O elevă de 17 ani din Satu Mare a dat #foaiagoală la simulare, dar a scris 6 pagini de nemulțumiri și revendicări. Tânăra este Andy Varga, președinta Consiliului Elevilor Satu Mare

29.736 de vizualizări
SURSA: Facebook.com/Andy Varga
Mama unei eleve a publicat pe internet lucrarea fiicei sale de la simularea examenului de Bacalaureat, proba scrisă de Limba și literatura română. Pe foaie apare ștampila Colegiului Național Mihai Eminescu din Satu Mare, iar paginile cu nemulțumirile tinerei sunt numerotate de la 1 la 6. Inspectoratul Școlar Satu Mare a publicat un comunicat de presă în care precizează că ”Au fost semnalate situații în care elevi din județul Satu Mare au refuzat să răspundă la cerințele formulate de subiecte, predând foaia goală”.

Lucrarea publicată pe internet a fost notată cu nota 1 și aparține președintelui Consiliului Județean al Elevilor Satu Mare, Andy Varga. Nu este singura din județ care a dat #foaiagoală la simularea de Bacalaureat. Inspectoratul Școlar Satu-Mare a publicat încă de pe 18 martie, ziua simulării la Limba și literatura română, un comunicat de presă în care precizează că ”Au fost semnalate situații în care elevi din județul Satu Mare au refuzat să răspundă la cerințele formulate de subiecte, predând foaia goală”.

 

Puteți citi mesajul integral scris de elevă aici:

„Stimați profesori, probabil ați înțeles deja că aceasta nu este o lucrare ca toate celelalte și că am ales să mă alătur protestului Consiliului Național al Elevilor, în loc să rezolv subiectul. Ceva îmi spune că această lucrare nu va fi citită până la capăt însă sper să greșesc și sper ca cine o va citi să înțeleagă că acest protest nu este împotriva simulărilor, sau a profesorilor, sau chiar a școlii, ci împotriva acestui sistem de învățământ care ne vede pe noi, elevii, ca pe niște numere în statisticile celor de sus.

