O nouă lege pentru universități în Spania: angajament de creștere a bugetului la 1% din PIB, sprijin pentru diversitate și egalitate, măsuri pentru evaluarea profesorilor și pentru reducerea masivă a personalului temporar

1.352 de vizualizări
Foto: Nikolay Georgiev de la Pixabay
Creșterea finanțării învățământului superior, o scădere masivă a numărului de cadre didactice aflate temporar pe post și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru profesori, cu măsuri care să sprijine egalitatea și diversitatea, se numără printre principalele obiective ale unei noi legi a sistemului universitar din Spania, intrată în vigoare în această primăvară, potrivit unei prezentări a schimbărilor legale, publicate de rețeaua europeană Eurydice.

Potrivit sursei citate, una dintre țintele noii legi a fost reducerea problemelor considerabile legate de angajare în universitățile spaniole, obiectivul fiind de a reduce ponderea personalului didactic temporar, la nivel de sistem, de la 40% cât este în prezent la circa 8%. Se estimează că peste 25.000 de cadre didactice vor beneficia de pe urma permanentizării locului de muncă și vor beneficia, astfel, de avantaje salariale.

În privința finanțării învățământului superior, legea propune un angajament bugetar de minim 1% din PIB pentru acest sector, în linie cu minimum 5% din PIB, pragul propus într-o altă lege, care vizează învățământul preuniversitar. Noua lege a învățământului superior mai susține stabilirea unui nivel maxim pentru taxele universitare, nivel care să reducă variațiile între comunitățile autonome ale Spaniei.

Sunt aduse, totodată, modificări pentru avansarea în cariera didactică și de cercetare, fiind redus de la patru la trei numărul etapelor – acces, stabilizare, promovare, scopul fiind unul de întinerire a personalului didactic și de atragere a specialiștilor internaționali (prin măsuri precum scăderea vârstei la care poate începe cariera universitară).

Vor fi introduse noi principii pentru evaluarea calitativă și cantitativă a activității profesorilor, de la accesul deschis la publicații și impactul cercetării la experiența profesională și particularitățile disciplinei în care activează.

Altă zonă vizată de schimbările legislative este cea de întărire a proceselor democratice și egalității în mediul universitar. Între altele:

  • Toate universitățile, publice și private, vor adopta planuri de sprijin al egalității care să includă măsuri de eliminare a diferențelor salariale între bărbați și femei, protocol împotriva hărțuirii, echilibru între femei și bărbați în forurile universitare etc.
  • “Unități pentru diversitate” vor avea drept scop să asigure serviciile pentru persoanele cu dizabilități și planuri de combatere a discriminării pe criterii de dizabilitate, etnice, orientare sexuală sau identitate de gen.
  • Participarea studenților în forurile de conducere ale universităților (senat, consiliu al facultății) va fi de minim 25%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nereguli la proiectul noii legi a rezidențiatului, semnalate de reprezentanții studenților. Horia Onița: Studenții ar putea face rezidențiatul la orice spital „atestat” de universitate, inclusiv spitalele private în care lucrează cadrele didactice, fără a ști cum se face această atestare de universitate

Noua lege a rezidențiatului, care este momentan în stadiul de proiect în Parlament, permite practica rezidenților în spitale publice și private atestate de universitățile de medicină și farmacie (UMF-uri), iar…
Vezi articolul

Premiul Nobel pentru Economie 2020, atribuit americanilor Paul Milgrom și Robert Wilson pentru „îmbunătăţirile aduse teoriei licitaţiei şi invenţiilor referitoare la noile formate ale licitaţiei”

Premiul Nobel pentru Economie a fost atribuit, luni, la Institutul Karolinska din Stockholm, americanilor Paul R. Milgrom și Robert B. Wilson pentru „îmbunătăţirile aduse teoriei licitaţiei şi invenţiilor referitoare la…
Vezi articolul

Asociaţia Elevilor din Constanţa cere desfiinţarea examenului de Bacalaureat: Elevii se declară „dezamăgiţi de subiectele” de la simulare / „Nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat” cu privire la BAC

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) critică modul în care sunt evaluaţi elevii la finalul învățământului preuniversitar și solicită desfiinţarea examenului de Bacalaureat. „Săptămâna trecută, în perioada 4-6 martie au avut…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci și a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice – de la diagnosticare până la implementare

Moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc, transmite ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un comunicat cu ocazia lansării negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțate pe 25 ianuarie. Reamintim că OECD…
Vezi articolul