O nouă directivă de la Ministerul Educației, pentru profesori: Până pe 31 martie, toți directorii de școli vor face cursuri cu inspectorii și consilierii școlari ca să știe cum să aplice procedura în cazuri de violență, iar școlile vor afișa „materialele vizuale de informare” / A demisionat directoarea de la Școala „Nicolae Titulescu” din București, unde un elev ar fi fost abuzat sexual

4.244 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Ministerul Educației le transmite o nouă directivă profesorilor: până pe 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională trebuie să organizeze „noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ”, anunță instituția condusă de ministrul Ligia Deca.

Decizia vine în contextul protestelor susținute de părinți la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Municipiul București, care acuză că un elev ar fi fost abuzat sexual în toaleta școlii, de două ori, iar conducerea școlii ar fi mușamalizat cazul. Ministerul Educației anunță astăzi, 5 martie 2024, că „directoarea unității de învățământ și-a înaintat demisia” și că echipa Corpului de Control al ministrului educației verifică în prezent managementul unității de învățământ „din perspectiva asigurării siguranței în școală”.

  • Cererea Ministerului condus de Ligia Deca cu privire la participarea tuturor directorilor de școli la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență, ca urmare a cazului de la școala bucureșteană, se face auzită în ziua apariției unui amplu raport OCDE pentru autoritățile din învățământul românesc. Acesta semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale:
  • Birocrația școlară absoarbe resurse și distrage atenția directorilor și a profesorilor de la atribuțiile lor de bază. Volumul mare al activităților administrative a fost evidențiat ca unul dintre principalii factori care împiedică conducerea eficientă a școlilor (…). În cadrul reformelor, sunt planificate măsuri de reducere a poverii administrative în școli, cum ar fi crearea unui sistem integrat de gestionare a datelor educaționale pentru a optimiza obținerea datelor (a se vedea Secțiunea 6. Sistemul de date și de monitorizare). Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce alte procese și structuri birocratice din școală care distrag atenția directorilor și profesorilor de la predare și învățare. De exemplu, directorii alocă cea mai mare parte a timpului lor sarcinilor administrative, cum ar fi cunoașterea legislației la zi sau organizarea și supravegherea mai multor comisii școlare, dintre care unele cu funcții care se suprapun (…)”
Comunicatul integral al Ministerului Educației:

„Referitor la situația existentă la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din Municipiul București, vă comunicăm următoarele:

Ministerul Educației a dispus efectuarea unei cercetări de către Corpul de Control din cadrul ministerului. La momentul prezentei informări, echipa de control desfășoară o cercetare pentru verificarea managementului unității de învățământ din perspectiva asigurării siguranței în școală. Concluziile cercetării vor fi făcute publice.

Inspectoratul Școlar al Municipiului București ne-a informat că, în cursul zilei de astăzi, directoarea unității de învățământ și-a înaintat demisia. Documentul este înregistrat la Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

În ceea ce privește cele mai recente demersuri întreprinse de Ministerul Educației pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar, vă comunicăm că elaborarea „Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ” a fost urmată de sesiuni de prelucrare cu inspectorii școlari generali, de transmiterea către inspectoratele școlare județene și de publicarea de materiale informative privind modalitatea de aplicare.

Acțiunile au continuat cu diseminarea materialelor în unitățile de învățământ, cu prezentarea Procedurii directorilor Centrelor de Resurse și Asistență Educațională, cu solicitarea ca aceștia să desfășoare ateliere de formare privind aplicarea ei.

Referitor la demersurile viitoare:

  • Până în data de 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională vor organiza noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.
  • Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar vor afișa materialele vizuale de informare disponibile pe site.
  • Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024.

Reamintim faptul că în acest efort inspectoratele școlare județene, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională și unitățile de învățământ trebuie să colaboreze cu Birourile de Siguranță Școlară și Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în acord cu Planul Național Cadru de Acțiune semnat în septembrie 2023. De asemenea, reiterăm obligativitatea structurilor de conducere de la nivelul unităților de învățământ și al inspectoratelor școlare de a se implica în identificarea celor mai bune măsuri, atunci când sunt semnalate cazuri de agresiune în mediul școlar.

Ministerul Educației condamnă cu fermitate orice act de violență. Reiterăm necesitatea ca toți cei care desfășoară activități în mediul școlar să acționeze în interesul superior al copilului, în momentul în care este sesizat un act de violență.

Responsabilitatea pentru diminuarea violenței în mediul școlar aparține tuturor celor implicați în viața școlii.”


7 comments
  1. profesorii adulmeca droguri, caută infractori, ce va urma?! Cam astea sunt roadele regulamentelor tâmpite și cam așa arată un învățământ pus pe butuci ..e doar începutul,zic…ne plecăm in fața marilor specialiști de afara, punem specialiști de carton…numim politic,etc ..și pe urmă facem proceduri …recomandam…tragem de urechi….remediem și continuăm limbajul de lemn.

