O elevă de clasa a XII-a i-a scris ministrului Daniel David: Istoria, Geografia, Biologia, Chimia sunt materii unde studiul constant este absolut necesar, fiți sigur că elevii vor evita să aleagă aceste materii ca opționale / Educația de calitate nu ar trebui să fie condiționată de interesul elevului

232.298 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu/ AGERPRES Foto
O elevă din clasa a XII-a, profil real, a trimis o scrisoare către ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, exprimând îngrijorarea sa și a colegilor săi față de modificările propuse în planurile cadru. Scrisoarea a fost consultată și de Edupedu.ro, iar în mesaj eleva care precizează că dorește să-și păstreze anonimatul scrie că actualele propuneri de planuri-cadru ar putea duce la eliminarea sau transformarea unor discipline esențiale, precum istoria și geografia, biologia, chimia, fizica, în materii opționale.

În scrisoarea sa, eleva subliniază importanța acestor discipline în formarea unei gândiri critice și în dezvoltarea unei înțelegeri corecte a lumii contemporane. „Cum ați putea crede că istoria și geografia pot fi privite ca discipline opționale și nu ca unele absolut necesare pentru dezvoltarea sănătoasă a rațiunii fiecărui elev?”, întreabă retoric aceasta, subliniind riscul ca tinerii să cadă pradă informațiilor false din mediul online în absența unei educații solide în domenii esențiale.

Eleva este în clasa a XII-a, termină anul acesta liceu, și face parte din prima generație de elevi care a urmat Clasa Pregătitoare. Aceasta reproșează Ministerului Educației inconsistența cu care a tratat reforma curriculară pe parcursul său educațional.

„Vă reamintesc că elevii de gimnaziu învață după o programă actualizată, iar eu fac parte din prima generație care a avut parte de această schimbare. Manuale nu am avut niciodată cât timp am fost în clasele gimanziale, abia în a doua jumătate a anului le primeam. Apoi, am ajuns la liceu, unde Ministerul stopase schimbarea programei, și am fost nevoiți să ne adaptăm curricumului celui vechi, deci am întrerupt, practic educația bazată pe „competențe” pe care Miniterul Educației se mândrea că o instituise. Nu considerați că patru ani mai târziu, acele „competențe” au putut fi cu ușurință pierdute, în contextul în care, pe măsură ce am crescut, am fost nevoiți să studiem pe baza unei programe și a unor manuale din ce în ce mai vechi, în mod ironic, în loc să continuăm să primim (măcar pe la jumătatea anului) manuale noi, cu o informație măcar puțin actualizată?”, scrie eleva în scrisoare.

Eleva critică lipsa unei actualizări adecvate a programelor școlare și manualelor, menționând că încă se studiază după materiale care precizează că „România a început demersurile pentru aderarea la UE și la NATO”, deși aceste evenimente au avut loc acum aproape două decenii. „Nu considerați că problema poate fi rezolvată prin conceperea unei programe actualizate, nu prin eliminarea acestor materii?”, întreabă ea, propunând o revizuire a conținutului predat pentru a reflecta realitățile contemporane.

O altă problemă evidențiată în scrisoare este impactul negativ pe care aceste schimbări l-ar avea asupra elevilor performanți. România a obținut rezultate remarcabile la Olimpiada Internațională de Geografie, clasându-se în top trei mondial în 2022 și câștigând multiple medalii în anii următori, potrivit elevei. Cu toate acestea, propunerile Ministerului riscă să afecteze pregătirea acestor elevi, care nu vor mai beneficia nici măcar de o oră de geografie pe săptămână. „Este drept să eliminați chiar și singura oră de geografie de la profil real, o materie la care elevii români au obținut performanțe deosebite?”, întreabă eleva.

Scrisoarea mai subliniază impactul pe termen lung asupra educației și formării profesionale a elevilor. Eliminarea unor materii fundamentale ar putea reduce opțiunile de carieră ale elevilor și ar putea crește rata analfabetismului funcțional, o problemă deja recunoscută la nivel național. „Educația de calitate nu ar trebui să fie condiționată de interesul elevului de a opta pentru un anumit opțional”, scrie eleva, atrăgând atenția asupra faptului că mulți elevi ar evita să aleagă materii dificile, ceea ce ar duce la o scădere generală a nivelului de cunoștințe.

