Ministrul Educației, Daniel David, le transmite părinților să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează, potrivit TVR Info.
„Costurile au crescut, dar aici le transmit părinţilor acest lucru: nu mai exageraţi cu acest mecanism, că pur şi simplu Ministerul nu impune aşa ceva, nu favorizează aşa ceva, dimpotrivă. Eu am spus că meditaţiile trebuie să reprezinte o excepţie, trebuie bine controlate şi sub aspect etic, cine cu cine face meditaţii şi sub aspectul fiscalizării dar, cum să spun, dacă părinţii nu înţeleg acest lucru uite că ajungem la astfel de situaţii. Așa că întrebarea nu ar trebui să mi-o adresați mie, ci părinților”, a declarat ministrul, potrivit sursei citate.
Acesta a subliniat că rolul Ministerului este să creeze un cadru în care procesul educațional să fie suficient în sine, fără a necesita completări în afara școlii, pentru majoritatea elevilor.
„Eu ce pot să fac și o să mă asigur că fac acest lucru, să creăm contextul în care profesorii îşi fac treaba la clasă astfel încât copiii să nu aibă nevoie de meditații pentru a lua note bune dacă participă la clasă și dacă doresc să învețe bine. Olimpiade, alte concursuri internaționale, acolo este altă problemă. Dar repet, nu este o problemă a Ministerului cât mai degrabă o problemă, nu vreau să arunc responsabilitatea acolo mai ales că am o colaborare bună cu federațiile de părinți, dar îi rog pe ei să se gândească cum încurajează acest fenomen pe care eu nu am cum să-l controlez”, a adăugat Daniel David.
Informații de context
- Pe 1 februarie a intrat în vigoare Ordinul nr. 3.051 din 2024 care stabileşte obligaţiile profesorilor de a completa declaraţiile de interese că nu meditează elevii de la clasă.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a fost întrebat de reporteri despre meditații în contextul în care suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat marți de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.
Dintre toate, cel mai mult „cântăresc” meditațiile, care atinge o incidență maximă în București (60%) și care, la nivelul întregului eșantion, au fost menționate drept cost asociat educației de 48% dintre părinți.
- „Deși nu toți respondenții apelează la meditații pentru copiii lor, atunci când apar, meditațiile reprezintă al doilea cost ca nivel mediu, atingând pragul de 6.234 lei/ copil/an școlar, mult peste nivelul mediu obținut la consultarea din februarie 2021 (2.471 lei)”, arată studiul.
Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, este de părere Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a atras atenția în luna mai 2024 că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.
În martie anul trecut, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile în învățământul primar că “este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.
Meditațiile, motiv de interzicere a olimpiadelor școlare naționale la clasele mici
Ministerul Educației a decis prin ordin de ministru să nu organizeze concursuri naționale și olimpiade școlare pentru clasele primare în 2025, oficializând politica pe care a încercat să o impună și anul trecut prin adrese către școli. Ministrul Educației, Daniel David, susține despre măsură că urmărește să evite presiunile timpurii asupra elevilor și să promoveze o dezvoltare echilibrată a competențelor de bază, după cum arată acesta într-o analiză publicată pe blogul său.
Ministrul Educației a explicat că „în clasele I-IV, important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit”. Totodată, Daniel David a atras atenția că organizarea unor competiții de nivel național pentru elevii mici „stimulează prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele tot de bază”.
9 comments
Domnule Ministru, va intereseaza timpul liber al fiecarui elev sau sursa de venit al parintelui platitor?
Parerea me este ca exagerati in comentarii si sustineri globalizate; am nazuinta ca dpdv al educatiei, meditatiile nu reprezinta problema… ministerului.
Prin negare vreti sa le raspundeti vocilor nemultumite de.. examene? Sau de meditatii??
Nu este o noutate. Si in comunism sa faceau meditatii, asa ca nu a existat Ministru care sa nu stie despre acest aspect.
