Noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”
„Ideea nu este că trecem la o salarizare numai pe bază de performanță, ci că indicatorii de performanță vin și se suprapun peste un nivel decent pe care tu, ca stat, îl dai celor din zona educației și cercetării, ca să le recunoști statutul social”, a spus Daniel David.
Moderatoare: Salarizarea profesorilor în funcție de performanță. Dumneavoastră propuneți niște indicatori de performanță. Cel puțin aceasta este ideea în acest moment. Puteți creiona ce ar însemna acești indicatori de performanță?
Daniel David: În acest moment, contextul nu este pentru a discuta acești indicatori luați unul câte unul. Eu eu vorbesc ca ministru la început de mandat, în primul rând, pe zona de viziune. Pe de o parte, este viziunea asta că trebuie să refuzăm orice indicator de performanță, prin simplul fapt că ești cadru didactic, trebuie să ai un salariu în funcție de vechime ș.a.m.d. Pe de altă parte, ai cealaltă perspectivă care vine și spune că salariile ar trebui să fie stabilite, practic, prin indicatori de performanță. Viziunea mea este că cele două ar trebui combinate, în sensul că eu cred că, prin simplul fapt că ești cadru didactic, că ești profesor, că ești cercetător, ar trebui să ai un salariu care să fie unul decent, care să-ți dea onorabilitate socială, prin prisma acestor roluri.
După acest nivel, atenție, putem discuta despre beneficii și aspecte suplimentare în funcție de performanță. Asta este și ideea care este asumată în programul de guvernare. Deci, ideea nu este că trecem la o salarizare numai pe bază de performanță, ci că indicatorii de performanță vin și se suprapun peste un nivel decent pe care tu, ca stat, îl dai celor din zona educației și cercetării, ca să le recunoști statutul social. Care sunt acești indicatori, cum vor fi implementați? Sunt lucruri la care o să începem să lucrăm. Vă dați seama că n-am venit ministru luni și acum am venit cu lista de indicatori. Vreau să văd o comisie de experți, vreau să văd specialiști care să spună ce funcționează, ce nu funcționează.
Deci, astea sunt lucruri pe care le vom face, mai ales că acest lucru a fost cerut explicit ministrului educației în timpul audierilor parlamentare și în timpul prezentării programului de guvernare în fața Parlamentului, de către premier.
Moderatoare: Pe de altă parte, știți mai bine decât mine poziția multora dintre experții în educație care spun că e foarte greu de pus în practică, că în țările în care s-a încercat acest lucru a fost un eșec, pentru că e greu să cuantifici performanța, iar în sistemul de învățământ românesc cu atât mai mult cu cât nu există acele evaluări standardizate.
Daniel David: Așa este. Fiecare se proiectează și ideologic, sunt experți și experți, teorii și teorii. De aceea, vreau să-i aduc pe toți la masă pentru a discuta nu în teorie, ci în practică. Și, repet, nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri – dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță, performanță care sigur că trebuie valorizată și văzută diferit într-un liceu puternic sau într-un colegiu puternic din Cluj sau București și alți indicatori ar trebui să fie, poate, pentru o școală dintr-un sat mic și în care numărul de copii este foarte mic. Dar aceste lucruri, repet, trebuie făcute, iarăși, nu ideologic, ci pragmatic și pe bază de dovezi. Eu de aia cred într-o educație bazată pe dovezi și aceste decizii vor fi bazate pe dovezi, nu pe ideologie.
- În 2016 au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.
- „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.