O nouă lege pentru universități în Spania: angajament de creștere a bugetului la 1% din PIB, sprijin pentru diversitate și egalitate, măsuri pentru evaluarea profesorilor și pentru reducerea masivă a personalului temporar

1.351 de vizualizări
Foto: Nikolay Georgiev de la Pixabay
Creșterea finanțării învățământului superior, o scădere masivă a numărului de cadre didactice aflate temporar pe post și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru profesori, cu măsuri care să sprijine egalitatea și diversitatea, se numără printre principalele obiective ale unei noi legi a sistemului universitar din Spania, intrată în vigoare în această primăvară, potrivit unei prezentări a schimbărilor legale, publicate de rețeaua europeană Eurydice.

Potrivit sursei citate, una dintre țintele noii legi a fost reducerea problemelor considerabile legate de angajare în universitățile spaniole, obiectivul fiind de a reduce ponderea personalului didactic temporar, la nivel de sistem, de la 40% cât este în prezent la circa 8%. Se estimează că peste 25.000 de cadre didactice vor beneficia de pe urma permanentizării locului de muncă și vor beneficia, astfel, de avantaje salariale.

În privința finanțării învățământului superior, legea propune un angajament bugetar de minim 1% din PIB pentru acest sector, în linie cu minimum 5% din PIB, pragul propus într-o altă lege, care vizează învățământul preuniversitar. Noua lege a învățământului superior mai susține stabilirea unui nivel maxim pentru taxele universitare, nivel care să reducă variațiile între comunitățile autonome ale Spaniei.

Sunt aduse, totodată, modificări pentru avansarea în cariera didactică și de cercetare, fiind redus de la patru la trei numărul etapelor – acces, stabilizare, promovare, scopul fiind unul de întinerire a personalului didactic și de atragere a specialiștilor internaționali (prin măsuri precum scăderea vârstei la care poate începe cariera universitară).

Vor fi introduse noi principii pentru evaluarea calitativă și cantitativă a activității profesorilor, de la accesul deschis la publicații și impactul cercetării la experiența profesională și particularitățile disciplinei în care activează.

Altă zonă vizată de schimbările legislative este cea de întărire a proceselor democratice și egalității în mediul universitar. Între altele:

  • Toate universitățile, publice și private, vor adopta planuri de sprijin al egalității care să includă măsuri de eliminare a diferențelor salariale între bărbați și femei, protocol împotriva hărțuirii, echilibru între femei și bărbați în forurile universitare etc.
  • “Unități pentru diversitate” vor avea drept scop să asigure serviciile pentru persoanele cu dizabilități și planuri de combatere a discriminării pe criterii de dizabilitate, etnice, orientare sexuală sau identitate de gen.
  • Participarea studenților în forurile de conducere ale universităților (senat, consiliu al facultății) va fi de minim 25%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile, liceele și universitățile de stat și private vor putea primi între 200.000 de euro și un milion de euro ca să realizeze stagii de practică pentru elevi și studenți. Ministerul Proiectelor Europene va lansa apelul pe 18 august / Mai mulți bani pentru zonele dezavantajate

Patru apeluri de proiecte în valoare totală de 171,34 milioane de euro vor fi deschise în data de 18 august, în cadrul Programului Educaţie şi Ocupare, informează Ministerul Investiţiilor şi…
Vezi articolul

Ultimul for central rămas relevant pentru controlul eticii universitare, Consiliul Național de Etică, tras pe tușă cu ajutorul proiectului unui nou Cod-cadru în domeniu, propus de Ministerul Educației / Documentul stabilește normele de conduită pentru universitari și sancțiunile pentru abateri de la acestea, cu un control diluat asupra comisiilor de etică

Obligațiile personalului didactic și de cercetare din universități, precum și ale conducerii acestora, abaterile de la normele etice și sancțiunile pentru acestea sunt definite generic în proiectul unui „Cod-cadru de…
Vezi articolul

Profesoara de Limba engleză hărțuită în timpul orei de mai mulți elevi, la o școală din Prahova, a refuzat să fie testată psihologic, dar va continua să predea din septembrie, fiind titulară, susține inspectoratul școlar / A primit calificativul “slab” la inspecție și avertisment scris

Profesoara de Limba engleză care a fost hărţuită sexual în timpul orei de curs, la şcoala gimnazială din Pietriceaua, județul Prahova, de către elevi de 13 ani, a refuzat să…
Vezi articolul