O profesoară a Universității din București, Lector Dr. Oana Iftime, și-a anunțat, la începutul acestei luni, demisia din instituția de învățământ, din cauza condițiilor în care s-a desfășurat predarea în perioada de pandemie. Perioadă în care, scrie ea, “viitorii absolvenți (…) au fost privați aproape întreg semestrul de pregătirea practică”. Într-un mesaj publicat pe Facebook, ea afirmă că “din Facultatea de biologie nu putem trimite în societate „absolvenți” care la o viitoare epidemie, pandemie, sau pur și simplu în activitatea profesională uzuală să fie pericole pentru sine și pentru ceilalți, prin insuficienta pregătire și nu în ultimul rând prin atitudinea care li se insuflă acum”. Universitatea a reacționat arătând, într-o poziție transmisă Edupedu.ro, că a căutat mereu “echilibrul între interesul pentru protejarea sănătății și a vieții membrilor comunității noastre și respectarea misiunii noastre, aceea de a educa și de a forma tineri bine pregătiți”.
Oana Iftime, lector la Facultatea de biologie a Universității din București, și-a publicat pe Facebook cererea de demisie, în care arată, între altele:
- “Viitorii absolvenți ai Facultății de biologie – dintre care mulți, odată angajați, vor efectua analize medicale, participa la certificarea calității și siguranței alimentelor, mediului, supravegherea sănătății publice ș.a. – au fost privați aproape întreg semestrul de pregătirea practică, în urma deciziilor succesive de suspendare a activității față în față luate în cadrul instituției; aceasta după ce nu beneficiaseră de instruirea corespunzătoare, în laboratoare, nici în cea mai mare parte a semestrului al doilea al anului universitar precedent”.
- “Sumedenie de angajați din toate domeniile au continuat să meargă la serviciu, în ultimele luni, cu respectarea măsurilor de prevenire a transmiterii COVID. Rămâne neclar de ce noi am trecut cu totul la predarea online (și persistat pe termen lung în această decizie), în condițiile în care lucrăm cu adulți, iar autoritățile ne oferiseră posibilitatea, în virtutea autonomiei universitare și în mod explicit prin hotărâri ale CNSU, de a efectua activități față în față”.
- “Activitățile practice sunt esențiale în pregătirea studenților Facultății de biologie, deprinderile formate în acest cadru, față în față, în laborator, neputând fi achiziționate în niciun alt mod”.
Ea arată că decizia demisiei e cauzată de faptul că e “incongruent cu crezul meu de dascăl și cu responsabilitatea morală” faptul de a subscrie la Licențierea unor studenți care timp de aproape un an nu au pășit într-un laborator.
În mesajul ce însoțește, pe Facebook, fotografia actului de demisie, ea arată că pleacă odată cu încheierea semestrului, după 20 de ani în universitate. Oana Iftime explică motivele menționate și notează:
- “Am văzut un scurtmetraj ocazionat de pandemie, cu o intrigă simplă: o femeie care locuia singură, în „siguranţa” şi „confortul” propriului apartament, se pomeneşte la uşă cu fetiţa unei vecine, cerând ajutor pentru mama ei, căreia i se făcuse rău în casă, poate de la COVID, poate de la altceva. Şi spectatorul asistă la zbaterea acestei femei, care se chinuie mult până să aleagă să dea cu piciorul „siguranţei” şi „confortului” şi să-şi ajute vecina.
- Acel personaj de film a ajuns la concluzia că o „siguranţă” şi un „confort” cărora le jertfeşti umanul din tine trebuie abandonate, până nu te înghit şi nu te elimină digerat şi transformat în altceva. Pare-se, însă, că astfel de concluzii aparţin cu predilecţie personajelor fictive. În lumea reală „se face” să jertfeşti totul „siguranţei” şi „confortului” propriu: relaţiile interumane, morala comună, etica profesională, propriul suflet.
- Suum cuique. Dar dacă aşa merg lucrurile, meargă fără mine.”
Ea scrie că situația de acum e doar “vârful de moment al aisbergului” și că nu se așteaptă la schimbări în instituție, după demisia sa, dar: “Sper doar ca măcar câteva persoane să se oprească, să reflecteze asupra celor scrise aici şi să-şi pună acea întrebare-cheie cel mai adesea lăsată, în contemporaneitate, să zacă la marginea drumului pe care ne găsim ca angajaţi într-o cursă dementă: „Încotro ne îndreptăm, totuşi?!”.
Universitatea din București: “Ne dorim întoarcerea în sălile de curs și în laboratoare cât mai repede”
Pe această temă, Mirabela Amarandei, purtătorul de cuvânt al Universității din București, a transmis Edupedu.ro că instituția de învățământ superior, regretând decizia profesoarei, încearcă în “situația pandemică excepțională” prin care trece întreaga lume să păstreze “echilibrul între interesul pentru protejarea sănătății și a vieții membrilor comunității noastre și respectarea misiunii noastre, aceea de a educa și de a forma tineri bine pregătiți”.
Potrivit poziției Universității, “încercăm, așadar, să nu abdicăm de la misiunea, de la valorile și principiile noastre și ne dorim întoarcerea în sălile de curs și în laboratoare cât mai repede”.
Declarația – integral:
”Regretăm decizia doamnei profesoare, orice persoană care părăsește comunitatea academică a universității noastre reprezintă o pierdere. Traversăm, însă, cu toții, o situație pandemică excepțională, care a schimbat în mod semnificativ sisteme, comportamente și procese, oriunde pe glob. În cazul Universității din București, am încercat mereu, în această perioadă, să păstrăm echilibrul între interesul pentru protejarea sănătății și a vieții membrilor comunității noastre și respectarea misiunii noastre, aceea de a educa și de a forma tineri bine pregătiți. Acesta este și motivul pentru care, pentru facultățile de științe, printre care Biologie sau Chimie, spre exemplu, atunci când situația pandemică a permis, au putut fi susținute laboratoare și cursuri practice, cu respectarea normelor sanitare în vigoare. Același lucru se va întâmpla- sperăm, în funcție de situația pandemică- și odată cu începerea semestrului al doilea: laboratoare și cursuri practice cu formațiuni restrânse de studenți, pentru 4 facultăți ale universității noastre. Încercăm, așadar, să nu abdicăm de la misiunea, de la valorile și principiile noastre și ne dorim întoarcerea în sălile de curs și în laboratoare cât mai repede, pentru că știm că aceasta este cel mai bun scenariu pentru educație.”