În cadrul unei vizite recente în județul Brașov, Ligia Deca, ministrul Educației, a fost confruntată direct de către directoarea Școlii Gimnaziale Cristian, Maria-Camelia Enache, care a afirmat că nu mai face față birocrației excesive și termenelor extrem de scurte. Ministrul Educației a răspuns doar pentru o parte a problemei, menționând că au fost suplimentate posturi pentru personalul didactic și auxiliar.
În cadrul unui reportaj realizat de MassMediaTv Stiri Brasov a fost surprinsă o discuție pe care o redăm mai jos. Discuția a avut loc în timpul vizitei ministrului Educației la Grădinița cu program prelungit din comuna Cristian, județul Brașov.
Directoarea: Suntem cu toții niște oameni educați, toți responsabili, nu este lene, nu este altceva, ritmul și termenele sunt altceva.
Ministrul Educației: Și ar ajuta…
Directoarea: Și ar ajuta puțin (…) probabil ar trebui mai mulți oameni, sau termene puțin mai lărgite, când avem de făcut situații. Deci sunt foarte multe situații care se suprapun și timpul este foarte limitat, personalul puțin.
Răspunsul ministrului se concentrează pe problema personalului
Răspunsul Ligiei Deca nu a venit pe loc, ci la insistențele unui reporter prezent la eveniment și a deviat de la problema solicitărilor de la minister, punând accent pe angajările de personal care vor urma.
„Noi deja ieri am adoptat hotărârea de Guvern prin care am alocat la nivelul sistemului de învățământ 7.800 de posturi în plus. Ele includ posturi pentru nevoile specifice ale unităților de educație timpurie, adică crește și grădinițe: mă refer aici la personal suplimentar, îngrijitoare, dar și la didactic auxiliar, consilier, logopezi. Deci, am convingerea că în estimatul pe care Inspectoratul Brașov ni l-a transmis sunt incluse și nevoile grădiniței din Cristian și că, odată cu adoptarea hotărârii de Guvern, vor primi acele posturi de care au nevoie”, a declarat Deca.
Birocrația continuă să sufoce sistemul educațional
Numeroase voci din rândul personalului educațional cer soluții urgente care să reducă birocrația și să permită grădinițelor și școlilor să se concentreze pe actul educațional, nu pe gestionarea excesivă a documentelor.
Printre solicitările Ministerului Educației și inspectoratelor școlare către grădinițe se numără:
- Planuri financiare anuale și rapoarte de cheltuieli;
- Situații privind înscrierile, prezența și evoluția copiilor;
- Fișe de evaluare a personalului didactic și administrativ;
- Planuri de activități și rapoarte de autoevaluare;
- Documente privind siguranța și sănătatea în unitățile de învățământ.