Noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”
„Ideea nu este că trecem la o salarizare numai pe bază de performanță, ci că indicatorii de performanță vin și se suprapun peste un nivel decent pe care tu, ca stat, îl dai celor din zona educației și cercetării, ca să le recunoști statutul social”, a spus Daniel David.
Moderatoare: Salarizarea profesorilor în funcție de performanță. Dumneavoastră propuneți niște indicatori de performanță. Cel puțin aceasta este ideea în acest moment. Puteți creiona ce ar însemna acești indicatori de performanță?
Daniel David: În acest moment, contextul nu este pentru a discuta acești indicatori luați unul câte unul. Eu eu vorbesc ca ministru la început de mandat, în primul rând, pe zona de viziune. Pe de o parte, este viziunea asta că trebuie să refuzăm orice indicator de performanță, prin simplul fapt că ești cadru didactic, trebuie să ai un salariu în funcție de vechime ș.a.m.d. Pe de altă parte, ai cealaltă perspectivă care vine și spune că salariile ar trebui să fie stabilite, practic, prin indicatori de performanță. Viziunea mea este că cele două ar trebui combinate, în sensul că eu cred că, prin simplul fapt că ești cadru didactic, că ești profesor, că ești cercetător, ar trebui să ai un salariu care să fie unul decent, care să-ți dea onorabilitate socială, prin prisma acestor roluri.
După acest nivel, atenție, putem discuta despre beneficii și aspecte suplimentare în funcție de performanță. Asta este și ideea care este asumată în programul de guvernare. Deci, ideea nu este că trecem la o salarizare numai pe bază de performanță, ci că indicatorii de performanță vin și se suprapun peste un nivel decent pe care tu, ca stat, îl dai celor din zona educației și cercetării, ca să le recunoști statutul social. Care sunt acești indicatori, cum vor fi implementați? Sunt lucruri la care o să începem să lucrăm. Vă dați seama că n-am venit ministru luni și acum am venit cu lista de indicatori. Vreau să văd o comisie de experți, vreau să văd specialiști care să spună ce funcționează, ce nu funcționează.
Deci, astea sunt lucruri pe care le vom face, mai ales că acest lucru a fost cerut explicit ministrului educației în timpul audierilor parlamentare și în timpul prezentării programului de guvernare în fața Parlamentului, de către premier.
Moderatoare: Pe de altă parte, știți mai bine decât mine poziția multora dintre experții în educație care spun că e foarte greu de pus în practică, că în țările în care s-a încercat acest lucru a fost un eșec, pentru că e greu să cuantifici performanța, iar în sistemul de învățământ românesc cu atât mai mult cu cât nu există acele evaluări standardizate.
Daniel David: Așa este. Fiecare se proiectează și ideologic, sunt experți și experți, teorii și teorii. De aceea, vreau să-i aduc pe toți la masă pentru a discuta nu în teorie, ci în practică. Și, repet, nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri – dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță, performanță care sigur că trebuie valorizată și văzută diferit într-un liceu puternic sau într-un colegiu puternic din Cluj sau București și alți indicatori ar trebui să fie, poate, pentru o școală dintr-un sat mic și în care numărul de copii este foarte mic. Dar aceste lucruri, repet, trebuie făcute, iarăși, nu ideologic, ci pragmatic și pe bază de dovezi. Eu de aia cred într-o educație bazată pe dovezi și aceste decizii vor fi bazate pe dovezi, nu pe ideologie.
- În 2016 au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.
Informații de context
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre salarizarea bazată și pe criteriul performanței la profesori. Aceasta este de părere că, în baza unui salariu decent, prestația la clasă ar trebui să dovedească performanță școală.
În luna august, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță.
Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.
Ca urmare a primelor discuții avute cu reprezentanții OCDE, Ligia Deca a declarat că „sistemele care salarizează diferit, în funcție de performanță, de regulă, o fac cu bonusuri salariale”.
- „Pentru astfel de bonusuri, noi avem un sistem, se numește de gradație de merit, cu niște criterii, avem în lege un alt sistem, și anume fondul de 2% din fondul salarial la dispoziția directorului, care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate”, a explicat aceasta.
Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.
Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
12 comments
Cum poate fi măsurată performanța în învățământul preșcolar? De asemenea propun ca și parlamentarii să fie plătiți tot în funcție de anumite criterii de performanță. Poate doar așa s-ar mișca ceva în țara asta.
In % de 75-80 nu exista laboratoare de orice fel. Sunteți din Cluj la fel ca și fostul ministru care și-a dat demisia deoarece nu s-a respectat atunci % -ul din pib pt. educație. Eu as demisiona!
domnule David….nu rămâneți alături de ăștia …e păcat!
Bonusuri?
Pai era vorba despre salariul la nivelul lunii noiembrie, de unde bonusuri, poate din sinergie sau din paradigme.
Hai, Daniele, vezi de psihologia clinica și lasă scoala pe msinile specialiștilor.
Performanta sta in pregatirile suplimentare platite de parinti.
Haideti sa lasam performanta si sa ne gandim ca programa trebuie aerisita,trebuie sa lasam loc aprofundarii la scoala nu la meditatie.
Nu poti cere rezultate bune la Testele Pisa cand la scoala faci total altfel materia!!De ce nu se gandeste nimeni la acest aspect?
Chiar ne dorim doar cateva varfuri premiate international care sa plece in afara?
In tara sa ramana doar cei chinuiti de fuga prin programa scolara si care dupa 12 clase in care nu si au dat seama ce vor ..se cred prosti si singura grija e sa isi ia permisul si BMW-ul.
Poate se gandeste cineva!
Alt mare savant de renume mondial a ajuns ministru.
Vad ca folosește cuvinte potrivite precum sinergie, nivel decent .
Se ascunde ca un bun psiholog după cuvine.sau paradigme, dar de rezolvat nu va rezolva nimic.
a crescut cv ul ca pateul, vorba unui contemporan.
Eu zic sa te duci Daniele la psihologii tai.
Care sunt criteriile de performanță pentru învățământul primar? Nu am luat gradația niciodată pentru ca nu fac hârtii , dar 11 elevi din cei 32 pe care i-am avut în seria trecută( adică aproape 35%) au luat examenul la colegiille din orașul meu ( unde s- a dat concurs). Pentru școala în care lucrez acest lucru a fost un sabotaj , nu un pas înainte , pentru ca s-au pierdut elevi.
Deci , concluzia este ca trebuie sa muncesc mai puțin!
Nu vrem bonusuri! Vrem salarii! Ne am saturat de bonusuri fantomatice care azi sunt, mâine dispar…că așa considera mizeriile…Vrem siguranță! Ne am saturat de vorbe! Acum, a mai apărut și ministru ,,Cip pe creier” sa ne vândă porcarii…Plecați dracului daca nu sunteți în stare de nimic! Vrem sa ni se plătească diferența de bani de către Ciolacu care s a jurat pe mă sa c o va pune in practica după grevă…
Nu iti da nimeni credit pe promisiuni de bonusuri!
Domnul ministru trebuie să afle că există deja un sistem de indicatori de performanță: aceia utilizați la acordarea gradației de merit. Cred că gradația de merit trebuie păstrată în sistem și trebuie oferită prin concurs de către inspectoratele școlare sau de minister, și nu să fie transferată în sarcina conducerilor școlilor, aceste fiind de multe ori subiective și abuzive.
Domnule ministru.
Se rezolvă simplu.
Mergeți in guvern si spuneți așa colegilor și lui Ciolacu.
,,Nu voi accepta că educația să fie câmp de experimente pt nimeni atâta timp cât astfel de reguli nu se impun in toate domeniile de activitate ale statului”
Vă mulțumesc pt atenție!
Restul e doar sporovăială, temă falsă, deturnarea atenției de la problemele reale ale educației.
Apropo, știți că o proporție covârșitoare dintre școli NU au beneficiat de fondurile din PNRR pt mobilier nou, echipamente, dotări laboratoare, săli de sport etc pt că primarii din partidele care compun guvernul nu au fost capabili să incheie licitațiile nici după 1an de la lansare (documente incomplete, explicații neclare, erate etc)
Astea nu sunt teme importante, nu e așa?
De ce nu a fost intrebat daca salarizarea este decenta, am uitat de salariu mediu pe economie?