„Nu vrem succes, vrem deblocarea posturilor din învățământ”, reacționează un profesor la postarea Ligiei Deca în care la urează succes participanților la Titularizare 2024: În județul Suceava, în ultimii 7 ani, nu s-a scos niciun post titularizabil la limba și literatura română

866 de vizualizări
Foto © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
„Nu mai vrem atâta succes, vrem posturi scoase la concurs”, „Nu vrem succes, vrem deblocarea posturilor din învățământ. În județul Suceava, în ultimii 7 ani, nu s-a scos niciun post titularizabil la limba și literatura română”, sunt câteva din comentariile unor profesori la postarea ministrului Educației, Ligia Deca, cu referire la concursul național de Titularizare 2024. Proba scrisă de la Titularizare 2024, concursul de angajare în învățământ, are loc miercuri, 17 iulie 2024, potrivit calendarului oficial.
  • Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
  • Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, anul acesta sunt 9.933 de posturi titularizabile, dintre care 8.691 complete (6.606 urban +1.885 rural) și 1.242 incomplete (673 urban + 569 rural). Anul trecut au fost 6.837 de posturi titularizabile. Acest lucru înseamnă că, în 2024, numărul posturilor pentru angajarea pe perioadă nedeterminată a crescut cu peste 45%.

Ligia Deca le-a transmis profesorilor și viitoarelor cadre didactice „succes” la proba scrisă de la Titularizare 2024.

Redăm mesajul ministrului Educației: „Succes, mâine, tuturor celor ce vor participa la concursul de ocupare a posturilor didactice în învățământul preuniversitar!

Mulțumesc colegilor noștri care se ocupă de organizarea examenului în județe, mai ales având în vedere condițiile meteo speciale. Apreciez eforturile făcute în ultimele zile, în colaborare cu autoritățile publice locale și ISU, pentru adecvarea spațiilor de desfășurare a probei scrise la contextul curent!

Unii profesori au reacționat și au scris că „nu avem nevoie de succes, avem nevoie de un loc de munca sigur”.

Iată ce a comentat un cadru didactic: „Nu avem nevoie de succes, avem nevoie de un loc de munca sigur, avem nevoie sa nu mai trăim cu grija faptului ca după un an ne expira contractul de munca și mergem din nou la concurs.

Un alt profesor scrie următoarele: „Nu mai vrem atâta succes, vrem posturi scoase la concurs. Mai vrem să folosim notele peste 7 toată viața, până la pensie. E o mizerie de examen pentru niște posturi de suplinitori calificați. Eu nu am auzit de doctori, judecători, polițiști, parlamentari suplinitori. Aveți nevoie de profesori calificați, dar nu știți să îi respectați.

Mă lasă rece orice mesaj venit din partea unora care nu au predat niciodată și care nu au dat acest examen niciodată.

Un alt cadru didactic propune schimbarea legislației: „Apreciez că vă gândiți la noi, dar nu v-ați gândi mai bine la schimbarea legislației? La modul în care putem înceta cu inutilitățile acestea de examene repetate, fără niciun folos? Sunt colegi care susțin examenele acestea de 10, 11 ani, toate cu note maxime. Nu sunt posturi, sunt reținute, sunt cu dedicație? cum facem sa nu trecem anual prin toate aceste probe, odată luate cu note bune spre maxime?”

O altă persoană aduce în atenție că, în unele școli, profesorii suplinitori sunt superioritate de către colegi și au orarul cu ferestre. Este amintită și problema navetei: „Facem naveta la zeci de km, uneori pe drumuri cu gropi, depinzând de un mijloc de transport, de un coleg, uneori la mai multe școli pentru a avea o catedră”:

Pentru ce succes! Ce înseamnă “succes”?

Pe unele discipline suntem sute de candidați, mii la nivel de țară, poate, pe 5-6 posturi. Adulți, cu experiență în învățământ, cu grade didactice, care dăm examen an de an pentru a avea un loc de muncă, deși luăm note peste 7. Faceți ceva, schimbați metodologia să fie posturi titularizabile sau măcar reduceți din materie, dacă tot nu sunt posturi! Să se iasă la pensie, să se facă ceva, să nu li se permită unora, titulari, să ia ore peste normă, riscând ca suplinitori cu note mari să rămână fără post!

