O a doua sesiune pentru examenele de absolvire a gimnaziului în Republica Moldova – printre măsurile luate de minister după ce a crescut de 4 ori numărul elevilor care nu au promovat la Matematică, față de anul trecut

Foto: © Tero Vesalainen | Dreamstime.com

Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova ia măsuri după ce la examenul de absolvire a gimnaziului din acest an a crescut de 4 ori numărul elevilor care nu au promovat la Matematică: „Au rămas restanțieri la matematică 1401 de elevi comparativ cu 326 în sesiunea 2023”, a precizat ministrul Dan Perciun în conferința de presă organizată în data de 18 iulie cu ocazia rezultatelor preliminare din cadrul examenelor naționale de absolvire a gimnaziului. În urma rezultatelor, Ministerul anunță încă o sesiune de examen în luna august, suplimentară, pentru elevii care termină gimnaziul, în perioada 19-23 august. De menționat că în Republica Moldova gimnaziul se încheie la clasa a IX-a, iar admiterea la liceu este în clasa a X-a.

Ministrul Educației și Cercetării al Republicii Moldova Dan Perciun, a anunțat o a doua sesiune de examene la final de gimnaziu, după ce a crescut de 4 ori numărul elevilor care nu au promovat examenul care este împărțit la trei discipline.

“După sesiunea suplimentară de examen – au rămas restanțieri la matematică 1401 de elevi comparativ cu 326 în sesiunea 2023, la istoria românilor și universală 340 de elevi sunt restanțieri comparativ cu 97 în sesiunea precedentă, la limbă și literatura română în anul acesta sunt 179 de restanțieri comparativ cu 55 în sesiunea 2023“, potrivit comunicatului de presă al Ministerului Educației al Republicii Moldova.  

Sursa: Captură video

Cea de-a doua sesiune este programată în perioada 19-23 august, iar rezultatele vor fi anunțate pe 26 august.

“Îndemnul nostru către profesori, către șefii de direcțiile speciale din raioanele vizate este să se mobilizeze și să ajute copiii să treacă un examen simplu, elementar, de clasa a IX-a cu cel puțin cu nota 5, dupa 9 ani de studii”, a spus ministrul Educației din Republica Moldova.

Dan Perciun a menționat că, în acest an s-a făcut un efort suplimentar pentru a monitoriza examenele de clasa a IX-a. Astfel, reprezentanții Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare (ANCE) în comun cu 400 de voluntari au fost prezenți în 189 de instituții de învățământ din 8 raioane ale republicii, pentru a asista la desfășurarea probelor de examen. Ulterior, pentru cele 8 raioane, lucrările copiilor au fost reevaluate extern la Chișinău, “ceea ce a scos la iveală mai multe probleme din sistem”, potrivit Ministerului.

„Lucrările au fost evaluate centralizat, circa 30% din lucrări, în așa fel încât să putem vedea cum s-a desfășurat procesul de evaluare la nivel raional și în ce măsură acel proces a fost unul corect. Astfel, am avut posibilitate să vedem care, de fapt, este realitatea. Intervenția în cele 8 raioane ne-a întredeschis ușa, pentru noi toți, și sper, și pentru societate, cu privire la situația reală în sistemul educațional. La nivel național, această descreștere, în special la matematică, s-ar părea că nu este una pronunțată, dar în spatele acestor rezultate sunt copii, care nu au beneficiat de tot suportul necesar pe parcursul celor 9 ani de zile pentru ca să poată face examenului”, a menționat ministrul.

Ministrul Dan Perciun a menționat că Ministerul va continua seria de măsuri pentru asigurarea condițiilor egale de susținere a examenelor pentru toți candidații. 

„Noi ascundem sub preș probleme reale care sunt și mimăm un proces educațional calitativ care nu există, și ne batem joc de copii. Noi am întredeschis ușa un pic. Avem 8 raioane în care noi am făcut această evaluare puțin mai detaliat și asta în condițiile în care noi am reevaluat doar 30% din lucrări. Dacă noi am fi reevaluat mai mult, cifrele ar fi arătat și mai dramatic. Și departe ne este gândul că aceste lucruri se întâmplă doar în aceste localități. E un început pentru a înțelege ce se întâmplă în sistem”, a spus ministrul. 

“În același timp, prin programul Băncii Mondiale, 6000 de copii de clasa a IX-a vor beneficia de ore suplimentare gratuite de matematică”, mai anunță Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Instruirile vor avea durata de 30-40 de ore și se vor desfășura în grupuri mici de câte 3-4 copii. Guvernul a aprobat un proiect prin care alocă 1000 lei părinților care vor muta copiii din școlile cu mai puțin de 50 elevi, în instituții de învățământ mai performante.

Admiterea la liceu în Republica Moldova

În Republica Moldova, gimnaziul se încheie cu clasa a IX-a cu examene la matematică, limba română, istorie și limba română pentru alolingvi (n. red pentru elevii care nu au limba maternă sau nu utilizează în mod curent limba română).

Elevii au dreptul să opteze pentru mai multe licee. Anul acesta, prima etapă a concursului de admitere în învățământul liceal a început pe 6 iulie și durează până la 25 iulie 2024, anunță Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Absolvenții de gimnaziu trebuie să depună, în format electronic sau hârtie, dosarul de participare la concursul de admitere la instituția liceala pentru care optează, în perioada 6-15 iulie 2024, conform calendarului admiterii, aprobat prin ordinul Ministerului Educației și Cercetării.

“La data de 20 iulie 2024 vor fi anunțate rezultatele concursului, elevii având trei zile (21-23 iulie 2024) pentru prezentarea de către candidați a documentelor justificative ce confirmă opțiunea finală de înmatriculare în liceu. În sesiunea 2024 un singur liceu teoretic a optat pentru o probă suplimentară în cadrul concursului de admitere”, anunță Ministerul Educației.

În sesiunea de admitere 2024 sunt 13.210 locuri la liceu în Republica Moldova, dintre care 4887 la profilul real, 8010 la profilul umanist, 139 de locuri la profilul arte și 174 de locuri la profilul sport. Din cele 332 de licee 301 licee organizează clasa a X-a. 

A doua etapă de admitere în învățământul liceal se va desfășura în perioada 1-10 august 2024 doar în liceele, în care la prima etapă au fost depuse cereri pentru cel puțin 75% din locurile planificate conform planului de admitere.

Citește și:
Comasarea disciplinelor Fizică, Chimie și Biologie într-o singură materie numită „Științe”, pentru elevii claselor a V-a – a VII-a, propusă oficial în noul curriculum de Ministerul Educației din Republica Moldova

Republica Moldova, una dintre revelațiile PISA 2018. La Științe a întrecut România, iar la celelalte două domenii este foarte aproape
Exit mobile version