„Afirmați că „analfabetismul funcțional devine o problemă de securitate națională” și cu toate acestea reduceți orele de limba și literatura română la profilul real și eliminați alte materii, fără să vă luați în calcul că tocmai aceaste măsuri vor contribui în mod semnificativ la creșterea acentuată a ratei analfabetismului în țara noastră. Pe de altă parte, educația de calitate nu ar trebui să fie condiționată de interesul elevului de a opta pentru un anumit opțional, din simplul motiv că, în general, un copil va căuta mai de grabă să obțină notele cele mai mari cu un minimum de efort, din păcate, mai degrabă decât să se îngrijoreze cu privire la vastitatea culturii sale generale. Cu atât mai mult cu cât istoria, geografia, biologia, chimia sunt materii unde studiul constant este absolut necesar, fiți sigur că elevii vor evita să aleagă aceste materii ca opționale”, mai scrie eleva.

Scrisoarea este un apel direct la ministrul Daniel David pentru a reconsidera schimbările propuse și pentru a proteja disciplinele fundamentale din învățământul românesc. „Spuneți că plănuiți să ne „orientați în carieră”, dar în același timp, eliminați toate materiile care pot
reprezenta pentru unii dintre noi, baza pentru cariera viitoare”, susține eleva.

Context: Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Proiectul de reformă curriculară a stârnit deja reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Un punct sensibil este reducerea numărului de ore pentru anumite discipline, cum ar fi Matematica la clasele a XI-a și a XII-a, unde materia devine opțională pentru profilurile de științe sociale​. Această modificare este criticată de profesorul Cătălin Ciupală, care avertizează că „o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în ultimii doi ani de liceu și nici la facultate nu va putea preda eficient această disciplină elevilor săi”​.

O altă schimbare controversată este eliminarea Geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, decizie criticată de Facultatea de Geografie a Universității din București, care susține că disciplina este esențială în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice​. Pe de altă parte, Societatea de Geografie din România a transmis o solicitare oficială Ministerului Educației pentru păstrarea disciplinei în curriculum​.

În ceea ce privește Istoria, există dezbateri intense privind structura programei. Facultățile de Istorie din țară au cerut ca această materie să rămână obligatorie la toate specializările de liceu, subliniind că o oră pe săptămână nu este suficientă pentru a acoperi atât istoria României, cât și istoria universală​. Ministrul Educației, Daniel David, a respins acuzațiile privind marginalizarea disciplinei, afirmând că „trebuie să găsim un echilibru între centralizare și descentralizare”​.

Un alt punct de dispută îl constituie limba modernă 2, care în noile planuri-cadru are doar o oră obligatorie pe săptămână. Asociația Profesorilor Francofoni a lansat o petiție semnată de peste 3.000 de persoane în doar 24 de ore pentru menținerea a două ore de predare pe săptămână​.

În paralel, Ministerul Educației susține că proiectele de planuri-cadru oferă mai multă flexibilitate elevilor și școlilor, lăsând posibilitatea ca fiecare unitate de învățământ să decidă în funcție de specificul său​. Coaliția pentru Educație, un grup format din părinți, elevi și profesori, a declarat că noile planuri reprezintă „cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate”​.

De asemenea, un punct sensibil al dezbaterii este rolul disciplinelor STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică), care în unele filiere pierd ore în trunchiul comun. Vicepreședinta Comisiei Europene pentru Educație, Roxana Mînzatu, a atras atenția că România trebuie să prioritizeze domeniile STEM, întrucât acestea sunt esențiale pentru viitorul pieței muncii și pentru competitivitatea economică a țării​. În schimb, rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, subliniază că reforma curriculară trebuie să fie corelată cu examenele naționale, altfel riscă să creeze incoerențe majore între materiile predate și cele evaluate la Bacalaureat​.

