Comisia disciplinară a Colegiului Tehnic Energetic din Constanța care a verificat acuzațiile aduse în iunie anul acesta, unei profesoarei de biologie, a decis să-i întrerupă contractul de muncă, după ce profesoara a refuzat să treacă notele elevilor în catalogul electronic al instituției. De menționat, profesoara avea notele trecute pe un caiet, dar refuza să acceseze catalogul electronic “de teama virușilor”, spune inspectorul școlar general din Constanța, Sorin Mihai. Profesoara nu este la prima abatere. În decursul anilor, au fost mai multe sesizări pe numele său, una chiar similară: la alt liceu la care predă, în urmă cu 3 ani, profesoara de biologie refuza să le spună notele copiilor nici părinților. Consiliul disciplinar de la acest liceu a decis atunci sancționarea profesoarei cu diminuarea salariului. În prezent predă la acest liceu, unde are normă parțială, spune inspectorul școlar general din Constanța, Sorin Mihai, într-un interviu pentru Edupedu.ro.
Profesoara de biologie a fost concediată de la Colegiul Tehnic Energetic Constanța, după ce comisia de disciplină din cadrul Colegiului a stabilit că acuzațiile aduse profesoarei în luna iunie, se adeveresc. Aceasta a refuzat să pună note elevilor în catalog pe tot parcursul anului școlar, iar la final de an, elevii riscau să rămână cu mediile neîncheiate. Profesoara nu voia să treacă notele în catalogul electronic pe motiv că acesta ar conține “viruși”, spune inspectorul general școlar județean Constanța, Sorin Mihai, într-un interviu pentru Edupedu.ro
Colegiul Tehnic Energetic Constanța este inclus în programul pilot prin care școlilor le este permis să folosească acest tip de catalog, de aceea, Comisia de disciplină a stabilit că prin refuzul profesoarei de a pune note în catalogul electronic a fost încălcat regulamentul școlii.
“Consiliul de administrație al școlii a decis desfacerea contractului de muncă profesoarei de biologie, pentru că a refuzat să pună în aplicare o hotărâre de consiliu, și anume să utilizeze catalogul electronic pe parcursul anului școlar. Dânsa, profesoară, nu a respectat această hotărâre a școlii. Dumneaei poate fi cercetată disciplinar în cadrul unității de învățământ. Noi am făcut, într-adevăr, o anchetă, am pus la dispoziție unității de învățământ, concluziile noastre și am solicitat măsuri”, spune Sorin Mihai.
Inspectoratul școlar a reproșat conducerii Colegiului faptul că s-a ajuns în situația în care la final de an școlar, elevii riscau să rămână cu mediile neîncheiate, deși profesoara a refuzat pe tot parcursul anului școlar să treacă note în catalogul electronic.
“Dacă știau că pe tot parcursul anului școlar că profesoara nu a utilizat catalogul, de ce nu au făcut demersuri preliminare, de ce nu au luat măsuri din timp? Ar fi trebuit să știe că la finalul anului școlar este posibil să se întâmple așa ceva. Doamna profesoară, inclusiv pe final, ne-a trimis și nouă o petiție (n. red Inspectoratului școlar județean Constanța), în care spunea că e împotriva catalogului electronic. Că reprezintă o tentativă de fraudă. Mai puțin relevant ce consideră dumneaei, atât timp cât unitatea de învățământ a hotărât să folosească acest catalog”, precizează inspectorul general școlar, Sorin Mihai.
“Profesoara avea notele trecute pe un caiet”, mai spune inspectorul general. “Din ceea ce am verificat noi, elevii aveau trecute note doar pe un suport de hârtie. La momentul declanșării situației, mai era o săptămână, timp în care se putea remedia situația și noi am și propus o soluție, care a fost pusă în aplicare: profesoara să fie asistată la trecerea notelor în catalogul electronic”, mai spune Sorin Mihai.
Profesoara de biologie mai predă însă cu jumătate de normă și la Colegiul Tehnologic de Electronică și Telecomunicație. Și acolo au fost mai multe sesizări pe numele său legate de comportamentul său la clasă, iar inspectoratul școlar a recomandat și consiliului de administrație din cadrul acestui Colegiul să o cerceteze disciplinar.
De exemplu, în urmă cu 3 ani a fost sancționată cu diminuarea salariului cu 5%, pentru comportament neadecvat cu elevii si pentru modalitatea de notare. În acel caz, refuza să le comunice părinților și elevilor notele, nu era vorba despre catalog electronic.
Deși profesoara se comportă la fel și cu elevii de la Colegiul Tehnologic de Electronică și Telecomunicație, consiliul de aici a decis că poate preda în continuare la această unitate de învățământ.
Inspectorul general școlar Sorin Mihai spune: “Noi, și acolo am propus aceleași măsuri, le-am recomandat și dumnealor cercetarea. Important este dacă angajatorul e mulțumit de angajatul lui. Asta e, avantajul sau dezavantajul descentralizării, depinde de unghiul din care privim. Noi putem să intervenim până la un anumit nivel, nu putem la o cercetare disciplinară să le propunem noi care să fie sancțiunea. De altfel, profesoara a avut mai multe sancțiuni aplicate de-a lungul timpului, dar deși graduale sancțiunile, potrivit legii, după 6 luni se prescriu și se pornesc de la zero, din nou”, explică inspectorul general, Sorin Mihai.
Potrivit legii Educației, nr. 1/ 2011, articolul 280:
(2) Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului prevăzut la alin. (1), în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observație scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice superioare sau pentru obținerea gradelor didactice ori a unei funcții de conducere, de îndrumare și de control;
e) destituirea din funcția de conducere, de îndrumare și de control din învățământ;
f) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Inspectoratul școlar județean nu poate interveni să sancționeze profesoara, subliniază, Sorin Mihai. “Unde putem noi să intervenim, dacă noi constatăm un management defectuos al conducerii în unitatea de învățământ, să intervenim în relația cu directorul, cam atât putem face,” spune inspectorul școlar general din Constanța, Sorin Mihai.
De precizat, profesoara de biologie are dreptul să conteste decizia consiliului de administrație în termen de 15 zile de la comunicare, potrivit articolului 280 alin 8, din legea Educației Naționale nr. 1/2011.
Despre programul pilot privind catalogul electronic
742 de școli (lista lor, mai jos în articol) au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private ce au fost achiziționate de pe piața de investiții. Nu se știe ce se va întâmpla după ce va fi încheiată pilotarea.
Potrivit ordinului, școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor:
- „a) dreptul de a fi informat;
- b) dreptul de acces;
- c) dreptul la rectificare;
- d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor;
- e) dreptul la portabilitatea datelor.”
Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.
Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic
Art. 14 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP.”
Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului, conform documentului.
Cum pot vedea elevii și părinții notele
În ordin apare că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola poate fi modificată de fiecare utilizator pentru propriul nume de utilizator, respectiv părinți/reprezentanți legali pentru minori.
Cine nu poate modifica notele
Conform sursei citate mai sus, utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.
„Art. 19 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.
Art. 20 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.
(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”