În școlile din mediul rural abia sunt elevi pentru a forma o clasă, iar în mediul urban sunt și peste 30 de elevi în clase. Iar noi, ne chinuim an de an, dând examene, deși luăm note peste 7. Sunt colegi care nu s-au titularizat nici cu note de 9, nici cu 10 pentru că nu sunt posturi.

Profesorii suplinitori, în multe școli, sunt tratați cu superioritate de către colegi, au orarul cu ferestre, au cele mai slabe clase, deși dau examen an de an și unii sunt mai bine pregătiți decât mulți dintre titulari.

Facem naveta la zeci de km, uneori pe drumuri cu gropi, depinzând de un mijloc de transport, de un coleg, uneori la mai multe școli pentru a avea o catedră. O catedră, din 3-5 școli, nu ore la plata cu ora.

Știți ce înseamnă să fii adult, să ai familie, copii, să vii de multe ori acasă după ore de predare, după navetă, să faci teme cu copiii tăi și alte treburi casnice, iar după ora 21-22, când membrii familiei se pun la somn, să te apuci de lecții, de făcut teste, proiecte, de corectat, de făcut diverse activități pentru școală, rapoarte și tot felul de documente, pentru că a fi profesor nu înseamnă numai să predai?! A doua zi să te trezești la 5 și ceva 6, după câteva ore de somn și sa o iei de la capăt. Mereu în timpul anului școlar ai de pregătit lecții, de corectat, ai altceva de făcut și nu ai timp să înveți pentru “titularizarea fără posturi titularizabile”. De când s-au făcut module, avem la dispoziție 2-3 săptămâni, iar pentru că unii din noi suntem în activitate în săptămâna de după terminarea cursurilor, nici pe alea. Ce să înveți în trei săptămâni? Ne acuzați apoi voi și presa că luăm note mici. Ne neglijăm de multe ori familia, sănătatea, avem și noi diverse probleme personale și cu toate astea nu putem să ne bucurăm până la ședințele din august, când stăm cu stres și cu incertitudinea locului de muncă.

Se tot vehicula să fim plătiți după performanță. Asta e performanța noastră, a suplinitorilor, nota peste 7. Dar nu ne putem bucura, pentru că în următorul an o luăm de la capăt. Suntem urmașii lui Sisif și ai lui Procust, ducând uneori pe umerii noștri lupte de care nu vă puteți imagina voi, cei din minister și funcții de conducere. Nu ne putem face un credit pentru o locuință pentru că avem contract pe perioadă determinată.

Unde este succesul nostru, doamna Deca?”, a punctat cadrul didactic.

Altcineva spune că dă de 12 ani titularizarea la limba română: „Dau acest examen de 12 ani la disciplina limba română. Deși sunt profesor doctorand, în fiecare an, pe lângă examenele specifice doctoratului, trebuie sa dau un examen care nu va fi absolvit niciodată. De ce? Simplu! Nu sunt posturi titularizabile! În fiecare an, alți copii, altă școală, altă poveste! Așa va tratați dvs colegii? Asta înseamnă succes? Mereu bătaie de joc! Sa demonstram ce? Sa demonstram cui? Dvs ați dat vreodată o titularizare? Dar parlamentarii? Și mai vreți învățământ de calitate!

Deblocarea posturilor din învățământ este cerută și de un alt profesor: „Nu vrem succes, vrem deblocarea posturilor din învățământ. În județul Suceava, în ultimii 7 ani, nu s-a scos niciun post titularizabil la limba și literatura română. Dau a noua oară examenul pe care l-am promovat cu note foarte mari. Nota mea nu are nicio șansă în fața corupției. Mâine, dau a noua oară concursul. Sper ca Dumnezeu să schimbe ceva, să vadă efortul depus de-a lungul anilor… Sistemul e pur și simplu putred…

Informații de context

Anul acesta s-au înscris peste 37.500 candidați la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă, a anunțat Ministerul Educației. Este cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 14 ani.

În luna mai, profesoara Nina Vasile a vorbit, la emisiunea Destine de la Radio Muscel FM, despre ce înseamnă statutul de cadru didactic suplinitor în sistemul de învățământ românesc. „Când un om aude (cuvântul – n. red) suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă”, a precizat aceasta.