Deci, este neclara
Simt din nou dezamagire, intrucat observ iar si iar ca persoanele care sunt desemnate in anumite functii , in fapt nu cunosc dimensiunea si profunzimea a ceea ce de fapt ar trebui sa reprezinte, sau nu vor. Ceea ce afirmati nu este real, intrucat materia este foarte incarcata dupa cum se cunoaste, profesorii nu pot acoperi tot ceea ce ar trebui ca un elev sa promoveze si sa asimileze intr un mod natural, plus ca nu toti elevii sunt la fel. Ar trebui privit nu per total, nu in ansamblu, ci particularizat si cel mai bine cu adevarat sa incercati sa schimbati ceva. Nu exista fara meditatii si stiti asta. Nu exista invatamant gratuit. Imi este jena uneori sa si citesc toate acestea, sunt profund dezamagita de usuratatea cu care se afirma acestea. Da, nu incurajati, dar o faceti! In aceste functii avem nevoie de persoane care cunosc si recunosc bine sistemul si particularitatile sale si cu adevarat doresc si pot sa faca schimbari pentru echilibru. In fapt stiti adevarul. V-as intreba ce ati face dvs ca si parinte, daca capacitatea copilului dvs nu ar fi de eminent, sau daca nu ati avea rude, prieteni din sistem? oare nu ati face meditatii? tot cu cei din sistem?:) e fara de speranta uneori…..
pai se poate scapa simplu de meditatii: ore mai multe (la scoala), teme mai multe, si uite, se duc meditatiile pe apa sambetei. doar pentru ca nu mai este timp pentru asa ceva
(de fapt, ministerul ar trebui sa se intrebe de ce mai exista meditatii, daca totul functioneaza perfect. e usor de observat: meditatiile exista pentru a corecta problemele scolii. sistemul educational, asa cum este gandit acum, nu este capabil sa furnizeze informatie de calitate, pentru a facilita succesul, chiar si in cazul unor evaluari simple — evalauarea nationala, bacalaureatul –, asa ca apare aceasta necesitate.
schimbati scoala pentru ca informatia de calitate sa ajunga la toti, si sa poata fi procesata de toti; schimbati scoala astfel incat sa garantati ca cel care are o nota peste 9, de exemplu, chiar are valoarea acelei note, si meditatiile vor incepe sa scada ca importanta.
cata vreme scoala ofera informatia intr-o maniera superficiala — putin pentru toti –, cata vreme nu exista mijloace prin care notele sa reflecte nivelul de pregatire, exista si nevoia de meditatii).
Se fac meditații că foarte mulți profesori nu fac nimic la ore sau nu vin deloc la ore .Meditațiile din păcate sunt singura soluție pentru copii de a învăța ceva ..Asta este realitatea învățământului românesc ,oamenii ăștia nu vin la serviciu ,nu fac nimic la serviciu ,dar nu au o ora tăiată din salariu .Singura soluție monitorizare audio video pe bune ,să poată vedea și părinții ce fac copiii lor la școală ?
nu exagerați nici dvs cu tehnologia. toate țările civilizate au renunțat la telefoane in școli. dumneavoastră ați bătut palma cu chatgpt ul .
de unde să știe părinții ce știu odraslele ? că odraslele răspund la teme și la teste întrebând chat gpt ul .eu nu mai gândesc. și atuncea apelează la meditații când își dau seama că de fapt copiii nu știu nimic și nu învață nimic și nici nu și cum sa i prinzi .
fac o poza la test și primesc răspunsurile pe tel , copiază pe foaie și aia e .
Dacă elevii nu știu nimic se datorează majorității profesorilor care nu fac nimic la clasă și doar iau salarii mari și știu să se plângă că “vaaaaai ce mult muncim”, când de fapt și de drept, nu se stresează prea mult cu munca
nici copiii.
aici e baiul
telefonul răspunde la orice întrebare.
are un test in fața , face poza și chat gpt ul ii da răspunsurile. aici sa ajuns.
Auzi, la el! “Ministerul nu impune!”
Așa e, ministerul nu impune, dar același minister nici nu sancționează profesorii care în continuare condiționează notele mari, chiar și promovarea la materia sa, prin….MEDITAȚII! DA, d-le ministru!
Sunt “profesori” care fac ceva pe declarația lu’ pește. Au semnat-o și continuă afacerea.
Cred că e nevoie de un Piedone la Ministerul Educației, doar atunci va ieși realitatea la suprafață. Până atunci vă împiedicați în teorii!
OM, dati voi ca prostii copiii la meditatii ca vi-i lene sa-i controlati daca si ce invata. Vedeti ca sunt tamaie sau nu invata si primul gand e meditatia, in loc sa puneti “biciul” pe plodul atoatestiutor intr-ale telefonului si tabletei.