  2. Ministerul incompetenței naționale (extensie a guvernului “meu”). Argumentare: acum 2 ani au scos din Regulament /Statutul elevului sancțiuni precum eliminarea, exmatricularea. Astăzi, concret, un violator recidivist de 15 ani vine la școală în continuare, fără ca Școala, Poliția, Siguranța școlară, să poată lua măsuri de izolare a acestui individ de grupul afectat de comportamentul său (la fel în cazul violenței fizice repetate). Absolut NIMIC nu poate face școala, legal, legat de aceste “mere putrede”. Nu DIRECTORII sunt vinovați – ci tocmai cei din MINISTERUL EDUCAȚIEI – GUVERN – PARLAMENT , adică cei ce au legiferat libertatea absolută a delincvenței juvenile. Avem Siguranța Școlară, care doar activități educative practic poate face.

  3. Un copil este violat de doua ori și poliția doarme. Cum sa se rezolve când poliția se plimba prin școli și nu face nimic? Directorii sa fie responsabili și să cheme politia in cazurile penale. Așa o fi și la Vest?

    1. O puștoaică de 12 ani doarme în pat cu un mic dealer local de droguri în vârstă de 20 de ani. Chemăm poliția, le dăm un raport, le amintim de legea cu diferența de vârstă și de faptul că fata are 12 ani, nu poate consimți la nimic…

      Polițistul foarte șmecher de la municipiu ne zice – păi n-au depus părinții nicio plângere. Părinții sunt alcoolici, mama chemată la școală la ora 8 era la 7 și jumătate direct în birt. Lor le convine că fata ”are iubit”. Le spunem asta polițiștilor – amândoi se supără foarte tare pe noi și ne fac teoria chibritului cum că legile sunt cunoscute de ei mai bine decât oricine iar noi ăștia să ne vedem de treaba noastră și să consiliem fata ca să știe ce face. Și după aia au plecat și ne-au lăsat cu problema pe cap. (Fără să conteze nici măcar că respectivul este dealer în comunitate, arhi-cunoscut local… Nu e problema lor, nu-s de-aici.)

      Jucați-o pe asta.

      PS Consilierul școlar se chinuiește s-o lămurească că e prea mică, nu știe încă bine ce va face cu viața ei etc… părinții îi spun că cel mai bine e să aibă familia ei. La 12 ani. (Nu-s etnici).

  4. mai lăsați asta cu comunismul …nu mai avem note scăzute la purtare, nu mai e nimic in scoli…ne mirăm că e jungla…stam și ne uitam cum propun elevii aberații in statut, ne rugăm de ei să învețe, ne mirăm că nu vin la simulari,etc…se bat că chiorii și noi îi trimitem la consiliere…hai,zău…ce tot dam cu comunismul …cum incercam o direcție, o ordine,sărim, vezi doamne că suntem oprimați…

  5. Doar proceduri stiti sa scrieti la Minister! Cat despre inspectorii din teritoriu …ce sa mai spunem? Niste MEDIOCRI pusi politic, care deja au intrat in campanie! E rusinos cum a ajuns invatamantul….ce oameni are la conducerile inspectoratelor scolare!? NISTE NULITATI

  6. Observați cum se aplică ,,pedeapsa colectivă ” ca in comunism?

    Cum greșește unul cum se prezumă că toți sunt incompetenți sau incapabili sau se consideră că nici ei nu aplica regulile.

    Demisia trebuia sa vină imediat doar pt atitudinea publică față de acest caz extrem de grav.

    Suspect este că ,,nu au fost concludente imaginile CCTV”
    Adică se presupune că infractorul cu cagulă nu a trecut pe hol/holuri, curtea școlii , intrarea in școală? Nu avea o îmbrăcăminte distinctivă, mers, înălțime, încălțăminte?

    Chiar dacă au fost 50 de elevi in acel interval in preajma toaletei, cu tot efortul, trebuiau audiați toți.

    Percepția publică este alta despre politrucii din Minister.
    Avem congres PPE, pregătim precampania electorală, alegeri, functii…deci încheiați subiectul că ne deranjati.
    O atitudine tipică de cate ori apar probleme in sistem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate admitere liceu 2023. Au rămas nerepartizați 1.619 elevi, din care patru au medii peste 9 / Cei mai mulți elevi, peste 111.000, au intrat la liceul dorit, iar aproape jumătate dintre ei la prima opțiune pusă pe fișă

Rezultatele admiterii la liceu au fost anunțate de Ministerul Educației miercuri la prânz. Acestea arată că numărul elevilor repartizați computerizat  111.128 de elevi, adică 98,56% dintre cei care au depus…
Vezi articolul
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie, SNSPA: Sper ca noua lege a educației să clarifice două probleme majore – politizarea spațiului academic și situația rectorilor fără doctorat și fără legitimitate profesională

“Trebuie clarificate două probleme majore” în învățământul superior românesc: cea a “politizării spațiului academic”, prin relația rector-politician, respectiv cea a “rectorilor care nu au doctorat și nici legitimitate profesională”, comentează,…
Vezi articolul