O „Agendă UE a Profesorilor” și Planul strategic pentru educația STEM – printre sarcinile pe care le are Roxana Mînzatu, propusă comisar responsabil cu educația și competențele în viitoarea Comisie Europeană

278 de vizualizări
Foto: Gov.ro
Roxana Mînzatu, propusă de Ursula von Der Leyen pentru postul de vicepreședinte executiv în Comisia Europeană, cu portofoliul Oameni, Competențe și Pregătire (People, Skills and Preparedness), va fi principalul responsabil cu domeniul educației în cadrul Executivului comunitar. Ea va avea atribuții preluate de la o serie de actuali comisari, în urma „rescrierii” structurii acestui for. Educația este, la nivel UE; unul dintre domeniile unde decizia principală aparține statelor membre și în care forurile europene au un rol secundar, însă acest portofoliu este descris drept unul cheie pentru aplicarea Raportului Draghi, menit să călăuzească noua Comisie în eforturile ei de a întări competitivitatea Europei pe plan global.
  • Drept urmare, ea ar urma să se ocupe cu o serie de noi proiecte menite să întărească sistemele de educație la nivel UE, de la o „Agendă UE a Profesorilor”, la un plan strategic pentru Educația STEM (anunțat deja de președinta CE, ca măsură de combatere a declinului în performanțele elevilor și a deficitului de profesori) și la diverse măsuri de sporire a mobilității pe continent.

Roxana Mînzatu urmează să preia atribuții ce au revenit, în ultimii ani, comisarilor pentru Democrație și Demografie (Dubravka Suica), pentru Locuri de Muncă și Drepturi Sociale (Nicolas Schimt), pentru Inovare, Cercetare, Cultură, Educație și Tineret (Iliana Ivanova). De la aceasta din urmă, preia atribuțiile legate de Educație și Cultură, însă nu și pe cele legate de Cercetare, domeniu în care UE are un cuvânt mai greu de spus și fonduri substanțiale de alocat.   

  • „Sunt foarte fericită să îi încredințez Roxanei Mînzatu rolul de vicepreședinte executiv pentru Oameni, Competențe și Pregătire. Ea va avea responsabilitatea pentru competențe, educație și cultură, locuri de muncă de calitate și drepturi sociale. Aceasta se află sub umbrela demografiei. Roxana va conduce în special o Uniune a competențelor și Pilonul european al drepturilor sociale. Ea se va concentra asupra acelor domenii care sunt esențiale pentru a uni societatea noastră”, a declarat Ursula von der Leyen marți, când a prezentat echipa de comisari pe care o propune pentru următorii ani.

În privința Educației, Comisia Europeană are atribuții limitate, însă forul promovează o serie de planuri și politici europene pe care le prezintă drept piloni pentru dezvoltarea competențelor viitorului, fiind luate în calcul și în planul Draghi, prezentat recent ca document programatic al viitoarei Comisii.

Atribuțiile Roxanei Mînzatu sunt detaliate în scrisoarea prin care Ursula von Der Leyen, președinta CE, i-a atribuit portofoliul pentru Oameni, Competențe și Pregătire.

