„Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani în care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, susține Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației

23.562 de vizualizări
Foto: AVE
Într-o replică venită după pozițiile publice ale mai multor reprezentanți ai mediului universitar pedagogic la intenția de desființare a specializării de învățător din liceele pedagogice, fostul secretar de stat din Ministerul Educației, Maria Manea, scrie într-un mesaj pe pagina sa de Facebook despre legătura dintre conducerea politică provenită din universități și formarea „atât de proastă” pentru cariera didactică, formare făcută de către universități.

Manea se întreabă, retoric, „dacă (n. red. cei care au reacționat acum la desființarea specializărilor de învățători din liceele pedagogice) au fost la fel de vocali și uniți în tagmă, atunci când numărul acestor licee a fost diminuat drastic și aceleași colegii pedagogice semnalau grava problema ce urma să afecteze pe viitor sistemul de învățământ preuniversitar”.

Fost secretar de stat în Ministerul Educației, Manea pune public problema formării slabe a resursei umane în cadrul sistemului universitar și susține că din acest mediu universitar provine „o buna parte din politic, în cele mai importante foruri de conducere, dar nu există comoditate și nepăsare mai mare decât în universitar”.

În continuarea mesajului, Manea reacționează la un comentariu care susținea că „din câte știu eu, profesorii universitari se implică, dar nu sunt luați în seamă. (…) Dacă “vorbesc” prea mult li se închid finanțările și nici o facultate nu își dorește asta”.

„Dați-mi voie să nu cred că nu îi ia nimeni în seama, atâta vreme cât, reprezentarea politică de top din învățământ este mai mereu universitară. Și dați-mi voie să pun la îndoiala atunci moralitatea, dacă tac pentru bani. Eu am întâlnit și universitari batatarnici, dar și tăceri nepermise, mai multe… De zeci de ani sistemul de învățământ preuniversitar este tocat de presă pentru toate relele din educație. Rareori cineva a îndrăznit să meargă și să vadă, cu adevărat, dacă în superior se pune accentul pe student, cum se realizează predarea, ce impact are ea, cât este de corelat – la nivelul cercetării- conținutul predat cu descoperirile recente din domeniile de cunoaștere etc.

Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani in care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările/incadrarile din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, susține Maria Manea.

Mesajul integral al Mariei Manea:

„Stați puțin! Au zis doi, trei profesori universitari, cu reputație, de carieră- e drept (și nu le contestă nimeni aici munca)- cum că nu e în regulă să fie desființată specializarea de învățător din liceele pedagogice.

Incerc să caut printre interviuri, să descopăr daca au fost la fel de vocali și uniți în tagmă, atunci când numărul acestor licee a fost diminuat drastic și aceleași colegii pedagogice semnalau grava problema ce urma să afecteze pe viitor sistemul de învățământ preuniversitar.

Ce ați vrea sa spună, că preferă să intre pe băncile facultăților și ale departamentelor de formare studenți fără baze pedagogice? Pai ar trebui sa muncească înzecit! Așa cum, spre deosebire de mine, profesor la un colegiul national de renume, cu filtru de medie uriasa la intrare, un alt profesor, dintr-un liceu tehnologic, muncește înzecit mai mult spre înțelegerea aceleiași materii predate.

Printre rânduri așa, să nu zică nimic despre propriile neputințe și contribuții, vorbesc despre obligativitatea continuării studiilor in superior…nimic despre soluțiile eficientizării pregătirii universitare pentru cariera didactică!

Va rog eu, nu-mi vorbiți că i-a împiedicat cineva, ceva, vreodată, să se implice în problema calității formării didactice initiale. Ei sunt o buna parte din politic, in cele mai importante foruri de conducere, dar nu există comoditate și nepăsare mai mare decât în universitar!

Și unii și ceilalți vrem sa conservam statutul din inerție. Mai puțini ani, mai putina carte, mai puține resurse, in general, mai simplu…”, a scris aceasta pe Facebook.

Reamintim că Edupedu.ro a scris despre reacțiile recente ale profesorilor de la Facultatea de Științele Educației din Iași și de la Facultatea de Științele Educației de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj-Napoca.

Profesor de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazu”, Maria Manea și-a dat demisia din funcția de secretar de stat în Ministerul Educației, după un an și două luni de mandat, în aprilie 2022.


13 comments
  1. Probabil, doamna vorbește despre universitatea la care s-a format și din propria experienta. Majoritatea absolvenților, care au absolvit Liceul pedagogic și care au obținut un post de titular în sistem și-au completat studiile la fără frecventa la universitățile particulare. N-au fost interesați sa se perfecționeze ci, doar, sa obțină o diploma. Au considerat ca ei sunt foarte pregătiți din liceu pentru meseria asta.

  2. Haideti sa desfiintam atunci si profilul economic din licee, profilul electric, profilul mate-info etc.!Toate!
    Si sa se faca doar la facultate specializari!
    Credeti ca ar fi optimizant???
    Sa fim serioși!
    Un elev in liceul pedagogic se apropie/se indeparteaza constient de o meserie care cere(ca si altele) cunoastere si har; face alegeri, asa cum fac alegeri si alti copii, pe o paleta larga, oferita de stat!
    Statul e dator să puna la dispozitia elevilor licee vocationale, inclusiv profil pedagogic, specializarea educator-invatator!
    Ca poate cere o rafinate prin studii suplimentare, da, o poate face!E benefic pentru noi toți!

  3. Profesia de DASCĂL necesită, alături de o pregătire deosebită, PRIORITAR CHEMARE/VOCAȚIE! O spune un fost dascăl universitar cu o activitate academică de peste 40 de ani.

