În contextul dezbaterii organizate de Scena9, privind violența profesorilor la locul de muncă, secretarul general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Cornelia- Popa Stavri, a vorbit despre lipsa unei legislații coerente și care să se aplice care permite astfel profesorilor cercetați disciplinar să se întoarcă la catedră. Printre măsurile care ar trebui luate de minister ar fi și o preocupare mai mare asupra condițiilor de muncă ale profesorilor, mai spune reprezentantul FSLI.
- În ultimii doi ani, au fost anchetate 392 de cadre didactice pentru abateri disciplinare, potrivit cifrelor prezentate de Scena9.
“Problema violenței la locul de muncă e una care ne preocupă foarte mult și pe noi, în FSLI. În 2020 am lansat un studiu cu privire la sursele de stres la locul de muncă. Am identificat mai multe, am luat ceva măsuri,” a spus Cornelia – Popa Stavri, secretar general al FSLI.
Ea a vorbit despre lipsa unei legislații coerente și care să se aplice care permite astfel profesorilor cercetați disciplinar să se întoarcă la catedră.
“Deși sunt multe prevederi stipulate în legislatie, acestea nu sunt mereu respectate. De exemplu, art. 50 din contractul colectiv de muncă, spune că la 6 luni de la intrarea în vigoare a contractului de muncă pentru un cadru didactic, ministerele Educației și Sănătății se obligă să stabilească incompatitbilităile de ordin medical cu funcția didactică și să elaboreze nomenclatorul bolilor profesioanale pentru personalul din învățământ, ceea ce nu s-a întâmplat până acum.
Așa se explică faptul că abaterile și toate cercetările disciplinare și întoarcerea cadrelor didactice la locul de muncă se datorează și aceste imposibilități de a înceta total calitatea de profesor în situația unor grave abateri comportamentale.
Aceste abateri disciplinare, cele mai multe sunt atacate în instanța, lipsa legislației coerente conduce la reîntoarcerea acestor profesori la catedră.”
Secretarul general al Federației Sidicatelor Libere din Învățământ mai subliniază că ministerul ar trebui să se ocupe mai mult de sănătatea psihică a profesorilor care este în strânsă legătură cu mai bune condiții de muncă.
“În România preocuparea pentru asigurarea condițiiilor de muncă pentru profesori este aproximativ egală cu zero. Nu s-a preocupat nimeni de amenajarea cancelariei pentru asigurarea unei stări de bine, asigurarea unui vestiar, unui loc de studiu, asigurarea unor locuri de relaxare pentru profesori, lucruri care în toată lumea există vin pe proiecte pe fonduri norvegiene. Am vizitat școli din Norvegia unde profesori aveau locul unde discutau despre comportamentul unui elev, serveau o cafea, se pregăteau pentru cursurile de a doua zi. Nu există aceste spații destinate pentru profesori. În sectorul 4 am amenajat 14 cancelarii din școli ca locuri de relaxare pentru profesori.
O preocupare importantă a ministerului ar fi aceea de a asigura și investi în condiții de muncă ale cadrelor didactice și ale elevilor, mai bune, pentru că sănătatea psihică a profesorului impactează, corelează foarte clar cu rezultatele foarte bune ale elevilor, relația profesor- elev. Dacă ne preocupăm doar de securitatea în muncă, înregistrăm rezultate slabe la sănătate în muncă,” mai spune Cornelia- Popa Stavri.
De asemenea, o atenție a ministerului ar trebui îndreptată și către cursuri de formare a profesorilor cu privire la modul în care pot manifesta reziliența față de anumite probleme întâlnite în unitatea de învățământ, mai crede secretarul general al Federației.
“Noi ca Federație am încercat să abordăm acest subiect acordând cursuri de formare acreditate pentru profesori, cu privire la managementul stresului.
Încercăm să suplinim o slabă implicare a ministerului privind sănătatea, am achiziționat pentru membrii noștri de sindicat asigurări de viață și sănătate pentru a-i scuti de grija unei îmbolnăviri. Punem la dispoziția colegilor spații de petrecere a timpului liber, de socializare pentru a-și împărtăși experiența, bilete de odihnă, de tratament pentru refacerea capacității de muncă. Credem că aceste lucruri vin în sprijinul colegilor noștri și aduc o contribuție importantă la asigurarea sănătății în muncă. Nu se pot face însă fără un sprijin clar și legislativ dar și financiar din partea ministerului Educației”, spune secretarul general al Federației.
“Sigur trebuie să vorbim și despre o selecție a profesorilor care intră în sistem. Eu știu, asigurarea asistenței psihologice pe parcursul derulării contractului de muncă pentru că sunt foarte mulți factori care pot produce o situație de stres, traume în decursul vieții, profesorii trebuie să beneficieze de asistenta psihologică, nu psihiatru. Profesorul trebuie să știe că în situația în care are o problemă în familie sau școală, acesta se poate adresa unui psiholog,” spune Cornelia – Popa Stavri.
De precizat, secretar de stat din Ministerul Educației, Antoneta Bolchiș, a propus în cadrul aceleiași dezbateri, ca profesorii să fie evaluați de psihiatri într-un sistem care să includă și monitorizarea anuală a avizelor date de specialiștii în sănătate mintală.