Până în prezent, Consiliul Național al Elevilor, structură reprezentativă a elevilor organizată și bugetată de Ministerul Educației, nu a dat niciun punct de vedere pe actualele propuneri de planuri-cadru aflate în dezbatere publică până pe 6 martie.


60 comments
  1. Dupa 1989 toate asa-zisele reforme din învățământ ,sanatate,cercetare etc.
    au fost decise de niste oameni incompetenți, numiti in funcții pe criterii politice.
    Se vad rezultatele acestor “reforme”,un dezastru total in toate domeniile,o tara ajunsa in pragul falimentului ,tinerii pleaca masiv din țară deoarece aici nu au nici o sansa pentru un viitor mai bun…

  2. daa…laboratoare de chimie/fizica mai sunt?? ai stat 6 ore cu fundul pe scaun din lemn?? ore inutile pentru specializari si abilitati necunoscute ..

  3. Îmi dau seama citind ce e pro si contra că au greșit numele acestor didcipline în plus.
    Le puteau numi “SUPER GEO” sau “EXTRA ISTORIE” , nu “opționale”.
    Religia putea fi “DEI” sau “DEUS” ….sau pur și simplu “NOROC” pentru familii sărace cu duhul cu copii deja îndoctrinați.
    Latina putea fi “GAUDEAMUS IGITUR”.
    Definești publicul țintă și ii atragi.Cu ce magneți poți. Treabă de director. Directorii sunt trăznet, foarte pricepuți, nu? Doar sunt unși cu toate alifiile la modă.

  4. In sfârșit avem un ministru capabil care a pus punctul pe “i”. E normal ca o parte dintre elevi ( copii de profesori afectați de această măsură) să fie afectați de această măsură binevenita. Un articol la comanda cadrelor didactice afectate.

  5. vastitatea culturii sale generale :))

    Oare de unde apar fetele astea care scriu scrisori!?… Reprezintă ele majoritatea?
    Vă spun eu că nu. Majoritatea tinerilor sunt ocupați cu probleme hormonale și de creștere, nu cu toceală (care intră noi fie vorba distruge geniul…).

  6. Înțeleg părerea elevei și suferințele îndurate de ea prin curriculum, erori, arhaisme și amânări și o felicit pentru atitudine.
    Totuși și la liceu, tinerii aleg opționalele sfătuiți și de rude, uneori chiar cu presiuni de la părinți, uneori aratandu-li-se pisica neagră numită sistarea beneficiilor (bani de buzunar, fițe inutile, excursii, etc.)
    Aici e aici, depinde ce părinți au sau ce cerc de influență.

  7. Oare cine le cere acestor miniștri, să facă aceste schimbări?
    De 30 de ani se tot vorbește de reformă!
    Care reformă,cea a distrugerii României!
    Romania era bine organizată de comuniști,chiar dacă nu ne place să auzim acest lucru!
    Eram mai buni decât vestici,asta a deranjat marile puteri!
    Ce mai avem acum, după toate reformele impuse?
    Deșteaptă te române,din somnul cel de moarte!

  8. Daca acest extraordinar profesor care ocupă fotoliul de ministru nu reușește să determine acum ruperea cercului vicios a curriculei destinata funcționării absolvenților în era industriala moderna în timp ce România este alaturi de cele mai dezvoltate state în plină eră informatică, atunci nu mai putem cere tinerilor să spună NU emigrării. Tinerii nu dau doi bani, și bine fac, pe diplomele de profesori și doctori de cunoștințe valide doar pentru o era apusă de peste 20 de ani.

    1. Dumneavoastra ati pus punctul pe ,, i”, nu ministrul!
      Elevii nu invata, pentru ca li s-a luat motivatia invatarii, care ar trebui pusa, ca si boii, in fata carului, nu in spatele lui.
      Daca Sistemul nostru de invatamant a ramas cu prora intepenita in sec XlX, care mai este motivatia majoritatii elevilor de a invata, avand in vedere ca Invatamantul ar trebui sa fie unul de masa, si nu unul elitist, unul centrat pe elev si pe nevoile lui de a fi educat conform inteligentei cu care a fost inzestrat, si nu un Invatamant centrat ,, copios” pe primele doua inteligente, asa cum remarca D. Ungureanu, cu doua decenii in urma!