În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.

Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, pentru anul școlar 2024-2025, potrivit metodologiei de mobilitate, document publicat în Monitorul Oficial. Până acum, viabilitatea posturilor de profesori era stabilită de școală, nu de către inspectoratul școlar.

Ministerul Educației nu le dă nicio soluție profesorilor pentru titularizarea fără examen cerută de peste 1.000 de profesori suplinitori pe posturi cu viabilitate până în 4 ani. Potrivit unui răspuns semnat de secretarul de stat Sorin Ion pentru învățământul preuniversiar, pentru memoriile mai multor profesori, instituția nu a găsit vreo soluție pentru cererea cadrelor didactice și care „să nu contravină ordinii normative constituționale”.

Într-un memoriu recent, peste 1.000 de profesori au menționat că vor să primească o soluție pentru „situația paradoxală produsă în învățământ la nivelul angajaților pe viabilitatea postului/catedrei”.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar:

„Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă”, a spus Ligia Deca.

Foto © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Secretarul de stat Sorin Ion nu le dă nicio soluție celor peste 1.000 de profesori suplinitori, care au luat peste 7 la concursul național și care au cerut în mai multe memorii titularizarea fără examen
Profesoara Nina Vasile: Paradoxul în sistemul românesc este acest profesor suplinitor. Când un om aude cuvântul suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea
Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem
Profesoară care a dat concursul de titularizare de 11 ori, a luat note peste 7 și nu are post: Ajungi la un moment dat să te plictisești. Știi că tot scrii, nu te bați pentru nimic și nu ai motivație / Cei tineri iau posturile în ședință, văd în ce școli sunt, își fac socoteala și pleacă
INTERVIU Radu Alexandru Dincă, profesor de 10 la Titularizare, dar fără post: Este nevoie ca toată lumea să fie testată la un moment dat, în mod egal, și să nu mai existe permanență în sistem

3 comments
  1. Ceva e rupt undeva pe traseu, e frant, disfunctional…
    Profesorii dau examen dintr-o materie de facultate, ca si cum ar da o a doua licenta.
    Iar elevii care le vin in clase (la liceu de ex) vin cu note de 2 si 3.
    Sesizati ruptura?
    Nu zic sa scadeti nivelul admiterii profesorii – cat mai sus, cu atat mai bine. Poate si o evaluare din cand in cand porinde bine.
    Dar faceti ceva cu nivelul ala de 2-3 la elevi. Nu degeaba exista un prag minim de nota 5 in trecut. Poate ridicat la 6, nu cred ca s-ar supara nimeni daca s-ar cere nitica performanta!

  2. vorbim de cresterea numărului de posturi pentru consilieri școlari dar nu scoatem posturi la concurs,că sa facem economie …lăsăm un consilier la 1000 sau 1500 de elevi și pe urmă ne prefacem surprinși că se întâmplă nu știu ce prin școală ..luati școlile pe rand și vedeti cum sunt imbarligate posturile,cu știrea ME,desigur

  3. Solutii s-ar gasi, daca i-ar interesa.. Reducerea numarului de elevi din clasa, in primul rand, la 12-15. Inca sunt muulte cls unde se lucreaza cu 30…Nu este benefic pentru nimeni, copilul nu capata in niciun caz atentia necesara.
    Iesirea la pensie mai devreme, o femeie care lucreaza in invatamant si mai creste si 2,3 copii acasa este epuizata si de multe ori depasita de noile generatii dupa varsta de 50,55 de ani….
    Solutiile acestea ar mai rezolva si din problema posturilor si a calitatii invatamantului, dar cui sa ii pese…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Extinderea cursurilor remediale pe timpul verii și introducerea în școli a testelor rapide cu salivă și non-invazive – cerute Guvernului Cîțu de Salvați Copiii, printr-o scrisoare deschisă

Salvați Copiii cere oficial Guvernului Cîțu să extindă pe timpul verii programele remediale și să introducă în școli testele rapide cu salivă și non-invazive. “Suspendarea cursurilor școlare și impredictibilitatea aplicării…
Vezi articolul