  4. Problema este aceia a vinovaților nu a soluțiilor. România este plină de vinovați dar este goală de soluții! Iar sistemele indiferent de natura lor au și lipsuri(motivație, salarizare, respect profesional) ori a legifera pe baza lipsurilor chiar este o problemă și o fugă de responsabilitate. Eu înțeleg că profesorii sunt cei mai expuși greșelilor, dar nu înțeleg cu de să ajuns ca foști elevi, actuali părinți și demnitari de rang înalt sau mărunt să își dea cu părere despre foști profesori sau actuali profesori. Este jenant, este penibil! Hai să ne respectăm și acolo unde vrem altceva să oferim soluții nu să găsim vinovații fără vină care încă țin ferestrele școlilor luminate și copiii formare educațională.

  5. Directorii de licee sunt agreați politic și rămân pe funcții tot așa. Concursurile care sunt date sunt adesea compromise. Cei de la liceele pedagogice au stat cuminți până acum, sa nu își piardă scaunele. Acum e groasa așa că au scos capul. In plus, partea PSD a guvernării nu susține noua lege, așa că se manifesta cu voie de la șefi.
    Mizeria din învățământ a fost și este băgată sub preș, societatea a fost învățată că merge și fără prea multă școala.
    Vivat plagiatorii.

  6. Ba este posibil, cand universitatile s-au înmulțit precum ciupercile după ploaie și au oferit locuri unor candidați care nu ar fi avut ce să caute în învățământul superior. Aceleași universități i-au ajutat sa promoveze și apoi să absolve pe aceiași candidați de calitate mediocră. Acei candidați au intrat apoi în sistemul angajărilor, unde nepotismul și mită sunt cuvânt de ordine. Mai vorbim degeaba, ne facem că nu vedem realitatea? Suntem prolaf, în curând vom fi pulbere!
    Vivat academia, vivat plagiatele!

  7. întrutotul de acord cu autoarea.
    Citește, înțelege cineva dintre factorii de decizie ?
    Ii pasa cuiva ?
    Se duce tara de râpă fără învățători bine pregătiți, cu har și dotare.
    cat mai continua politica dezastruoasa de a livra cât mai mulți pentru universități ?

  8. 1. Invatatorul de azi trebuie sa stie mult mai multe lucruri decat cel de acum 30 de ani )sau mai multi)!
    2. Invatatorul de acum 30 de ani facea 5 ani de liceu, nu 4, si era dintre copii din varful generatiei sale!
    3. Comparatia cu elevii buni ajunsi la un liceu bun si cei slabi ce trebuie “crescuti ca valoare” de la liceele slabe este foarte justa!
    4. Liceele pedagogice pot sa isi diversifice oferta, sa cuprinda in aceasta educator, pedagog de sprijin, animator, etc! Sa fii invatator astazi necesita mai multa scoala!

  9. Am fost coleg de grad didactic II cu o pilă de-a unui politician. Nu a călcat pe la cursuri și nu s-a prezentat la examenele finale, dar a luat gradul cu 10. Astăzi, ca inspector școlar și în așteptare pe listele deputaților cu 3 trandafirași, e curtat de AUR și de PNL. Pentru noi, ceilalți, formarea în cadrul universității a fost corectă și de calitate, poate ca alte câteva excepții în plus care au venit cu daruri bogate constând în vin, carne de porc, cutii de gresie și vreo 500 de cărămizi. V-am spus și eu ce am auzit pe când așteptam să intrăm în sala de examen. Cel cu cărămizile s-a lăsat de învățământ și e consilier prin nu știu ce minister.

  10. Aveti perfecta dreptate. Ministerului cand nu ii convine ceva, nu raspunde si nu isi asuma nimic. Universitatile de stat si private au supravietuit financiar cand au avut in randul lor facuti profesori, directori de banci, de partide, SRI, ministere, etc. Si atunci pentru bani au tacut mereu.

  11. Cei care vin sa fie formați la departamentele de psiho-pedagogie din universități sunt foarte slabi. Problema nu este ce se preda in universități ci calitatea foarte slaba a candidaților care intra. E vechiul principiu “ garbage in garbage out”. Sistemul preuniversitar din Romania e un adevărat dezastru. E drept nici prin alte tari nu e diferit. La limba romană elevii scriu încă de mâna deși in aproape nicio profesie din societatea de azi nu mai este nevoie de aceasta abilitate.

    1. Cum adica scriu inca de mana??? Si cum sa invete sa scrie? De tipar? Cum nu mai este nevoie sa scrii?
      Ce legatura are asta cu nivelul slab din preuniversitar???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile de la conferința Model United Nations Iași, modificate după cazul din Neamț și după reticența părinților față de evenimente / Directoarea liceului Racoviță: Vom cere ca grupurile de elevi să vină cu profesori care să răspundă de ei, ca la concursuri și olimpiade

Regulile după care se va ține conferința Model United Nations (MUN) de la Iași, la Colegiul Național „Emil Racoviță” (CNER), vor fi modificate după cazul de la Neamț unde o…
Vezi articolul

Ar trebui o atenție sporită în spațiile unde elevii vor fi relocați. Direcțiile de sănătate publică vor verifica respectarea tuturor normelor minime de igienă pentru copii, spune Amalia Șerban, de la direcția de sănătate publică din Ministerul Sănătății

“Direcțiile de sănătate publice vor verifica spațiile în care elevii care vor învăța anul acesta în alte clădiri decât cele în care se află școlile, ca să fie respectare toate…
Vezi articolul