  9. o tocilara :)) cati dintre cei care au studiat aceste materii isi mai aduc aminte de ribozomi si reticuli si micro-anatomia frunzei sau sa calculeze cu nu-stiu-ce formule la fizica etc?? cine zice ca-si aduce aminte tot junk-ul asta informational (care ar trebui sa ramana disponibil DOAR specializarilor) mananca gogosi!! Ani intregi pierduti din viata cu informatii care NU sunt de “cultura generala”. Cultura generala o gasesti in sute de versiuni de carti acum, foarte frumoase defel, si se citesc in cateva zile, nu in ANI de zile! Sa o intreb de dra care a scris scrisoarea, dupa ce termina acesti ani de scoala, ce mai stie din toate manualele alea. In schimb, daca ii intrebi pe copii ce pasare e cutare, ce pom e cutare , habar n-au! D. David e un om capabil si in sfarsit vrea sa faca ceva bun ca in tari care intr-adevar dau oameni destepti, dar vin d-astia cu gandire de “tovarasu’ si traditia”🤢

    1. Se vede că pe lângă faptul ca ați avut parte de niște ani de liceu fara sustinere din partea profesorilor, mai si delirati cu ciucuri. Geografia, biologia, chimia si toate materiile care au o legatura cu viata noastra de zi cu zi au o importanta imensa pentru un elev de liceu, deoarece in momentul actual, la numarul de ore care apar in programa la un elev de profil real sau tehnic, etc le permite, cu cateva eforturi suplimentare, sa urmeze ce facultate, respectiv ce profesie vor ei. Credeti ma pe cuvant cand va spun ca exista elevi care inteleg aceste lucruri si le studiaza din placere, pentru ca vor sa faca ceva, pentru ca vor sa stie, sa aplice, sa poata explica, dar pe de alta parte sunt studentii cu rezultate proaste, probabil cum ati fost dumneavoastra, care nu au vazut liceul intr o lumina buna, deoarece nu au avut o gandire deschisa si nici nu au avut o sustinere mare din partea parintilor. Rusine sa va fie ca aveti tupeul sa criticati elevi care chiar au o viziune, si nu adresati aceste comentarii tocilarilor si elevilor incompetenti.

  10. Bravo, copilă dragă!
    Chiar dacă cumva te-a ajutat un cadru didactic să editezi scrisoarea, ești un geniu pentru că ai avut curajul să o semnezi.
    La voi, generația tânără, este cheia să scăpăm de patrihoți și de neaveniți.
    Stimă!

  11. Am absolvit in anul 1974 o clasa experimentala de mate fizica. Nu am facut nici istorie si nici geografie in clasele a 11-a si a 12-a
    Din cei 21 de elevi 20 au intrat la facultate, un coleg nu a dorit sa urmeze facultatea. Cu toate acestea stiu suficienta geografie si istorie. Totul este sa nu lasati cartea din mana dupa Bacalaureat !!!

  12. Felicitări, Felicitări, nu se poate să nu cunoaștem istoria României ,înaintași care au luptat pentru eliberarea pământul romanesc.Geografia,foarte importantă …( bogățiile solului,subsolului,apele, munți, depresiunile,câmpiile ),

  13. Întreb și eu așa, ca “omul prost”, Româna, Matematica, limbile străine etc. nu (mai) sunt importante sau dăm Bac’-ul din altceva?!…

  14. N-am putea prelua sistemul de învățământ dintr-o țară europeană dezvoltată? De exemplu Germania sau Suedia sau Finlanda sau….

  15. Orice ve-ți spune de religie nu scapă nimeni nici nu știu copiii să scrie să citească că hop le este plin orarul de popi și preotese de nu mai știu bieții pe unde so apuce chiar dacă nu rămîn cu nimic în cap.

