O probă de evaluare a competențelor digitale pentru profesorii care vor da titularizarea din 2028, prevăzută în Legea învățământului preuniversitar

8.448 de vizualizări
Foto: © Kantver - Dreamstime.com
Foto: © Dreamstime.com
O probă de evaluare a competențelor digitale, pentru candidații care vor susține titularizare, este prevăzută la art. 181 alin. (13) din Legea învățământului preuniversitar. Noile modificări se aplică începând cu anul școlar 2028-2029.

Articolul 181 – „(13) Concursul național, prevăzut la alin. (11), va conține o probă de evaluare a competențelor digitale.”

Iată ce prevede alin. (11): „Subiectele pentru proba scrisă la concursul național organizat de DJIP/DMBIP se stabilesc de Ministerul Educației, iar lucrările scrise se evaluează de comisii, pe specialități, în centre de evaluare stabilite de Ministerul Educației. Subiectele pentru concursurile organizate de unitățile de învățământ particulare se stabilesc de către acestea, pe baza programelor specifice aprobate de Ministerul Educației.”

Cu toate acestea, la alin. 4 de la același articol este precizat în ce constă concursul: „inspecție specială la clasă/probă practică și probă scrisă”. Probabil, modalitatea în care se va desfășura evaluarea competențelor digitale va fi prevăzută în metodologia de mobilitate a personalului didactic din învățământ.

În Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023 apare că organizarea concursului se face prin metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației, până la data de 15 noiembrie a fiecărui an.

Mai departe, consiliul de administrație al școlilor stabilește posturile didactice/catedrele disponibile pentru angajare pe perioadă nedeterminată sau determinată: vacante, rezervate și le comunică direcțiilor județene de învăţământ preuniversitar (actualele inspectorate școlare – n.red).

Lista de posturi didactice/catedre se face publică prin afișare la direcțiile județene de învățământ preuniversitar și la unitățile de învățământ respective, precum și pe site-ul acestor instituții cu cel puțin 30 de zile înaintea declanșării procedurilor de selecție și angajare pe aceste posturi didactice/catedre, conform sursei citate mai sus.

Articolul 181 – „(4) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învățământul preuniversitar de stat cu personal didactic de predare încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau perioadă determinată se organizează potrivit dispozițiilor art. 177 alin. (1). Concursul constă în inspecție specială la clasă/probă practică și probă scrisă.

(5) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învățământul preuniversitar de stat cu personal încadrat în regim de plata cu ora, cu personal didactic de predare asociat sau pensionat se organizează la nivelul unităților de învățământ, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, până la data de 15 noiembrie a fiecărui an.

(6) Încadrarea unităților de învățământ cu personal didactic, vacantarea posturilor didactice/catedrelor, ocuparea posturilor didactice/catedrelor, organizarea concursurilor pe posturi didactice/catedre și angajarea personalului didactic de predare se realizează conform metodologiei-cadru prevăzute la art. 177 alin. (1).

(7) Consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește posturile didactice/catedrele disponibile pentru angajare pe perioadă nedeterminată sau determinată ori pe perioada viabilității postului didactic/catedrei și statutul acestora: vacante, rezervate și le comunică DJIP/DMBIP.

(8) DJIP/DMBIP analizează și actualizează, în colaborare cu unitățile de învățământ, oferta de posturi didactice/catedre vacante/rezervate în vederea avizării.

(9) Lista de posturi didactice/catedre se face publică prin afișare la DJIP/DMBIP și la unitățile de învățământ respective, precum și pe site-ul acestor instituții cu cel puțin 30 de zile înaintea declanșării procedurilor de selecție și angajare pe aceste posturi didactice/catedre.

(10) Candidatul care solicită angajarea cu contract individual de muncă pe un post didactic/o catedră cu predare în altă limbă decât cea în care și-a făcut studiile susține, în fața unei comisii de specialitate, o probă de competențe lingvistice de specialitate pentru limba de predare.

(11) Subiectele pentru proba scrisă la concursul național organizat de DJIP/DMBIP se stabilesc de Ministerul Educației, iar lucrările scrise se evaluează de comisii, pe specialități, în centre de evaluare stabilite de Ministerul Educației. Subiectele pentru concursurile organizate de unitățile de învățământ particulare se stabilesc de către acestea, pe baza programelor specifice aprobate de Ministerul Educației.

