Nu putem vorbi despre riscul de meditații cu profesorii de la liceu, spune ministrul Educației, Ligia Deca, despre examenul separat de admitere în clasa a IX-a

5.052 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că „nu putem vorbi despre riscul de meditații cu profesorii de la liceu”, în legătură cu examenul separat de admitere în clasa a IX-a, prevăzut în proiectul Legii învățământului preuniversitar. Declarațiile au fost făcute luni, 27 martie, într-o emisiune la EuropaFM, și vin în contextul în care mai mulți reprezentanți ai mediului academic au atras atenția ca fenomenul meditațiilor ar lua amploare în urma unei asemenea măsuri.
  • Conform proiectului de lege, liceele pot organiza concurs de concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri.

Aceasta a vorbit despre faptul că au fost observate diferențe între elevii care intră în clasa a IX-a și cei care nu iau examenul de bacalaureat. Deca a mai spus că subiectele vor fi făcute de Centrul Național de Curriculum și Evaluare, iar liceele vor specifica materiile la care absolvenții de clasa a VIII-a vor da examen. În accepțiunea ministrului Educației, acest lucru ar exclude riscul ca elevii să facă meditații cu profesorii de la liceu:

„Vedem diferențe între cei care intră în clasa a IX-a și cei care reușesc să ia bacalaureatul. Deci, practic, acest examen de admitere la liceu, unu, nu este controlat de licee. Subiectele sunt făcute la nivel național, prin Centrul Național de Curriculum și Evaluare. Liceul nu face decât să spună care vor fi materiile pe profil la care se va da (examen – n. red.), primesc subiectele, iar corectura se va face așa cum se face și acum, securizat, la Evaluarea Națională și la bac, lucrările sunt anonimizate și sunt trimise în altă parte pentru evaluare. Deci, nu putem vorbi despre riscul de meditații cu profesorii de la liceu, că am auzit și eu această idee.”

Ministrul Educației a menționat că admiterea separată la liceu va conduce la o mai bună potrivire cu profilul și specializarea. Ea a mai adus în atenție că elevii vor face pregătiri suplimentare la școală: „Ceea ce noi încercăm să facem este o potrivire mai bună cu profilul și specializarea. Asta nu înseamnă neapărat meditații. Sau pot însemna pregătiri suplimentare în contextul școlii.”

  • Ministerul Educației vrea să mute meditațiile din privat la școală, prin includerea orelor de pregătire suplimentară în norma didactică, după cum a declarat secretarul de stat Sorin Ion: „Una din măsurile pe care le prevede proiectul legii învățământului preuniversitar este (…) că încercăm să mutăm această pregătire suplimentară sau meditații, cum ne place să le spunem, la școală.”

Deca a menționat că pregătirea elevilor capabili de performanțe înalte „se face într-o zonă extrașcolară, avem centre de excelență.”

„Nu este normal ca elevii să se focuseze aproape exclusiv pe limba română și pe matematică, neglijând celelalte materii. Cred că această potrivire cu profilul și aceste discipline suplimentare pot asigura un focus mai bun și pe alte discipline”, a completat Ligia Deca.

Ce prevede proiectul legii Deca

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar, a anunțat Ligia Deca.

Art. 98 – „(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.”

Despre meditații

Ministerul Educației nu deține date despre niciun profesor care ar fi făcut meditații contra cost cu elevii pe care îi are la clasă, în ultimii 5 ani, potrivit unui răspuns dat de instituție la solicitarea Edupedu.ro.

Potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, „personalului didactic de predare îi este interzis să desfășoare activități de pregătire suplimentară contra-cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs, având obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială.”

Veniturile profesorilor care au declarat la ANAF banii obținuți din meditații s-au dublat în comparație cu 2019, potrivit datelor ANAF, dar sunt mai mici față de piața estimată. Veniturile totale declarate în 2022 pentru anul 2021 sunt de peste 70 de milioane de lei, conform Digi24.

Edupedu.ro a scris, în luna mai, că piața meditațiilor este estimată la peste 120 de milioane de lei pe lună, pe baza datelor publice și a cercetărilor recente. Concluzia a reieșit după ce au fost analizate rezultatele unui studiu la nivel național, în privința sumei pe care o plătește pe lună un părinte pentru meditațiile copilului, și procentul elevilor care fac pregătire suplimentară.