  16. Tocmai cei care vorbesc despre gândire critică nu fac asta.
    Sunteți mulțumiți de ceea ce se întâmplă în sistemul de educatie din prezent?
    Folosiți la locul de muncă ceea ce ati invatat în școală (clasele I-X)?
    Care sunt materiile, din cele învățate în școală, care va ajuta în prezent să achitați facturile casei?
    Care sunt materiile care va ajuta să aveți relatii sociale bune?
    Cred că este important ca fiecare să aleagă ce este bine pentru sine. Cei care vor alege materiile ușoare oricum nu învățau le cele grele și se mulțumeau cu note de trecere.
    Nu trebuie să avem un sistem de învățământ uniform pentru că nu suntem la fel. Dacă nu îți place geografia, dar îți place matematică, de ce sa nu ai posibilitatea sa te pregătești mai mult pentru ceea ce îți place? De ce sa ai programa încărcată cu ceva ce poti sa citesti în cadrul unei culturi generale care poate fi actualizată permanent?
    Cred că este de preferat să ne răspundem la aceste intrebari si să înțelegem că ceva ce nu funcționează trebuie schimbat. Învățăm prin eroare și repetare și este nevoie de flexibilitate in gândire.
    Altfel, ne vom agăța de niște convingeri rigide, create de temerile noastre, și care posibil să nu ne ajute.

  17. Pacat ca se vrea o populatie care sa nu isi cunoasca istoria, geografia, adica identitiatea, sau sa nu isi cunoasca biologia si chimia, adica pe sine insusi. 1 ora pe sapt nu era mult.
    Dar acesti politruci sunt slugile celor care ne vor stersi de pe harta lumii si manipulati datorita inculturii viitoarelor generatii…
    Mare pacat pt noi ca popor, ca oameni.

    1. aveți mentalitate comunistă. fiecare om este liber să facă ce vrea. nimeni nu trebuie sa le știe pe toate, in schimb trebuie sa știe bine ce-i place.

    2. ia zii-mi si mie toti afluentii raului Arges, sa vedem cu ce-ai ramas matale din scoala din ceea ce numesti tu “cultura generala”

  18. Oameni buni! Nu ați înțeles esențialul!
    in clasele IX-a și a X toate disciplinele rămân obligatorii. În clasele a XI-a și a XII-a elevul poate continua sa studieze toate obiectele de care este interesat, și chiar sa le aprofundeze, astfel încât să fie bine pregătit pentru domeniul pe care îl va urma.
    Aceste obiecte sunt opționale, dar vei fi obligat să îți alegi o parte dintre ele.
    Să nu vă închipuiți că dacă vrei le faci, dacă nu, nu !
    Dacă mulți elevi aleg să studieze în străinătate, tocmai acesta este motivul:
    că acolo ți se permite să te focalizezi pe ceea ce te interesează.
    Acest sistem funcționează în Germania de cel puțin 20 de ani cu rezultate foarte bune, formând oameni creativi și nu niște roboți care ” tocesc” materii depășite.
    Cred că ar trebui să înțelegem întâi despre ce este vorba, și apoi să aruncăm cu piatra.
    Profesorii sunt speriați că vor rămâne fără ore, dar nu tot ei le vor face și pe cele opționale?

  19. Concluzia, e clara : Statul va vrea prosti! Cu cat sunteti mai prosti, cu atat gradul de manipulare e mai mare. De exemplu: ce sa mai cunoastem Istoria poporului nostru ( asa relativa , cum spunea odata Neagu Djuvara)? Mai are vro importanta?

    1. sunteți cinic domnule Cititor. Dacă doreați sa va exprimati opinia trebuia sa o faceți de pe un nume care sa reflecte identitatea dvs reala. Indiferent ce ocupație au parintii acestei eleve
      este de apreciat modul corect, romanesc în care au educato. Deși nu mai am copii la scoala și eu consider că a trece la opționale materiile cele mai relevante ptr noi ca națiune este o mare prostie.Dl Ministru visează, cum visează toti miniștri din ultimul guvern și nu numai, Probabil nu i-au plăcut aceste materii la scoala, dacă a terminat vreo scoala importanta, nu se știe niciodată, de doreste ca viitorii cetățeni ai țării sa nu cunoască istoria și geografia acesteia.La modul de predare și la modul cum sunt editate cartile de istorie și geografie oricum elevii nu înțeleg mare lucru fără un profesor dedicat.