Toată această poveste cu simulările nu a fost decât picătura care a făcut ca paharul să dea pe din afară: elevi, părinți și profesori care au ajuns la concluzia că e destul și că ar fi cazul ca aceste experimente făcute de Ministerul Educației Naționale (M.E.N) să înceteze. Deși este un demers lansat de elevi, mulți părinți și profesori au decis să ni se alăture. De ce?  Pentru că toate aceste nedreptăți se reflectă asupra tuturor: profesori presați de timp să-și termine de predat materia și care devin inevitabil mai exigenți, elevii care au de acumulat un volum mare de informații într-un timp mult prea scurt și care, oricum o luam, devine stresant și părinți care au așteptări de la copiii lor, dar care văd o degradare zilnică a acestora.
Menționez faptul că au  existat și există foarte multe persoane care nu au înțeles de fapt acest demers: părinți care au spus că nu este decizia elevului dacă se predea foaia goală sau nu, părinți care își ceartă copiii dacă nu iau note mari în simulări și se alătură protestului sau care îi amenință că dacă ei ”vor preda foaia goală atunci în loc de prânz și cină le va fi servită farfuria goală”. Au existat și părinți, și profesori care au considerat, deopotrivă, că a preda foaia goală la simulări înseamnă să-ți faci rău ție, ca elev, și să îți bați joc de munca ta și a profesorilor.
Scopul acestui protest nu este să îndemne pe elevi să nu învețe sau să își bată joc de simulări sau de munca anumitor persoane. Scopul acestui protest este de a-i face pe cei de sus și din jurul nostru să înțeleagă că noi, elevii, avem o voce, o părere, o speranță că reforma învățământului nu se va mai face din pix, cu modificări peste noapte, cu schimbarea regulilor jocului în timpul jocului și, dacă nu noi, cel puțin generațiile viitoare să se bucure de un sistem educațional care să le dezvolte gândirea critică, abilitățile în diverse domenii, talentele etc.
În acest moment, dacă un elev este interesat de un subiect anume, este nevoit să-și aprofundeze cunoștințele în afara școlii, ba chiar riscând ca membrii școlii să critice activitatea sa.
Elevul este beneficiarul primar al sistemului educațional. Aceasta este o definiție pe lângă că are prea mulți trec fără să observe. Avem elevii care se luptă pentru elevi, pentru viitorul lor, pentru drepturi și obligații, pentru respectarea legilor. Toți acești elevi au fost criticați, judecați și chiar batjocoriți, inclusiv de propriii lor colegi. De ce? Pentru că mereu am spus că în România oricum nu se respectă nimic, nu are sens să luptăm pentru că oricum nu le pasă sau ne-a fost frică să deschidem gura pentru a nu ne trece prin acea ploaie de critici.
Ei bine, noi, ca elevi, ne uităm la un viitor care încet, încet nu mai există pentru țara noastră. Un viitor care, dacă nu își va schimba direcția, va reflecta niște statistici care vor demonstra că atunci când trebuia să luptăm, noi am spus “lasă, nu te băga tu” sau “lasă că ne descurcăm și așa”. Țara asta își pierde statutul de țară democratică pe zice trece și odată cu asta se duce și tineretul care ar fi putut să schimbe ceva.
Acestea sunt motivele pentru care noi protestăm și încercăm să-i facem și pe ceilalți să înțeleagă că ceea ce facem sau nu facem acum va avea impact peste câțiva ani. Fiecare om care se alătură într-un fel sau altul acestei mișcări de schimbare va însemna ceva și se va putea uita bucuros la ce s-a făcut, știind că ajutat. De ce vrem să schimbăm sistemul de învățământ Și am ales să protestăm astfel?
Deoarece educația de azi îl formează pe omul de mâine, om pe care noi îl numim viitorul țării. Cat despre forma de protest, exact așa cum părinții noștri ies în stradă pentru abrogarea ordonanțelor de urgență, exact așa și noi am căutat o modalitate de a ne face auziți, pentru că știm că acum argumentul oamenilor mari este că suntem minori și că nu putem decide singuri, dar peste câteva luni sau un an când terminăm clasa a XII-a se presupune că suntem și noi adulți și putem lua decizii fără ajutorul lor. Ei bine, eu am decis. Am decis că nu mai vreau să se facă modificări în timpul anului școlar și să mă afecteze, am decis că vreau ca școala să-mi dezvolte mai mult decât competitivitatea, am decis să protestez pentru că fiecare om contează și am decis că țara asta poate avea un viitor mai bun dacă luptăm pentru asta.
Rezolvând un subiect de bacalaureat am citit un text despre libertatea presei la subiectul I B și aveam ca cerință să scriu un text argumentativ în legătură cu importanța acestui subiect în ziua de azi. Textul pe care l-am citit era preluat dintr-o revistă, iar acest articol avea titlul “Se poate și mai rău”. Nu vreau să vorbesc despre tot ce conține textul, dar ideea e că nu vreau ca în România să fie mai rău.
Avem libertatea presei, avem libertatea de exprimare, avem mijloace prin care putem face schimbări care par science-fiction acum. Avem oameni deschiși la minte, avem oameni care speră, avem un viitor.
Dacă în toate basmele binele învinge răul, atunci putem încerca și noi. Ar fi cazul să nu mai putem spune că “O scrisoare pierdută”  de Ion Luca Caragiale este o operă care aparține genului dramatic și care descrie nu doar politica vremii ci și pe cea actuală. Ar fi cazul să demonstrăm că nu mai suntem pe vremea lui Alexandru Lăpușneanu și că cei cu defecte patologice nu au ce căuta în conducerea țării. Avem democrație, deci principiul ”dacă voi nu mă vreți, eu vă vreu” nu mai este valabil.
Consider că, deși nu am răspuns cerințelor subiectului, mi-am demonstrat cunoștințele în ceea ce privește gramatica și ortografia limbii române. Asta ca să înțeleagă lumea că există modalități de a evalua un elev fără să îl faci să urască școală, învățatul, temele.
Aș mai putea spune multe, însă nu știu dacă va citi oricum cineva până aici: despre analfabetismul funcțional, despre drepturi și obligații, despre dezinformare, despre abandonul școlar etc.  Vreau totuși să îmi aloc timp pentru rezolvarea subiectului propriu-zis dar pe ciornă. Cum am spus, protestul este împotriva sistemului de învățământ, nu a simulărilor. Știu că trebuie evaluate cunoștințele și știu că din această simulare reiese unde am avea de lucru, dar știu și că voi avea subiecte grilă la matematică și s-a anunțat abia în data de 14 martie.
Tot respectul pentru cine a citit până aici pentru că știu Că s-ar putea numi muncă de voluntariat ce faceți dumneavoastră, domnii profesori, atunci când sunteți nevoiți a corecta lucrările de la simulări (#foaiagoală)”
Andy Varga are 17 ani, este elevă la Colegiul Național Mihai Eminescu din Satu Mare și este elevă în clasa a XI-a. A preluat șefia Consiliului Elevilor Satu Mare în noiembrie 2018. Potrivit unui comunicat publicat la acea dată, ”Andy Varga a fost desemnată pentru acest post pe o perioadă de doi ani. Aceasta a declarat pentru Informaţia Zilei că cel mai important obiectiv al ei este să facă auzită vocea elevilor: “Am ambiţia să fac o schimbare, să aduc drepturile elevilor la un nivel mai înalt decât acum. Din punctul meu de vedere nu sunt luate în considerare cum ar trebui, acest lucru ducând la degradarea ca persoană a elevilor. Lumea trebuie să vadă că şi noi avem un cuvânt de spus.”

