angajare pentru ca pusi in fata unei situatii practice nu stiu ce teorema sa aplice, chiar daca o stiu, sau nu reusesc sa formuleze o explicatie a unui aspect tehnic pentru un client non-tehnic. Degeaba ai tu un atelier (creier) dotat cu toate uneltele din lume daca nu stii la ce sau cum se folosesc.
Dar daca atelierul nu are nimic? Cum rezolva sarcina de lucru?
Creierul e un mușchi care trebuie antrenat. Nu vad nimic rău în a memora. Cum sou eți înseamnă să ajungi un părerolog. Școală trebuie sa fie școală. Cu cât înveți mai mult cu atât poți sa ai o părere.
nu vad necazu ca spune sa se implice si parintii…ca ăsta pare oful…
Lasati-ma sa ghicesc.
Doamna este profesoara la o scoala de top, ca de aia e invitata la televiziunea locala?
Doamna este un lider in timpul grevei, ca la acestia conteaza banii, nu valoarea invatamantului in sine?
Doamna este recunoscuta ca profesor de valoare si are gradatie de merit tot timpul?
Inca o chestie. Formam copii pentru viata sau pentru note?
Tarile cu cetateni bine calificati si adaptati nu se bat cu pumnii in piept pentru medaliile la olimpiade! Valoarea scolii este data de adaptarea majoritatii elevilor la cerintele sociale si profesionale ale vietii de adulti!
Doamne sfinte!!! Ne-am întors pe vremea comuniștilor??? Cum rămâne cu metodele moderne de invatare, cu gandirea critica, cu exprimarea propriilor opinii??? Cum rămâne cu independenta și responsabilizarea elevului fata de propriul proces de învățare???
Nu pot crede ca mai sunt cadre didactice care lucrează ca acum 20 de ani….dezamăgită total!
Mama de elev de clasa a 8-a și profesor ca formatie
Nu, nu ne-am întors, stimată! Acum 20 de ani , cum spuneți, eram în ,,faimoasa democrație” (și originală pe deasupra) ! 😉 Apropo: nimeni în lume n-a ajuns la comunism, casă știți și dv, iar organizarea sistemului de dinainte de 89 era cu mult mai puține lacune decât cel actual! P.S. N-o mai ,,trageți” cu metodele moderne! Serios! Nici măcar nu sunt (doar redenumite)! 😀
Nu va suparati, sunteti profesor de…?
Normal, tanti respectivă, la fel ca orice alt profesor „performant” din România, știe că școala, în cel mai bun caz, nu scoate oameni educați, ci oameni capabili să ia o notă oarecare la un examen standardizat. Nu-i interesează să-i învețe pe elevi să iubească literatura, să respecte gramatica, să înțeleagă fizica, să nu fie intimidați de matematică etc., ci îi toarnă în niște tipare prestabilite, ca să poată apoi fi turnați în tiparul liceului, apoi în cel al facultății și-n final iese un dătător de examene c-o diplomă inutilă și cunoștințe irelevante și pentru formarea lui ca om, și pentru viitorul său profesional. De ce s-ar chinui să pretindă, măcar de formă, că e dascăl și că-i pasă să formeze oameni?
SUPERB COMENTARIU! Cel mai logic. Mulțumesc. Sunt profesor… dar nu am mare lucru în comun cu învățământul aberant de acum. De multe ori m-am luptat prin cancelarii si semnalam o parte din aceste aspecte – superficialitatea profesorilor, acordarea de note mari precum la piață etc etc. Eram privită ca o ciudată…
Nici nu mă mir că “buboiul a crăpat” , era de așteptat!! Este trist că cei care pierd sunt copiii 😞 si in final, societatea întreagă…
Bun comentariu! Acum 5-6 ani, o verișoară, doctor mi-a spus că matematica de acum e o maimuțăreală. am rămas paf, dar acest comentariu pune in lumină niste adevăruri!!!
– Ai citit ceva din programa de bac?
– Nu.
– Si ce-o sa faci?
– Invat comentariile.
– Pe de rost?
– Incerc.
– De unde iei comentarii?
– A comandat doamna culegere.
– Pentru toti?
– Da.
– Si invatati toti acelasi lucru? Si scrieti toti la fel?
– Da.
– Si n-ar fi mai simplu sa citesti si sa incerci un comentariu propriu?
– Nu.
– De ce?
– E mult, e greu, nu prea….
– Ai citit vreodata vreo carte?
– Nu.
Nu e Eugen Ionescu. E real.
Nu stiu ce a fost cu copiii aia de n-au invatat ce le-a zis “doamna”. Asa pleașcă, asa efort (4-5 randuri nu-i de colo) si ei nimic.
PS. Oare cum preda doamna “golurile” din gramatica?
Prosti sa fie, dar sa ia note mari…
Nu, nu e o contradictie. Invatarea dupa sabloane asigura note mari dar abilitati mici pentru viata reala!
Coelctionam hartii dar randamentul pentru viata e minim. Asemenea profesori, cu rezultate, sunt cautati, chiar daca copiilor nu le folosesc in viata notele gonflate artificial prin memorare fara intelegere.
Profesorii ar trebui sa ceara adaptarea programelor la societatea actuala, bazata pe aplicare si nu pe memorare insa se limiteaza sa ceara mariri de salarii!
Scoala de forma, fara intelegere, fara a dezvolta copiilor abilitati de viata, asta se face la noi!
Apropo, la greva multi astfel de profesori au fost foarte vocali, cerandu-ai dreptul la salarii mai mari, punand la colt colegii care gandeau altfel, care solicitau schimbari de fond ale sistemului, nu doar in ce priveste salarizarea.
Ce bine ar fi fost daca doamna profesoara si-ar fi indemnat elevii nu sa memoreze niste rezumate, ci sa citeasca efectiv textele respective, antrenandu-i sa le inteleaga si obisnuindu-i sa gandeasca ei insisi raspunsurile pe care ar fi trebuit sa le formuleze in testele de pregatire pentru examen.
Ce pacat ca inca punem accent pe memorare, memorare, si iar memorare, iar notele se dau in functie de cat de bine reproduci pagini intregi de cuvinte si texte, create si compuse dupa gradul de gandire al altor persoane. Nimic original. Oare de ce mai exista acele competente specifice din programa scolara pentru fiecare disciplina?! Spre dezamagirea mea, accentul pe memorare se pune chiar de profesorii universitari , care considera ca daca nu ai avut bunavointa de a memora sute de pagini din zecile de tratate/ carti scrise de dumnealor, si nu reproduci ad literam ceea ce au scris, esti slab pregatit. Deci, memorati, memorati si iar memorati…. Trist !
Aveti dreptate dar, sa stiti ca si inainte erau astfel de profesori… Eu am terminat liceul acum 20 de ani (pfff, ce mult pare cand o spui!). Aveam o dna profesoara foarte “apreciata” si exigenta, care avea pretentia sa stii, cuvant cu cuvant, comentariile predate-dictate de dansa (la Luceafarul am avut 40 pag comentariu). Doamne-fereste sa emiti vreo parere proptie, numai daca voiai sa nu mai treci clasa! N-am inteles nici pana acum rostul, dar “tara te vrea prost”, nu-i nevoie sau voie sa gandesti prea mult…