  20. Are perfecta dreptate, domnișoara elevă! Noile măsuri vor crește numărul analfabeților funcționali! Puțini elevi vor alege așa cum trebuie majoritatea fiind mai degrabă dispuși să aleagă ce este mai ușor și presupune minim de efort! Pe termen lung va fi catastrofal! Nu mai vorbesc de impunerea unor așa zise materii prin lege!!! Temele impuse fac parte din Istoria universală și din Istoria României și pot fi studiate în cadrul orelor de istorie! Important este sa dezvoltăm copiilor gândirea critică, ca tot ce a fost rău să nu se mai repete!

  21. Bine ca mai exista asa tineri care judeca cum trebuie și nu un ministru care vrea sa mai reducă din posturi, ca de gândit, nu mai gândesc miniștrii trenulețului.

  22. Pai, tara ne vrea prosti și ușor manevrabili. Ma uit cu nedumerire cum materii de baza devin,, optionale”, dar religia este obligatorie. Nu ma înțelegeți greșit, nu am nimic cu religia, dar școala trebuie sa fie laica. Cine dorește studiul religiei ar trebui sa se înscrie la ,, scoli de duminica”, organizate pe lângă biserici, asa cum era pe vremuri. Dar, numai cine dorește…
    Orele acestea, irosite în școală, sa fie folosite pentru materii utile dezvoltării adaptabilitatii tinerilor la societatea actuala. Inclusiv a unei culturi generale, care sa permită tinerilor sa gândească singuri, sa nu fie influențați de tot felul de ,, influenceri” din toate domeniile…
    Și sa aibă curajul sa își exprime opinia clar, logic, matur, asa cum a făcut-o autoarea acestei scrisori! Felicitări!

  23. cum spunea un celebru personaj al lui Caragiale :nu semnez (despre depesa trimisa la București) ,dar o dam “anonima”!atuncea o semnez!analiza este foarte corecta păcat că profesorii care au intocmit-o au avut curajul sa o semneze “o eleva”.Domnul ministru a inițiat o dezbatere publică , păcat că cei chemați la dezbatere nu au curajul să își susțină opiniile.

  24. cu ce te ajuta materiile astea în viața dacă nu mergi mai departe la facultate sa le studiezi? ele sunt necesare decât pentru bac și după alegi ce faci mai departe

    1. Stimată ,,doamnă “,desigur ,,domnia voastră” a-ți trecut prin liceu,după vechea schemă….ce interese v-a făcut să vă răsgîndiți!??Cei care sunt acum la putere!!??Sau este părerea personală…aștept !!!

  25. După această lecție dată de această elevă, acestui ministru,care ne arată de la zi la zi că nu are ce căuta în acel post, ne arată foarte clar că acest ministru trebuie să își dea Demisia după mizeria și haosul creat ,și incompetență să pe acest scaun ministerial! Bravo acestei fete! O lecție dată aroganței și incompetenți acestui ministru!

  26. și dacă nu-mi plac materiile pentru că MIE nu mi se potrivesc? dacă consider că in loc de chimie, biologie, istorie și geografie pot sa bag inca 4 ore de mate? sau informatica? sau altceva?

    chimia e interesanta, dar nu e pentru mine. biologia ar trebui redusă la anatomia umana. istoria din școli oricum e rescrisă și are 0 aplicabilitate. sa învăț pe de rost munți și mări la geografie nu-mi convine

  27. Sistemul de învățământ din Romania este învechit, și neactualizat, aceate materii, ar trebui predate la o școală de vară pentru cultura generala a elevului. sunt materii mult mai importante, in care elevii fără ele ar fi pierduti in societate, Educație financiară (să știe să -si gestioneze bugetul sau capitalul).
    Curs de prim ajutor (sa știe să salveze viața unui om în multe situații).
    Tehnici de autoapărare (să știi să te 1:1 1:2 sau 1:3,sa știe să se salveze pe el și pe cei din jur)

    Degeaba ști geografie istorie (chimia și fizica) e buna la locul de munca sau in domeniul unde o cere iar daca le stăpânești e un atu f important)
    Geografia , Istoria, sau biologia, nu-ți baga bani in buzunar decât dacă urmezi o facultate in domeniu și activezi in domeniul in rest miri de foame cu buzunare goale, nimeni nu te va plăti că ști geogra istorie sau biologie.