Protestul #foaiagoală a început pe 11 martie, în ziua simulării la Limba română pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. Consiliul Național al Elevilor îi îndemna pe elevi să dea #foaiagoală pentru a trage un semnal de alarmă legat de starea sistemului de învățământ, față de modificările anunțate.

”Dăm foaia goală pentru că simulările nu ne vor evalua competențele, ci doar cunoștințele. Nu ne vor evalua capacitatea de a gândi critic, ci doar capacitatea de a reproduce informațiile care ne-au fost dictate la clasă. Simulările au ajuns să fie experimentul ministerului, nu experiențele noastre de învățare, iar acest lucru ne motivează să ne ridicăm în fața tuturor acestor nedreptăți, printr-un protest: fie dând foaia goală, fie scriind tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc.

Dăm foaia goală pentru că schimbările nefundamentate nu sunt soluția în educație: pentru că atunci când regulile se schimbă în timpul jocului, ești îndreptățit să ieși din jocItemii de tip obiectiv nu au fost etalonați, iar noi, deși suntem beneficiarii direcți ai educației, nu am fost consultați. Mai mult decât atât, suntem constrânși să acceptăm schimbările făcute din pix care încep să caracterizeze sistemul de învățământ românesc.”


11 comments
  1. Un exemplu de viitor politician, care alaturi de altii ca ea, vor zdrobil in urmatoarele decenii policurcile actuale ce sunt la putere.

  2. Și-am citit scrisoarea, eleva Varga! Abia acum, 1 mai 2020. Bănuiesc că ești studentă în „afară”. Sfatul meu este următorul: trebuie să ajungi ca în cuvinte puține (nu sute…, mii!) să spui lucruri multe! La acest aspect, trebuie să muncești mult! V&K

  3. Sa speram ca elevii care protesteaza stand cuminte in banca si refuzand sa raspunda la intrebarile unui test vor avea mai multa energie, creativitate si entuziasm cand vor ajunge sa lucreze, ca vor veni nu doar cu critici si plangeri, ci si cu solutii constructive.
    Eu as propune domnisoarei Varga o lectura care cu sigur ar interesa-o si care in viitor i-ar putea fi de folos: cartea lui Robert A. Dahl: Despre democratie.