Redăm declarațiile Ligiei Deca:

Realizator: Haideți să mergem spre zona punctuală a examenelor: admiterea la liceu. Acum, eu am adunat mai multe observații din spațiul public. Spre exemplu, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților spun următorul lucru: copiii de 14 ani vor fi sufocați de două rânduri de examene la patru materii. Cei care nu își vor putea permite meditații la toate cele patru vor avea șanse minime să ajungă la un colegiu bun, deși poate potențialul lor e foarte mare. Declic, o asociație, lansează chiar o petiție online „Fără examen în plus față de Evaluarea Națională la admiterea la liceu”. Marian Preda, rectorul Universității București, este îngrijorat dacă liceul va controla în orice formă admitere, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu, care știu într-un fel sau altul în ce constă admitere și eventual vor face parte direct sau indirect. Cum răspundeți acestor critici? Explicați așa, foarte direct și simplu care este schimbarea care produce atât de multă rumoare în spațiul public.

Ligia Deca: Practic, ce am observat noi este că, având în vedere că Evaluarea Națională se dă doar la limba română și la matematică – și eventual limba maternă, dacă este cazul, orientarea copiilor pe profil și specializare, în liceu, se face incomplet. Se face doar bazat pe un punct de vedere al familiei și, poate, al profesorilor, fără să existe o testare la materiile pe care se va pune accent în liceu. Vă dau un exemplu: la o clasă de matematică-fizică, da, pe specializare și profil avem 10-12 ore de matematică și științe pe săptămână. Cred că ar fi bine, înainte ca un copil să intre pe această rută, să știm dacă are într-adevăr aplecare către științe și matematică, pentru că astfel s-ar putea să fie extrem de nepotrivit pentru profilul ales.

De asemenea, există studii la nivel european care spun că o filtrare mai bună, mai aplicată pe ceea ce urmează să se întâmple la liceu, scade potențialul de abandon școlar în timpul liceului, despre care noi știm că este destul de mare. Vedem diferențe între cei care intră în clasa a IX-a și cei care reușesc să ia bacalaureatul. Deci, practic, acest examen de admitere la liceu, unu, nu este controlat de licee. Subiectele sunt făcute la nivel național, prin Centrul Național de Curriculum și Evaluare. Liceul nu face decât să spună care vor fi materiile pe profil la care se va da (examen – n. red.), primesc subiectele, iar corectura se va face așa cum se face și acum, securizat, la Evaluarea Națională și la bac, lucrările sunt anonimizate și sunt trimise în altă parte pentru evaluare. Deci, nu putem vorbi despre riscul de meditații cu profesorii de la liceu, că am auzit și eu această idee.

Realizator: Da, dar putem vorbi despre necesitatea meditațiilor și la alte materii, față de română și matematică, așa cum se întâmplă până acum.

Ligia Deca: Da și nu. Cred că, oricum, liceele unde există competiție în fiecare an, prin natura lor, necesită un anumit nivel de performanță din partea elevului. E clar că și prin prisma notelor de la Evaluarea Națională există o competiție destul de aprigă. Vedem copii care cu 9.60 și ceva nu reușesc să intre la liceul și la specializarea dorită. Ceea ce noi încercăm să facem este o potrivire mai bună cu profilul și specializarea. Asta nu înseamnă neapărat meditații. Sau pot însemna pregătiri suplimentare în contextul școlii. Dar mai este un lucru. Cred că în gimnaziu suntem încă în perioada pregătirii generaliste. Nu este normal ca elevii să se focuseze aproape exclusiv pe limba română și pe matematică, neglijând celelalte materii. Cred că această potrivire cu profilul și aceste discipline suplimentare pot asigura un focus mai bun și pe alte discipline.

Realizator: Pe de altă parte, se pune problema că o parte dintre elevi vor fi testați doar prin Evaluare Națională, iar alții, cei care optează să facă lucrul acesta, pentru că se îndreaptă spre licee care își vor dori această admitere suplimentară, vor avea o dublă examinare. În aceeași clasă pot să fie copii și dintr-o parte de admitere, și din cealaltă.

Ligia Deca: Asta vine în sprijinul elevului, pentru că s-a ridicat problema – varianta de anul trecut, cea scoasă de către domnul ministru Sorin Câmpeanu în dezbatere publică, vorbea despre 90% din locuri care intră în concurs, acolo unde exista competiție și unde liceu își dorește acest lucru. Noi am mers pe varianta de 60%. De ce? Pentru că într-adevăr, se poate întâmpla ca un elev să aibă o zi proastă și să nu performeze la examen de admitere în liceu, dar asta înseamnă că el are o a doua șansă ca, pe baza notei de la Evaluarea Națională, să aplice la profilul dorit, dacă are o medie bună, și să intre, chiar dacă în ziua în care a dat examenul de admitere la acel profil nu performează foarte bine. Este un fel de șansă suplimentară pentru a ajunge la un profil pentru care un copil s-a pregătit și care simte că i se potrivește.