    1. Cursuri de autoapărare în școală? Dar de ce ca părinte nu înscrii copilul la un club de karate sau ceva de genul? Sunt cursuri de prim ajutor la SMURD. D ce nu face copilul asta vara? De ce nu se face religia ca ora specială la biserică duminica după amiaza? Vorbești ca să nu taci. Nu stii pe ce lume ești. Pe când cursuri de tarot si de ghicit în globul de sticla prin școală?

    2. Geografia si istoria is fosrte bune mai ales in contextul politic din ziua de azi … ca altfel ajung copii sa creada orice tampenie gasita pe internet. Acuma biologia e o stiinta care iti poate deschide calea spre universitati cum ar fi medicina. Educatia financiara se poate face usor la orele de matematica aplicata, curs de prim ajutor poate fi adaugat separat la ora de educatie civica … iar autoapararea … pentru cine sa o predai ca la fel de bine o poti preda unui copil linistit ca si unui copil cu probleme care poate folosi tehnicile in avantajul lui pentru a hartui alti colegi … trebuie educatie si respect fata de ceilalti, consiliere psihologica … iar scolile sa adopte o pozitie ferma cand vine vorba de hartuiri intre elevi. Autoapararea o bagi si tu ca si cum ar fi nevoie de legea strazii / curtii scolare si nu de educatie.

  28. D-ra are dreptate. Pentru a fi un om integru care nu crede ca Pamantul e plat si a ajuns sa respire carat fiind de barza, unele materii ce construiesc nivelul de educatie generala trebuie sa ramana, nu sa fie optionale. Sa stiti ca si in Germania isi cara copiii ghiozdanele in spate. Cu toate acestea, gramatica limbii romane ar trebui sa fie predata la nivelul in care ramane utila pentru elev, acela care ar face un strain sa inteleaga sistemul si sa vorbeasca corect, nu la nivelul la care este utila pentru meditatori si edituri. Nu e corect sa fie elevii presati sa memoreze ce este acela… atribut adjectival pronomial, fara nicio contributie la capacitatea lor de intelegere a realitatii, in timp ce aplicatii simple de fizica, matematica sau chimie, ce le pot salva viitorul prin perspectiva profesionala, sunt ignorate. Unii oameni trebuie sa fie in stare sa proiecteze, sa costruiasca, sa produca obiecte materiale. Nu trebuie doar sa dezbata facand nimic.

    1. De acord cu dvs.. Se exagerează cu gramatica limbii romane .Acesta este unul din motivele ca avem elevi analfabeți funcționali. Programa extrem de încărcată clasele V – VIII ,
      în continuare trebuie sa se învețe mult având rezultatele pe care le știm cu toții. Se gândește oare cineva din conducerea Ministerului ca poate ar fi bine sa nu se mai înmulțească aceste cerințe ba dimpotrivă sa mai scadă ca poate atunci vor invata mai bine și nu mult și prost.
      Stimați profesori ,este adevărat ca avem copii excepționali la unele discipline dar nu sunt toți asa . Tendința a fost ca masura capacității sa fie după cei excepționali și cred ca nu este drept.
      Nu cred ca pretențiile trebuie sa fie în funcție de vârfuri.

  29. Dupa atatea critici asupra acestor planuri cadru, cred ca util ar fi ca acest ministru al educatiei ar trebui sa isi dea demisia. Daca scoala devine tot mai optionala, atunci si facultatile si locurile de munca de munca vor fi optionale! Pe langa mii de tineri ce fac parte azi din generatia de analfabeti functionali si idioti utili,
    vom mai avea si generatii de inculti si de trantori!! O tara de pomeni sociale!!

