Elevii și copiii de grădiniță vor începe anul școlar 2024-2025 pe 9 septembrie, potrivit structurii oficiale. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 3.694 din 1 februarie 2024. Vezi mai jos, în articol, care sunt noutățile anului școlar 2024-2025 pentru elevi și pentru profesori.
Edupedu.ro a scris că noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învăţământ preuniversitar a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial, după cum a anunțat Ministerul Educației. Conform surselor Edupedu.ro, marți, 6 august, pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației s-a aflat proiectul de ROFUIP, iar sindicatele profesorilor au avizat negativ proiectul.
Sala de detenție este introdusă oficial în școlile din România prin noul Statut al Elevului care urmează să intre în vigoare din septembrie anul acesta. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele, potrivit unei informări a Ministerului Educației (ME).
Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat într-o postare pe Facebook că „posibilitatea ca un profesor să decidă ca un elev să desfășoare activități în alt spațiu din școală, dacă deranjează ora, este o opțiune, nu este o obligație”.
- Conform Ministerului Educației, noul ROFUIP și noul Satut al Elevului vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2024-2025 și vor fi disponibile pe edu.ro după publicarea în Monitorul Oficial.
Telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – una dintre prevederile din noul Statut al Elevului, prezentate miercuri de Ministerul Educației.
Nerespectarea interdicției cu privire la telefoane ”poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ, în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți sau elevii majori, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ”.
Nota la purtare va scădea cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an, în loc de 40 de absențe, cum propusese Ministerul Educației în proiectul de statut, conform unui anunț publicat pe Facebook de instituție.
Decizia de a păstra pragul actual de scădere a punctului la purtare, de 20 de absențe nemotivate, vine după o serie de avertizări publice ale profesorilor, directorilor, elevilor și părinților. Animtim că a existat un val de ironii în mediul online față de decizia neargumentată și nefundamentată a Ligiei Deca de a dubla pragul de absențe la 40: „Era firesc, din moment ce se dau burse pentru note sub 5” / „România lucrului bine făcut. Atât s-a putut în două mandate”.
În anul școlar 2024-2025, elevii vor primi notă la purtare la finalul fiecărui modul, iar nota „vizează exclusiv respectarea regulamentului școlii și a normelor de comportament”, a scris Ministrul Educației, Ligia Deca, într-o postare pe Facebook.
- „La fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ”, este una dintre prevederile din regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024, transmis spre publicare în Monitorul Oficial al României.
Din anul școlar 2024-2025, elevii vor putea fi sancționați cu retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor, după cum prevede noul Statut al Elevului.
Tot din toamnă, elevii vor putea fi sancționați cu suspendarea pe o durată limitată de timp, conform legii. Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maximum 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an școlar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.
Suspendarea elevului pe o durată limitată de timp nu se poate aplica în învățământul primar, potrivit legii.
Directorii școlilor și liceelor în care se derulează mai mult de 3 programe ale Uniunii Europene (UE) în domeniul educației vor putea desemna un cadru didactic coordonator pentru proiecte educaționale europene.
Anul școlar 2024—2025 este structurat astfel:
Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;
Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;
Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;
Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;
Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;
Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.
Școala altfel și Săptămâna verde, potrivit ordinului nr. 3.694 din 1 februarie 2024
Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.
(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.
(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”