„Nu suntem de acord nici cu ideea de a interzice meditațiile total. Pregătirea suplimentară, pregătirea în privat sunt lucruri care au existat și vor exista întotdeauna. Nu vrem să eliminăm o cerință a pieței”, a declarat aseară Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, într-o intervenție la TVR.
- Amintim că Edupedu.ro a scris că Sorin Cîmpeanu a anunțat luna aceasta că propune introducerea în Legea Educației a interdicției ca profesorii de la clasă să facă meditații cu elevii lor.
- Ministrul Educației a mai spus că o comisie naţională de inspecţie şcolară va ancheta profesorii care fac meditații cu elevii de la clasele la care predau și îi va sancționa.
Radu Szekely a spus că există o recomandare în codul de etică ca profesorii să nu facă meditații cu elevii de la clasă, dar „nu a fost ridicată la rang de lege”: „Această interdicție este prevăzută deja în codul de etică profesională pentru cadrele didactice, însă nu a fost ridicată la rang de lege. Era doar o recomandare. În acest moment, am luat în considerare interzicerea prin lege a meditațiilor cu propriii elevi. Este adevărat ce spune doamna profesoară că nu putem interzice nimănui dreptul la liberă inițiativă, dar atât timp cât ești angajat al sistemului de învățământ, prin contractul de muncă se pot impune anumite condiții. Și una dintre ele ar fi aceea de a nu face meditații cu elevii de la clasă”.
„Nu vrem să eliminăm o cerință a pieței, cerință care poate să aibă diverse motive: fie ne încrederea părinților în sistemul de învățământ în momentul în care se apropie examenele naționale, fie dorința de a promova excelența și de a aprofunda anumite discipline sau de a-și dezvolta anumite aptitudini pe care le au”, a precizat consilierul ministrului Cîmpeanu.
Moderator: Cum vreți să introduceți această interdicție? Prin modificarea legii Educației? Ce sancțiuni aveți în plan?
Radu Szekely: Interdicția va fi prevăzută în proiectul de lege, noua lege a educației, foarte specific, dar doar în legătură cu elevii de la clasă. În ceea ce privește sancțiunile, acestea încă se discută, nu s-a ajuns la niște concluzii, însă acestea vor reprezenta o abatere disciplinară care poate duce într-un anumit moment și la desfacerea contractului de muncă, dacă se repetă. Dar nu cred că se va ajunge (până – n.red) acolo. Cred că trebuie dat un semnal. Se spunea mai devreme că un profesor își cunoaște foarte bine elevul, poate să lucreze cu el de la clasa a V-a și până la liceu. În situația în care îl cunoaște foarte bine, nu înțeleg ce anume îl face pe profesor să nu poată să-l sprijine la clasă, ce îl împiedică?
Acesta a subliniat că rolul profesorului nu este doar să-i ajute pe elevi să treacă clasă, ci să încurajeze performanța: „Rolul profesorului la clasă nu este doar să-l ajute pe elev să treacă clasa, este inclusiv să încurajeze performanța, este inclusiv să-i sprijine pe elevii care au competențe deosebite, au un nivel superior de inteligență și pot să performeze. Faptul că se fac ore suplimentare la licee, că sunt licee de stat sau private nu contează, ele se fac în cadrul liceului și în acest fel se promovează performanța și excelența.”
„Repet, noi nu interzicem dreptul sau nu vrem să luăm dreptul părintelui de a plăti pentru ore suplimentare sau pentru o pregătire suplimentară. Ceea ce vrem să eliminăm este fenomenul prin care profesorii, unii profesori – nu toți, nu vreau să generalizez – preferă să se concentreze pe anumiți elevi la meditații, la orele particulare, lăsând ștacheta mai jos la clasă”, a completat Radu Szekely.
În prezent profesorilor le este interzis prin Codul de etică, aprobat prin ordin de ministru, deci nu prin lege, să facă meditații cu elevii de la clasă.
Codul-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar, prevede explicit că ”meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat” sunt interzise.