(12) În învățământul preuniversitar de stat, validarea concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice se face de către consiliul de administrație al DJIP/DMBIP. Încheierea contractului individual de muncă se face de directorul unității de învățământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP.”

Titularizarea pe jumătate de normă

Titularizarea profesorilor pe jumătate de normă se găsește în lege. Concret, postul didactic va putea fi constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică. Această prevedere s-a regăsit și în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu.

Articolul 177 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, catedra este constituită din cel puțin o jumătate de normă didactică de predare, potrivit dispozițiilor art. 207 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

Foto: Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 – captură legislatie.just
Informații de context

În luna august 2022, în cadrul unei dezbateri, Sorin Cîmpeanu declara că „sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”.

La întrebarea dacă profesorii titulari pe fracțiuni de normă se vor putea să își întregească la un moment dat norma, secretarul de stat Sorin Ion a dat următorul răspuns: „Cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă, ai o siguranță”.

Fostul ministrul al Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus în iulie 2022 că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.

Secretarul de stat Sorin Ion a menționat în iulie 2022 că motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm, ca pe viitor, să reducem puțin fluctuația de personal din sistem”.

În 2023 au fost scoase la concurs 6.837 de posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată: 5.945 în mediul urban şi 1.342 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației.

Tot în acest an sunt cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Este vorba de 65.807 de posturi pe perioadă determinată.

Foto: © KantverDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Un absolvent de liceu pedagogic care vrea să fie învățător și un tânăr cu studii superioare care vrea să se facă profesor pentru învățământ primar – ce trasee de angajare și profesionale vor avea, potrivit noii legi a Educației

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raed Arafat, despre firma care are pe stoc teste salivă, dar cu care IGSU refuză să semneze contractul: “2 milioane de teste nu rezolvă oricum nici măcar o testare. Nu putem răspunde presiunilor, firma are o dispută comercială cu IGSU, să o rezolve în instanță”

Într-o conferință de presă la Guvern, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a reacționat după ce firma DDS Diagnostic susține că are pe stoc 2 milioane de teste…
Vezi articolul

GRAFIC Numărul cazurilor de infectări noi înregistrează o scădere pentru prima dată de la începutul valului 4 al pandemiei de Covid-19 în România, anunță cercetătorii de la Universitatea Babeș Bolyai

România începe o ușoară coborâre de pe platoul valului 4 de infectări cu coronavirus, potrivit cercetătorilor de la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai (UBB) din…
Vezi articolul

INTERVIEW Romanian swimming star David Popovici’s coach, Adrian Radulescu: when we take the child swimming, we already see him a champion, if we take him to football, we want him become another Messi. When paths change, we panic and things slip away, which echoes later in his life

Adrian Radulescu, the man who trains Romanian Olympic swimming champion David Popovici since he was 10, spoke in an interview with Edupedu.ro about situations where parents and coaches fix  children…
Vezi articolul
Postlicealele Ministerului de Interne

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu, apreciate de Federația părinților, Consiliul elevilor și Coaliția pentru Educație. Aceasta din urmă susține că regăsește propuneri ale sale în document / Nicio critică la adresa proiectelor discutate public, de care Ministerul Educației s-a lepădat

Proiectele de planuri cadru pentru liceu, despre care Edupedu.ro a scris în ultimele două săptămâni, sunt apreciate, ca “variantă de lucru”, de Consiliul Național al Elevilor și de Federația Națională…
Vezi articolul

Exclusiv G4Media.ro: „Să nu furi”. Sancționat de Consiliul Național de Etică pentru autoplagiat, preotul-decan de la Facultatea de Teologie a Universității Valahia din Târgoviște a fost avansat prorector: „Am dat dovadă de smerenie și am corectat”

Marian Vîlciu, un preot-profesor universitar-conducător de doctorat-decan timp de 11 ani la Facultatea de Teologie a Universității Valahia din Târgoviște, sancționat, anul trecut, de Consiliul Național de Etică, pentru autoplagiat,…
Vezi articolul