    1. Stand cuminte??
      Eu as propune
      Care cu sigur
      Te rog invata sa scrii corect in romana inainte sa comentezi
      Din comentariul tau se observa cunoștințele tale de limba si literatura română
      Decât sa criticii alte persoane care au neuroni la purtător mai bine ai deschide o carte de gramatică

      1. Cosmin, din 3 prostii, n ai reusit decat sa te faci de bacanie.femeia scrie corect, la fel de corect cum scriu si eu acum, cand nu pun cratime, scriu poate presc si nu pun punctul si cuminte poate fi si adverb, mai ales cum l a folosit doamna, usor peiorativ.Cat despre pronumele complement omis, n avea grija, ca doar n o fi scris doamna vre-un sau alte minuni.va frustrati gramatical pt a sprijini revoltati de astia pe facebook.revoltele nu se fac pe facebook.si da, stiu ca am scris totul cu litere mici si nu mi pasa.in comentarii pe net se scrie …SI ASA

  4. Bravo, tânără domnișoară! Ție și celor care s-au ‘aliat’ în acest protest. E o inițiativă super, pusă in practică intr-un mod vizibil și de bun simț.
    E atât de tristă si descurajantă lipsa de implicare, ascunsă in spatele a n motive egoiste. Să nu ne amăgim că ‘ei’ vot fi puși pe gânduri de inițiativa voastră, fiindcă gândul ar implica… 2 neuroni, și e cam rară configurația în ‘puterea actuală’. Dar o inițiativă valoroasă nu trebuie să ‘rezolve’ ea însăși problema, ci să trezească pe cei ce mai au conștiință- si aici cred că sunt șanse!
    Good stuff – be proud!

  5. Felicitari domnisoarei Varga. A dovedit ca se exprima cursiv, corect, si stie ce vrea. Si vorbeste clar si tare in numele generatiei ei. Poate ca ar fi timpul ca “numitii” de prin Ministere, Inspectorate, chiar si Directiunile Scolilor sa nu se mai simta deranjati ca acesti tineri gandesc, au pareri si cereri pe care sunt in stare sa le exprime.Sa ii aprecieze pentru logica lor si sa ii noteze ca atare. In fond, cam asta ar trebui sa fie scopul oricaror teste. Admit ca domnisoara nu a raspuns “cerintelor” din examenul de simulare, dar chiar si asa, cred ca lucrarea ar fi trebuit prezentata de scoala, cu mentiunea ca aceste solicitari ale elevilor vor fi transmise catre Minister si Inspectorate. – cumva 1 pentru test, 10 pentru logica si claritatea cererilor. Iar tanara ar trebui sa fie apreciata de conducerea scolii in care invata.
    Si, sa nu ne mintim: in acest moment, invatamantul romanesc, desi clameaza binele elevilor, centreaza totul pe profesor, si deloc sau aproaper deloc pe binele copiilor. Iar parteneriatul intre “scoala”, elev si familie este o gluma sinistra, si nu exista cu adevarat. Poate ar trebui totul centrat pe copil si schimbat modul rigid in care predati. Exista multi dascali cu har, care pot transmite frumos catre copii cunoasterea. Din pacate, nu exista numai dintre acestia, mare parte nu au chemare si nu prea au ce sa caute in modelarea mintilor si caracterelor unor copii.

