“Copiii din România NU fac prea multă carte. Dimpotrivă, datele ne arată că fac prea puțină școală, comparativ cu elevii din alte state europene. Sigur, având ore puține de școală îi încărcăm masiv cu teme, ceea ce evident nu e în ordine”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Dragoș Iliescu, expert internațional în testare și colaborator OECD. Contactat de Edupedu.ro după ce ministrul educației a anunțat că este gata să prelungească încă din toamnă anul școlar, precum și să revină la trimestre, în loc de semestre, Iliescu a explicat că cercetările științifice arată că “numărul de ore/zile de școală contează” în rezultatele școlare.
În ceea ce privește împărțirea anului școlar în semestre sau trimestre, Dragoș Iliescu, profesor la Universitatea din București și director al Școlii Doctorale de Psihologie, a declarat: “Trimestre sau semestre, e tot una. Modelul vestic e să ai 2 semestre (”terms”), fiecare împărțit în jumătăți (”half-terms”), cu lucrări și teze și alte testări și modalități de notare pentru fiecare jumătate (”half-term”). Deci de facto în occident ai de obicei 4 “quatrimestre”.“
Amintim că România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală din Europa (în jur de 165 de zile de școală în România, față de 200 câte are Italia, de exemplu), iar ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat în weekend că este gata să extindă perioada de cursuri a viitorului an școlar, iar astăzi a precizat că “eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre, nu spun că e rea, nu am înțeles-o eu, nu am înțeles ce avantaje are renunțarea la evaluări, în loc de trei, să ai două”.
Rep.: Ce spun cercetările din științele educației: contează în rezultatele școlare numărul de zile de școală? Ce efecte estimați că ar putea avea prelungirea acestui an școlar?
Dragoș Iliescu: Sunt dovezi serioase că numărul de ore/zile de școală contează. Contează atât de mult, încât eficiența intervențiilor educaționale este “tradusă” în avantaje de săptămâni sau luni de școală. De ex.: în studiile sale din ciclul ”Învățarea vizibilă”, John Hattie sau în mod similar în raportărilor lor EEF (Education Endowment Foundation), așa măsoară eficiența intervențiilor acum: intervenția X îți dă avantaj de 2 luni de școală sau de 3 săptămâni de școală etc. De exemplu, feedbackul sistematic primit pe performanța lor îi duce pe elevi la un increment de 4 luni de școală. Cu alte cuvinte, asta ar însemna că acei copii care primesc sistematic feedback de-a lungul unui an școlar au un nivel de cunoștințe/competențe care sugerează că au făcut 4 luni de școală în plus.
Deci da, durata studiilor contează. Am spus asta de mai multe ori: copiii din România NU fac prea multă carte. Dimpotrivă, datele ne arată că fac prea puțină școală, comparativ cu elevii din alte state europene. Sigur, având ore puține de școală îi încărcăm masiv cu teme, ceea ce evident nu e în ordine.
Și, sigur, decalajul acesta de ore și zile efective petrecute în școală provoacă efecte – unul din ele este de fapt creșterea decalajului între copiii care provin din familii afluente și cei care provin din medii defavorizate. Efectul nu e chiar simplu, dar sper sa îl pot explica aici.
De exemplu, atunci când copiii merg la școală și sunt expuși unei lecții sau unui exercițiu, fac toți acea lecție sau exercițiu. Pentru că nu au destule zile de școală, profesorii compensează ceea ce nu pot face la clasă prin teme mai multe. Însă ceea ce le dai copiilor ca temă, fac doar unii. Și dacă te uiți cine anume face temele și lucrează în plus, vei vedea că acei copii care provin din medii defavorizate sunt detașat în urma copiilor din familii afluente, atunci când e vorba de implicarea în școală în timpul din afara școlii. Ce fac profesorii practic este să translateze efortul de învățare, prin intermediul temelor pentru acasă, spre familie. Dar asta funcționează doar pentru elevii în cazul cărora educația este susținută de familie.
Deci educația de genul “puțin la școală, mult acasă” este parte din problemă, pentru că mărește decalajul pe bază de SES (statut socio-economic).
Revenind, mai multă școală este mai bine, înțelegând prin “mai multă” nu mai multe teme, ci mai multe zile de școală (care, în mod paradoxal, ar trebui să reducă presiunea zilnică asupra elevului).
Rep.: În ceea ce privește organizarea zilelor de școală, sunt mai eficiente trimestrele sau semestrele?
Dragoș Iliescu: Trimestre sau semestre, e tot una. Modelul vestic e să ai 2 semestre (”terms”), fiecare împărțit în jumătăți (”half-terms”), cu lucrări și teze și alte testări și modalități de notare pentru fiecare jumătate (”half-term”). Deci de facto în occident ai de obicei 4 “quatrimestre”. Deci asta nu este problema cea mai mare: în câte felii împarți pizza e o falsă problemă – nu aș vrea ca discuția despre acest aspect să ajungă precum în gluma aceea (”să împărțim pizza doar în 4 bucăți, că nu aș putea mânca 8!”).
Oricum o împarți, ar trebui însă să fie rațional pentru ca limitele să se suprapună pe sărbători, final de an calendaristic etc., altfel generezi mai degrabă haos.
Rep.: Majorarea numărului de testări, lucrări, teze prin revenirea la trimestre poate eficientiza timpul petrecut în școală și crește rezultatele?
Dragoș Iliescu: Din nou, nu văd o problemă aici. Există evidențe serioase că testarea susține învățarea, atât prin efectele cognitive pe care le produce, cât și prin feedbackul pe care îl dă elevilor, profesorilor și părinților. Testarea ajută învățarea, indiferent dacă e cu miză scăzută (formativă) sau cu miză ridicată (sumativă).
__________
Dragoș Iliescu este director al Școlii Doctorale de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Expert în psihometrie, ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică, Iliescu este colaborator OECD la parte din testările internaționale, este președintele Diviziei de Evaluare și Apreciere Psihologică din cadrul IAAP (International Association of Applied Psychology). A fost președinte al Comisiei Internaționale de Testare (ITC) și președintele Asociației de Psihologie Industrială și Organizațională (APIO). Dragoș Iliescu este fondator al companiei Test Central, cel mai mare publisher de teste psihologice din România, precum și al grupului Psyence.
Foto: Brio.ro