Realizator: E și diferența aceasta foarte mare între urban și rural. Iată un alt punct de vedere pe care l-am adunat aici. Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, spune: problema este la partea de Evaluare Națională și de admitere, există diferențe între învățământul din mediul urban și din mediul rural. Nu există o egalitate de șanse. Oferă această schemă de examinare egalitate de șanse tuturor copiilor? Și în contextul acesta, cu o zi mai proastă, da, a avut o zi mai proastă, dar, la un moment dat, ajunge în aceeași clasă cu cineva care a avut dublă examinare.

Ligia Deca: Asta nu este un lucru rău. Deci, diversitatea în sine, atât din punct de vedere al potențialului copiilor, cât și din punct de vedere al nivelului într-o clasă, este un lucru bun. Pedagogii ne spun că copiii au nevoie de repere, inclusiv dintre cei de vârsta lor. Și atunci faptul că ai pe cineva pasionat care performează, asta înseamnă că acel cineva îți poate servi drept model și poți să-ți crești nivelul personal. Deci, faptul că avem o diversitate în clase nu este deloc un lucru rău. Este un lucru bun, asta sigur neexcluzând pregătirea suplimentară pentru cei capabil de performanță înaltă care se face într-o zonă extrașcolară, avem centre de excelență, adică acolo este în afara lucrurilor care se întâmplă zi de zi, programul școlar curent.

Realizator: Și problemele de diferență între urban și rural cum sunt adresate?

Ligia Deca: Diferențele între urban și rural se rezolvă cu politici de echitate. Ar trebui să nu confundăm. Una este politica de evaluare și alta este politica de echitate prin care asigurăm șanse egale. Și acolo vorbim despre: măsuri sociale, da, de la masă caldă, navetă, rechizite, masă sănătoasă, școală după școală, că vorbim despre intervenții remediale punctuale, de exemplu, sistemul de finanțare – deja avem prevăzut că școlile care sunt în zone dezavantajate sau în zone educaționale prioritare primesc o finanțare suplimentară, tocmai în ideea de a putea organiza programele necesare în așa fel încât să dăm copiilor șanse egale, indiferent de caracteristici.

Citește și:
Marian Preda, rectorul Universității din București: Foarte grav la admiterea la liceu propusă este că elevii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu / Am putea să mergem și pe modelul francez, cu examen național dar copilul să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate
DOCUMENT De ce a eliminat Ministerul Educației, în anul 2000, examenul de admitere la liceu, testare pe care astăzi o vrea înapoi: este „o repetare inutilă a examenului de Capacitate și o supunere a elevului la eforturi suplimentare, nejustificate din punct de vedere pedagogic”
BREAKING Csaba Asztalos, președintele CNCD, despre examenul suplimentar de admitere la liceu: Principiul egalității nu este respectat, iar școala trebuie să ridice toți elevii la un anumit standard, nu să polarizeze / Pentru ceilalți 40% dintre elevi nu ne interesează dacă urmează specializarea care li se potrivește, ei sunt second-hand?
Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca
Ligia Deca, despre propunerea sindicatelor ca evaluarea națională să fie susținută la 5 materii: „În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională”
Ministrul Educației neagă că elevii ar face meditații, pentru admiterea separată în clasa a IX-a, cu profesorii din liceul la care vor să intre: Eu cred că, atâta vreme cât subiectele sunt elaborate din programa de gimnaziu, nu putem vorbi despre meditații cu profesorii de liceu
Familia care cheltuie un salariu pe lună pe meditațiile celor 3 copii. Motivele pentru care fiecare elev face pregătire suplimentară. Părinte: Ce fac copiii de la țară? Ce fac părinții care nu își permit?
Veniturile obținute din meditații declarate de către profesori la ANAF s-au dublat față de 2019 / În București, sumele s-au triplat – analiză

8 comments
  1. Femeia asta tot ii da cu pregătire suplimentară la școală. Unde sa faca pregatire toti copiii astia si cand? daca se invata in 2 schimburi. Daca ai proba de biologie, cum faci materia de 4 ani la pregatire? Mai trebuie si logistica, ca nu toti fac biologie , chimie, fizica, etc… cum faci sa nu le suprapui pentru cine vrea si una si alta…
    Mai zice o prostie… ca nu exista o testare la materiile pe care se va pune accent în liceu… existau niste teze candva, dar s-au scos, iar acum, se face scoala si se evalueaza la fiecare sfarsit de modul… a si uitat ce a implementat la inceputul anului. Habar n-are ce se intampla in ograda ei. Nu pomenim aici ca deja se evalueaza in cls VI romana+ limba straina si mate+stiinte.
    Si alta ineptie, la intrebarea reporterului cu “diferențe între învățământul din mediul urban și din mediul rural”, tuta raspunde: “Asta nu este un lucru rău.”; cu alte cuvinte… ati ramas in urma… ghinion! Cum poti spune asa ceva ca ministru? Demisia!