  30. Felicitări pt inițiativa de a scrie despre acest subiect! in loc sa elimine sa să reducă aceste materii, mai bine s-ar asigura că profesorii fac orele așa cum prea bine ai spus, in mod constant! Educația lăsata la interesul elevului va duce către acest analfabetism funcțional, platit din banii publici cf înțelepciunii Dnei Deca😤

  31. Ce facem? Eliminam toate disciplinele din curriculum? Daca totul va deveni optional cred ca invatamantul de masa va deveni si el optional. Nu toti copiii au posibilitatea de a invata de acasa. Pacat ca invatamantul a devenit o unealta de a schimba viitorul acestei tari. Fiecare ministru nou inscaunat a schimbat ceva. Alte si alte modificari ale legii invatamantului.
    Vorbesc din punctul de vedere al unui cadru didactic cu 44 de ani vechime.

  32. Felicitari acestei eleve! Cu o gandire matura si lucida da o magistrala lectie de responsabilitate ministerialilor de la Învatamant.

    1. 100 % corect . felicitări. ! un copil exemplu de conștiința și bun simț educațional .
      cu cât mai mulți asemenea copii , cu atât mai bine !
      nația aceasta are nevoie maximă de copii de acest fel , cu un nivel edicațional cât mai ridicat !

  33. se dorește orientarea spre “cariera de robi” , mulți ,și să poată să muncească bine, fără să găsească (căci pt ei va decide inteligența artificială)…. păcat

  34. Felicitări pentru analiza pertinentă făcută de eleva noastră!Nu ar fi rău dacă domnișoara ar oferi un pic de consiliere privind actuala generație de elevi și specialiștilor care au propus aceste planuri cadru!

  35. După cum se poate vedea, învățământul românesc merge din rău în mai rău. Cine l-a mai pus ministru pe acest ,,domn”? Eu știu, dar vă rog pe dumneavoastră, cei care citiți textul, să -mi spuneți!!! VAI, VAI, VAI….

    1. Trebuie tinut cont de profil.Ce nevoie are o scoala profesionala sau de meserii de cultura generala ?(geografie,istotie).Ne miram de ce nu avem specialisti….Pai daca vrei sa te faci asistent medical ,ca este profilul scolii ,DA pt biologie dar nu si restul.De ce nu se invata istoria din clasa zero(povestita,filme)?Bine ca facem la Liceu arte sau muzica cand e demult trecut timpul pt descoperirea talentelor..De religie nu mai zic ,ca desi suntem tara laica predam de la clasa zero si pana la Fac.Alte tari invata in Liceu ceea ce trebuie sa faca toata viata si dau si BAC dedicat doar noi o dam cu cultura generala inainte si dupa ce iesim din Liceu nu stim sa facem nimic.Bun asa !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DESCARCĂ AUDIO Modele de subiecte pentru competențele lingvistice în limba română, limbi străine și limbile minorităților pentru Bacalaureat 2024, publicate de Ministerul Educației

Modele de subiecte pentru competențele lingvistice și digitale de Bacalaureat 2024 au fost publicate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) din subordinea Ministerului Educației. Elevii de clasa a…
Vezi articolul

Partidul REPER condamnă ferm decizia Guvernului de a înlocui probele orale de Bacalaureat cu media de la clasă şi de a elimina evaluarea naţională la finalul clasei a VI-a: Soluţie de avarie care nu face decât să submineze fundamentul evaluării obiective şi corecte a pregătirii elevilor

Publicarea proiectului de OUG de către Guvern prin care se va face echivalarea unor probe orale de la bacalaureat cu notele din timpul liceului arată că lipsa de competenţă şi…
Vezi articolul

Mesajul ministrului Educației, Daniel David, pentru cei care nu vor să meargă la vot: Să se implice pentru viața lor și viitorul copiilor, fiindcă ce se întâmplă le va marca viața. Deciziile politice ajung până în grădiniță, în sens bun

Ministrul Educației Daniel David, a fost întrebat de o jurnalistă cu ce argumente îi poate convinge pe românii care nu vor să meargă la vot în cadrul alegerilor prezidențiale din…
Vezi articolul