Ce atribuții va avea în domeniul Competențelor și în cel al Educației:
  • Va lucra la Spațiul European al Educației, inclusiv prin întărirea Erasmus+
  • Va continua lucrul la Diploma Europeană ca element-cheie pentru mobilitate în educație, va oferi sprijin pentru Alianțele Universitare Europene
  • Va pregăti o Inițiativă pentru Portabilitatea Competențelor / recunoașterea calificărilor, care să garanteze că diversele competențe și calificări obținute într-o țară sunt recunoscute în celelalte.
  • Va dezvolta.o Strategie Europeană pentru Educație și Formare Vocațională
  • Va dezvolta un Plan de Acțiune pentru Competențe de Bază și un Plan Strategic pentru Educația STEM
  • Va trebui să dezvolte o Agendă UE a Profesorilor, pentru a întări condițiile de muncă ale acestora, iar în cadrul ei ar trebui să lanseze o Alianță Europeană a Școlilor, care să asigure o cooperare și o mobilitate transfrontalieră mai bună între școlile din Europa.
Sarcini și atribuții-cadru pentru Roxana Mînzatu, ca vicepreședinte executiv CE și comisar:
  • Ca vicepreședinte executiv al CE, Roxana Mînzatu va „ghida eforturile generale de întărire a capitalului uman al Europei, de la competențe și educație la acumularea de cunoștințe și experiențe pe parcursul vieților noastre, fie prin studiul în străinătate, fie prin maximizarea rezultatelor în cultură și sport. (…)”
  • Roxana Mînzatu va trebui să „dirijeze lucrul la Pilonul European al Drepturilor Sociale” și la eforturile de diminuare a diferențelor în domeniul competențelor și în cel al muncii,
  • Ea va trebui „să se concentreze asupra formării și educației și asupra impactului și oportunităților oferite de tehnologie și inovare în domeniul muncii”.
  • Noul comisar va trebui să se ocupe de continuarea eforturilor de creare a „Uniuni a egalității”, care să consolideze societatea europeană prin educație sau sprijin pentru tineret.
  • Roxana Dascălu va fi responsabilă cu programul Erasmus+
  • Ea va fi responsabilă și cu Dialogurile de Politici pentru Tineret, cu dezvoltarea Modelului Sportiv European
Roxana Mînzatu va avea atribuții considerabil mai mari în domeniul locurilor de muncă și drepturi sociale

Principalele sale atribuții în acest sens vor fi:

  • Până anul viitor va trebui să elaboreze un nou Plan de Acțiune pentru Pilonul European al Drepturilor Sociale
  • Tot ea va trebui să dezvolte o Foaie de parcurs pentru Locuri de Muncă de Calitate, care să asigure că europenii au acces la salarii adecvate, la standarde înalte de calitate și siguranță, la tranziția către noi locuri de muncă etc..
  • Va trebui să ajungă, în prima parte a anului 2025, la un Pact pentru Dialog Social European, împreună cu organizațiile sindicale și patronale europene.
  • Va avea un rol de conducere în elaborarea unei Strategii UE Antisărăcie
  • Va monitoriza impactul digitalizării asupra muncii.
  • Va asigura implementarea fondurilor europene de tipul Fondului Social European Plus (ESF+) sau pentru Social Climate Fund.
  • Va întări Garanția europeană pentru copii, instrument de combatere a excluziunii sociale prin educație, servicii de sănătate și alte servicii publice esențiale.
  • Va contribui la Semestrul European în ceea ce privește politicile de muncă, educație și sociale.
Citește și:
UPDATE România a primit portofoliul Competențe și Educație pentru Roxana Mînzatu, în viitoarea Comisie Europeană condusă de Ursula von der Leyen / Cât de important este acest post
Raportul Draghi, document-cheie menit să ghideze politicile Comisiei Europene: Educația trebuie să fie unul dintre motoarele dezvoltării europene, pentru a stăvili declinul economic și a întări competitivitatea pe continent
Plan strategic pentru educația în domeniul STEM, pentru a remedia declinul performanțelor elevilor și lipsa profesorilor, prioritate a președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen în noul mandat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Gerontocrația amenință universitățile, prin securizarea posturilor de conducere pentru „dinozauri“: Orice grad universitar va putea rămâne titular în facultăți până la 70 de ani, după care cu prelungire anuală poate preda „fără limită de vârstă“, prevede proiectul Legii educației Deca

Legea educației prezentată public de ministrul Ligia Deca pe 27 februarie 2023 transformă universitățile în moșii ale clicilor universitare la putere acum: profesorii și cercetătorii vor putea să rămână titulari…
Vezi articolul

Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică

“Dacă îi izolezi pe profesori într-o clădire, societatea nu o să interacționeze niciodată cu respect. Dacă îi transformi în personalități publice, le oferi ocazia să joace un rol, nu doar…
Vezi articolul

Colegiile centenare, eliminate din textul Planului Național de Redresare lansat în dezbatere. Cei 1 milion de elevi care “nu au avut acces la educație” după închiderea școlilor, din draftul PNRR, s-au transformat în „copii care au nevoie de dispozitive pentru educația online”

Forma finală, lansată joi seara în dezbatere publică, a Planului Național de Redresare și Reziliență nu mai conține nicio referire la colegiile centenare, așa cum conținea draftul documentului despre care…
Vezi articolul