Nu mai exagerați cu meditațiile, mesajul ministrului Daniel David pentru părinți: Ministerul nu impune așa ceva, nu favorizează așa ceva, dimpotrivă

Foto: Radu Tuta / AGERPRES Foto

Ministrul Educației, Daniel David, le transmite părinților să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează, potrivit TVR Info.

„Costurile au crescut, dar aici le transmit părinţilor acest lucru: nu mai exageraţi cu acest mecanism, că pur şi simplu Ministerul nu impune aşa ceva, nu favorizează aşa ceva, dimpotrivă. Eu am spus că meditaţiile trebuie să reprezinte o excepţie, trebuie bine controlate şi sub aspect etic, cine cu cine face meditaţii şi sub aspectul fiscalizării dar, cum să spun, dacă părinţii nu înţeleg acest lucru uite că ajungem la astfel de situaţii. Așa că întrebarea nu ar trebui să mi-o adresați mie, ci părinților”, a declarat ministrul, potrivit sursei citate.

Acesta a subliniat că rolul Ministerului este să creeze un cadru în care procesul educațional să fie suficient în sine, fără a necesita completări în afara școlii, pentru majoritatea elevilor.

„Eu ce pot să fac și o să mă asigur că fac acest lucru, să creăm contextul în care profesorii îşi fac treaba la clasă astfel încât copiii să nu aibă nevoie de meditații pentru a lua note bune dacă participă la clasă și dacă doresc să învețe bine. Olimpiade, alte concursuri internaționale, acolo este altă problemă. Dar repet, nu este o problemă a Ministerului cât mai degrabă o problemă, nu vreau să arunc responsabilitatea acolo mai ales că am o colaborare bună cu federațiile de părinți, dar îi rog pe ei să se gândească cum încurajează acest fenomen pe care eu nu am cum să-l controlez”, a adăugat Daniel David.

Informații de context

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a fost întrebat de reporteri despre meditații în contextul în care suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat marți de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.

Dintre toate, cel mai mult „cântăresc” meditațiile, care atinge o incidență maximă în București (60%) și care, la nivelul întregului eșantion, au fost menționate drept cost asociat educației de 48% dintre părinți. 

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, este de părere Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a atras atenția în luna mai 2024 că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.

În martie anul trecut, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile în învățământul primar că “este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.

Meditațiile, motiv de interzicere a olimpiadelor școlare naționale la clasele mici

Ministerul Educației a decis prin ordin de ministru să nu organizeze concursuri naționale și olimpiade școlare pentru clasele primare în 2025, oficializând politica pe care a încercat să o impună și anul trecut prin adrese către școli. Ministrul Educației, Daniel David, susține despre măsură că urmărește să evite presiunile timpurii asupra elevilor și să promoveze o dezvoltare echilibrată a competențelor de bază, după cum arată acesta într-o analiză publicată pe blogul său.

Ministrul Educației a explicat că „în clasele I-IV, important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit”. Totodată, Daniel David a atras atenția că organizarea unor competiții de nivel național pentru elevii mici „stimulează prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază”.

Citește și:
Costurile „educației gratuite”, cu meditații, after school și materiale didactice, au crescut de trei ori în ultimii 7 ani, până la o medie de 10.000 de lei anual, spun părinții participanți la un studiu Salvați Copiii / Meditațiile – cea mai mare creștere a costurilor
Ministrul Educației și Cercetării, despre admiterea la universitate: Văd o obsesie și o bătălie polarizată între cei care vor admitere pe bază de dosar și cei care vor admitere pe bază de conținuturi și teste. Nu vreau să încurajez meditațiile și la nivelul universităților, cum am avut
Ministrul Educației, despre interzicerea concursurilor și olimpiadelor școlare la clasele primare 2025: Stimulează prea devreme industria meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază
Un profesor care dă meditații în principiu ar trebui să fie autorizat, să aibă un PFA sau să fie Întreprindere Individuală, să fie autorizat la Registrul Comerțului, precizează reprezentanți ai ANAF / Dacă meditează persoane fizice, ar trebui să dea bon fiscal dacă încasează în numerar
Sunt copii care nici cu meditații nu reușesc să facă față unor examene care nu sunt deloc dificile, dimpotrivă, sunt din ce în ce mai facile, spune profesoara Florina Rogalski
Doar 11.300 de persoane au declarat că au luat bani pe meditații acordate în particular, în 2023 / Lista sumelor pe județe
Școala gratuită: 1 din 5 părinți spune că a dat bani pentru renovarea clasei, doar 1 din 10 elevi primește fără să plătească și auxiliare, și manuale, peste o treime fac meditații – sondaj IRES
OFICIAL Interdicția ca profesorii să facă meditații cu elevii de la clasă a fost introdusă și în ROFUIP 2024
După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern
Profesorul Radu Gramatovici: Meditațiile au înflorit pentru că vedem educația ca un sistem care produce diplome. Ceea ce înveți la meditații, ca să iei examenele, este o învățare superficială și dispare
Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj
Iulian Cristache, ultimul mesaj ca președinte al Federației Părinților: Nu mai faceți meditații cu profesorii de la clasă, nu mai mergeți cu ei la after-school-ul doamnei învățătoare. Vă cumpărați notele și liniștea aparentă. Veți „plăti“ la examene
Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri
Anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei după ce un profesor de matematică care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații “en-gros” a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației / I-ar fi pus să semneze cereri că “insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”
Profesorul Liviu Papadima, despre subiectele la limba română de la simularea Evaluării Naționale 2024: Verifică algoritmi pe care copiii îi deprind cu ajutorul meditatorilor, decât să intre în esența problemei, să fie capabili să înțeleagă ce citesc și să se exprime logic
Exit mobile version