  6. Daca taceai filosof ramaneai.Asta denota frica fe acesti tineri ca-ti fura locul de munca si pe buna dreptate.Mie imi place cum gandeste aceasta tanara si mi-as fi dorit ca si-n Romania sa fie acest sistem de invatamant si chiar pe timpul meu cand eram in liceu.Cu alte cuvinte si-n alta ordine de idei nu va mai fi un haos total cum este acum.Nu vor mai fi toti la gramada care ocupa posturi incompetente doar ca a dat bacalaureatul la matematica dar in rest este bota.Vor fi fiecare elev si viitor student plasati pe aptitudinile sale adica spre ceea ce inclina si ii place si chiar il duce creierul sa faca.Vor fi categorii de absolventi pregatiti pentru o anumita profesie sau meserie si nu se vorai ingramadi toti pentru un post pentru ca se”incadreaza” cat de cat in cerintele si aptitudinile postului,si iata ca se vede pe teren aceasta situatie.Concret si total real,spin din experienta,deoarece sunt contabila si am 40 de ani ca am fost nevoita sa angajez asistente medicale si diversi absolventi pe diverse profesii pe post de comerciant,de contabil primar,de tit ce tine comert,economie,resurse umane,turism etc exact total opusului a ceea ce au dobandit in urma obtinerii unei diplome pe buna dreptate sau cumparate si chiar platite.Eu personal,sincera sa fiu demult de zeci de ani chiar,as fi adoptat acest sist de invatamant daca eram ministru al educatiei.Mi se pare foarte logic,ca fiecare persoana din Romania, elev,student absolvent al unei scoli profesionale sa fie examinat pe baza acumularii cunostiintelor din timpul cursurilor liceale etc si ba mai mult pe baza inclinatiilor si aptitudinilor fiecaruia.Daca s-ar fi adoptat acest sistem de invatamant,astazi nu am fi avut atati analfaneti in functii inalte,chiar si ale statului si chiar si in institutiile mici si mijlocii sau multinationale.Nu ar mai fi fost atata haos si atatia concurenti pt un post cu care n-au nici-o legatura sau inclinatie ci fiecare ar fi fost firectionat spre postul potrivit in functie de diploma obtinuta de pe urma capacitatilpr aptitudinilor si atitudinilor care conteaza extraordinar de mult.Imi doresc un alt sistem in Romania asa cum exista si-n alte tari si chiar si in America.Adica sa fii destul de bun pt un singur post si nu pt 10 si alea pline de greseli,batai de cap,nervi si zeci de probleme cauzate de incompatibilitatea respectivului angajat.Sper ca cineva din cei competenti sa citeasca ceea ce am scris si sa ia atitudine deoarece usor usor si sigur Romania se destrama si se distruge.Vor ramane pensionarii.Si rezultatele s-au vazut deja la 1 octombrie cand peste 17000 de studenti au ales sa mearga in afara sa stdieze si sa-si creeze un viitor acolo.Inca o data o felicit pe aceasta tanara pt gandirea logica cu mult superioara foarte multor conducatori ai tarii si mari oameni intelelectuali din statul roman.Asa trebuia procedat de zeci de ani,deoarece sunt zeci de absolventi care nu au posturi si care lucreaza pe posturi nimerite ca sa nu moara de foame.Sustin din toata inima aceasta eleva si aceasta mentalitate.Felicitarile mele atat ei personal cat si familiei ptca detine o comoara in familia lor.Daca toti ar gandi ca ea…am fi departe in ziua de azi ca tara si economie.

  7. Aplaud initiativa generatiei tinere ! Rusine generatiei depășite, crede crede ca totul li se cuvine De ce sa accepti un al patrulea mandat la Educatie, cand in TREI nu ai dovedit nimic. Rusine !!! Rusine mass-mediei din Romania! Am ajuns de RÂSUL LUMII! Rusine celor care sunt (sau mai grav – NU sunt) constienti de incompetenta lor si totusi raman lipiți de scaune !!!
    Trebuie ca acest protest, al elevilor, sa se faca auzit!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Elevii relocați din Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” din Iași vor învăța în alte școli în perioada consolidării seismice a clădirii, chiar dacă părinții au protestat în fața primăriei. Luciana Antoci, șefa ISJ: Trebuie să înțelegem că nu există soluții alternative în acest moment

Inspectorul general școlar din Iași, Luciana Antoci, le transmite părinților elevilor Colegiului Pedagogic “Vasile Lupu” Iași, care au protestat în fața primăriei, nemulțumiți că elevii au fost mutați din unitatea…
Vezi articolul
creșe noi

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila: În noul cod urbanistic vom introduce obligația de a construi creșe, grădinițe, școli și cabinete medicale în cartierele rezidențiale noi. Cetățenii ne întreabă „domnule, eu unde îmi duc copiii?”

În proiectul noului cod urbanistic, care va reglementa domeniul construcțiilor în localități, vor fi introduse obligații legale pentru administrațiile locale și dezvoltatorii de locuințe astfel încât să fie prevăzute servicii…
Vezi articolul