  2. Duamna ministru’,
    daca in loc de plecaciuni la ficusul din deal ati fi fost interesata de invatamant, ati fi vazut solutia simpla si la indemana: cresteti nivelul de dificultate la EN, astfel incat sa nu mai aveti zeci de mii de note de 10.
    nu va costa nimic sa puneti in subiecte un exercitiu dificil si altul foarte dificil, astfel incat peste 8 sa fie accesibil celor cu adevarat pregatiti iar peste 9 doar cei foarte buni. Peste 9:75 doar celor “de performanta”.
    Daca vreti sa conteze inclinatia spre real/uman, atunci nu mai considerati rezultatul la romana ca factor de diferentiere la mate-info sau stiinte. Daca aveti sange in instalatie, introduceti fizica, chimia sau biologia ca a 3a materie.
    Invatamantul a devenit o arma folosita de politicieni pentru voturi, iar notele sunt precum productia la hectar: fiecare scoala / inspectorat se lauda cu productia de 10, iar cand acesti ” performeri” avanseaza la liceu/ facultate, se intreaba de ce cunostintele acestora nu corespund notelor!

  3. Se va indeplini visul dulapului. Toti profii vor face meditatii si isi vor cumpara 4, 5 case. Fura ei cat pot si ne dau si noua ceva. Deci, ciocu mic, nu e discriminare. E win – win, toata lumea castiga.

  4. „personalului didactic de predare îi este interzis să desfășoare activități de pregătire suplimentară contra-cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs,”
    Poate voi nu puteți vorbi despre ”riscul” de meditații cu profesorii de la liceu, dar eu pot și confirm că urmăriți doar să creați alte mijloace de câștig, nefiscalizate, pentru găștile voastre politruce.
    Cum nu vreți să stârpiți nici măcar meditațiile cu profesorul de la clasă din gimnaziu, tot așa refuzați să vedeți realitate din sistemul corupt.

  5. Nu intelege care este riscul, cei fara posibiltati nu vor mai avea sanse egale cu cei care au mai multe posibilitati.

  6. Doamna ministru trăiește intr-o tara paralela. Se fac meditații cu copiii de cls a patra ca să treacă testele acelea de admitere în clasa a cincea la un astfel de colegiu. Cu profesorii din colegiu bineînțeles. Eu nu știu cum au atâta tupeu sa ne ia chiar pe toți de proști…

  7. Numai minti bolnave ar putea imagina scenarii de acest gen.
    Cu profesorii cărui liceu sa se mediteze elevii, daca nici macar nu stiu acum pentru ce liceu s-ar putea incumeta in urma Evaluării Naționale ?
    Iar elevii cu adevărat performanți la invatatura ,nu au nevoie de meditatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educaţia juridică este un modul de bază în ceea ce dorim să fie educaţia pentru viaţă, pentru că prea mulţi se pricep la prea multe fără să aibă competenţele necesare, spune ministrul Educației la finalul unui proiect iniţiat de Uniunea Naţională a Barourilor din România

Educaţia juridică este “un modul de bază” în cadrul educaţiei pentru viaţă şi poate avea o contribuţie esenţială la dezvoltarea societăţii, a declarat, joi, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, care a…
Vezi articolul

Programul Masa caldă în realitate: criză de personal, dezinteres din partea ministerului, condiții greu de îndeplinit. Interviu cu Mircea Bertea, directorul Colegiului Pedagogic Cluj-Napoca, unde Masa caldă se aplică de 3 ani

Proiectul prin care se acordă o masă caldă de prânz elevilor se confruntă cu nenumărate probleme, susține într-un interviu pentru Edupedu.ro Mircea Bertea, directorul Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca.…
Vezi articolul

Există trei ani de școală diferență între bogați și săraci, între București și Giurgiu, între rural și urban. Asta este foarte îngrijorător! – Alina Sava, expert în educație al Băncii Mondiale: Următorul program va fi unul de remedial de Matematică pentru clasele V-VIII

Decalajele majore din sistemul educațional românesc, dintre mediul rural și urban, dintre „bogați și săraci” și abandonul școlar ridicat, în special în zonele defavorizate sunt cele mai mari probleme pe…
Vezi articolul

Ministerul Educației cere aproape 3 milioane și jumătate de lei din Fondul de rezervă pentru plata burselor elevilor de la școlile private din toată țara – proiect de HG / În ultimele zile din acest an Guvernul ar trebui să aprobe documentul și banii să ajungă la elevi prin primării și școli

Ministerul Educației cere 3.485 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, printr-un proiect de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere publică, vineri seara, pe 15 decembrie. Amintim…
Vezi articolul